Gå til innhold

Bare vi som reiser lite?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (7 timer siden):

Vi hat i hvertfall ikke hørt dem si noe negativt. Vet flere av vennene til ungdommen her har sagt de ofte kunne ønsket seg ferie som unga her. For de syns det bare har vært stress på ferie, nå tog, nå fly, nå bussen finne rommet og foreldre som satt med paraply drink  og de fikk beskjed å holde seg ved bassenget eller vannkanten. Så når ungdommen her forteller om turer med fiskestang, telt, bål, kortspill eller andre spill så syns de det høres så gøy ut. Ene sa her skule ønske foreldrene våres hadde tid til å roe ned med oss 

og

jegerrinne skrev (5 timer siden):

Det gjør det. Men det er noe med å kunne roe ned med barna og faktisk bruke tid med dem.  Mange gjør desverre ikke det ska nå mest mulig å glemmer at små ting kan gi like mye verdi seinere

Det er ikke sånn at ferie i utlandet = charter og foreldre med drinker ved bassenget altså. Vi har hatt våre beste og mest sammensveisede familieøyeblikk utenlands, å finne en øde strand uten noen andre mennesker, snorkle med haier, ta surfekurs sammen, spille kort og terningspill på kveldene, lese bøker, bygge fantastiske sandslott, spise spennende kjempegod mat, besøke fantastiske kunstutstillinger og museumer, dra på konserter, dyphavsfiske fra seilbåt, og mye annet. 

Vi liker alle sol, sand og varme bedre enn regn og kulde og mygg, så  det er ytterst sjeldent en telttur i Norge frister, men vi gjør det også når værmeldingene gjør det fristende.

Anonymkode: 66c60...650

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (11 timer siden):

Våres barn er nå 17 og 19. Aldri flydd.  Vært 1 tur retur kiel. Og kun vært i Charlottenberg .

Ellers har det vært på hytta til svigers, turer i telt på fjellet, tur til Bergen, og i vestfold

Eneste parkene de har vært i er hunderfossen og bjørneparken. Ellers har vi vært på gårdsbesøk og mye på skognruksmuseet i Elverum. 

Vi har egentlig syntes det vært viktere å vise de Norge. Og fra de var 13 har de jobbet om sommeren så da har en kun vært på fjellet der de jobber

Jeg er så enig! Idiotisk hvis ungene vet alle ferieøyene i Syden og ikke kjenner vårt eget land. DET er flaut det!

Anonymkode: 69056...3f4

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, jegerrinne said:

Våres barn er nå 17 og 19. Aldri flydd.  Vært 1 tur retur kiel. Og kun vært i Charlottenberg .

Ellers har det vært på hytta til svigers, turer i telt på fjellet, tur til Bergen, og i vestfold

Det der kunne vært meg som 19-åring også. Det har ført til en enorm utreisetrang i voksen alder, nå har jeg vel besøkt mellom 40 og 50 land. Norge og Sverige føler meg meg nesten ferdig med som ferieland, bortsett fra en og annen helgetur til Stockholm. Danmark har jeg blitt mer glad i, trolig det også fordi vi aldri dro til noe så eksotisk som barn.

Anonymkode: c7d56...860

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja for alle har selvsagt familier i andre land og derfor er det så mange dom reiser…

Anonymkode: 823f7...122

Lurt å faktisk lese et innlegg ordentlig før man svarer. Jeg har da aldri skrevet alle. Skrev mange. Vesentlig forskjell.

Skrev også flere punkter som bidrar til at reise med fly absolutt ikke kommer til å minke i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 5100b...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurt å faktisk lese et innlegg ordentlig før man svarer. Jeg har da aldri skrevet alle. Skrev mange. Vesentlig forskjell.

