AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #21 Skrevet 5. juli 2024 Har bare bodd i borettslag/sameier når jeg har eid, og ALDRI har jeg opplevd det du beskriver her TS. Dugnad er etter behov, 1, maks 2 ganger årlig. Da får vi varsel i forkant, og det settes av 1 dag hvor andelseierne samles og bidrar. Dette skjer stort sett vår og evnt høst, aldri midtsommers, og aldri inngripe i andres ferier, eller tvinge enkeltpersoner til konkrete oppgaver. Uhørt. Jeg ville svart noe sånt som "jeg har ikke anledning til å gjøre dette nå, men kan gjøre det på et senere tidspunkt når det passer bedre". Meld deg forøvrig ut av chatten, og be heller om å få epost eller lapp i postkassa når det er viktige beskjeder. Anonymkode: f24ee...a5e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #22 Skrevet 5. juli 2024 vårt ene barn solgte nettopp en "enebolig i kjedet rekke" altså med garasje mellom husene i et sameie av samme grunn som deg TS, det ble rett og slett for mye "mas" og "forventninger" fra de andre på hva de skal og ikke skal få gjøre i sitt eget hjem. Anonymkode: 419ea...ca5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #23 Skrevet 5. juli 2024 I en del nabolag (med eneboliger) er det også pliktig medlemskap i velforeningen. Det jeg bodde tidligere arrangerte velforeningen både dugnader og annet gjennom året. Vei-dugnad, dugnad på lekeplassen, dugnad for å avholde 17. mai, dugnad for julegrantenning med servering og nissebesøk, dugnad for det ene eller det andre... Anonymkode: 35667...186 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #24 Skrevet 5. juli 2024 Bor i borettslag med rekkehus (andel, ikke sameie), og vi har også dugnad to ganger i året. Det skulle ha vært noe veldig spesielt for at noen ble spurt om å gjøre ting utenom. Jeg ville ha gjort som flere andre nevner: meld deg ut av Facebook-gruppa, be om å få viktig informasjon på epost/lapp, og så legger du føringer for hvordan/når du kan olje møblene - etter ferien din. Jo mindre forklaring og unnskyldning, jo bedre. Sett grenser for deg selv. Det er helt lov å si "det passer ikke" eller "det har jeg ikke mulighet til". Stiller du opp et par ganger i året er det mer enn nok! Kan uansett være lurt å få oversikt over økonomien. Er dette tiltak de andre har blitt enige om å gjennomføre for å unngå stigning i felleskostnader, f.eks.? Da er det kanskje litt lettere å stille opp en gang eller to ekstra. Men fortsatt på dine premisser. Anonymkode: d725e...513 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #25 Skrevet 6. juli 2024 men ts, jeg har litt samme greien selv, men jeg har funnet en syssel i mitt sameie jeg synes er kjekt å drive på med, som ingen andre liker. Haha. Du må si i fra om at du ikke liker den tingen. Kanskje du kan prøve å finne deg din egen greie du liker å sysle på med i sameiet. Du må være litt kreativ. 😬😅 Anonymkode: 65db3...62f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #26 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 12.18): Vil sameie si andelsleilighet? Bor slik nå og har vurdert selveier. Hva blir forskjellen på de to jeg nevner? Anonymkode: 8e7b1...40a Sameie er selveierleiligheter i samme bygning. Andels- og borettslagsleiligheter er ikke del av sameier, men andels- og borettslag. Annet lovverk, annet ansvarsforhold. Anonymkode: 4b396...853
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #27 Skrevet 6. juli 2024 Vi har ikke dugnader i vårt sameie, men vi fordeler ansvar på årsmøte. Hva skal gjøres av vedlikehold? Hva skal kjøpes av tjenester? Og ikke minst, hvem ønsker å gjøre hva. Da kan man ta ansvar for oljing av utemøbler, planter/blomsterbed osv. Ingen fører regnskap med hvem som gjør mye eller lite siden det går greit/ser ordentlig ut. Anonymkode: 4b396...853
Stor pike Skrevet 6. juli 2024 #28 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 14.22): Bor i sameie og har aldri bidratt til noe dugnad. Kom en narvestad-kopi på døra og spurte om ikke jeg kunne bidra med å male et gjerde i sommer. Da sa jeg "gjør det sjæl" og han lusket duknakket bort. Anonymkode: 88603...e6c Sjarmerende. Det er sånt som gjør et trivelig bomiljø. Ellers bor jeg i borettslaget, vi har en vårdugnad. Og jeg synes det er flott at alle bidrar litt, fremfor å betale noen for det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #29 Skrevet 6. juli 2024 Høres ut som du har sosial angst. Det er ikke farlig at andre ser på at du oljer noen møbler. Ingen bryr seg om hvordan du gjør ting og dersom de skulle tenke en negativ tanke om deg så spiller det ikke noen rolle. Det er nok heller bra bra for psyken din i det lange løp at du eksponerer deg littegrann. Anonymkode: 01efc...3cf 1
Gjest issoras Skrevet 6. juli 2024 #30 Skrevet 6. juli 2024 Det er lov til å si nei, og det er lov til å si sin mening. "Jeg deltar gjerne på dugnad 1-2 ganger i året men ønsker ikke å bidra utover dette, da jeg mener det er mer enn nok med to dugnader i året, som er normalen i de fleste sameier og borettslag. Lykke til med arbeidet!"
