Gå til innhold

Dere som sutrer over lang skoleferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Barna trenger ferien sin fra skolen, jeg tenker våre problemer med å få til kabalen er underordnet.

Kunne ikke drømme om å ta fra barna lang skoleferie, det var jo det vi levde for som barn.

Anonymkode: 03749...43a

Helt enig. Synes virkelig synd på barna mine om de plutselig skulle få kortet ned ferien sin flere uker, bare fordi det er vanskelig for noen foreldre å få det til å gå opp.

Faktum er at vi har en ferieuke ekstra i dag, kontra hva foreldrene mine hadde da jeg vokste opp på 90-tallet. Vi har 5 ferieuker i løpet av året, i motsetning til 4 som vi hadde før. Likevel hørte man aldri klaging på at barna hadde lang ferie, det var bare slik det var. Jeg hadde skilte foreldre, og de hadde kun 3 ukers sommerferie hver. Imidlertid brukte de bare 1,5 uke sammen med oss. Den andre 1,5 uken ble brukt med ny partner. Resten av ferien var vi på SFO, evt hos besteforeldre. Da vi ble eldre var vi stort sett hjemme alene, og koste oss med det. Det var heller ikke de tilbudene man har i dag med sommerskole, camper etc.

Selv har kona og jeg delt opp ferien vår slik at jeg har 5 uker, og hun 4 uker. Jeg startet ferien min når skoleferien startet sist fredag, og har fri frem til 01.08. Fordelen min er at jobben min er stengt hele juli, og jeg har mer behov for en lang sommerferie, enn en uke på høsten f.eks. I romjulen avspaserer jeg ofte. Kona sin jobb er stengt 3 uker på sommeren, og hun starter derfor ferien sin 2 uker etter meg. Så jeg har da 2 uker alene med barna først, så har vi 3 uker sammen, og til slutt har hun 1 uke når jeg begynner å jobbe. Siste uken før skolestart skal yngstemann på camp. Så er kun 2 uker som ikke er dekket opp(1 for den yngste). Men så har jo vi forholdsvis store barn og, på 9 og 13 år. Skjønner at det kan være vanskeligere om man har barn i småskolen og barnehagen. Vi fikk ferieukene imidlertid alltid til å gå opp da og.

Jeg forstår at ikke alle har jobber som er stengt hele juli, men likevel så er det så mange muligheter man har i dag til å fylle opp ferieukene til barna når man ikke har fri selv. Og så har man jo også som forelder ansvar for å skaffe seg ett nettverk som kan bidra rundt barna. Som besteforeldre, tanter og onkler, andre foreldrepar etc. Barna skal i hvertfall ikke miste ferie fordi noen voksne synes ting er vanskelig å få til å gå opp.

Anonymkode: 19b6f...6e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg sutrer ikke høyt, men ser på mine barn glemmer mattekunskaper og hvordan de gjør flere ting på 8 ukene. Mine barns hjerner nullstiller løpet av sommeren. Dette sliter mine og mange andre barn med. Så her burde sommerferien kuttes ned. 

Anonymkode: f954d...deb

Men da må du ta ansvar for det og gi ungene enkle oppgaver gjennom sommeren, så slipper de å glemme alt. Kjøp bøker med matteoppgaver om dere ikke har liggende eller du vil lage selv. 

Anonymkode: 9177e...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sutrer ikke høyt, men ser på mine barn glemmer mattekunskaper og hvordan de gjør flere ting på 8 ukene. Mine barns hjerner nullstiller løpet av sommeren. Dette sliter mine og mange andre barn med. Så her burde sommerferien kuttes ned. 

Og der kan dere gjøre en jobb rimlig enkelt. Det vi gjorde vi hadde ko kurante i bil og sa hva blir 4+4 så skulle en svare, den med rett svar skulle komme med et nytt regnestykke. Kan si ungene syns var gøy når de så oss foreldre fikk litt å tygge på.

Mens vi kjørte kunne vi spørw unga hva står på skiltet så måtte de lese det som stod.