Skrev også flere punkter som bidrar til at reise med fly absolutt ikke kommer til å minke i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 5100b...ca3

Or mange har ikke det, de bare dtiter i klima !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 22.37):

Føler alle reiser så mye led barna sine. 
vi har hatt mest norgesferie med barna våre. 
vi har vært i England og gran canaria, Belgia, Polen og Sverige. 
Kun en gang i syden. 
de er ungdommer nå. 
føler alle reiser mye til utlandet med barna. Bare oss som ferierer i Norge og rundt Sverige? 
De får jo reist mer nå som de er myndig og kan velge selv. 
jeg var ikke utenfor Sverige eller Danmark før jeg var 15 

Anonymkode: 96d59...b50

Vi reiser ikke til syden med unger, det virker som tidenes galskap å reise på varmeste sommeren. Vi reiser forøvrig ikke til syden i det hele tatt, sist vi var der var i Hellas på bryllupsreise for 8 år siden. 

Vi reiser til Sverige til familie rundt omkring eller rundt i Norge. Skjønner ikke hvorfor folk orker å drasse med seg hele familien på et fly. Og så tenker vi på miljøet!

Anonymkode: 4fdfe...c76

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja for alle har selvsagt familier i andre land og derfor er det så mange dom reiser…

Alle nei, men svært mange. I min eldstemanns klasse er det en helnorsk gutt, resten er halvt eller helt utenlandsk. Fordelt på 5 fra Europa, 3 fra Sør Amerika, 1 Nord Amerika, 2 Afrika og 2 Asia. Sånt blir det mye fly av. Vi er i konas europeiske hjemland 3-4 ganger i året og det er selvfølgelig mye reising men det er jo ikke reising som gir veldig mye opplevelse utover det å besøke familie. 

Anonymkode: c4e4f...986

Skrevet

Jeg vokste opp med vår hytte i Valdres og faren min hadde tilgang til hytte ved sjøen gjennom jobb så det var Valdres og norsk badeferie gjennom hele barndommen med den effekt at jeg hater det.

Ferie innebærer fly til et sted med over 25 pluss og minimal sjanse for pissregn.

Så kan det selvfølgelig hende ungene kommer til å slå kontra igjen. Får egentlig håpe det for den hyttas skyld for den trenger litt omsorg etterhvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 22.37):

Føler alle reiser så mye led barna sine. 
vi har hatt mest norgesferie med barna våre. 
vi har vært i England og gran canaria, Belgia, Polen og Sverige. 
Kun en gang i syden. 
de er ungdommer nå. 
føler alle reiser mye til utlandet med barna. Bare oss som ferierer i Norge og rundt Sverige? 
De får jo reist mer nå som de er myndig og kan velge selv. 
jeg var ikke utenfor Sverige eller Danmark før jeg var 15 

Anonymkode: 96d59...b50

Ja, dere er den eneste familien i hele verden som reiser lite.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også reist lite utenlands med barna. 2 sydenturer da de enda fikk barnebillett. Vi har 3 barn, er begge lærere (så må reise i fellesferien), og bor i Nord-Norge (så koster en formue bare først å fly til Oslo). 

Vært mye på bilferie  i Nordsverige og Nordfinland, men det "teller" nesten ikke som utenlandsturer. Ferien starter ofte med fotballturnering i Piteå, Sverige - så kjører vi videre rundt derfra. 🤷‍♀️

Anonymkode: 47785...421

AnonymBruker
Skrevet

De beste sommerminnene mine er av å være hjemme om sommeren, leke ute med søsken og venner, spise is og rabarbara i hagen, spille animal crossing med søsteren min, overnatting hos venninner. 

Fint å være på tur også, til Sverige for det meste. Men aller finest å bare ha det gøy hjemme. Men så hadde vi mye å finne på.

Anonymkode: c6171...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Norsk sommer er jo så fin (om man har mulighet til å reise "etter været"). Så føles det enormt bra å støtte oppunder norsk økonomi for øyeblikket, samt å vite at hele familien er ekstremt trygge, og får kjapt helsehjelp om noe skulle skje. Det eneste negative er alle turistene, og de er jo ennå flere i f.eks. Spania. Så vi reiser litt strategisk sånn sett, ikke til de mest populære feriemålene i Norge.

Anonymkode: 8ff75...6d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...