Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #41 Skrevet 16. februar 2006 Spiller ingen rolle? Hva med denne? Og plutselig 'spiller det ingen rolle hvem som er blitt drapstruet for hvilken ytring' Jeg tror Gjest, Gjest og Gjest kanskje bør holde en viss linje i debatten. ← teskje: Det er like ille uansett hvem som blir truet. Det er uakseptabelt.
Gjest morelius Skrevet 16. februar 2006 #42 Skrevet 16. februar 2006 Først og fremst så hadde det vært en fordel om du kunne se hva mennesker skriver i et annet lys enn USA versus muslimene. Jeg gjentar nok engang at jeg ikke er en Bush tilhenger. Han kan gjerne ta med seg binladen og reise til en annen planet. De fortjener hverandre. Det virker som om begge ønsker å styre verden ved hjelp av vold og frykt. Jeg tror ikke Ahmadinejad har noen troverdighet verken i vestlige land eller i Iran, som du ser så står det at det er et mindretall som demonstrerer. Forøvrig så synes jeg du burde svare på spørsmålene stilt til deg tidligere. ← Jeg skjønner. Men dette er en debatt med tittel 'Er det nødvendig å starte en verdenskrig, basert på provokasjoner av andre ?' og da må det være mulig å debattere nettopp dette. Jeg vet ikke om du er en Bush-tilhenger eller om den andre Gjest'en er det - kanskje du burde registrere deg eller i alle fall ta et hurtig-nick i stedet for Gjest? Hvilken Gjest sine spørsmål var det du hadde i tankene?
Gjest morelius Skrevet 16. februar 2006 #43 Skrevet 16. februar 2006 teskje: Det er like ille uansett hvem som blir truet. Det er uakseptabelt. ← Ja, men det er like uakseptabelt å bruke trusselen som et innlegg i debatten.
Gjest mobelius Skrevet 16. februar 2006 #44 Skrevet 16. februar 2006 I din verden så er det vel ikke så mange som burde ha lov til å uttale seg om noe som helst. Personangrepene dine senker deg ned på Selbekks og andre fundamentalisters nivå. Det sier endel om deg. ← Uff da, det må være min røffe side Når man snakker om personangrep, så ...
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 16. februar 2006 #45 Skrevet 16. februar 2006 Jeg skjønner. Men dette er en debatt med tittel 'Er det nødvendig å starte en verdenskrig, basert på provokasjoner av andre ?' og da må det være mulig å debattere nettopp dette. Jeg vet ikke om du er en Bush-tilhenger eller om den andre Gjest'en er det - kanskje du burde registrere deg eller i alle fall ta et hurtig-nick i stedet for Gjest? Hvilken Gjest sine spørsmål var det du hadde i tankene? ← Jeg kan ikke se at det er noen som har sagt at de er Bush tilhengere i denne debatten. Spørsmål: På hvilken måte føler muslimer seg truet av tegningene? Hvordan mener du ytringsfriheten skal begrenses? Hva mener du konsekvensene av å bevege seg utenfor disse grensene bør være? Denne trodde jeg det var du som hadde skrevet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=178228 Beklager dersom jeg tok feil. Du kan kansje svare på om dette er noe du er enig i?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #46 Skrevet 16. februar 2006 Uff da, det må være min røffe side Når man snakker om personangrep, så ... ← Jeg tar gjerne i mot en unskyldning!
Gjest mobelius Skrevet 16. februar 2006 #47 Skrevet 16. februar 2006 På hvilken måte føler muslimer seg truet av tegningene? ← Hvilke muslimer tenker du på, norske eller de som lever i andre land?
Gjest morelius Skrevet 16. februar 2006 #48 Skrevet 16. februar 2006 Jeg tar gjerne i mot en unskyldning! ← Snøft... OK, da. KLEMZ!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 16. februar 2006 #49 Skrevet 16. februar 2006 Ja, men det er like uakseptabelt å bruke trusselen som et innlegg i debatten. ← Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Kan du forklare deg litt bedre?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #50 Skrevet 16. februar 2006 Hvilke muslimer tenker du på, norske eller de som lever i andre land? ← Du snakket om norske så da spurte jeg om norske. Har du synspunketer om andre så kom gjerne med dem også.
