Gå til innhold

Krever vi for mye av besteforeldrene ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg forventet lite, selv om moren min MASTE på meg om barnebarn. Hun er kanskje på besøk her 6 ganger i året, men bor ca 1,5 t unna. Den andre bestemoren (dom sier hun elsker barn) bor 10 min unna, og har barna kanskje 12 ganger i året max, ingen overnatting der - bare fra barnehage og til ca kl 20. Tredje besteforeldreparet besøker vi og er på besøk også ca 12-14 ganger i året. Vi ber sjeldent noen av dem om hjelp - kanskje et par dager hver, per år - synes ikke det er for mye å forlange... 

Alke besteforeldre en fikk derimot KJEMPEMYE hjelp av sine foreldre - mer enn én barnepassdag per uke. Noen av besteforeldrene hadde barna nesten hele tiden, noen hadde de fra de kom tilbake fra skolen (kl 13-14), til middagstider, kl 17, nesten hver dag. Bestemoren min hadde meg f.eks. hele sommerferien alle årene jeg gikk på skole, og nesten alle andre ferier også. Jeg selv og min mann sine besteforeldre var som bonusforeldre for oss.

Endret av katties
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg og min eksmann fikk barna våre og forventet ingenting av noen. Besteforeldre kommer på besøk når de selv vil. De passer ikke med mindre det er totalt krise. Sykdom etc er ikke krise. Jeg spør ikke lenger for å si det sånn. 

Men likevel skal de ha mye å si, hvilke aktiviteter barna skal gå på, hva de skal og ikke skal bli med på osv, og regelrett betaler for dette men forventer at jeg skal følge opp 😅 

Anonymkode: e5769...185

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg krever ingenting av mine foreldre, men har heldigvis foreldre som ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine Det er alltid besteforeldre som ringer oss og «maser» om å få møte oss/barna, og vi har både mine og svigers innen 10- minutters kjøretid så vi får god hjelp minst en gang i uka på hver side (vi møtes til middag så overnatter barna i ny og ne). Er veldig takknemlig🥰 men så hjelper vi dem også da, med snekkring og elektronikk, og det vil jo bli mer og mer av det jo eldre de blir. Tenker man høster som man sår, hvis man ønsker å ha et godt forhold til barn og barnebarn når man blir gammel så må man engasjere seg i småbarnstiden også. Har sett både nybakte foreldre som krever alt for mye av sine foreldre og besteforeldre som gir nada. Skjønner ikke hvordan de familiene går rundt… 

Anonymkode: 03a8c...266

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som plasserte meg hos min bestemor sikkert like ofte som jeg var hjemme. Jeg elsket min bestemor og tiden vi hadde sammen, båndet vi hadde og det værste som har skjedd var å miste hun. 

Nå har jeg egne barn og min mor stiller aldri opp, kommer nesten ikke på besøk engang og jeg kjenner meg litt «bitter» for at hun selv alltid forlangte hjelp men ikke stiller opp selv. Hun jobber også kun 2 dager i uken. Blir dumt for hun selv når hun blir gammel og verken har en god relasjon til egne barn eller barnebarn tenker jeg. 

Anonymkode: 514b3...78c

• Liker 6
  • Hjerte 6
Gjest issoras
Skrevet

Man kan jo ikke forvente og kreve, men det at besteforeldre har hjulpet til med barn har for menneskets del vært en evolusjonsmessig fordel (også for besteforeldrene).

Når besteforeldre bidrar mindre og foreldre må stå i mer selv samtidig som de skal jobbe mer enn før er konsekvensen færre barn i samfunnet - og færre til å jobbe i eldreomsorgen til å ivareta disse besteforeldrene. Fra et egoistisk perspektiv har alle så klart rett til å leve som de vil, og ingen kan kreve noe av besteforeldrene, men for samfunnets del er det svært uheldig om besteforeldre bidrar mindre og mindre. Den eldre generasjonen blir stadig eldre og krever utrolig mye ressurser av samfunnet - ideelt sett bør de som kan bidra, bidra, enten det er med barnebarn eller frivillighet. 

Jeg opplever nå heldigvis at det fortsatt er mange besteforeldre rundt omkring som ønsker å bidra. Både mine og mannens foreldre har stilt opp så lenge helsa har holdt. Jeg ønsker også å hjelpe mine barn så mye jeg kan når - og hvis - den dagen kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir nok bestemor, mens jeg enda har tenåringer under 18år hjemme. Vi har 14år mellom eldste og yngste. 

Kommer til å stille opp, og gleder meg til det. Men jeg har hatt barn hjemme ca 26 år. Kjenner jeg er klar til å reise litt uten barn, kun meg og mannen. 

Anonymkode: b8793...28b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her er vi i situasjonen at de ikke kan, men de tilbringer likevel mye tid med barna. Og jeg vet at om de kunne eller hvis det hadde vært krise hadde de stilt opp.

Det betyr ikke at vi ikke stiller opp for dem om de trenger det også.

Noen har nok høye forventninger og kanskje litt urealistiske.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir nok bestemor, mens jeg enda har tenåringer under 18år hjemme. Vi har 14år mellom eldste og yngste. 

Kommer til å stille opp, og gleder meg til det. Men jeg har hatt barn hjemme ca 26 år. Kjenner jeg er klar til å reise litt uten barn, kun meg og mannen. 

Hvorfor så stor forskjell på alder om du tenker at du ikke har ork til å være bestemor og nå skal dere ha egentid? 
Du satt jo eldste til verden også vel vitende om at en dag får det barnet kanskje barn. 
Og hvorfor utelukker det ene eller andre? Kan man virkelig ikke være sammen som et par selv om man ser barnebarn 1 gang i uken eller har barnebarn på overnatting innimellom? 
Kan man ikke reise da? 
Jeg tenker å gjøre begge deler, akkurat som mine besteforeldre. De var verdensbeste, og de fikk til å være besteforeldre samtidig som de reiste litt. Noen ganger tok de til og med oss med. 

Anonymkode: 89c14...fcd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det ofte er tema i diskusjoner og i sosiale media at dagens foreldre er både sinte, skuffet og lei seg fordi besteforeldre ikke står til forventning. 
Besteforeldre er ferdig med kanskje to tiår med barn og ansvar. Når de endelig har selvstendige barn så skal de være barnevakt, gjerne ha flere barn samtidig og på overnatting. Mange avtaler med besteforeldre om fast dag i uka de skal ha avlaste å passe barnebarna. 
opplever at det er store krav til besteforeldre i dag. 
tenker de må få disponere tiden sin selv, og være sammen med barnebarn når det passer de og de har overskudd. 
besteforeldre har heller ikke samme overskuddet til å passe småbarn, og de blir sliten. 
Når foreldre sier at jaja, da skal ikke besteforeldrene få hjelp når de blir gamle. Hva er det å si? 
Når lan får barn må en også organisere livet sitt slik at man både har økonomi og tid til å følge opp barna. 
man kan fint jobbe litt mindre når barna er små, man trenger ikke en dyr bolig eller oppussings prosjekter. 
Vi har ungdommer hjemme, og da de var små passet besteforeldrene, men det var aldri noe krav, kun når de ville og det passet. 
De ønsker jo gjerne å reise, være med venner og ha friheten de ikke har hatt på mange år. 
unner foreldrene mine å leve livet sitt, og være sammen med oss og barna når de vil. 
mye hyggeligere for de når de kan velge selv. Ikke ha dårlig samvittighet for å ha sagt nei 4 ganger på rad, og fornærmet voksne barn. 
Er det bare meg? Eller har jeg glemt hvor slitsomt småbarns perioden var? 😅

Anonymkode: e715a...975

Ja jeg mener 100% at mange har for høye forventinger til hvor involverte besteforeldre skal være og at svært mange tar det som en selvfølge at besteforeldre skal være barnepassere, ferieavlastere etc. 

La besteforeldre være besteforeldre - ikke medforeldre og gratis hjelp til hver minste ting. De er ferdig med småbarn og oppdragelse. 

Anonymkode: a00ee...cfb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor så stor forskjell på alder om du tenker at du ikke har ork til å være bestemor og nå skal dere ha egentid? 
Du satt jo eldste til verden også vel vitende om at en dag får det barnet kanskje barn. 
Og hvorfor utelukker det ene eller andre? Kan man virkelig ikke være sammen som et par selv om man ser barnebarn 1 gang i uken eller har barnebarn på overnatting innimellom? 
Kan man ikke reise da? 
Jeg tenker å gjøre begge deler, akkurat som mine besteforeldre. De var verdensbeste, og de fikk til å være besteforeldre samtidig som de reiste litt. Noen ganger tok de til og med oss med. 

Skal man laver å få flere barn, fordi man må tenke på at de eldste får barnebarn? Hva er det for en tankegang? Jeg blir nok en bestemor som kommer til å reise en del ja. Uten dårlig samvittighet 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Jeg er enig i det noen skriver her om hvor viktig det er å skape en god relasjon til barnebarn. Det e i barneårene denne grunnmuren bygges, og det handler ikke bare om tjenester som barnepass, men også om å bli kjent med barnebarna sine og familien sin. 
Jeg fikk tantebarn før jeg selv ble mor, og jeg gikk nesten inn i rollen som bonusmor 😅 de har vært så viktige for meg og jeg er så glad i de. 
nå er de voksne og jeg har fortsatt er nært forhold til de. Jeg er veldig glad for det. 
Jeg selv hadde et svært nært forhold til min farmor, og er veldig glad mamma er så opptatt av barnebarna sine. Mine ungdommer har av og til dratt opp til mormor for å prate om ting fremfor oss. Det å ha flere voksenpersoner i livet er viktig og godt for barna. 
det finnes en grense om å involvere og utnytte. 
Jeg vet selv da mine barn var små, og jeg hadde sovet dårlig og var sliten så kunne jeg få barna til å ringe mormor og spør om de kunne besøke henne. Da var jeg desperat, og visste hun ikke klarte å si nei. 
Men så har jeg også stått opp midt på natta for å hente mamma på vinkvelder med venninner, eller hentet henne og kjørt henne hjem fra flyplassen selv om det er en kveld eller tidlig morgen. 
mannen min legger gulv i leiligheten hennes og fikser ting. 
Mamma har vært alenemor med oss, 2 døtre som ikke hørte etter og hun var ganske bekymret i ungdomstiden da vi bare dro på fest og hun kjørte rundt å letet. jeg unner henne å tenke på seg selv, men er også veldig glad alle hennes barnebarn elsker henne. Hun har nå voksne barnebarn som hjelper henne med alt mulig og hun har mange rundt seg 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg mener 100% at mange har for høye forventinger til hvor involverte besteforeldre skal være og at svært mange tar det som en selvfølge at besteforeldre skal være barnepassere, ferieavlastere etc. 

La besteforeldre være besteforeldre - ikke medforeldre og gratis hjelp til hver minste ting. De er ferdig med småbarn og oppdragelse. 

Mine foreldre fikk hjelp i massevis av sine foreldre. Ikke nødvendigvis så mye i hverdagen,  men helger, langhelger, sommerferie etc. Vi var alltid 2 uker på hytta hos besteforeldre mens mamma og pappa hadde voksenferie. Så ja, jeg forventer faktisk at mine skal stille opp for meg og ønske å bli kjent med barnebarn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med en mor som plasserte meg hos min bestemor sikkert like ofte som jeg var hjemme. Jeg elsket min bestemor og tiden vi hadde sammen, båndet vi hadde og det værste som har skjedd var å miste hun. 