Altså vi la ting inn i hverdagen. Som eks nå ska dere lage pannekaker dobbel røre, de måtte da regne ut hvor mye melk, hvetemel og egg de trengte.

Er dermed en helt annen måtte å lære ting på ofte og da matte de da skjønner at de trenger.

Og vi har barn med sterk dysleksi  og epilepsi og adhd. Hadde ikke våres barn fått ferien til å gjøre andre ting og lære andre ting hadde vi ikke fått de gjennom skolen

Anonymkode: 5b2f4...789

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at tilogmed med 12 åring sutrer litt nf ferie .. ja han digger fri fra skolen... men som siste årene har han kjedet seg mye...pga vi har som familie bare 3 uker ferie sammen...utenom det er der meg og sønnen min alene. 

Mem slik som nå er det forsatt 6-7 uker igjen av ferien hans....men mange av disse skal alle kompiser vekk..en skal være 1 mnd på båt...en 3 uker i Tyskland...en på hytta... Dermed har han ingen å finne på noe med . Han sier det selv...han digger ferie men synes det kan bli lang og kjedelige.

Og siste årene har vi gjort om på kabal slik at far kan ta 2 uker ferie med oss i syden..og da har vi tatt ut barna ( i august/ september) ( og ka vi fikk godkjenning av skolen)  og resten av ferien har jeg vært alene i ferie med begge barna.

Vi må slutte å trykke hverandre ned med slike innlegg. Det er lov å sutre....livet er ikke dans på roser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie sammen som familie er umulig. Unga har jo fort 12 uker ferie i løpet av et skoleår.

Vi deler opp all ferien slik at vi til sammen har 10 uker. Vi jobber begge to på steder med døgnkontinuerlig drift året igjennom. 

Anonymkode: 40f99...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at Norge ikke får til grunnleggende ting som Sverige får til:

1. klasse = førskoleklasse, bare lek. En bokstav i uka gjennom hele året.

Ingen stengte barnehager, kommunale barnehager slår seg sammen til én barnehage for å få feriekabalen til å gå opp hos de ansatte. SFO er oppe hele sommeren.

3 uker juleferie, 2,5 måned sommerferie, 2 uker påskeferie, 1 uke vinter- og høstferie

Anonymkode: bb473...a8d

Jeg er så glad for at Norge har gått bort fra sakte bokstavinnlæring. Så mye mer motiverende for barna å lære når de kan lese fra start. 

Ellers er jeg så glad for at de minste får lang ferie. Alt for mange som plasserer de minste i bhg så de får fri. 

Anonymkode: 84bd6...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var; vi har alle fire eller fem uker ferie og velger du å ta ut barnet fra skolen for ferie, lager du problemet med å dekke opp barnepass i ukene skolen er stengt selv. Eks Bruker du ei ferieuke i mai når skolen er åpen, har du kun tre eller fire ukers ferie ( avhengig av ferieordningen) igjen å dekke inn på når skolen er stengt. Da lager du problemet selv.

De fleste har utfordringer med å dekke inn alle feriene i skolen med nødvendig barnepass, men noen gjør situasjonen verre selv og har da ikke lov til å sutre!

Og ja, det er dyrere med ferie når skolene er stengt, men det er faktisk ikke en menneskerett å dra på ferie. For ikke å snakke om hvor mye ekstraarbeid alt fravær medfører for lærerne. Og nei, jeg er ikke lærer selv.

Anonymkode: 5a860...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage er i de fleste tilfeller stengt i 3 uker på sommeren. Skolebarn har SFO store deler av sommeren. De eldre skolebarna klarer seg selv. Hvor er problemet sånn egentlig? 

Anonymkode: 2d71a...d5e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barnehage er i de fleste tilfeller stengt i 3 uker på sommeren. Skolebarn har SFO store deler av sommeren. De eldre skolebarna klarer seg selv. Hvor er problemet sånn egentlig? 

