Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Overtatt border collie men tror ikke dette går😥

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hørtes ille ut når jeg skrev i forrige innlegg at katten passet mitt liv bedre enn en border collie, og selv om jeg er anonym ville jeg bare oppklare det.. Jeg hadde aldri funnet på å kjøpe en BC selv, om det ikke tilfeldigvis var den rasen som var på gården.. Og stakkars "Bonzo", hadde mer problematferd og tydde mye til biting mot andre som håndterte han utenom meg. Helt forståelig med det elendige livet han hadde. Det er derfor jeg føler jeg sviktet han, for han beit aldri meg. Hele livet mitt besto av å gi "Bonzo" det beste livet som gikk an, de 7 månedene jeg hadde han. 

Etter én skikkelig bite episode mot han som var samboeren min (vi fikk "Bonzo" ilag) kontaktet vi veterinær, og han mente at omplassering videre ikke kunne være et alternativ og at kastrering ville forverre... Og at han ikke ville stolt på en hund som tyr til biting.. Men jeg vet veldig mange reagerer sterkt på avlivning... Og det gjør jeg også, jeg kan gråte enda av dette flere år senere😥

Det var derfor jeg så inderlig ikke ville denne hunden skulle ende opp likt😭 Og nå gjør den heldigvis ikke det

Anonymkode: f20a4...98a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 0.03):

Jeg skrev dette innlegget for en stund siden, vennligst les gjennom hva jeg skrev her for å kunne svare i dette innlegget ordentlig:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1768823-gammel-mann-som-har-aldri-lufter-gårdshunden/#comment-34277290

Sammendrag er at jeg har luftet en border collie unghund det siste året, og nå er han rett under 2 år, for en eier som har latt den bo ute i svært uhygienisk fjøsbinge, og veldig lite stimuli.

Vi har dannet et nært bånd gjennom alle turene vi har vært på, og jeg har lært han flere triks for hjernetrim. Jeg ble helt forelsket i hunden etter at jeg badet i en fjellkulp og hunden hvinte og hoppet uti fordi han trodde jeg skulle drukne. Når vi kjører tilbake igjen fra alle turene, lener han haken på skulderen min under hele hjemturen. Han er helt utrolig snill og lojal. Man ser det i øynene på hunden, at den har BARE godhet i seg. Og hunden er veldig veldig smart. Den tok til seg flere ting veldig raskt.

Vi har hatt mange turer alene, og en del turer sammen med den andre lille hunden min (som har akseptert å gå sammen, men ikke mer)

Den gamle mannen sa at jeg kunne overta hunden, og jeg har prøvd den siste uka. Hunden har ikke vært stueren og var veldig stresset i starten men det blir bedre. Men dessverre så er det ekstremt uharmonisk pga. den lille hunden jeg har som ønsker å forbli enebarn og katten min som jeg også har nært forhold til... Og det er bare pga. hunden min, og ingenting pga denne border collien! 

Jeg hadde hatt interesse av å fortsette med hundelydighet, og elsker å gå turer med hunden. Men jeg tror at det blir minus i livet for både meg, katten, lille hunden og border collien. 

Jeg kunne nok garantert levert den tilbake til bingen, men det hadde nok knust hunden. Og det knuser hjertet mitt noe helt enormt om hunden skal bli en kasteball i videre hjem hvis jeg omplasserer den til feil hjem eller leverer den til omplasseringssenter😭 Denne hunden elsker meg virkelig... 

I tillegg spørs det om jeg klarer å finne en eier... Det er helt grusomt... Kom 218 treff på border collie på finn.no, og er sikkert 50+ border collie valper til salgs totalt som enten er leveringsklare nå eller ventes... I tillegg til kjempemange border collier på 1-6 år som omplasseres.. Det produseres og produseres valper hvor ikke mange av de får stabile, gode hjem som varer😥

Hva skal jeg gjøre?? 

Hilsen jente 24 år.

Anonymkode: e232b...9ff

Grunnen til det er så mange ute av dem er pga det er hunder som får mye problemer om ikke de trenes fysisk og med mentalt stimuli

Anonymkode: eed60...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han gikk fra å være en veldig uheldig hund, til virkelig en av de aller heldigste!❤️ Det er ikke mange gårder som er så tilpasset å kunne ha hunden løs som denne! 15 min gange til hovedvei og ingen andre hus i nærheten. Og han har et skikkelig gårdsbruk, med 150+ sauer.

Han var helt sky og veldig deprimert når jeg traff han, men har blitt en ekstremt kosete hund nå. Han hadde allerede stått på gården i 3 mnd når jeg traff han, pga resten av dyrene kom sent hjem fra beite. Der han bodde skrur de alltid lyset av kl 16, så om høsten/vinteren låg han i bekmørke fra kl 16 til 10 neste dag. Kasserollen hans med vann som satt fast ble bare fylt på med slange, så den var full av tissete spon i bunn. (Så jeg sørget for å gi han rent vann hver gang) Bonden har slitt med helsa så han hadde ikke mulighet til å dra ut verken på vinteren når det var glatt eller i vår. Så stimulerings-byrden har bare stått på meg og bonden ville beholde den selv på den tiden. 

Jeg har så så mange ganger gjennom et helt år vært kjempetrøtt og ikke orket, men likevel dratt opp til han for å få han ut... Og som regel gjort det sent på kvelden og kjørt langt bare for å kunne ha han løs, og vært ute med han i mange timer. Og sosialisert han med andre hunder og store barn. I gjennomsnitt 5 dager i uka og jeg har dratt tidlig hjem fra venninner, bare fordi jeg "måtte" lufte hunden hvis jeg ikke hadde gjort det dagen før.