Gjest meg og gjest Skrevet 16. februar 2006 #52 Skrevet 16. februar 2006 Det er fundamentalister på alle kanter som utnytter situasjonen (også kristenfundamentalister), men å begrense ytringsfriheten vil kun tjene fundamentalistene på sikt. Det er et svik mot alle dem som kjemper en tapper kamp for menneskerettighetene. Tegningene starter ikke krigen i seg selv.
Gjest mobelius Skrevet 16. februar 2006 #53 Skrevet 16. februar 2006 Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Kan du forklare deg litt bedre? ← Les artiklene på dagbladet.no og se hvilken ufattelig dumhet som ligger bak: Trykker omstridte Muhammed-tegninger og «You are a dead man» Dette var en petty liten fight på nasjonalt plan mellom dagbladets politiske redaksjon og det 'muslimske miljøet' der de brukte Selbekk som frontmann, og språkbruken er så naiv og dustete som overhodet mulig i forhold til hvor stor effekt dette kunne få. For Selbekk, inkl. alle andre norske borgere. "Ja, da har jeg fått'n! Dødstrusselen altså!" Jeg er ikke så opptatt av trusler men mer av hva dette får å si for Norge på lengre sikt. Allerede er det norske bedrifter som får lide for dette og norske borgere som skal ut å reise har fått endret sitt trusselbilde. At en ekstremist får bråk ved å provosere andre ekstremister tar jeg med stor ro. Tross alt, slik har verden alltid vært.
KR-øst Skrevet 16. februar 2006 #54 Skrevet 16. februar 2006 Så slår Finn Jarle Sæle i den ytterligående kristne avvisa "Norge i dag" til igjen. For meg synes det som om et evt "politisk budskap" i disse tegningene er godt nok vist og debatert for lang tid fremover. At de samme tegningene skal kunne belyse denne saken enda bedre ved at en ny avis trykker dem setter jeg store spørsmålstegn ved. At Finn Jarle Sæle ikke bryr seg om en evt verdenskrig med kansje hundretusenvis av liv tapt sier også noe om hans kristne grunnsyn med respekt for andre mennesker og hvilke verdier et menneskeliv har i hans verden. For meg ser det faktisk ut som at alle andre enn de kristne avisene viser større respekt for menneskeliv enn det Finn Jarle Sæle og hans "kristne" ? verdisyn tilsier. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article244280.ece ← Nå kan jeg ikke se at Finn Jarle Sæle har tenkt å starte en krig. Om noen gjør det pga. disse tegningene så er det fordi de hverken kan eller ønsker noe annet. Jeg er i mot all form for tåpelige og blasfemiske tegninger, og vitser for den saks skyld, men vi skal ikke la noen tusen terrorister i et annet kontinent diktere hva vi kan og ikke kan tillate oss her oppe i nord.
Gjest mobelius Skrevet 16. februar 2006 #55 Skrevet 16. februar 2006 Denne trodde jeg det var du som hadde skrevet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=178228 Beklager dersom jeg tok feil. Du kan kansje svare på om dette er noe du er enig i? ← Nei, det er ikke meg. Jeg så den storyen i går men fra en annen kilde. At det er et spor til de nykonservative i USA er mer sannsynlig ut fra et perspektiv der disse tegningene ble publisert med intensjon om noe annet enn en kulturell pastisj. Altså sannsynlighetsberegning ut fra hvem som tjener på dette. Og jeg må få minne om at dette er hva tegningene ble portrettert som da de første gang ble publisert; en tilsynelatende uskyldig spøk. Det hele er ganske tilforlatelig helt til man ser på Jyllands-Postens historie og ikke minst; klimaet for muslimer i Danmark og Danmarks deltagelse i 'krigen' mot terror.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #56 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er ikke så opptatt av trusler men mer av hva dette får å si for Norge på lengre sikt. Allerede er det norske bedrifter som får lide for dette og norske borgere som skal ut å reise har fått endret sitt trusselbilde. At en ekstremist får bråk ved å provosere andre ekstremister tar jeg med stor ro. Tross alt, slik har verden alltid vært. ← Jeg synes ingen skal bli utsatt for vold og trusler. Ekstremisters vold og trusler går dessuten alltid ut over uskyldige, f.eks. Selbekks barn. Jeg er også bekymret for hva det vil si for Norge på sikt men på et annet plan. Jeg synes ikke vold og trusler skal begrense ytringsfriheten. Ytringsfrihet er en nødvendighet for demokratiet. Debatten rundt selve tegningene har druknet i fundamentalistenes bråk. Dessverre så tror jeg ikke han som tegnet Muhammed med en bombe på hodet har blitt spesielt overbevist om at Islam er en fredelig religion. Det han tegnet var sin oppfattelse av Muhammed og det er kansje ikke så rart at oppfattelsen er slik når det man hører om i media er ord som "hellig krig", vold i religionens navn. Det er gjerne et inntrykk som mange sitter igjen med. En debatt og konstruktiv forklaring hadde nok vært langt mer nyttig for å forandre på det inntrykket enn å brenne ambasader. Bush driver på samme måte å blander inn religionen til stadighet. Jeg synes dette er blasfemisk. Hvem skal avgjøre hva som er blasfemisk? Det å bruke religion som unskyldning for å begå brudd på menneskerettighetene synes jeg er blasfemisk. Jeg synes blasfemi paragrafen burde fjernes.
