Gå til innhold

Gammel mann som har aldri lufter gårdshunden..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Det er en gammel mann (90+) jeg kjenner som har et småbruk og skaffet seg en border collie i fjor sommer. Jeg tror den var 8 mnd da. Jeg tror han skaffet den fordi han "alltid har hatt hund" og ikke vil akseptere at han er ved livets siste fase..

Hunden bor i en garde innendørs i fjøset, og kommer nesten aldri ut. Den bare står der som en utstillings kanin. Hunden hører ikke på han så han kan ikke ha den løs ute, og jeg tror ikke han klarer å få hunden inn i garden igjen, fordi den har så lite lyst og stritter i mot. Han er kun i fjøset 1x daglig på morgenen (på ettermiddagen er det et yngre familiemedlem som steller dyrene, men han har ingen interesse for hund og ønsker ikke å ta del i det, selv om han synes det er dumt den gamle mannen skaffet hunden)

 

Jeg går tur med hunden 4-5 ganger i uka og har gjort det nesten helt fra start, og det har vært belastende for livet mitt en god stund nå😅 En gang gikk det 5 dager mellom, og hunden var helt i fra seg da jeg kom... Det var rett og slett helt hjerteskjærende akkurat den gangen... Hunden elsker meg ekstremt høyt, og de kveldene jeg ikke lufter den, tenker jeg på det hele tiden... Den border collien han gamle hadde sist hadde helt samme liv, bare i 7 år(!!) før jeg fikk overta den etter å ha bedt om det i 1 år. (Gamle mannen bor i hjembygda mi, mens jeg studerte utenbys når jeg overtok den) Men jeg måtte avlive han etter 7 mnd fordi han var stresset og angrep et familiemedlem (menneske) og den andre hunden min. Jeg har spurt om å få kjøpe denne border collien også, men fikk nei... Men det hadde vært fælt om han skaffet seg enda en til valp/hund...

Det er psykisk tortur for hundene... Men når de får mat/vann og husly er det ingen som kan stoppe folk fra å behandle hunder sånn😢

Anonymkode: 2322d...ced

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hvorfor melder du han ikke til Mattilsynet? Dette er jo ikke ett holdbart hundehold. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor melder du han ikke til Mattilsynet? Dette er jo ikke ett holdbart hundehold. 

Jeg har gjort det, også med forrige, men hvis du leser inne på Mattilsynet så lister de ikke opp for lite stimuli som grunn til å sende bekymringsmelding.

https://www.mattilsynet.no/skjemaer/mishandling-eller-alvorlig-vanstell-av-dyr

Anonymkode: 2322d...ced

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte en lignende  sak til mattilsynet. Deg ringte ho og snakka litt med ho og ho sa hunden hadde det fint. Sak avsluttet. Eg er som deg. Går masse turer med den og har vont inni meg når eg ikkje kan.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvem oppdretteren er? Kan du snakke med de? 

 

Anonymkode: afad9...3f1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hvem oppdretteren er? Kan du snakke med de? 

 

Anonymkode: afad9...3f1

Nei, og hvis jeg spør han gamle mannen vet han garantert at det er meg hvis oppretteren hadde ringt... Men helt ærlig, de solgte hunden til en 91 år gammel mann som går med krokrygg.. De kan neppe ha brydd seg noe særlig😓

Det er vel ingenting jeg kan gjøre annet enn å fortsette å lufte hunden (selv om det sliter veldig på) og håpe han mykner hjertet en gang og innser at han holder på med dyreplageri 😞

Anonymkode: 2322d...ced

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, hvis denne mannen dør snart, noe som er veldig sannsynlig, så får du forhåpentligvis overta den da. Stakkars hund❤️

Anonymkode: 37311...f04

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, og hvis jeg spør han gamle mannen vet han garantert at det er meg hvis oppretteren hadde ringt... Men helt ærlig, de solgte hunden til en 91 år gammel mann som går med krokrygg.. De kan neppe ha brydd seg noe særlig😓

Det er vel ingenting jeg kan gjøre annet enn å fortsette å lufte hunden (selv om det sliter veldig på) og håpe han mykner hjertet en gang og innser at han holder på med dyreplageri 😞

Anonymkode: 2322d...ced

Del det på facebook, om det er flere som kan være med å gå :) 

Anonymkode: 78184...a41

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, og hvis jeg spør han gamle mannen vet han garantert at det er meg hvis oppretteren hadde ringt... Men helt ærlig, de solgte hunden til en 91 år gammel mann som går med krokrygg.. De kan neppe ha brydd seg noe særlig😓

Det er vel ingenting jeg kan gjøre annet enn å fortsette å lufte hunden (selv om det sliter veldig på) og håpe han mykner hjertet en gang og innser at han holder på med dyreplageri 😞

Anonymkode: 2322d...ced

Lån en chipleser og sjekk nr når du er ute og går. Da kan du søke opp hunden i dogweb og finne oppdretter. Ikke sikkert han kjøpte den fra oppdretter siden den var 8 mnd når han fikk den. 

