Gå til innhold

Flyttet i et sameie - og angrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har frem til i fjor leid leilighet i alle år. Ønsket desperat å komme meg inn på boligmarkedet. Fikk napp, og jeg valgte kanskje bare å kjøpe denne leiligheten uten å tenke meg veldig godt om fordi leiligheten i seg selv var fin, og at den ligger fint til mtp. butikker, jobb osv. Men jeg trodde ikke at et sameie skulle være så slitsomt. Har snart bodd her i 1 år.

Vi har et eget sameie-chat på Facebook, hvor det ofte kommer info om hva som må gjøres ute i fellesområdet fremover - og hvordan. Det nærmest forventes at man kan stille opp til alle døgnets tider. Siden april har jeg vært med på 2 dugnader, og jeg hater det ettersom jeg ikke er noe særlig sosial av meg (vi holder på med et prosjekt med fellesområdet). Egentlig bryr jeg meg ikke så alt for mye om det, men jeg har deltatt kun for å være med og ikke skape dårlig stemning.

Nå har jeg fått i oppgave å olje de nye ute-møblene som skal settes ut. Jeg har ferie og ønsker ikke å bruke ferien på sånne ting. Hadde det vært egne møbler hvor jeg kunne ha holdt på med sånt helt selv hadde jeg fint gjort det. Men jeg hater å gjøre sånne ting med andre folk. Jeg liker å drive i min egen hage og gjøre ting på egenhånd i mitt eget tempo, så det har ikke noe med at jeg er lat å gjøre. Jeg får bare en slags nervøsitet i hele kroppen når jeg må gjøre sånne ting med andre. 

Jeg var bare veldig lei av å være den eneste i gjengen som ikke eide bolig, og jeg burde kanskje ha tenkt meg om 1 gang til om hva et sameie går ut på. Vurderer å selge igjen i håp om at jeg finner meg en enebolig som er 100% mitt - hvor jeg kan styre med ting akkurat som jeg vil og når jeg vil uten noe press fra andre kanter. Jeg vil egentlig bare sitte inne for meg selv, uten å sosialisere meg med naboer - annet enn å si hei. Når jeg føler at det blir konstant jobbing ute i området her blir jeg lei. Når jeg ser at det har dukket en melding i sameie-chatten får jeg en klump i halsen.

 

 

Anonymkode: 8667e...f6e

  • Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, jeg har bodd i et sameie i 8 år og vi har hatt en felles dugnad på den tiden. Dette er ikke representativt. 

Anonymkode: d1b66...1cc

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig til å delta i dugnad, men det blir nok dårlig stemning om du er den eneste i sameie.

Jeg bor i borettslag, og her betaler vi oss ut av alle form for vedlikehold. Om du gjør noe (som å sope grus fra parkeringsplassen eller plante blomster, gjør du det for eget ønske). Vi har gartnere som kommer å klipper gresset, måke firma som tar parkeringsplassene og inngangspartiene om vinteren, også videre også videre...

Så du MÅ IKKE finne enebolig... Just so you know. Men du må spørre på visning hvordan det er om man skal vite på forhånd, jeg gjorde ikke det, og var positivt overrasket. 

Anonymkode: 17afc...a7a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor også i sameie og har aldri hatt dugnad 😅

Anonymkode: 3d489...456

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesson learned. Nå vet du til en annen gang at samleie ikke er noe for deg og det eneste du egentlig kan gjøre fremover til du evt flytter, er å bite tennene sammen. 

Kan du f.eks. foreslå å olje utemøblene på et tidspunkt som passer deg? Det er vel en jobb der man fint kan holde på alene, med musikk i ørene. 

Anonymkode: ae0ef...f51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke typisk for sameier nei. Her jeg bor har vi aldri hatt en eneste dugnad, vaktmestertjenester ordner alt av vedlikehold utendørs. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i sameie og vi har vårdugnad og høstdugnad.

