Gå til innhold

Far vil ikke dele ferieplaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Anonymkode: e1578...0c2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er veldig sært å nekte å dele ferieplanene. Du har jo ikke noe med hva han skal, men hva barna dine skal er det klart at du har glede og interesse av å vite. Det er jo et naturlig samtaletema også hjemme hos deg, hvor de skal på ferie og i etterkant hva de har opplevd of hvordan de har hatt det.

Anonymkode: b23ae...fcf

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert elverafting i kano og fallskjermhopping 

Anonymkode: 6d82a...edb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så har du ikke noe med hva dem gjør til vanlig å det gjelder ferier også. 

Barna kan jo fortelle det til deg

Anonymkode: a8f62...95b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker han opplever deg som kontrollerende. Ordvalgene dine i innlegget er også bevist og meget åpenlyst emosjonelt manipulerende 

Du omtaler dem også som «dine» barn. Men de er ikke dine. De er barn dere har fått sammen. Som primært og mye viktigere er sine egne mennesker. Og som dere nå enten må velge å oppdra sammen, etter samlivsbruddet, eller være dårlige foreldre for og ikke oppdra sammen, etter samlivsbruddet. Å ikke være venner med sine barns forelder er ikke forenelig med å være en god mor. Eller far. 

Oppsummert: vesentlig mer fokus på barns beste. Betydelig mindre fokus på ditt. Ok. Så kommer du til å savne dem. Det tåler du stå i uten å velge å plage barna med at du har den følelsen. Om det er sant eller ei: gi dem tryggheten i at du har et rikt liv også når de er borte. Ellers er du dem til byrde.

Anonymkode: 0550e...785

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker han opplever deg som kontrollerende. Ordvalgene dine i innlegget er også bevist og meget åpenlyst emosjonelt manipulerende 

Du omtaler dem også som «dine» barn. Men de er ikke dine. De er barn dere har fått sammen. Som primært og mye viktigere er sine egne mennesker. Og som dere nå enten må velge å oppdra sammen, etter samlivsbruddet, eller være dårlige foreldre for og ikke oppdra sammen, etter samlivsbruddet. Å ikke være venner med sine barns forelder er ikke forenelig med å være en god mor. Eller far. 

Oppsummert: vesentlig mer fokus på barns beste. Betydelig mindre fokus på ditt. Ok. Så kommer du til å savne dem. Det tåler du stå i uten å velge å plage barna med at du har den følelsen. Om det er sant eller ei: gi dem tryggheten i at du har et rikt liv også når de er borte. Ellers er du dem til byrde.

Anonymkode: 0550e...785

Herregud, snakk om vranglesing. Ikke noe galt i spørsmålet eller måten det blr stilt på 

Anonymkode: 4ff0e...cb1

  • Liker 21
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette er rart. Har dere delt samvær 50/50 hvor han har alt av utstyr og klær som de trenger eller forventes det at du sender med klær til en ferie du ikke vet om er i Norge eller utlandet?

Hvem av dere er det som har barnas pass? Jeg ville ikke sendt med pass uten å få vite om barna skal på danskebåten eller 2 uker til Kreta.

Dette høres ikke ut som et godt og sunt samarbeid rundt barna.

 

Anonymkode: 6e2fd...ebd

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri informert hverandre om hvor vi skal. Har tekstet med barna et par ganger i løpet av ferien, og da har de jo sagt det.

Men ungene er ikke interessert i hyppige samtaler. Så vi, gjensidig, gir de mest mulig ro når de er på ferie med den andre.

Så tar de selv kontakt om de ønsker.

De trenger ro og ikke følelsen av dårlig samvittighet for ikke å ville snakke.

Anonymkode: 1b70b...669

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem av dere er det som har barnas pass? Jeg ville ikke sendt med pass uten å få vite om barna skal på danskebåten eller 2 uker til Kreta.

 

Faren er like mye forelder som moren. Hvorfor skal moren «sende med» pass? Far kan ha passet like mye som mor. Hun har valgt å få barn med ham av en grunn og må stole på at han tar gode valg for barna.

Enkelte mødre tror de eier barna.

