Gå til innhold

Til dere som leter etter de beste kudekremene..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg så på samiske nyheter i går, og der fortalte en hudlege at de som bruker krem for å beskytte seg mot kulde, hadde seks ganger så stor sjangs til å få frostskader på huden! Det beste var å bruke sunn fornuft og dekke til med klær!

Hans begrunnelse var at krem i ansiktet ville nedkjøle huden, og det ville bare gjøre vondt værre!

Bare en advarsel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt at det ikke alltid er bra å bruke kremer ute i kulda, men at det hadde med at det er vann i kremer. Det beste var å bruke en veldig fet krem som ikke hadde mye vann eller ingenting. (jeg bruker ikke kremer så vet ikke om sånt finnes) men må man bruke krem så kanskje noe skikkelig feite saker tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det ikke alltid er bra å bruke kremer ute i kulda, men at det hadde med at det er vann i kremer. Det beste var å bruke en veldig fet krem som ikke hadde mye vann eller ingenting. (jeg bruker ikke kremer så vet ikke om sånt finnes) men må man bruke krem så kanskje noe skikkelig feite saker tingen?

Ikke nødvendigvis. det kan lukke fukt som allerede er i huden inne, og dette kan igjen føre til frostskader når det blir kaldt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke får frostskader etter å ha brukt kuldekrem eller vaselin beviser jo ikke akkurat at det er "best", da..

De færreste av oss får jo frostskader særlig ofte..

På vinteren vasker jeg ansiktet kun om kveldene og bruker ansiktskrem kun om kveldene. Dermed er det lang tid fra huden blir fuktet til jeg går ut i kulden. Anbefales.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å smøre vaselin på huden er en seiglivet myte gitt.. Ble lurt til å gjøre det mens jeg var i Svalbard (tenk minus 45 grader), trodde kinnene skulle sprekke. Aldri mer.. Uten vaselinen var det mye bedre.

Hver eneste vinter ser jeg hudleger advare mot kuldekremer, men det ser ikke ut til å hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak er det vel snakk om de partiene av hud som kommer "rett mot kulden" som er et problem for de fleste av oss. Det skal faktisk noe til å forfryse de delene av kroppen som er dekket med tøy, så lenge man er litt oppmerksom og ikke behøver å være ute i sprengkulde store deler av døgnet.

Jeg syns det er bedre å ikke vaske seg rett før man skal ut i sprengkulde, enn å hive på krem av tusen slag iallfall. Sånn at man har utsatt huden for minst mulig fuktighet før man skal sette den på prøve. Videre skal det være ganske kaldt for langt de fleste før det blir et problem.

Likevel bruker jeg en kuldkrem på hendene, men dette er fordi det er den beste håndkremen jeg har funnet, ikke fordi det er en kuldekrem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på hundesledetur i en uke. Jeg smurte meg ikke inn og var den eneste som måtte til legen med frostskader i kinnene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på hundesledetur i en uke. Jeg smurte meg ikke inn og var den eneste som måtte til legen med frostskader i kinnene etterpå.

Da var du jo i motsetning til det jeg skriver ute veldig lenge, og i en situasjon der du ikke kunne avslutte eksponeringen for kulde når du kjente at det begynte å ta på. Kan jeg få spørre hva alle andre smurte seg inn med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hudleger hevder både det ene og det andre...Samboeren min har veldig tørr og sensitiv hud, og hvis han ikke bruker kuldekrem når han er ute og det er kaldere enn ca -5, får han skikkelig rødflammet utslett i ansiktet. Hvis han derimot bruker Avene Cold Cream (som er en veldig fet, helt vannfri blanding av voks og olje), unngår han dette. Denne må selvsagt vaskes bort når han kommer inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var du jo i motsetning til det jeg skriver ute veldig lenge, og i en situasjon der du ikke kunne avslutte eksponeringen for kulde når du kjente at det begynte å ta på. Kan jeg få spørre hva alle andre smurte seg inn med?

Jeg vet ikke hva de brukte, jeg brydde meg ikke noe om det og trodde ikke det var mulig å forfryse seg i den kulden (tenkte ikke på at det gikk fort unna og derfor ble tøffere for huden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...