På dugnadene er det spyling av parkeringskjeller og søppelbod. Litt opprensking i blomsterbedene. Avsluttes med kaffe og kake.

Det er så mange sameiere som møter opp at ingen merker om jeg ikke stiller.

Anonymkode: 356e5...3e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Myrmica said:

Dette er nok ikke typisk for sameier nei. Her jeg bor har vi aldri hatt en eneste dugnad, vaktmestertjenester ordner alt av vedlikehold utendørs. 

Det er typisk sameie, å ha dugnader i løpet av året i en eller annen form. Ikke til daglig drift (vaktmesterarbeid), men til en felles skau typisk vår og høst. 

Anonymkode: fee78...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i sameie og vi har vårdugnad og høstdugnad.

På dugnadene er det spyling av parkeringskjeller og søppelbod. Litt opprensking i blomsterbedene. Avsluttes med kaffe og kake.

Det er så mange sameiere som møter opp at ingen merker om jeg ikke stiller.

Anonymkode: 356e5...3e7

Usolidarisk, men absolutt mulig å snike seg unna. Men- tro ikke at ikke folk vet hvem unnasluntrerne er 😉

Anonymkode: fee78...4ac

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Usolidarisk, men absolutt mulig å snike seg unna. Men- tro ikke at ikke folk vet hvem unnasluntrerne er 😉

Anonymkode: fee78...4ac

Jeg har vært på de fleste dugnadene etter at jeg flyttet inn og ingen bryr seg om de som ikke møter opp. Vi er så mange som møter opp at det ikke er oppgaver nok til alle.

Anonymkode: 356e5...3e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sameie si andelsleilighet? Bor slik nå og har vurdert selveier. Hva blir forskjellen på de to jeg nevner? 

Anonymkode: 8e7b1...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde inntil for noen år siden i selveierleilighet i sameie. Vi hadde vår- og høstdugnad, vårdugnaden var somregel litt mer omfattende, men også en sosial greie med grilling og fest på kvelden. 
Bor nå i en borettslagleilighet hvor det er en vårdugnad bare, ikke store greiene i det hele tatt.

Høres noe spesielt ut der du bor, TS 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke være med på alle. "Hei. Det passer ikke for meg denne gangen. Deltar gjerne en annen gang". 

Ville også meldt meg ut av den facebook-chatten. Det hørtes litt mye ut. Si du tar en pause fra sosiale medier og be om at de sender en epost om det er viktig informasjon. Da slipper du unna mye støy. 

Anonymkode: 1169f...d71

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om de sosiale aspektene ved dugnadsarbeid preger deg mer enn de burde? Har du sosial angst? ❤️ Kanskje det kan være fint å bruke sameiet som en eksponeringsplattform? Det er ikke farlig å 

Anonymkode: 06a3b...d75

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med styret. Vet at mange sameier jobber hardt for å holde kostnader nede for å unngå å øke felleskostnader og trivsel oppe. Dermed forsøker de å ikke hente inn dyr arbeidskraft og tar mer på dugnad. Les referater etter sameiemøter på hva som er avtalt. Vil tro arbeidsoppgavene blir jevnt fordelt. Hvis du ønsker oppgaver uten å sosialisere på dugnad så kan vel oljing av felles utemøbler ikke være så galt ? Det kan umulig ta mer enn noen timer? Med lydbok på øret  ute ?  Men noen timers arbeid på utearealer/ fellesområder må man forvente at man bidrar på. En enebolig krever jo som regel mye mer innsats på vedlikehold….

Anonymkode: f2667...6cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det flere ting, 

det høres ut som om du har kjøpt leilighet i et svært velorganisert sameie, nesten for mye av det gode. Jeg tenker du kan gjøre ting når det passer deg og ikke nødvendigvis sammen med andre. Disse møblene må vel kunne oljes et tidspunkt der du kan og kan gjøre det alene. For meg høres det ut som om du har en type angst og at dette trigger noe i deg.