Gjest morelius Skrevet 16. februar 2006 #57 Skrevet 16. februar 2006 Jeg synes ingen skal bli utsatt for vold og trusler. Ekstremisters vold og trusler går dessuten alltid ut over uskyldige, f.eks. Selbekks barn. Jeg er også bekymret for hva det vil si for Norge på sikt men på et annet plan. Jeg synes ikke vold og trusler skal begrense ytringsfriheten. Ytringsfrihet er en nødvendighet for demokratiet. ← Ja, og jeg er enig i at Selbekks barn ikke skal lide for dette - ei heller andre norske barn som reiser på ferie til utlandet, og derfor burde Selbek ha tenkt på dem først og fremst. Og ikke minst dagbladet, som er en riksavis, har et ansvar her. Les denne artikkelen. Jeg reagerer på slik fisking etter trusler uten å skjønne konsekvensene. Uten tanke for at Norge er i krig og at våre styrker kan få øket risikoen unødig og uten å ha forberedt seg. Vold og trusler har forøvrig alltid vært en del av verdens realiteter. Les historie.
Gjest mobelius Skrevet 16. februar 2006 #58 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er forøvrig enig i at blasfemiparagrafen bør fjernes.
Far til 2 Skrevet 16. februar 2006 Forfatter #59 Skrevet 16. februar 2006 Nå kan jeg ikke se at Finn Jarle Sæle har tenkt å starte en krig. Om noen gjør det pga. disse tegningene så er det fordi de hverken kan eller ønsker noe annet. Jeg er i mot all form for tåpelige og blasfemiske tegninger, og vitser for den saks skyld, men vi skal ikke la noen tusen terrorister i et annet kontinent diktere hva vi kan og ikke kan tillate oss her oppe i nord. ← Nå har ikke disse tegningene lenger noe "politisk verdi" (om de noen gang har hatt det) selv om F.J. Sæle påstår det. Hva er da årsaken til at han ønsker å trykke dem ? Han sier selv at han blåser i om det skaper en ny verdenskrig. Så lenge det ikke lenger har noen verdi utover det å provosere muslimene kan jeg ikke se annet enn at målet er å skape ytterligere konflikt, evt vedlikehold an konflikten. Med en slik målsetting setter jeg spørsmålstegn ved Sæle's "kristne" grunnsyn og respekt for andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #60 Skrevet 16. februar 2006 klimaet for muslimer i Danmark og Danmarks deltagelse i 'krigen' mot terror. ← Jeg må innrømme at jeg vet veldig lite om dansk politikk og muslimers forhold i Danmark. Torturen osv. er trist uakseptabel...... Det må bli en slutt på slikt umiddelbart! Det at det gjennom historien har vært mye vold betyr ikke at det bør fortsette eller at det er noe vi bare må akseptere. Selbekk tror jeg ikke er smart nok til å konspirere. Jeg leste artikkelen i JP som det har blitt så mye rabalder rundt og fant den ikke spesielt provoserende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå