Gå til innhold

Bare vi som reiser lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vokste opp med å reise Norge rundt på hytter eller campingbil og bestemte meg for at jeg skulle ta med barna ut i verden.

Men så kommer barna og et av de hata å fly da det var lite og det skrek til det sovnet utmatta. Et par ganger i syden, en gang da vi ble matforgifta og en annen gang var flyet forsinket og vi sto i kø med barn i flere timer i innsjekkingen i sikkert 30 grader, i tillegg så bodde vi litt utenfor byen og måtte ta taxi inn og det er ikke sånn at de kjører forsiktig ELLER har barnesikring i bil. Så prøvde vi storbyer og det ble mindre flytid, men ikke helt den store idyllen da barna var små. 
 

Så her ble mine planer om å ta med barna ut i verden utsatt til de kommer litt opp i skolen og vi i hvertfall kan forvente at de kan fly noen timer ute  et helvete 😅

Anonymkode: 96f96...dc8

Barn er selvsagt veldig forskjellige. Har ikke hatt problemer med å ha med mitt barn på fly men hadde det vært tilfelle ville vi selvsagt ikke reist så ofte som vi gjør😊

Forsinkelser er dessverre en sånn kjip ting mann dessverre blitt offer får når man reiser en del. Men må si det har gått bra under forutsetningene.

Men merket veldig forskjell på hva slags ferie og opplevelser en ungdom ønsker og hva som var interessant da han gikk i barnehagen og tidlig barneskole. Han krever mer fra feriene våre nå men som sagt liker vi som familie det samme så det funker for oss.

Jeg er fullstendig klar over at vår form for reise og ferie ikke passer for alle. Men heldigvis var det klaff mellom foreldre og barn hos oss🙂

Anonymkode: 5100b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med min sønn til foreldrene mine sitt hus i utlandet ca 2 ganger i året, siden han var født.  Han er 8 år nå. Så har vi vært på grand Canaria 3 ganger tror jeg og en gang på fastlands Spania. 

Iår blir sommerferien telt tur tror jeg, han ønsket å dra til Paris fordi han ville se Eiffeltårnet. Men kjenner at det orker jeg ikke alene med en 8 åring. Vi har også tilbragt flere sommerferier i Sverige med han. Ifjor var første gang vi dro til varmestrøk under sommerferien.  

Tenker at mange drar til utlandet med barn i sommerferien. Mens jeg ofte har valgt Sverige og heller dratt til utlandet ellers i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser lite. Da jeg var liten var jeg kun en gang på sydentur før jeg ble myndig, men nå kommer ikke jeg fra noen velstående familie. Vi besøkte familie og teltet i hagen, var med venner og bodde på stranda. Ble også mye fisketurer med en liten båt vi hadde. Følte aldri noe manglet.

I år fikk sønnen min på 5år velge mellom Syden og Danmark,  han ville Til Danmark.

I fjor var vi på norgesferie og det ga veldig mersmak så det blir nok mer av det, selvom det heller ikke var noen billig ferie 😊 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som dere har reist så lite?  
Jeg reiser på ferie annet hvert år til utlandet, innenfor Europa. Har ikke råd til ferie hvert år da jeg er skilt og har to barn i tenårene. Det koster og skulle betale for tre personer alene. Av folk jeg kjenner er det litt forskjellig. Mange har hytter og reiser dit men det koster å ha hytte så sånn sett er det billigere å reise på ferie. 

Anonymkode: 04c9b...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

Og hvordan har folk råd? Også til kun en ferie hvert år. Jeg har aldri råd til å reise på ferie.

Anonymkode: 16ef9...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

Nei.

Så lenge det fortsettes å støtte kriger med våpen fremfor forhandlinger.

At det er greit at det produseres så mye søpel produkter (temu & fast fashion) også videre så flyr jeg med god samvittighet.

Jeg eier en skog så jeg kompensere for mitt personlige klima avtrykk ved å ivareta den.

De 2 første årene av Ukraina krigen har ført til over 175 millioner tonn co2. Ta med de andre væpnede konfliktene i verden skal du se at dette klima målet som er satt, er ren utopi.

Anonymkode: 5100b...ca3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan har folk råd? Også til kun en ferie hvert år. Jeg har aldri råd til å reise på ferie.

Anonymkode: 16ef9...776

Folk har råd fordi de tjener nok penger i forhold til egne utgifter også prioriterer de reise fremfor unødvendig forbruk.

De som ikke tjener nok i forhold til egne utgifter vil selvsagt ikke ha samme mulighet.

Anonymkode: 5100b...ca3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

Nei det gjør de ikke.

 

Folk er veeeldig gode til å finne unnskyldninger som gjør at det passer til egen agenda. Bare se over her. Klassikerne som går igjen er gjerne "lille Norge kan ikke redde verden", "jeg er bare en person" eller "jeg gjør x som er bra så da kan jeg fly".

 

Det går til helvette. Bra jobba alle sammen👍 Heia Temu og årlige flyturer🥴

Anonymkode: 279d3...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk har råd fordi de tjener nok penger i forhold til egne utgifter også prioriterer de reise fremfor unødvendig forbruk.

De som ikke tjener nok i forhold til egne utgifter vil selvsagt ikke ha samme mulighet.

Anonymkode: 5100b...ca3

Hva er unødvendig forbruk? Bil? Leilighet? Mat? Medisiner? Lege? 

Anonymkode: 16ef9...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler alle reiser så mye led barna sine. 
vi har hatt mest norgesferie med barna våre. 
vi har vært i England og gran canaria, Belgia, Polen og Sverige. 
Kun en gang i syden. 
de er ungdommer nå. 
føler alle reiser mye til utlandet med barna. Bare oss som ferierer i Norge og rundt Sverige? 
De får jo reist mer nå som de er myndig og kan velge selv. 
jeg var ikke utenfor Sverige eller Danmark før jeg var 15 

Anonymkode: 96d59...b50

Har ikke råd til ferie i Norge. Reiser utenom fellesferiene. 

Anonymkode: 66c60...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

Nei. Som den over sier så har vi skylappene på. 

Landene rundt middelhavet vil ikke ha mer turisme. I Spania så demonstreres det ukentlig mot overturisme. Byer i Italia er nedtråkket og ødelagt av masseturisme. 

Men vi føler at vi "må", og skjønner ikke at vi selv bidrar til problemet. Eller vil ikke akseptere det, fordi "jeg er bare et enkeltindivid", tenk heller på andre kilder til forsølpling av verden, det er ikke mitt problem, jeg må ha soooool."

Anonymkode: 126df...305

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får dårlig magefølelse av familier som flyr til nye land hvert år på ferie. Har ei venninne som har med familien på 3. utenlandstur i år nå. Tenker ikke folk på klimaet?

Anonymkode: c8bda...35d

Det er verre for miljøet å få barn enn å reise. Får du også dårlig magefølelse av alle med bil? Eller alle bønder?

Anonymkode: c7d56...860

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Føler alle reiser så mye led barna sine. 
vi har hatt mest norgesferie med barna våre. 
vi har vært i England og gran canaria, Belgia, Polen og Sverige. 
Kun en gang i syden. 
de er ungdommer nå. 
føler alle reiser mye til utlandet med barna. Bare oss som ferierer i Norge og rundt Sverige? 
De får jo reist mer nå som de er myndig og kan velge selv. 
jeg var ikke utenfor Sverige eller Danmark før jeg var 15 

Anonymkode: 96d59...b50

Nå er barnA våres små enda, og takk og lov for det for vi har ikke økonomien til å reise noe sted. Hverken til utlandet eller på Norges ferie. Det er noe vi må spare opp til over flere år. Sist gang jeg var i utlandet var i 2019 før barna kom, før det i 2009.

Som barn selv dro jeg sjeldent på utlandsferie. Det var rett og slett ikke økonomien til det, da moren vår valgte å være hjemme med oss barna til langt opp i skolealder. Så pappa var den eneste som hadde inntekt. Ferier på meg i utlandet Ble to ganger til London, 3 ganger til Syden hvor den første reisen ble helt finansiert av besteforeldre. En gang til USA, hvor min mormor spanderte hele billetten og opphold. Ellers bestod ferie av å reise på hytta som besteforeldre mine eide + være hjemme utenom/besøke slektninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er verre for miljøet å få barn enn å reise. Får du også dårlig magefølelse av alle med bil? Eller alle bønder?

Anonymkode: c7d56...860

Whataboutism. Flytrafikk forsøpler mest. Det er fullstendig unødvendig luksus. Folk får barn, uten barn dør menneskeligheten ut. For å selvforsyne landet må vi ha bønder. Men ingen MÅ ta fly årlig. 

Anonymkode: 126df...305

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn middels mye antar jeg i utlandet som barn. Elsket å være på "sydentur" og de turene  er noen av de bedre barndomsminnene. Men alle har ulike opplevelsen man husker fra barndommen som bra. Ikke noen fasit. 

Jeg flyr flere ganger i året, men hadde jeg bodd mer sentralt i Europa skulle jeg tatt mer tog. Jeg er evig singel og har ikke barn, så det å reise er noe a det som gir næring i mitt lav. Hadde jeg lett et familieliv er det mulig jeg hadde tenkt/følt annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Whataboutism. Flytrafikk forsøpler mest. Det er fullstendig unødvendig luksus. Folk får barn, uten barn dør menneskeligheten ut. For å selvforsyne landet må vi ha bønder. Men ingen MÅ ta fly årlig. 

Anonymkode: 126df...305

Flytrafikk forurenser ikke mest. Og jo, mange må ta fly årlig. Noen til og med daglig, i jobben sin. De som driver med whatabautism er stort sett de som selv har tatt forurensende valg, men likevel shamer alle andre. Forresten, at menneskeheten dør ut ville vært det aller beste som kunne skje miljøet.

Anonymkode: c7d56...860

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som familie har besluttet å ikke fly til fritidsreiser. Barna våre har derfor aldri flydd. De har heller ikke vært i utlandet, fordi vi heller besøker familie eller leier hytter rundt om i landet.

Når de blir litt eldre planlegger vi interrail i Europa, så de får se litt av verden og være turister i et annet land. Men da må de beherske engelsk bedre først.

 

Anonymkode: dae5d...b95

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser heller ikke mye.

Hen har vært i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og Italia. De to siste er arrangert av skole/fritid. 

Anonymkode: 6dac3...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjatapinjata skrev (33 minutter siden):

Reiser lite. Da jeg var liten var jeg kun en gang på sydentur før jeg ble myndig, men nå kommer ikke jeg fra noen velstående familie. Vi besøkte familie og teltet i hagen, var med venner og bodde på stranda. Ble også mye fisketurer med en liten båt vi hadde. Følte aldri noe manglet.

I år fikk sønnen min på 5år velge mellom Syden og Danmark,  han ville Til Danmark.

I fjor var vi på norgesferie og det ga veldig mersmak så det blir nok mer av det, selvom det heller ikke var noen billig ferie 😊 

Høres ut som fantastiske barndomsminner. 
mine beste ferier var hos mormor på bygda. Så mye vi fant på å gjøre. Fisketurer, bading og grilling, samt ferie venner som er venner for livet 

Anonymkode: 96d59...b50

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...