Han har ingen plikt til å informere eks om ferien sin.

 

Anonymkode: 1b70b...669

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Anonymkode: e1578...0c2

Tenker som flere andre her at det må være en grunn til at far ikke ønsker å informere barnemor....  Ungene er jo også i skolealder med egen mobil, så da antar jeg de ikke går i 1 klasse.... Er barna så store at far mener barna får informere mor hvis de ønsker? 

Anonymkode: 67c42...7f3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jo langt mer naturlig at du snakker med barna om dette? Spør du ikke om de skal noe spennende med pappa i ferien? Og sier de at de ikke vet så er vel ikke planen lagt enda.

Anonymkode: 30d96...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Faren er like mye forelder som moren. Hvorfor skal moren «sende med» pass? Far kan ha passet like mye som mor. Hun har valgt å få barn med ham av en grunn og må stole på at han tar gode valg for barna.

Enkelte mødre tror de eier barna.

Han har ingen plikt til å informere eks om ferien sin.

 

Anonymkode: 1b70b...669

Spørsmålet var viss mor hadde passene, ikke en antagelse om at kun hun kunne ha de. Foreldre skal samtykke til at barn tas ut av landet. Da bør man jo vite hvor i verden barna skal. Dette handler om normalt samarbeid rundt barn. Ingen er forpliktet til å gi en detaljert plan om hva de skal til andre foreldre. Men det er normalt å la den andre foreldre få vite om man tenker Norges ferien, familie besøk eller tur til Roma.

Viss man har så mye motvilje til normal kommunikasjon så er ikke det bra for barna som ofte kan havne i en lojalitet konflikt mellom foreldre.

Jeg som mor har informert far om hvor vi skal reise de gangene vi har reist et sted. Dette er da helt normalt uten at far tror han "eier" barna. Far har også gitt beskjed viss de skal noe utenom normalen. Dette er da helt normal kommunikasjon når mann samarbeider rundt barn. Selv om mann ikke lever et samliv sammen er mann forsatt foreldre for de samme barna og det kreves samarbeid og kommunikasjon.

Anonymkode: 6e2fd...ebd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker han opplever deg som kontrollerende. Ordvalgene dine i innlegget er også bevist og meget åpenlyst emosjonelt manipulerende 

Du omtaler dem også som «dine» barn. Men de er ikke dine. De er barn dere har fått sammen. Som primært og mye viktigere er sine egne mennesker. Og som dere nå enten må velge å oppdra sammen, etter samlivsbruddet, eller være dårlige foreldre for og ikke oppdra sammen, etter samlivsbruddet. Å ikke være venner med sine barns forelder er ikke forenelig med å være en god mor. Eller far. 

Oppsummert: vesentlig mer fokus på barns beste. Betydelig mindre fokus på ditt. Ok. Så kommer du til å savne dem. Det tåler du stå i uten å velge å plage barna med at du har den følelsen. Om det er sant eller ei: gi dem tryggheten i at du har et rikt liv også når de er borte. Ellers er du dem til byrde.

Anonymkode: 0550e...785

Oi… min eneste intensjon er omsorg, engasjement og nysgjerrighet. Jeg spør spør om og deler også ferieplaner med naboer og kolleger - så for meg er det veldig unaturlig å ikke få vite hva mine egne barn skal gjøre eller befinner seg. 

Jeg vet også at de har det bra, og jeg vil at ungene skal vite at jeg bryr meg om dem også når de er hos pappa. Jeg er mammaen deres 100%, selv om vi deler det fysiske samværet mellom oss.

Så har du rett i at jeg syntes det er emosjonelt krevende å ikke være sammen med barna mine. Det er unaturlig for meg, på et nivå som strider kraftig mot mine naturlige instinkter som mor og omsorgsperson. Men, jeg jobber med det også. Betyr ikke at jeg kommer til å slutte å bry meg, det skjer aldri.

Anonymkode: e1578...0c2

  • Liker 1
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet var viss mor hadde passene, ikke en antagelse om at kun hun kunne ha de. Foreldre skal samtykke til at barn tas ut av landet. Da bør man jo vite hvor i verden barna skal. Dette handler om normalt samarbeid rundt barn. Ingen er forpliktet til å gi en detaljert plan om hva de skal til andre foreldre. Men det er normalt å la den andre foreldre få vite om man tenker Norges ferien, familie besøk eller tur til Roma.

Viss man har så mye motvilje til normal kommunikasjon så er ikke det bra for barna som ofte kan havne i en lojalitet konflikt mellom foreldre.

Jeg som mor har informert far om hvor vi skal reise de gangene vi har reist et sted. Dette er da helt normalt uten at far tror han "eier" barna. Far har også gitt beskjed viss de skal noe utenom normalen. Dette er da helt normal kommunikasjon når mann samarbeider rundt barn. Selv om mann ikke lever et samliv sammen er mann forsatt foreldre for de samme barna og det kreves samarbeid og kommunikasjon.

Anonymkode: 6e2fd...ebd

Nei, dersom foreldrene har felles foreldreansvar (går ut fra at det er tilfellet her), trenger man ikke den andres samtykke for å ta med barna til utlandet.

Når det er sagt er jeg enig i at det høres veldig sært ut å nekte og forteller hvor man skal på ferie. Nekter han å si det til andre også?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Synes dette er rart. Har dere delt samvær 50/50 hvor han har alt av utstyr og klær som de trenger eller forventes det at du sender med klær til en ferie du ikke vet om er i Norge eller utlandet?

Hvem av dere er det som har barnas pass? Jeg ville ikke sendt med pass uten å få vite om barna skal på danskebåten eller 2 uker til Kreta.

Dette høres ikke ut som et godt og sunt samarbeid rundt barna.

 

Anonymkode: 6e2fd...ebd

En forelder kan jo ikke nekte den andre forelderen å ta barna med til utlandet så lenge de har felles foreldreansvar!

Anonymkode: ca651...dc4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han straffer deg. Min eks var også sånn lenge, men heldigvis har det roet seg. Han dro dem også med på en del ting han visste gjorde meg nervøs, som han aldri hadde vært interessert i å ta dem med på før, f.eks å låne en båt og dra med to små barn langt utpå vannet, når jeg var veldig imot det, fordi jeg visste godt at han generelt passer dårlig på. Han mener jeg er kontrollerende og hysterisk. Det skjedde heldigvis ikke noe alvorlig på den aktuelle båtturen, men det ene barnet falt over bord, og det hadde absolutt ikke skjedd på min vakt. Det gikk bra pga redningsvest og stille vann. Det finnes utallige eksempler på slike nestenulykker med far, men det har blitt mindre av det med årene også. Virker som om han endelig har tatt innover seg at det aldri blir oss igjen og at han må fokusere fullt og helt på å være en god forelder. 

Anonymkode: b44b2...ca9

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokospalmen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første sommerferie etter samlivsbrudd. Barna skal feriere to uker med sin far, men han vil ikke dele hva de skal med meg. Han mener det ikke er vanlig å fortelle exen om ferieplanene, mens jeg er fundamentalt uenig i at jeg ikke skal vite hvor barna mine er og hva de gjør… Hva er deres erfaring? For dere informasjon og oppdatering om barna som er på ferie?

Skal sies at han heller ikke er interessert i hva vi skal gjøre når jeg skal reise bort med barna. Ungene er i skolealder og har egen telefon. Jeg vil dog ikke mase på de mens de er på ferie, men jeg tenker jo på de hele tiden…

Anonymkode: e1578...0c2

Du høres veldig overbeskyttende ut. Jeg syns det er greit at du vet hvor de skal dra, men utover det, så syns jeg ikke du har noe med innholdet i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er skilt. Men mener jeg har rett på å vite hvor barna er. Slippe den ubehagelige følelsen om noe skulle skje ett eller annet sted fordi jeg ikke vet om de er der eller ikke.

Ikke hver ting de gjør, selvfølgelig, man må klare å slippe taket. Men jeg vil vite om de er i Trondheim eller Alicante. 

 

Anonymkode: 2184d...a25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er sært, men samtidig så har han rett i at mor ikke har noe med det. 

Anonymkode: cad57...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...