Gå til innhold

Far vil ikke dele ferieplaner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bruker selv ordet, du er nysgjerrig. Dette kan sette barna DERES i store lojalitetskonflikter. De skjønner at du vil ha kontroll/oversikt over hva far velger å gjøre i ferie. Dette er ikke enkelt for barna. De ønsker nok fred og ro, og at mor godtar at de er glade i, og de vil være sammen med faren sin utenå måtte vokte hva de forteller. 

Unngå å kryssforhør de på telefon, selv om kontrollbehovet ditt skriker etter info.

Anonymkode: 68012...aa4

Dette er helt feil. Det som setter barn i lojalitetskonflikter er når de skjønner at ting må holdes hemmelig, de voksne snaker ikke sammen og deler informasjon, når barna blir de som må fortelle og de forstår at foreldrene ikke kan være ærlige med hverandre, ha en grei informasjonsflyt og samarbeide på tvers av hjemmene. 

Barn ønsker at foreldre deler med hverandre, snakker sammen og oppdaterer hverandre. Det er da barna ikke trenger å vokte hva de sier.

Når far ikke vil dele hvor barna skal oppholde seg setter han barna i en lojalitetsskvis mellom mor og far. Det naturlige er at både far OG mor deler ferieplaner, forteller hvor barna skal være osv. slik at barna ikke trenger å oppleve at ting ikke skal snakkes om og holdes hemmelig for den andre. 

Anonymkode: decbf...0df

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg var veldig spesielt. Vi har også første sommer etter samlivsbrudd, og det er nå en helt naturlig del av foreldresamarbeidet å informere den andre om ferieplaner. Selvsagt skal den andre forelderen vite om det. Er ikke åpenhet en helt naturlig del av samarbeidet? Det handler jo også om trygghet, at man f eks vet om de er i Norge eller ikke, hvordan kan man få tak i dem om det er noe. En annen ting er at man vil uansett snakke med barna om det. Og en tredje ting; har ikke barna kontakt med den andre forelderen i ferien på f eks telefon/melding? Virker jo helt unaturlig å skjule noe sånt. Man forteller jo slikt til venner, og da er det veldig rart å ikke fortelle det til den man samarbeider med om barna sine.

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bruker selv ordet, du er nysgjerrig. Dette kan sette barna DERES i store lojalitetskonflikter. De skjønner at du vil ha kontroll/oversikt over hva far velger å gjøre i ferie. Dette er ikke enkelt for barna. De ønsker nok fred og ro, og at mor godtar at de er glade i, og de vil være sammen med faren sin utenå måtte vokte hva de forteller. 

Unngå å kryssforhør de på telefon, selv om kontrollbehovet ditt skriker etter info.

Her tar du utgangspunkt i et negativt og konfliktfylt foreldresamarbeid. Underlig å anta at genuin interesse, og til og med nysgjerrighet og backing for den andres foreldres aktivitetsvalg, ikke er et alternativ? Det er da ikke sånn at alle ønsker å skape uro, «skrike etter info» og utøve noe slags form for kontrollregime?

Her snakker vi masse om kommende ferier med far, snakker OPP. Dette kunne jeg umulig ha gjort om vi hadde ekskludert den andre forelderen fra ferieplanene. Det er jo en slags egoisme i det forsåvidt, i og med at jeg har det best, når jeg vet at ungene har det topp, noe jeg ønsker å bidra med i den grad jeg kan. Men det kan vel ikke være negativt for noen? Virker for meg absurd å ikke skulle ane hvor ungene befinner seg, enten jeg «har noe med det» eller ei. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Anonymkode: e1578...0c2

Så lenge han har barn med sin x er han forpliktet til og samarbeide med x-en rundt barna og da også orientere den andre foresatte over hva barna gjør, hvor de er og hvordan det går med barna. 
At han ikke er sammen med barnemor lenger betyr ikke at han ikke er forpliktet til å oppholde en foresatte relasjon med orientering og samarbeid så lenge barna er under 18år. 
Ta kontakt med bufdir de kan hjelpe her.

bufdir.no - FAMILIEVERNKONTORET - Hjelp til samarbeid om felles barn (foreldre som ikke bor sammen)

Anonymkode: 840b4...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt om han drev psykisk vold. Prøver kontrollere deg enda. Barna har jo egen tlf da. Så ser ikke problemet.

