Gå til innhold

Trist over å ha en autismediagnose


Kassettspiller

Anbefalte innlegg

Ikke gi opp! Det er mange jobber der ute, og ikke alle krever at man er like god på det sosiale.

Selv har jeg hatt stor glede av å lese om kroppsspråk og å trene på hvordan jeg forholder meg til andre. Jeg har trent på mimikk og øyekontakt og kroppsholdning. Dette har hjulpet meg veldig i livet. Treningen startet jeg for ca 20 år siden. I dag har jeg både jobb og familie. Alt har ikke vært lett, men ting er ikke umulig. 
 

 

Anonymkode: 8abd0...db4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror jeg ikke hadde blitt ufør, hadde jeg visst at jeg var autist og ikke psykisk syk.

Har kastet bort mye tid på behandlinger som ikke hjalp, ble deprimert fordi jeg ikke taklet verden uten å forstå hvorfor, fikk ikke noe tilrettelegging i studier eller i arbeid. Var igjennom et helv3tte av medisinutprøvinger til jeg ble en zombie. Valgte feil studieretninger og tok til takke med jobber jeg ikke likte, da jeg ikke trodde jeg var verdig noe bedre. 

Jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det ville ha gått, hadde jeg visst, men jeg ville i hvert fall ikke vært like sint på meg selv fordi jeg ikke greide å ta meg sammen. 

Håper du finner ut av hvor mye du takler, finner en retning i livet og er snill med deg selv. Du er unik akkurat som du er, og har absolutt noe å bidra med. Verden ville ha vært fargeløst hvis alle hadde vært A4.

Anonymkode: 114a5...dec

De fleste kan bidra med noe, men ikke alltid mulig å bidra med ønskelig mengde.  Det er derfor jeg er redd. Redd for manglende tilrettelegging på universitet og derfor ikke kunne bidra full ut i jobber jeg kunne gjort mye nytte av.

Utrolig trist å lese hva du har gått igjennom. Hva slags studier mente du var feil for deg og hvorfor? Lurer på dette fordi er  usikker på hva slags studieløp som er mest eller minst "autismevennlig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du noe du skikkelig liker å drive med?

Sønnen til vennina mi som er like gammel som deg. Har hatt dila på bil fra han var liten, skrudde og pusset opp biler fra han var 12, han passet ikke inn på videregående men fikk prøve seg i et bilverksted og der klarer han seg godt. Gikk opp til fagprøve nå . Moren sier det har med at der får han drive med noe han er interessert i. Hadde han ikke fått det hadde det ikke fungert

Anonymkode: 77533...159

Har interesser, men det fører til yrker som krever utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kassettspiller said:

Ja, det veldig vondt. Det verste er nederlaget av å ha vært svært skoleflink og allikevel ende opp med å droppe ut av universitetet to ganger takket være vanskene tilknyttet autisme.

Er så usikker på om universitetet er villig til å tilrettelegge for meg, fordi dem kanskje mener at hvis man trenger såpass mye hjelp så bør man velge noe annet.

Vet at man har rett til tilrettelegging, men det er begrensninger.

Hvorfor ble jeg ikke sent til utredning når flere av symptomene var åpenbare? Tenker da på lærere.

Jeg er redd for fremtiden.

Meg du siterte. Jeg klarte å få en bachelor-grad, men kun i fagene hvor man fikk sensorveiledninger og pensumsammendrag. Jeg klarte ikke å studere fagene hvor man måtte lese tunge bøker eller hvor man måtte finne svarene på egenhånd. Kanskje det finnes noen studier som passer deg selv om du ikke får tilrettelegging? Jeg hadde A i snitt på bachelorgraden som passet meg og jeg hadde kun stryk og E-er i bachelorgraden som ikke passet meg. 

Skulle ønske jeg også ble oppdaget tidligere med autisme. Mitt største ønske var lenge å kunne dra tilbake i tid og være min egen lærer. At jeg kunne fortalt meg som barn hva jeg vet om autisme og sosial angst som voksen. Jeg fikk diagnosen først da jeg var 40. 

Anonymkode: 86ebd...169

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gi opp! Det er mange jobber der ute, og ikke alle krever at man er like god på det sosiale.

Takk, skal ikke gi opp!😊

Men prosessen har tatt tid og usikkerheten rundt sluttresultatet er skremmende.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv har jeg hatt stor glede av å lese om kroppsspråk og å trene på hvordan jeg forholder meg til andre. Jeg har trent på mimikk og øyekontakt og kroppsholdning. Dette har hjulpet meg veldig i livet. Treningen startet jeg for ca 20 år siden. I dag har jeg både jobb og familie. Alt har ikke vært lett, men ting er ikke umulig. 