Nå har jeg egne barn og min mor stiller aldri opp, kommer nesten ikke på besøk engang og jeg kjenner meg litt «bitter» for at hun selv alltid forlangte hjelp men ikke stiller opp selv. Hun jobber også kun 2 dager i uken. Blir dumt for hun selv når hun blir gammel og verken har en god relasjon til egne barn eller barnebarn tenker jeg. 

Dette ville jeg tatt opp. Har du prøvd…?

Anonymkode: c8a7b...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (9 minutter siden):

Mine foreldre fikk hjelp i massevis av sine foreldre. Ikke nødvendigvis så mye i hverdagen,  men helger, langhelger, sommerferie etc. Vi var alltid 2 uker på hytta hos besteforeldre mens mamma og pappa hadde voksenferie. Så ja, jeg forventer faktisk at mine skal stille opp for meg og ønske å bli kjent med barnebarn. 

Vi lever i en helt annen tid og helt annet samfunn nå. Landsbyen som før var for å oppdra barn den er borte. 

At du forventer det - er jo ditt potensielle problem. Har 4 barn - aldri forventet at besteforeldre skal stille opp som barnepassere, ferieavlastning etc.  Jeg var også mye med mine besteforeldre, men de hadde aldri oss alle søsken fordi foreldrene våre skulle på ferie etc.

Besteforeldre kan helt fint bli kjent med barnebarna sine uten at de tar 2-3 ++ barn med på 2 uker ferie om sommeren. At besteforeldre ØNSKER å ha barnebarna med på ferie, langhelger etc er noe helt annet enn at de nærmest blir pålagt det fordi deres barn FORVENTER og KREVER det. 

Besteforeldre skal så klart få ta så stor del i barnebarnas liv som de ønsker - problemet er at det hos mange ikke blir respektert at de ikke vil, at de ikke oppfyller kravene og forventningene til sine egne barn om mengden de bidrar og stiller opp. 

De er ferdig med barn. Hvor mye de vil stille opp og bidra må være opp til dem - ikke barnas forventninger. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kull, hvor de yngste fortsatt går på barneskolen. Eldste er etablert med egne barn, og har stadig behov for barnevakt. Jeg begynner å bli totalt utslitt, full jobb og egne barn er egentlig nok. 

Når vi passer barnebarn splitter det min egen familie, jeg tar meg av barnebarn og mannen tar seg av våre barn. 

Dette skjønner ikke eldste barnet mitt, de tror det er største lykke på denne jord å få et barnebarn på overnatting… 

Besteforeldrene til mine barn har vært veldig flinke til å stille opp, og jeg ønsker å være like flink. Men jeg orker ikke!! Jeg har brukt absolutt hele mitt voksne liv på å passe barn, nå vil jeg ha litt pause. 

Men jeg klarer ikke si nei, for jeg vil jo være grei :( 

Anonymkode: b12c4...e80

• Hjerte 6
Skrevet (endret)

Jeg forventer ingenting av besteforeldre til mine barn. Men jeg ble passet veldig mye av egne besteforeldre. Når jeg var på samvær til far var jeg i realiteten på samvær hos farmor. Mormor og morfar + mor til stefar var også veldig tilstedeværende i hverdagen vår. De satt en god del barnevakt, det var overnattinger og ferieuker der.

Det har egentlig ikke forandret seg. Min far er fremdeles lite tilstedeværende, selv om han klager på å se oss for sjeldent (helt selvpåført, hadde han tatt seg tid hadde vi vært der) mens oldemor (hans mor) hele tiden vil ha besøk og være med oldebarna.

Min mor og stefar er veldig familieorienterte. Og siden de fikk to kull med barn, og jeg er eldst, bytter vi på å ha hverandres barn på besøk og overnattinger. De er jevngamle så tante/onkel og nevøer leker godt sammen. Vi hjelper generelt hverandre mye i hverdagen. Dette er gull verdt for oss alle tror jeg. Og jeg er ganske fast bestemt på å skulle være tilstedeværende for mine fremtidige etterkommere også.