Har selv hatt bolig i et sameie, en firemannsbolig som ikke var så godt drevet. Der sto det blant annet masse rot og gamle møbler stuet vekk på loftet, ene naboen byttet til seg bod i kjelleren og lagde egen nedgang fra boligen og fikk sånn sett et ekstra rom osv. Det er heller ikke optimalt. Jeg brydde meg ikke om dette, men særlig en av oss naboene var frustrert og oppgitt når det "ikke skjedde noe".

Poenget er at i små sameier er du veldig prisgitt naboene dine. Du kan risikere at noe må gjøres som å skifte kledning, og så har ikke en av de som bor der lyst eller råd til det. Sånn sett er det faktisk bedre å bo i et sameie med organisert og god drift.

Det høres ut som om du synes det er litt for mye og det skjønner jeg. kan du be om å slippe å være med i den chatten? Er det kanskje sånn at det har vært litt ekstra nå siden dere har hatt et prosjekt på gang?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er typisk sameie, å ha dugnader i løpet av året i en eller annen form. Ikke til daglig drift (vaktmesterarbeid), men til en felles skau typisk vår og høst. 

Anonymkode: fee78...4ac

Mulig det, men slik TS har det er absolutt ikke typisk. To dugnader i året er noe ganske annet enn konstant masing på chat, stadig delegering av oppgaver og to dugnader siden april. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (17 minutter siden):

Her er det flere ting, 

det høres ut som om du har kjøpt leilighet i et svært velorganisert sameie, nesten for mye av det gode. Jeg tenker du kan gjøre ting når det passer deg og ikke nødvendigvis sammen med andre. Disse møblene må vel kunne oljes et tidspunkt der du kan og kan gjøre det alene. For meg høres det ut som om du har en type angst og at dette trigger noe i deg.

Har selv hatt bolig i et sameie, en firemannsbolig som ikke var så godt drevet. Der sto det blant annet masse rot og gamle møbler stuet vekk på loftet, ene naboen byttet til seg bod i kjelleren og lagde egen nedgang fra boligen og fikk sånn sett et ekstra rom osv. Det er heller ikke optimalt. Jeg brydde meg ikke om dette, men særlig en av oss naboene var frustrert og oppgitt når det "ikke skjedde noe".

Poenget er at i små sameier er du veldig prisgitt naboene dine. Du kan risikere at noe må gjøres som å skifte kledning, og så har ikke en av de som bor der lyst eller råd til det. Sånn sett er det faktisk bedre å bo i et sameie med organisert og god drift.

Det høres ut som om du synes det er litt for mye og det skjønner jeg. kan du be om å slippe å være med i den chatten? Er det kanskje sånn at det har vært litt ekstra nå siden dere har hatt et prosjekt på gang?

Eller vær litt ærlig på  at du har sosial angst og kunne tenke deg arbeidsoppgaver du kan gjøre alene og når du selv vil?  Dialog er vel nøkkelen til godt naboskap antar jeg.

Anonymkode: f2667...6cc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usolidarisk, men absolutt mulig å snike seg unna. Men- tro ikke at ikke folk vet hvem unnasluntrerne er 😉

Anonymkode: fee78...4ac

Man er jo ofte tjent med å ikke bli likt av naboer man selv ikke liker, da. 

Sånne som oppnevner seg selv til dugnads-politi er folk jeg trygt legger i kategorien «folk jeg ikke ønsker skal like meg» (fordi det ville uroet meg om usympatiske folk likte meg, da ville jeg stilt spørsmål ved egne livsvalg)

ts: svar «jeg kan olje utemøblene i løpet av uke x. Bare sett olje og utstyr ved boden min». Og så nekter du gjøre det til gitt tidspunkt eller nå i ferien. Å grensesette naboer er veldig innafor.

 

Anonymkode: d7afc...0c3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...