Anonymkode: 1b053...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90+ og får seg hund. Attpåtil en border collie som er verdens smartes hund og trenger mye stimuli. De blir ofte aggressive hvis de ikke får den stimuli de trenger.

Har vokst opp på bondelandet og har sett mange sinte border collier som står i bånd på gårdsplassen hele dagen. 

Anonymkode: ee1b9...768

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve samle sammen ein liten flokk folk som kan ta det litt på omgang. Trist når dyr har det slik.. 😢

Anonymkode: a28c8...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber til Gud om at denne grufulle   mannen dør  i kveld .

TA hunden TS.  

 

 

Anonymkode: 43117...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står ikke hunden i løpestreng som er vanlig på gårder?

Mannen burde aldri hatt hund.

Kontakte dyrlegen og gi beskjed? Siden denne mannen har gård og dyr har han sikkert dyrlege på besøk av og til.

Gå tur med hunden så ofte du kan og si til mannen at hunden må få være ute.

Kjenner jeg blir helt stresset av å tenke på denne stakkars hunden❤️

Anonymkode: 8371b...7b9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor står ikke hunden i løpestreng som er vanlig på gårder?

Mannen burde aldri hatt hund.

Kontakte dyrlegen og gi beskjed? Siden denne mannen har gård og dyr har han sikkert dyrlege på besøk av og til.

Gå tur med hunden så ofte du kan og si til mannen at hunden må få være ute.

Kjenner jeg blir helt stresset av å tenke på denne stakkars hunden❤️

Anonymkode: 8371b...7b9

Det var en veldig god ide, tusen takk! Jeg kan fortelle det til dyrlegen og håper han snakker med han (han har tross alt vært innom for de andre dyrene) 

Var ikke så mye poeng med tråden når det ikke er så mye å gjøre, ønsket bare litt sympati/anerkjennelse selv om man er anonym... Har brukt så mye tid på noe som egentlig ikke er mitt ansvar, i et år nå😅

Anonymkode: 2322d...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...burde en så gammel mann ha dyr i fjøs, egentlig? Hvordan har de dyrene det, da? (Eller er det den yngre som har hovedansvar for fjøsen, kanskje, og den gamle hjelper bare til?)

Anonymkode: 3ecb5...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men...burde en så gammel mann ha dyr i fjøs, egentlig? Hvordan har de dyrene det, da? (Eller er det den yngre som har hovedansvar for fjøsen, kanskje, og den gamle hjelper bare til?)

Anonymkode: 3ecb5...cc4

Jeg er ikke ts, men høres ut som at den yngre tar seg av gården, men ikke er interessert i hunder/hunden, så den blir oversett. 

Å selge unge dyr til eldre folk ender nesten alltid opp med at hunden ikke får nok aktivitet. Eieren høres ikke ut som at er sprek for alderen heller, og er ekstremt bekymringsverdig at ingen på den gården virker til å bry seg om hundene de har hatt. Snakk om livskvalitet 😒

Bekymringsmelding til / kontakt med dyrlege, Mattilsynet osv kan kanskje hjelpe. Å lage en gruppe med hundeluftere som kan ta seg av hunden, slik at ikke all ansvaret ligger på ts, høres ut som en veldig god plan om intet annet skjer.

Anonymkode: 17b97...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at dere kan alliere dere med flere, slik at belastningen blir mindre på deg, TS.

Prisverdig at du forsøker å hjelpe hunden, det er altfor mange uvettige folk som har dyr, kan bli fortvilt over det.

Pass bare på at de som skal være med på å ta seg av hunden har erfaring med hunder, slik at hunden har det greit.

Anonymkode: 4a926...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal mase så mye om å overta denne hunden, det gikk ikke så bra med den forrige du overtok fra han. Hvorfor tror du det går bedre med denne hunden? Måtte vel være bedre om den kom til noen med kunnskap om Border Collie, og la den være alenehund. Den trenger nok ganske mye trening og sosialisering  hvis det i det hele tatt skal være noe håp for den. Meld til mattilsynet. 

Anonymkode: c4ebc...436

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor tror du det går bedre med denne hunden?

Den andre hadde vært der i 7 år, denne er nylig kommet dit. 

Anonymkode: 596c0...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å trene hunden litt når dere går tur? Bruk langline og tren innkalling i sommer, så kan du kanskje slippe den litt til høsten? Ofte vil jo mentaltrening gjøre de vel så slitne som fysisk tur

Hvis du ikke har mulighet til det skal du likevel vite at jobben du gjør for den hunden er fantastisk!

Anonymkode: d6167...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...