Jeg er flink til å maskere, men over tid så vil det være veldig utmattende. Det er så dumt å få slike konsekvenser når de fleste ikke opplever det i like stor grad. Man skal holde på jobben over tid og vil derfor ikke være lønnsomt å maskere masse med tanke på konsekvensene det kan gi (eks. sykemeldinger og hvordan man presterer på jobb).

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg du siterte. Jeg klarte å få en bachelor-grad, men kun i fagene hvor man fikk sensorveiledninger og pensumsammendrag. Jeg klarte ikke å studere fagene hvor man måtte lese tunge bøker eller hvor man måtte finne svarene på egenhånd. Kanskje det finnes noen studier som passer deg selv om du ikke får tilrettelegging? Jeg hadde A i snitt på bachelorgraden som passet meg og jeg hadde kun stryk og E-er i bachelorgraden som ikke passet meg. 

Skulle ønske jeg også ble oppdaget tidligere med autisme. Mitt største ønske var lenge å kunne dra tilbake i tid og være min egen lærer. At jeg kunne fortalt meg som barn hva jeg vet om autisme og sosial angst som voksen. Jeg fikk diagnosen først da jeg var 40. 

Anonymkode: 86ebd...169

Glemte å legge til: Man kan få flott jobb selv om man ikke klarer studiene! 

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg du siterte. Jeg klarte å få en bachelor-grad, men kun i fagene hvor man fikk sensorveiledninger og pensumsammendrag. Jeg klarte ikke å studere fagene hvor man måtte lese tunge bøker eller hvor man måtte finne svarene på egenhånd. Kanskje det finnes noen studier som passer deg selv om du ikke får tilrettelegging? Jeg hadde A i snitt på bachelorgraden som passet meg og jeg hadde kun stryk og E-er i bachelorgraden som ikke passet meg. 

Skulle ønske jeg også ble oppdaget tidligere med autisme. Mitt største ønske var lenge å kunne dra tilbake i tid og være min egen lærer. At jeg kunne fortalt meg som barn hva jeg vet om autisme og sosial angst som voksen. Jeg fikk diagnosen først da jeg var 40. 

Anonymkode: 86ebd...169

Ja, man må bare prøve seg frem og feile. Dette som akkurat mange andre må. Men føler jeg opplever det i større grad enn de fleste.

Skal sende en e-post til universitetet og spørre angående dette. Det kan jo hende det kan komme til nytte.

Synd å høre at du fikk diagnosen så sent. Det får meg til å lure på hvor mange andre som er udiagnoserte og dermed mister muligheten for nyttig hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å legge til: Man kan få flott jobb selv om man ikke klarer studiene! 

Anonymkode: 86ebd...169

Er ikke det mye vanskeligere å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (12 minutter siden):

Har interesser, men det fører til yrker som krever utdannelse. 

Hva slags inntereser, er flere steder hvor opplæringskontor og nav kan være behjelpelig med opplæring i bedrift

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Hva slags inntereser, er flere steder hvor opplæringskontor og nav kan være behjelpelig med opplæring i bedrift

 

Kjemi (farmasi), biologi og parfymer.

Så litt på å jobbe innenfor apotek, men er mye mennesker man må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kassettspiller said:

Er ikke det mye vanskeligere å få til?

Kommer jo an på hva slags jobb man vil ha. 

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer jo an på hva slags jobb man vil ha. 

Anonymkode: 86ebd...169

Sant. Men hva slag yrker er lettere å få som kan være "autismevennlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kassettspiller said:

Ja, man må bare prøve seg frem og feile. Dette som akkurat mange andre må. Men føler jeg opplever det i større grad enn de fleste.

Skal sende en e-post til universitetet og spørre angående dette. Det kan jo hende det kan komme til nytte.

Synd å høre at du fikk diagnosen så sent. Det får meg til å lure på hvor mange andre som er udiagnoserte og dermed mister muligheten for nyttig hjelp...

Blant de som er eldre enn meg tror jeg det er mange med udiagnostisert autisme. Pappa fikk først diagnosen da han var i 60-årene og han fikk den kun fordi jeg fikk den og da skjønte hele familien at han også måtte ha autisme siden jeg og han har så like trekk. 

Er også veldig nylig man begynte å oppdage jenter med autisme. Men håper at alle som vokser opp nå blir oppdaget og får hjelpen de trenger. Jeg fikk ikke noe tilrettelegging som barn og det gjorde barndommen min og mine tidlig voksen-år frustrerende .

