Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen?

Hvorfor er det slik at man bare kan bli jurist og lege på universitet, men ikke sykepleier? Er høyskole laverestående?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt kan man vel si at høyskoler er mer yrkesrettet, man får et bestemt yrke når man er ferdig med utdannelsen, feks. sykepleier, ingeniør osv. Det finnes få slike studier ved universitetet (med unntak av f.eks. profesjonsstudiene som medisin, psykologi, odontologi o.l.) Universitetet er vel mer teoretisk, man får en kompetanse innenfor ett eller flere fag, men selve utdannelsen fører ikke én bestemt vei. Dessuten er det visste krav til antall doktorgrader og slikt for å kunne kalles universitet, mange høyskoler ligner på universiteter pga utvalget av fag. Man kan vel ikke si at noen av dem er høyere- eller laverestående, en utdannelse er en utdannelse.

Skrevet
Universitetet er vel mer teoretisk, man får en kompetanse innenfor ett eller flere fag

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i dette, selvom jeg er enig med resten. Selv går jeg på høgskole og har 4 fag samtidig. Jeg vil ikke si at det er mindre teori enn f. eks om jeg hadde tatt lektorutdanningen på universitetet i stedet for allmennlærerutdanningen på høgskolen som jeg gjør nå. Så det varierer nok veldig tror jeg. Men det er som du sier, det er flere yrkesrettede/profesjonsutdanninger på høgskoler enn på universitetet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Universiteter gir utdanning opp til doktorgradsnivå, høyskoler gir bare bachelor og noen steder masterutdanning. For å bli godkjent som universitet trengs det en større bredde og doktorgradsutdanning på flere fagområder.

Skrevet

Ganske mange studier på høgskolen som har fått masterutdanninger, bare sånn for å få sagt det.. ;)

Skrevet

Slik jeg har forstått det er det stor forskjell på univ og høyskolen. Da jeg begynte ¨på uni. var det en professer som prøvde å forklare oss forskjellen på univ. og høyskole. Han sa: tenk deg at du går på resturant. Høyskolestudenten får utlevert menyen, mens univ. studenten selv må lete etter menyen. Dette er forskjellen grovt beskrevet. Noe jeg i etterkant har fått bekreftet av min søster som nå er høyskolelekter med selv 6 års studie på universitetet. Hun er rystet over hvor lettvindt det er å være høyskolestudent kontar hva vi har vært igjennom som studenter på universitetet.

Skrevet (endret)

Det er tydeligvis stor forskjell på høgskolene.. Lettvindt? Nei, det vil jeg ikke si, men ja, vi får nok kanskje litt mer oppfølgning enn de på universitet. Når det er sagt ville jeg nok ikke forventet noe mindre heller. Men det var en STOR forskjell fra å komme rett fra videregående og til høgskolen. Så at det er lett? Absolutt ikke. Det er ikke slik at vi har mange forelesninger, for å ta et eksempel. Flere i klassen min har lang fartstid fra universitet og synes ikke at det er en fryktlig stor forskjell (med unntak av kanskje klassesammensetning osv), men at de liker høgskolen bedre pga miljø og gode læringsfasiliteter.

Endret av yvonne
Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Skrevet (endret)

Sant nok, men hun ene har faktisk mastergrad fra universitet, og derfor tok jeg også utgangspunkt i hennes standpunkt. Hva hun synes er den store forskjellen; at høgskolen rett og slett har bedre oppfølging og føler mer nærhet til skolen pga mindre klasser enn på universitet. Hun følte seg veldig alene da hun studerte på universitet.

Endret av yvonne
Skrevet

Det finnes høyskoler som tilbyr doktorgrad også, blant annet Telemeark, Agder, Ålesund og Molde.

Skrevet
Det finnes høyskoler som tilbyr doktorgrad også, blant annet Telemeark, Agder, Ålesund og Molde.

Nå har vel høgskolen i agder blitt omgjort til universitet akkurat pga bredden og doktorgradstilbudet ;)

Selv har jeg gått på universitet og går nå på høyskole. Da jeg gikk på universitetet var det før denne berømmelige kvalitetsreformen, så oppfølgingen var minimal. Store forelesninger og en eksamen på slutten av semesteret. Nå derimot er det mer oppfølging på universitetet også har jeg fått inntrykk av , med både midtsemesterseksamener, gruppeveiledninger osv. Dette er en veldig positiv utvikling.