De første 6 årene av eldstemanns liv bodde vi i en helt annen del av landet. Og da var det naturligvis ikke mulig å hjelpe hverandre på denne måten, og det var ikke noe problem.

Jeg trives veldig godt med min lille familien med barn og mann, og trenger egentlig ikke noen andre. Men setter uendelig pris på utvidet familie som likevel ønsker å være en del av livene våre. Mine barn ELSKER sin mormor og morfar 💜

Endret av Nonstop1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skal man laver å få flere barn, fordi man må tenke på at de eldste får barnebarn? Hva er det for en tankegang? Jeg blir nok en bestemor som kommer til å reise en del ja. Uten dårlig samvittighet 

Har man ikke mulighet til å være der for eldste fordi man har en som er mange år yngre så mener jeg seriøst at da burde man ikke ha så stor avstand på barna. Kan du ikke reise samtidig som du blir kjent med barnebarn og er en god bestemor. Hvorfor utelukker det ene det andre? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du hun vil stille opp for barnebarn, når hun ikke stilte opp for egne barn? 

Trist at du opplevde en sånn mor, men det er nok vel optimistisk å tro hun skulle bli bedre med barnebarn. 

Anonymkode: b12c4...e80

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. her føler jeg nesten på «motsatt» problem. Nesten litt «krig» fra besteforeldrene om å få være med barnebarna. Med skilte foreldre hos oss er det en del besteforeldre, alle vil gjerne ha en fast dag i uken som de kommer på besøk, men det ønsker jeg helst ikke, for det blir veldig mye. Men synes det er utrolig koselig at de ønsker det og vil bruke tid med barnebarna. Jeg synes det er veldig rart at besteforeldre IKKE vil trå til / stille opp. Håper jeg er så heldig å få lov til å være mye delaktige i barnebarnas liv om jeg får det i fremtiden!

Anonymkode: 9691f...988

Det er ikke noe rart. Alle besteforeldre har forskjellige utfordringer og kapasitet. 

Min helse er ikke bra  og har hatt to hjemmeboende barn som har krevd sitt frem til nå. Barnebarna bor en liten time unna. 

Så når jeg har lagt til rette for å ha litt energi til å ha dem. Avlyser mor. Og blir sur de gangene jeg ikke klarer å ta det på sparket. 

Vi har adhd hele gjengen her. Og de store og mine egne har jeg kontroll på. Men de to små barnebarna klarer jeg ikke helt å henge med så lenge om gangen.  Nå er de jo litt større og det går bedre.  Og de to hjemmeboende er flyttet ut. Men har fortsatt litt begrenset kapasitet. Og mye å ta igjen på hjemmebane. Pluss jeg har begynt å jobbe bittelitt igjen.

Anonymkode: 5c43d...a80

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe rart. Alle besteforeldre har forskjellige utfordringer og kapasitet. 

Min helse er ikke bra  og har hatt to hjemmeboende barn som har krevd sitt frem til nå. Barnebarna bor en liten time unna. 

Så når jeg har lagt til rette for å ha litt energi til å ha dem. Avlyser mor. Og blir sur de gangene jeg ikke klarer å ta det på sparket. 

Vi har adhd hele gjengen her. Og de store og mine egne har jeg kontroll på. Men de to små barnebarna klarer jeg ikke helt å henge med så lenge om gangen.  Nå er de jo litt større og det går bedre.  Og de to hjemmeboende er flyttet ut. Men har fortsatt litt begrenset kapasitet. Og mye å ta igjen på hjemmebane. Pluss jeg har begynt å jobbe bittelitt igjen.

Anonymkode: 5c43d...a80

Det skjønner jeg veldig godt ❤️ men føler du at du kan besøke og være sammen med de uten at det ligger et press på at du skal passe og ta deg av? 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...