Gå til innhold

Far vil ikke dele ferieplaner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Anonymkode: e1578...0c2

Det er helt individuelt hvordan man velger at ens kommunikasjon skal være. Men nei han må ikke fortelle det til deg. 

Jeg viste ikke hva barna skulle før de reiste, annet enn at de ikke skulle til utlandet pga far ikke spurte etter passene - de ligger her for vi var sist dem som brukte de - far aner ikke hva vi skal når barna kommer tilbake her.  

Hadde jeg spurt, ville jeg nok fått svar, og jeg ville gitt far svar - dersom vi hadde noe fastsatt plan, men far har ikke meldeplikt til deg om hva han gjør med barna under sitt samvær- ferie eller ei. 

Anonymkode: 7ba78...14e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var sånn som vanligvis dukket opp i løpet av en samtale, ved f.eks. henting og bringing. Virker ut som om han gjør det på trass. Bare la han holde på, om han ser at du stresser med det, gir det han vann på mølla.  Håper han bare ikke har fått barna inn i dette, at de ikke våger å fortelle deg om ferien. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo strengt tatt ikke krav på å vite, men for meg er det veldig sært å ikke være åpen om det. (Og er enig i at dersom ungene er ute av landet, bør den andre foreldren vite det. Og det er jo strengt tatt nødvendig også, siden den andre forelderen bør skrive fullmakt på at barnet kan taes ut av landet. Har opplevd selv at far nesten ikke fikk lov å ta ungen med ut fordi vi ikke hadde fullmakt, etter det har vi alltid skrevet grundige fullmakter) 

Vi forteller hverandre hva vi skal av ferier med ungene, men vi holder hverandre ikke oppdatert underveis i feriene. Hans uke er hans, da styrer han skuta, og jeg blander meg ikke inn. I mine uker blander ikke han seg. Men vi samarbeider om ungene, vi har begge like mye ansvar og rettigheter. Og vi hjelper hverandre ut når det trengs, og er fleksible på dager og samvær etter behov. 

Anonymkode: eb832...a00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har aldri informert hverandre om hvor vi skal. Har tekstet med barna et par ganger i løpet av ferien, og da har de jo sagt det.

Men ungene er ikke interessert i hyppige samtaler. Så vi, gjensidig, gir de mest mulig ro når de er på ferie med den andre.

Så tar de selv kontakt om de ønsker.

De trenger ro og ikke følelsen av dårlig samvittighet for ikke å ville snakke.

Anonymkode: 1b70b...669

Jeg er på ingen måte hysterisk, men har god kommunikasjon med barnas far. Så det virker nærmest uvirkelig å ikke vite hvor i verden barna er. Jeg har aldri synspunkter på hva de gjør, og maser ikke under tiden de er hos ham, men er da merkelig å ikke kunne dele så elementær info? Uten å lage noe større drama ut av det, så er det relativt normalt nå for tiden med alt fra skogbranner og hetebølger i «syden», jeg tenker at det i allefall har en informativ interesse å vite om dine aller nærmeste står oppi noe sånt. 

Anonymkode: 85909...6b2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

dette har du da ingenting med, verken jeg eller far deler hva vi skal i ferien med hverandre, det forteller uansett barna etterpå :)

Anonymkode: 4ee18...614

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringer ungene hver dag de er hos far. Ferie eller ikke.

Anonymkode: 7ab8a...47f

Skrevet

Det virker helt hinsides at du ikke "har noe med" hvor barna dine skal være i to uker, selv om de er med far

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

dette har du da ingenting med, verken jeg eller far deler hva vi skal i ferien med hverandre, det forteller uansett barna etterpå :)

Anonymkode: 4ee18...614

Enig, i den forstand at man ikke skal blande seg oppi valgene til far, men overrasket av at flere oppriktig talt ikke av normal interesse vil vite hvor på kloden barna befinner seg? Undres hvordan barnas tilværelse er, når foreldrenes omgang er som av/på-brytere. Og da mener jeg på ingen måte at man skal mase på omsorgsforelderen, men kunne kommmunisere på normat vis. I all hovedsak vet jeg til og med hvor mine venninner og deres familier er på ferie, merkelig å ikke ane om barna er på Sørenga eller i Vietnam. 