Og det er riktig som en annen her nevnte at man på universitet i mindre grad får servert kunnskapen, men må lete fram til den selv. Foreleserne på universitetet har veldig mye kunnskap innen sine fagfelt, men de har ofte ikke så stor interesse av å formidle det. Jeg vet at mange av professorene ser på undervisning som en byrde de blir pålagt, aller helst vil de drive forskning på heltid. På høyskolen derimot synes jeg foreleserne er mye flinkere til å formidle kunnskapen på en forståelig måte. Føler ikke jeg lærer mindre på den måten, synes jeg raskere får tak i essensen i faget på denne måten. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe negativt med forelesere som bruker pedagogsike virkemidler i formidlingen av kunnskap, også på høyere nivå.

Alt i alt synes jeg det er lettere å være student på høyskole, men føler at jeg lærer like mye (og jeg går på et krevende studium med karakterkrav). Og så hjelper det mye på min motivasjon å gå på et yrkesrettet studium. For min del var det ikke riktig å bare plukke fag rundt omkring på universitetet (den gang man skulle bygge opp en cand.mag.grad). Universitetesstudier passer godt for dem som vet hva de skal bruke dem til, men synes det er veldig mange på Blindern som ikke har anelse om hva de skal gjøre etterpå. Dette passet ikke for meg, så derfor går jeg på et yrkesrettet studium på en høyskole :)

Skrevet (endret)

Agder begynner å få noen doktorgradsprogrammer, og blir snart universitet. Molde og Ålesund har ikke doktorgrad - de har knapt masterutdannelser. Er du ansatt som stipendiat på en av de skolene, tar du doktorgradsprogrammet og avlegger doktorgrad ved en dertil godkjent institusjon. Det er forskjell på å tilby doktorgradsutdanning og ha noen ansatt i stipendiatstilling.

En annen ting er at etter kvalitetsreformen har arbeidsformen ved endel universitetsstudier nærmet seg det mange er vant til fra høyskolene. Mer obligatorisk oppmøte, arbeidskrav og tettere oppfølging.

Endret av hera
Skrevet

Jeg tror det er viktig å finne ut hvilen læringstil som fungere best for deg. Har opplevd at mange droppet ut av universitetet fordi de ikke var selvdisiplinerte nok, ofte så vi at de gikk over til høyskolen. I ettertid har de fortalt at de trengte faste rammer rundt seg.

Skrevet

Universitetet skal være for de fire fag, mens høgskolen er profesjonsbasert, men det er klassisk sett. I dag ser man at flere høgskoler går over til å bli universitet, og flere distrikshøgskoler tilbyr universitetsfag.

Skrevet
Universitetet skal være for de fire fag, mens høgskolen er profesjonsbasert, men det er klassisk sett. I dag ser man at flere høgskoler går over til å bli universitet, og flere distrikshøgskoler tilbyr universitetsfag.

Eeeeh - frie fag, vel?

Skrevet

Lurer på om du blander profesjonstudiet og prakis? Det er på unv. du får profesjonstudie alla psykologi, jus, med, ped osv og på høyskole du får et mer yrkesrettet utdannelse. ;)

Skrevet
Lurer på om du blander profesjonstudiet og prakis? Det er på unv. du får profesjonstudie alla psykologi, jus, med, ped osv og på høyskole du får et mer yrkesrettet utdannelse.  ;)

Høgskolen er den som er den største tilbyderen av profesjonsstudier. Så og si alle fagene på "min" høgskole er profesjonsstudie. Alle utdanninger som leder frem til en profesjon (altså yrke) er profesjonsutdannelse.

Så her blander nok du.

Skrevet

Da jeg studerte i 6 år for å få min hovedfagsgrad, måtte jeg studere på universitetet, fordi ingen høyskoler hadde tilbud om hovedfag/6-årige studier.

Skrevet (endret)
Jeg vil ikke si at det er mindre teori enn f. eks om jeg hadde tatt lektorutdanningen på universitetet i stedet for allmennlærerutdanningen på høgskolen

Har du ikke praksis i tillegg til teori da?

Jeg har gått litt av hvert, syns det er stor forskjell. Høyskolen hadde mer klasseundervisning, rettet mot et bestemt yrke. Universitetet har grader, som ikke blir til et yrke, med mindre du tar profesjonsstudie.

Jeg syns det var lettere å få bra karakterer på høyskolen enn på universitetet.

Universitetet er kanksje mer likt høyskole etter reformen, men syns fortsatt det er mye forskjell, man er mer "alene" på univ.

Endret av Jane How

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...