Anonymkode: 2d71a...d5e

Enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Jeg kan si at tilogmed med 12 åring sutrer litt nf ferie .. ja han digger fri fra skolen... men som siste årene har han kjedet seg mye...pga vi har som familie bare 3 uker ferie sammen...utenom det er der meg og sønnen min alene. 

Mem slik som nå er det forsatt 6-7 uker igjen av ferien hans....men mange av disse skal alle kompiser vekk..en skal være 1 mnd på båt...en 3 uker i Tyskland...en på hytta... Dermed har han ingen å finne på noe med . Han sier det selv...han digger ferie men synes det kan bli lang og kjedelige.

Og siste årene har vi gjort om på kabal slik at far kan ta 2 uker ferie med oss i syden..og da har vi tatt ut barna ( i august/ september) ( og ka vi fikk godkjenning av skolen)  og resten av ferien har jeg vært alene i ferie med begge barna.

Vi må slutte å trykke hverandre ned med slike innlegg. Det er lov å sutre....livet er ikke dans på roser.

Men det hjelper jo ingenting på  få dekket opp sommerferieukene om far kan ta seg fri i 2 uker i august/september. Det går jo bare ut over barnets skolegang.

Har far aldti ferie i barnas skoleferier? Må han jobbe i gjennom hele sommeren? Da burde han fakrisk skaffe seg en annen jobb.

Og selvsagt blir det kjedelig for gutten din om dere bare er hjemme hele sommeren, om alle kompisene hans drar bort. Hvorfor finner ikke dere på noe selv? Og hvorfor skal de barna som faktisk finner på ting i ferien få kortere ferie fordi dere bare er hjemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ferie sammen som familie er umulig. Unga har jo fort 12 uker ferie i løpet av et skoleår.

Vi deler opp all ferien slik at vi til sammen har 10 uker. Vi jobber begge to på steder med døgnkontinuerlig drift året igjennom. 

Anonymkode: 40f99...9df

Men det er jo da man må prøve å skaffe seg andre jobber. Når jobben ikke er kompatibelt med familielivet.

Jeg har bevisst valgt jobben jeg har fordi jeg vet at jeg har gode muligheter til å ha mye fri når barna har fri. Barna går faktisk foran jobben, selv om det ikke virker som om alle tenker slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at ungene har lang sommerferie, det unner jeg dem. 

Anonymkode: 2b78d...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det hjelper jo ingenting på  få dekket opp sommerferieukene om far kan ta seg fri i 2 uker i august/september. Det går jo bare ut over barnets skolegang.

Har far aldti ferie i barnas skoleferier? Må han jobbe i gjennom hele sommeren? Da burde han fakrisk skaffe seg en annen jobb.

Og selvsagt blir det kjedelig for gutten din om dere bare er hjemme hele sommeren, om alle kompisene hans drar bort. Hvorfor finner ikke dere på noe selv? Og hvorfor skal de barna som faktisk finner på ting i ferien få kortere ferie fordi dere bare er hjemme?

He he ventet egentlig på en sånn besserwisser. Far har som alle andre 5 uker ferie...han bruker 2-3 i sommer...en på jul og kanskje da en i påsken.  

Åh...vi skal finne på noe.. hvorfor tenkte jeg ikke på det...jo pga vi har ikke hytte, båt elle campingvogn. Vi har ikke råd å reise noe steder i år og vi har en valp. Så nei vi kan ikke finne på masse kult.

Oh nei jeg har ikke sakt noe at de barna som reiser bort skal få mindre ferie en oss..du et flink å finne på egen ting.

Og nei barnet vårt er flink og ligger der han skal selv om han har hat fri i noen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du trene med barna dine da. Det er mye i hverdagen som man kan gjøre om til matteoppgaver. 

Det var en kabal som skal gå opp ihvertfall når barna er så og ikke kan være alene. 

Jeg og min mann måtte dele oss i t par år 

Men nå som barnet er eldre skal klarer han seg alene hjemme, da kan vi ta ut ferie samtidig og reise bort. 

Ønsker ikke at sommerferien skal bli kortere, disse ukene fortjener de. Har aldri tatt ut barnet av skolen for å dra på tur. 

Anonymkode: 2b322...797

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo da man må prøve å skaffe seg andre jobber. Når jobben ikke er kompatibelt med familielivet.

Jeg har bevisst valgt jobben jeg har fordi jeg vet at jeg har gode muligheter til å ha mye fri når barna har fri. Barna går faktisk foran jobben, selv om det ikke virker som om alle tenker slik.

Dessverre kan ikke alle velge og vrake i jobber..oss fleste må ta de jobbene man kan....vi kan jo velge andre jobber..mer fri og mindre lønn...så kan vi heller slite med å betale regninger..for det er ikke så viktig..ferie med barn må komme på førsteplass.

Bare hvordan du skriver virker som du har det skt for godt og ikke skjønner at alle har det like godt i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna / ungdommen fortjener virkelig en lang og god sommerferie. De trenger avbrekket med høst, jul, vinter og påskeferie. De er mye på skolen, lange dager. Og så gjerne et lass med lekser etter skoledagen er over. Det er prøver, innleveringer, kjas og mas mange mange uker i året. De begynner allerede når de er 6 år. Å begynne å ta fra de ferie er helt feil. Dere som har barn på minste trinnet har vel SFO til de før den stenger for sommeren, og et par uker før skolestart igjen? Hvis ikke burde dere jo tenkt på dette før dere fikk barn... Har vi tid og mulighet til å være med barna våre? De som er for store til SFO klarer seg helt fint. De har vel venner / familie de kan være sammen med på dagtid? 

Anonymkode: 57773...446

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna trenger ferien sin fra skolen, jeg tenker våre problemer med å få til kabalen er underordnet.

Kunne ikke drømme om å ta fra barna lang skoleferie, det var jo det vi levde for som barn.

Anonymkode: 03749...43a

Gjør de? Det aller meste av forskning på området tyder på at sommerferien er alt for lang

Anonymkode: c0e3d...825

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna / ungdommen fortjener virkelig en lang og god sommerferie. De trenger avbrekket med høst, jul, vinter og påskeferie. De er mye på skolen, lange dager. Og så gjerne et lass med lekser etter skoledagen er over. Det er prøver, innleveringer, kjas og mas mange mange uker i året. De begynner allerede når de er 6 år. Å begynne å ta fra de ferie er helt feil. Dere som har barn på minste trinnet har vel SFO til de før den stenger for sommeren, og et par uker før skolestart igjen? Hvis ikke burde dere jo tenkt på dette før dere fikk barn... Har vi tid og mulighet til å være med barna våre? De som er for store til SFO klarer seg helt fint. De har vel venner / familie de kan være sammen med på dagtid? 

Anonymkode: 57773...446

Oh...der kommer enda en inn.. hvorfor fikk dere barn da...

Nei ikke alle har besteforeldre eller venner som kan passe på barna. Vet du hva..om man får barn betyr ikke det at man må være med de 24 timer i døgnet hele året. 

Men ingen som tar fra de ferie....de har alt fra 4 uker til 2 mnd i sommer... eventuelt 1 uke høst ferie..1 vinterferie 1 påske ferie og 1 juleferie.  Oh planleggingen dager og røde dager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

fordi det er vanskelig å dekke opp med barnepass; er dere de samme personene som velger å ta ut ungene både en og to uker i skoleåret for å dra på ferie? For da gjør dere noen utrolig dumme valg!

Du tenker på vinterferie, høstferie, juleferie, planleggingsdager? 

Om du får dette til å gå rundt med 10 uker ferie totalt, og å aldri feriere med partneren. Bra, eller egentlig synd, for dere.

Anonymkode: 4295a...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tenker på vinterferie, høstferie, juleferie, planleggingsdager? 

Om du får dette til å gå rundt med 10 uker ferie totalt, og å aldri feriere med partneren. Bra, eller egentlig synd, for dere.

Anonymkode: 4295a...a1e

Du skjønte ikke hovedinnlegget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...