Anonymkode: 85909...6b2

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns det er sært, men samtidig så har han rett i at mor ikke har noe med det. 

Anonymkode: cad57...ea7

Synes det er merkelige oppfatninger som kommer fram blant svarene her. Er enig i at mor ikke har noe med å detaljstyre hva barna gjør på ferie sammen med faren, men at hun ikke skal vite hvor de er? Det høres jo helt latterlig ut.

Og tenk hvordan det er for barna å ha foreldre som er så kjipe og smålige at de ikke unner den andre forelderen å vite hvor barna er i ferien. For ingen må tro at ikke barna får med seg hvordan foreldrene kommuniserer (eller ikke kommuniserer, som i dette tilfellet).

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Virker som at far er bitter på deg og prøver å kjøre en  maktdemonstrasjon.

Endret av got2go
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ikke kunne fortelle far hvor vi skal på ferie, det er veldig sært i et normalt foreldresamarbeid. Her er det helt naturlig å snakke litt løst og fast om planer når vi fordeler ferien og ved overlevering. Særlig om vi skal reise langt. 

Anonymkode: c689c...59c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sært av ham.

Her deler både jeg og far ferieplaner. Vi er fortsatt barnas foreldre, også når de er hos den andre, og som foreldre liker vi begge å vite sånn cirka hvor barna befinner seg i verden. 
Det er også fint for oss å vite så vi kan vise ungene at vi voksne snakker sammen og vise glede over hva de skal gjøre hos den andre. Senest i dag sa jeg til en av ungene ‘den kan du ta med deg til pappa og så tester dere den ut på campingen i Umeå’. Ungen strålte og pakket det ned😀 

Det kan ikke være vanntette skott mellom hjemmene. Det er sårt og vanskelig for ungene, og det skaper dårlig klima mellom foreldrene. Man er faktisk foreldre til felles barn og da har man også ansvar for en grei kommunikasjonsflyt som ikke belager seg på barna som ‘informanter’ 

Anonymkode: decbf...0df

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sært av ham.

Her deler både jeg og far ferieplaner. Vi er fortsatt barnas foreldre, også når de er hos den andre, og som foreldre liker vi begge å vite sånn cirka hvor barna befinner seg i verden. 
Det er også fint for oss å vite så vi kan vise ungene at vi voksne snakker sammen og vise glede over hva de skal gjøre hos den andre. Senest i dag sa jeg til en av ungene ‘den kan du ta med deg til pappa og så tester dere den ut på campingen i Umeå’. Ungen strålte og pakket det ned😀 

Det kan ikke være vanntette skott mellom hjemmene. Det er sårt og vanskelig for ungene, og det skaper dårlig klima mellom foreldrene. Man er faktisk foreldre til felles barn og da har man også ansvar for en grei kommunikasjonsflyt som ikke belager seg på barna som ‘informanter’ 

100 prosent enig. Det betyr så mye for ungene at foreldre kan snakke sammen og ha et godt samarbeid. 

Anonymkode: c689c...59c

• Liker 4
Skrevet

Det er to scenarioer jeg ser for meg i denne situasjonen:

1. at han ikke vil dele fordi du er kontrollerende på hva han gjør og hvor han er med barna, pleier å "tilfeldigvis" møte opp der de er når han har ungene, osv.

2. dette er, som andre i tråden har nevnt, en maktdemonstrasjon for å være kjip mot deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker han opplever deg som kontrollerende. Ordvalgene dine i innlegget er også bevist og meget åpenlyst emosjonelt manipulerende 

Du omtaler dem også som «dine» barn. Men de er ikke dine. De er barn dere har fått sammen. Som primært og mye viktigere er sine egne mennesker. Og som dere nå enten må velge å oppdra sammen, etter samlivsbruddet, eller være dårlige foreldre for og ikke oppdra sammen, etter samlivsbruddet. Å ikke være venner med sine barns forelder er ikke forenelig med å være en god mor. Eller far. 