Anonymkode: 24519...24d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sært av ham.

Her deler både jeg og far ferieplaner. Vi er fortsatt barnas foreldre, også når de er hos den andre, og som foreldre liker vi begge å vite sånn cirka hvor barna befinner seg i verden. 
Det er også fint for oss å vite så vi kan vise ungene at vi voksne snakker sammen og vise glede over hva de skal gjøre hos den andre. Senest i dag sa jeg til en av ungene ‘den kan du ta med deg til pappa og så tester dere den ut på campingen i Umeå’. Ungen strålte og pakket det ned😀 

Det kan ikke være vanntette skott mellom hjemmene. Det er sårt og vanskelig for ungene, og det skaper dårlig klima mellom foreldrene. Man er faktisk foreldre til felles barn og da har man også ansvar for en grei kommunikasjonsflyt som ikke belager seg på barna som ‘informanter’ 

❤️

Anonymkode: 840b4...666

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stryk nysgjerrig, erstatt med interessert. Skulle også gjerne ønske at faren brydde seg mer om hva vi skal i «min» del av ferien… Endrer det oppfattelsen for meg?

Jeg vil for alt i verden at de skal ha det fint sammen med sin far, som de faktisk deler halve tiden med.

• Liker 2
Skrevet

Meget spesielt. Her er det ikke det beste samarbeidet (egentlig sjelden behov for samarbeid for han kommer nesten aldri selv om han sier han skal). Likevel har det aldri falt meg inn å ikke si hvor barna og jeg skal på ferie. Vi har hatt fire somre som skilt nå, tre av disse har barna og jeg vært i utlandet. Jeg spør jo ikke om jeg får lov, men jeg sier at vi skal til x og y den og den datoen og informerer litt om hotellet, planer osv. Da vet barna at tross hans fravær så kommuniserer vi og de kan fortelle de også. De elsker å reise. Hadde det vært 100% opp til meg hadde jeg ikke ønsket det stresset han påfører oss i livet og flyttet vekk. Men jeg gjør det for barna og det burde ts sin ex også gjøre. Om han føler hun kontrollerer han? Vel det er jo hans issues og noe de må fikse opp i. Men for barnas del burde han informere slik at de kan glede seg hos begge og ikke havne midt i en konflikt de ikke skal være i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

dette har du da ingenting med, verken jeg eller far deler hva vi skal i ferien med hverandre, det forteller uansett barna etterpå :)

Anonymkode: 4ee18...614

Så fint at du ikke har behov for å vite hvor barna dine er i 14 dager ila ferien😊 Har sikkert ikke rykket i lillefingeren din engang om du skulle høre om jordskjelv i Tyrkia og du ikke har snøring på hvor barna dine ferierer.

Anonymkode: 61b7a...a41

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oi… min eneste intensjon er omsorg, engasjement og nysgjerrighet. Jeg spør spør om og deler også ferieplaner med naboer og kolleger - så for meg er det veldig unaturlig å ikke få vite hva mine egne barn skal gjøre eller befinner seg. 

Jeg vet også at de har det bra, og jeg vil at ungene skal vite at jeg bryr meg om dem også når de er hos pappa. Jeg er mammaen deres 100%, selv om vi deler det fysiske samværet mellom oss.

Så har du rett i at jeg syntes det er emosjonelt krevende å ikke være sammen med barna mine. Det er unaturlig for meg, på et nivå som strider kraftig mot mine naturlige instinkter som mor og omsorgsperson. Men, jeg jobber med det også. Betyr ikke at jeg kommer til å slutte å bry meg, det skjer aldri.

Bra svart❤️

Selvfølgelig vil du vite hva barna dine skal i ferien. Far høres ut som en vanskelig hissigpropp som tydelig er sår rundt at han kanskje ikke har hatt planene helt klare og føler på mas og press når du spør. Skulle de dratt utenlands hadde ddu nok fått vite det. Ihvertfall av dem. Uansett bar slik av far og utrykke at du ikke har noe med det. Klart du har noe med hvor barna dine er i verden!