Anonymkode: 86ebd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen arbeidsplasser som er spesielt dedikert til de med autisme og asberger. Jeg har selv adhd og vet hvor utfordrende det kan være å være i en jobb, og forresten, det er massevis av mennesker på jobben som jeg vil tro har autisme og er høytfungerende. Dette er typ økonomer. Folk som liker systemer, og er tall-mennesker.  De som er arbeidsjernene og viktigste for bedriften her synes jeg har ganske tydelige autistiske trekk. 

Er du glad i systemer? Kansje programmerer er noe for deg? Eller jobbe i fabrikk der du sorterer eller jobber med et lagersystem? hva med kostholdsveiledning? Har du en puggehjerne? 

Vi trenger folk som har sånne struktur og systemhjerner. Men du må finne en jobb der din autistme blir din styrke. Ikke velg en jobb der du må forholde deg til kaos og følelser hver dag. lærer, pedagog og assistent i barnehage, feks.  Selv om jeg vedder på det finnes lærere som har autisme og er dritgod fordi de er spesialister på sitt felt. Men når man har med spesielt barn å gjøre, så må man være emosjonelle tilgjengelig hele tiden. Det kan nok være slitsomt.

Anonymkode: 28392...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kassettspiller said:

Sant. Men hva slag yrker er lettere å få som kan være "autismevennlig"?

Jeg tenker det kommer an på hva som er ens interesser og hva man sliter med.  Da jeg fikk jobb fikk jeg hjelp av NAV for å finne en jobb som er tilrettelagt meg. Jeg fikk blant annet et rolig kontor og jeg slapp å møte kunder. Jeg jobber kun på datamaskin fordi det er best for meg. I tillegg så har jeg kun korte frister siden jeg ikke klarer å starte på oppgavene om jeg får for lange frister og må styre tiden min selv. Jeg sliter også med å tørre å spørre om hjelp så de jeg jobber med er flinke til å spørre om jeg trenger hjelp. 

 

Anonymkode: 86ebd...169

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (40 minutter siden):

 

Hvorfor ble jeg ikke sent til utredning når flere av symptomene var åpenbare? Tenker da på lærere.

Jeg er redd for fremtiden.

Hvorfor skulle lærerne sendt deg til utredning? Du skriver jo at du har vært skoleflink og fått gode karakterer. Her er det i så fall foreldrene dine som har sviktet, ikke lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blant de som er eldre enn meg tror jeg det er mange med udiagnostisert autisme. Pappa fikk først diagnosen da han var i 60-årene og han fikk den kun fordi jeg fikk den og da skjønte hele familien at han også måtte ha autisme siden jeg og han har så like trekk. 

Er også veldig nylig man begynte å oppdage jenter med autisme. Men håper at alle som vokser opp nå blir oppdaget og får hjelpen de trenger. Jeg fikk ikke noe tilrettelegging som barn og det gjorde barndommen min og mine tidlig voksen-år frustrerende .

Anonymkode: 86ebd...169

Burde være mer oppmerksomhet om dem som blir sent diagnosert og hva slags konsekvenser det har for personene og samfunnet!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det er mange med autisme som jobber med gamification, feks.

Anonymkode: 28392...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Daudaferd skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skulle lærerne sendt deg til utredning? Du skriver jo at du har vært skoleflink og fått gode karakterer. Her er det i så fall foreldrene dine som har sviktet, ikke lærerne.

Fordi jeg hadde (og fremdeles har) symptomer som gjerne kunne knyttes til autisme. For eksempel manglende blikkontakt, observerer mye lek, tydelig stimming og særinteresser som dem(lærere) la merke til. Dette står blant annet i skoledokumentene som ble hentet ut under utredning. Ble ikke anbefalt eller hintet til at det kunne være autisme.

Bare tenker at fagpersoner oftest har mer kunnskap når det kommer til slikt. Ikke alltid foreldre har den samme kunnskapen lærere ofte har når det kommer til dette.

 

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kassettspiller said:

Burde være mer oppmerksomhet om dem som blir sent diagnosert og hva slags konsekvenser det har for personene og samfunnet!

Helt enig. Men som voksen så får man typisk ikke diagnosen før man feiler totalt i livet. F.eks om man har fått sparken drøssevis av ganger. Om man som min far klarte å holde på en jobb fordi han hadde en snill arbeidsgiver som så gjennom fingrene på særhetene hans så bli man ikke oppdaget. 

Anonymkode: 86ebd...169

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...