Oppsummert: vesentlig mer fokus på barns beste. Betydelig mindre fokus på ditt. Ok. Så kommer du til å savne dem. Det tåler du stå i uten å velge å plage barna med at du har den følelsen. Om det er sant eller ei: gi dem tryggheten i at du har et rikt liv også når de er borte. Ellers er du dem til byrde.

Anonymkode: 0550e...785

Du er jo rett og slett ei drittkjerring med dine ræva betraktninger. Min beste venninne er den beste moren jeg vet om, og hun veksler ikke ett ord med barnas far og barnevernet er helt enig i at det ikke skal være noen kontakt. Å komme med så bastante påstander er så graverende at jeg unner deg å leve i ett voldelig forhold så kanskje du tilegner deg litt ydmykhet og empati.

Anonymkode: e184a...095

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eksen her også. Han er en kontrollerende asshole. Jeg driter i hva de skal så lenge ungene koser seg. Men siden jeg ikke skal vite noe får ikke ungene vite noe. Ungene trenger gjerne litt forberedelse, vite hva de skal pakke, hvor de skal etc. Gjøk altså. Går jo bare over dem.

Anonymkode: 74998...0c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere land man ikke kan reise til dersom man ikke har tillatelse fra den andre forelderen, selvsagt skal man vite hvor i verden barna befinner seg, utover det trenger man ikke vite noe

Anonymkode: b3bdc...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

vite hvor barna mine er og hva de gjør

Jeg tror det er en grunn til at far til dine barn ikke vil dele dette med deg. Du vil mest sannsynlig ikke nøye deg med informasjon av type «vi skal til Lofoten i ferien» eller «vi skal være på ei hytte på Sørlandet» fordi det vil avføde en kaskade med oppfølgingsspørsmål om hvem og hva og hvor og hvorfor.

Gi slipp!

Anonymkode: b74d6...233

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er en grunn til at far til dine barn ikke vil dele dette med deg. Du vil mest sannsynlig ikke nøye deg med informasjon av type «vi skal til Lofoten i ferien» eller «vi skal være på ei hytte på Sørlandet» fordi det vil avføde en kaskade med oppfølgingsspørsmål om hvem og hva og hvor og hvorfor.

Gi slipp!

Anonymkode: b74d6...233

Gi slipp? Man er foreldre uansett og det er vanskelig å "gi slipp" på den biten. Enten om man er sammen eller skilt så liker man å vite hvor barna er i verden. Slik er de fleste foreldre og det er faktisk svært naturlig. Til og med min gamle far på 73 år liker å vite hvor jeg er på ferie, selv om jeg er voksen og har egne barn ;)

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oi… min eneste intensjon er omsorg, engasjement og nysgjerrighet. Jeg spør spør om og deler også ferieplaner med naboer og kolleger - så for meg er det veldig unaturlig å ikke få vite hva mine egne barn skal gjøre eller befinner seg. 

Jeg vet også at de har det bra, og jeg vil at ungene skal vite at jeg bryr meg om dem også når de er hos pappa. Jeg er mammaen deres 100%, selv om vi deler det fysiske samværet mellom oss.

Så har du rett i at jeg syntes det er emosjonelt krevende å ikke være sammen med barna mine. Det er unaturlig for meg, på et nivå som strider kraftig mot mine naturlige instinkter som mor og omsorgsperson. Men, jeg jobber med det også. Betyr ikke at jeg kommer til å slutte å bry meg, det skjer aldri.

Anonymkode: e1578...0c2

Du bruker selv ordet, du er nysgjerrig. Dette kan sette barna DERES i store lojalitetskonflikter. De skjønner at du vil ha kontroll/oversikt over hva far velger å gjøre i ferie. Dette er ikke enkelt for barna. De ønsker nok fred og ro, og at mor godtar at de er glade i, og de vil være sammen med faren sin utenå måtte vokte hva de forteller. 

Unngå å kryssforhør de på telefon, selv om kontrollbehovet ditt skriker etter info.

Anonymkode: 68012...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...