Anonymkode: 9e3f1...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bra svart❤️

Selvfølgelig vil du vite hva barna dine skal i ferien. Far høres ut som en vanskelig hissigpropp som tydelig er sår rundt at han kanskje ikke har hatt planene helt klare og føler på mas og press når du spør. Skulle de dratt utenlands hadde ddu nok fått vite det. Ihvertfall av dem. Uansett bar slik av far og utrykke at du ikke har noe med det. Klart du har noe med hvor barna dine er i verden!

*uansett barnslig av far

skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Meg og eksen er ikke bestevenner. Men vi pleier å fortelle om ferieplaner. Om et fly styrter på vei til Spania, så er det greit å vite om det var Spania de skulle til, eller om det et helt annet sted. + at det er fint for barna å glede seg og også fortelle til den andre forelderen om forventninger til turen.

Anonymkode: ecc96...81e

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har vi delt slik informasjon. 

Det handler om barna sin trygghet, min og fars. Når man går fra hverandre er man sårbar fordi man er alene med barna. Hvis noe skjer, så vil jeg at far skal vite hvilket fly han skal sette seg på for å ta hånd om barna sine. 

Jeg heller mot at han ikke har planer og dermed ikke vil fortelle om det fordi han føler skam,... eller bare er idiot. Jeg håper det er det første...

Anonymkode: 4a8b9...ff5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gi slipp? Man er foreldre uansett og det er vanskelig å "gi slipp" på den biten. Enten om man er sammen eller skilt så liker man å vite hvor barna er i verden. Slik er de fleste foreldre og det er faktisk svært naturlig. Til og med min gamle far på 73 år liker å vite hvor jeg er på ferie, selv om jeg er voksen og har egne barn ;)

Det er faktisk sant.

Jeg er godt voksen, og mye på reise. Opplever at gamle foreldre stadig spør om datoer for når jeg drar hit og dit. En gang hadde vi glemt å nevne det, og da ble de litt stresset når de fikk en snap fra en europeisk storby. 

Jeg forstår det egentlig. Det skjer veldig mye rundt i verden, og da er det godt å vite at "barna" ikke er akkurat der. En gang var vi midt i et terrorangrep, så det kan jo skje. 

Anonymkode: 2184d...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Strengt tatt så har du ikke noe med hva dem gjør til vanlig å det gjelder ferier også. 

Barna kan jo fortelle det til deg

Anonymkode: a8f62...95b

Men plutselig kan det jo være greit å vite likevel. Visst det skjer noe på den plassen de er mens de er der osv. 

Anonymkode: e2e71...37d

AnonymBruker
Skrevet

For en særing. 

Anonymkode: d13cc...1d1

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at dere ikke kan snakke om hva dere skal i ferien. Er det pga en ny partner kanskje? Ferieplaner deler man jo med kolleger, naboen, en bekjent som man tilfeldig møter på gata. Hva skal du i ferien da? Blir vel mest hjemme, men tar med ungene på hytta, og så tar vi en helgetur til Dyreparken…. osv. 

Anonymkode: a0598...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk sant.

Jeg er godt voksen, og mye på reise. Opplever at gamle foreldre stadig spør om datoer for når jeg drar hit og dit. En gang hadde vi glemt å nevne det, og da ble de litt stresset når de fikk en snap fra en europeisk storby. 

Jeg forstår det egentlig. Det skjer veldig mye rundt i verden, og da er det godt å vite at "barna" ikke er akkurat der. En gang var vi midt i et terrorangrep, så det kan jo skje. 

Anonymkode: 2184d...a25

Jeg sier alltid fra til noen hvor jeg/vi drar, før til foreldre, nå til broren min. Selv om vi har mobiler og det vil være der vi kontakter hverandre uansett.

Anonymkode: a0598...7b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Jeg har hatt det på samme måte, får som regel vite om det når barnet er ferdig på ferie. 

Akkurat nå virker det som at han forsøker å dele av helt slik at dere svarer hvert deres liv. Det er lurt å bli vant til med en gang. 

Anonymkode: 28875...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt rart, men kan han oppfatte deg som kontrollerende og kritisk? 

Anonymkode: 78751...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...