Jeg orket ikke tanken på en ny "Bonzo" (hunden jeg overtok fra samme gamle mannen forrige gang, som sto slik i 7 år). Men "Bonzo" hadde det enda verre, for han sto helt for seg selv på fjøsloftet i en binge, mens denne hunden hadde en binge nede med resten av dyra. Det var en helt enorm, nesten utrøstelig sorg for meg når jeg måtte avlive han, fordi jeg sviktet han. Det eneste som trøstet meg var at jeg fant en kattunge på 5 uker midt på hovedveien ute i gokk, etter noen måneder. Som passer mitt liv mye bedre, sammen med den lille hunden siden de er gode venner og som brødre.

Tror ikke møtet med den nye eieren og hundene hans hadde gått så bra om jeg ikke hadde trent og sosialisert han 😄 Og tror heldigvis ikke den gamle mannen skaffer seg ny hund igjen nå, for det må vært et nederlag å gitt meg ikke bare én, men to border collier..

Du har gjort en fantastisk jobb. Å si at du har reddet livet til denne hunden ville vært en underdrivelse. Kvaliteten på en hunds liv overgår hvor lenge det livet varer. I motsetning til den du reddet tidligere, som levde dårlig i mange år, er denne hunden fortsatt ung og vil nå få brukt hodet og kroppen + ha to andre border collier å lære av. Det er all grunn til å tenke at det vil bli en suksess, med tanke på det nevnt over og alt du har lagt inn med trening tidlig. 

Skjønner godt at du fortsatt tenker på den andre border collien, men den fikk et godt liv på slutten. Hunder lever i nuet, og dere ga den et godt liv før den sovnet inn. Det betyr alt. 

Anonymkode: cd007...eb1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gi det litt mer tid. Dyr trenger gjerne tid for å venne seg til andre dyr og forandringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, men 1 uke er ingenting! Vi brukte 4 uker på å få gamlehunden til å godta nyehunden litt, og enda et par uker før de ble bestevenner. Kattene brukte 2-3 mnd, men forgudet hundene etterhvert! Som den dyrevennen du beskriver deg selv som, bør du vite at alt ikke gjerne skjer med en gang. I senere tid, vil disse ukene kun være et spytt i havet! Jeg er sjeleglad for at vi tok imot en ekstra hund og to forlatte katter for 5 år siden, selv om det var mye styr noen dager/uker 🥰

Anonymkode: abf60...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det hørtes ille ut når jeg skrev i forrige innlegg at katten passet mitt liv bedre enn en border collie, og selv om jeg er anonym ville jeg bare oppklare det.. Jeg hadde aldri funnet på å kjøpe en BC selv, om det ikke tilfeldigvis var den rasen som var på gården.. Og stakkars "Bonzo", hadde mer problematferd og tydde mye til biting mot andre som håndterte han utenom meg. Helt forståelig med det elendige livet han hadde. Det er derfor jeg føler jeg sviktet han, for han beit aldri meg. Hele livet mitt besto av å gi "Bonzo" det beste livet som gikk an, de 7 månedene jeg hadde han. 

Etter én skikkelig bite episode mot han som var samboeren min (vi fikk "Bonzo" ilag) kontaktet vi veterinær, og han mente at omplassering videre ikke kunne være et alternativ og at kastrering ville forverre... Og at han ikke ville stolt på en hund som tyr til biting.. Men jeg vet veldig mange reagerer sterkt på avlivning... Og det gjør jeg også, jeg kan gråte enda av dette flere år senere😥

Det var derfor jeg så inderlig ikke ville denne hunden skulle ende opp likt😭 Og nå gjør den heldigvis ikke det

De som reagerer så sterkt på avlivning, tenker jeg bør gå i seg selv og finne ut av hvorfor de ikke har huset fullt av hunder som ingen andre vil ha. En død hund lider ikke. Å gå fra de forholdene du beskriver til å fungere som en vanlig familiehund etter så mange år er urealistisk for de aller, aller fleste hunder. Du ga ham noen gode måneder, og du reddet ham fra flere dårlige år. 

At han ikke bet deg, skal du ta med deg, men det er ikke din skyld at han bet andre. Og mest sannsynlig var det en hund som gikk rundt med skyhøyt stressnivå og mye frykt. 

Og så skal du klappe deg selv på skuldra og være stolt av deg selv for at du er en som faktisk gjør noe når du ser noe du ikke syns er greit. Jeg vet ikke om jeg noensinne hadde tatt inn en BC, det er utrolig krevende hunder å ha, spesielt hvis forholdene ikke ligger til rette for det. Så godt at du fant en så god løsning, og håper han aldri tar inn en hund igjen. Men jeg skjønner jo hvorfor BC er Norges mest populære rase, det ligger jo en haug BC-er ute på Finn til en langt lavere pris enn andre hunderaser ... 

Anonymkode: 87912...88b

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba TS! Du er flink! 

Jeg er som deg og redder dyr i nød. Reddet ei katte for 6 uker siden som gikk ute og skulle skytes. Den ligger og maler i sofaen min nå. Har reddet 4 katter siste 12 mnd. 

vi må bare fortsette å jobbe for å gjøre verden til et litt bedre sted for dyrene ❤️man kan ikke redde alle, men hvis vi alle gjør litt! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, du har gjort en kjempebragd og reddet et lite dyr fra et helt for jævlig liv.

Hadde alle hatt så stort et hjerte og så mye empati som deg, så hadde verden vært et bedre sted.💖

Anonymkode: c6c92...18b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldingene❤️

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...