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #31 Skrevet 6. juli 2024 Høres ut som du bare har hatt maks uflaks med ditt borettslag, ts. Jeg bort i et gigantisk borettslag, og her er man usynlig. Har enda ikke vært med på en e eneste dugnad. Og det er helt greit, fordi det er så store mengder arbeidslystne folk som er desperate etter å gjøre hagearbeid fordi de bor i blokk. Vi har vaktmestere som gjør alt ute, gartner leid inn av borettslaget, osv. Ypperlig for meg, som bare vil leve anonymt og nyte bare leiligheten min. For meg selv. Så nøkkelen er å velge et borettslag som er stort nok til at du ikke ikke syns eller blir maset på. Anonymkode: 6049e...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #32 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 12.11): Usolidarisk, men absolutt mulig å snike seg unna. Men- tro ikke at ikke folk vet hvem unnasluntrerne er 😉 Anonymkode: fee78...4ac Jeg lå med kraftig influensa og 40 o feber da dugnaden var, og har siden fått kun stygge blikk fra naboene samt baksnakking av meg rett utenfor balkongen min, så det er faktisk mulig at personen er syk akkurat da og ikke «unnasluntrer» også… Anonymkode: 73ba3...846 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #33 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg lå med kraftig influensa og 40 o feber da dugnaden var, og har siden fått kun stygge blikk fra naboene samt baksnakking av meg rett utenfor balkongen min, så det er faktisk mulig at personen er syk akkurat da og ikke «unnasluntrer» også… Anonymkode: 73ba3...846 Så søte naboer da. Jeg kan ikke alltid delta på dugnad pga kronisk sykdom, men bidrar heller i hverdagen når jeg får det til. Måker litt ekstra om vinteren, koster uteplass, etc. Så det jevner seg ut. Anonymkode: f24ee...a5e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #34 Skrevet 7. juli 2024 Du må ikke delta, ikke bry deg om ba andre sier. Utemøbler er ikke noe man må ha heller. Jeg bor også i sameie, aldri deltatt på dugnad selv om det skjer hver vår. Bodd her i 18år. Typisk dugnad er noe maling, plante blomster-tull etc....stort sett unødige ting. Skal selv gå over til leie etterhvert, mye mer praktisk for min del. Flytte ofte/lettere Anonymkode: 06deb...f4f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #35 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg lå med kraftig influensa og 40 o feber da dugnaden var, og har siden fått kun stygge blikk fra naboene samt baksnakking av meg rett utenfor balkongen min, så det er faktisk mulig at personen er syk akkurat da og ikke «unnasluntrer» også… Anonymkode: 73ba3...846 Drit i hva dine naboer sier, jeg gir blanke f*en i hva en nabo synes om meg. Anonymkode: 06deb...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #36 Skrevet 7. juli 2024 Jeg bor i sameie og vi har dugnad en dag i året. Det er vel ganske standard. Anonymkode: 4c380...77e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #37 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må ikke delta, ikke bry deg om ba andre sier. Utemøbler er ikke noe man må ha heller. Jeg bor også i sameie, aldri deltatt på dugnad selv om det skjer hver vår. Bodd her i 18år. Typisk dugnad er noe maling, plante blomster-tull etc....stort sett unødige ting. Skal selv gå over til leie etterhvert, mye mer praktisk for min del. Flytte ofte/lettere Anonymkode: 06deb...f4f Hvorfor har du ikke deltatt på 18 år? Dugnad er for å rydde opp og vedlikeholde/holde det hyggelig. Anonymkode: f24ee...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #38 Skrevet 7. juli 2024 Tenkte først si at vi gjør ikke noe i sameiet jeg bor i, men det er jo ikke sant. Jeg leier så jeg har jo ikke fått beskjed om å gjøre noe, men han som eier leiligheten min og 4 andre i samme bygg har (hatt) ansvar for søppelrommet. Kan tro det går på rundgang. Og så, så jeg en dame male utemøblene en sommer (på 10 år). Ellers har vi gartnere/vaktmestere til måking, hagejobb, vask av trapp. Leier inn til vask av garasje på våren. Anonymkode: 01389...df9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #39 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 19.10): I en del nabolag (med eneboliger) er det også pliktig medlemskap i velforeningen. Det jeg bodde tidligere arrangerte velforeningen både dugnader og annet gjennom året. Vei-dugnad, dugnad på lekeplassen, dugnad for å avholde 17. mai, dugnad for julegrantenning med servering og nissebesøk, dugnad for det ene eller det andre... Anonymkode: 35667...186 Hva skjer om man ikke blir medlem? Man kan ikke akkurat tvinge folk.. Anonymkode: 3e0f1...1fd
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #40 Skrevet 7. juli 2024 Gud, så slitsomt det må være å bo i et sameie befolket med overivrige Narvestad. Har bodd i flere borrettslag / sameier og der har det vært 1 dugnad i året. Vedlikehold har vaktmester utført. Jeg hadde ikke orka å bo et sted der fellesaktiviteter måtte påregnes med jevne mellomrom. Det du beskriver høres ikke normalt ut for det gjengse sameiet.... Anonymkode: e345b...efa 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå