Gå til innhold

Har barna dine hatt lus?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja, to av dem (muligens alle tre, men litt usikker) fikk lus én gang i barnehagealder. De fikk det dog ikke i barnehagen, men fra nabogutten. :D 

Ellers veldig merkelig å lese tråden her om folk som tror at det å få lus har noen som helst å gjøre med renslighet, økonomi eller om man bor i hus vs leilighet. Man kan jo lure på om de faktisk er så uvitende eller om de bare er ute etter å provosere.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åja, var det da hu gikk i 2. Klasse tro? Faenskapen satt godt i for å si det sånn og var ikke enkle å bli kvitt, jeg fikk det og. Fremdeles lett panikk om jeg plutselig klør veldig i hodet, selv nå 10 år etter

Skrevet

Ja begge fikk lus på lekeland og jeg ble smittet! Så hadde en helvetes jobb med å bruke lusemiddel etc !

Skrevet

Bank i bordet aldri hatt, selv etter 16 år med kommunale barnehager og skoler 🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som aldri har hatt lus. Har selv jobbet i bhg.og aldri hadde lus. Tror enkelte av de som kommenterer her ikke har satt seg inn i det og få lus. Her er dett ikke snakk om renhold som en del har kommentert. Desto renere hår er desto bedre trives lusa. Så nytter ikke hvor ofte hår og plagg vaskes så lenge det er fare for at man klemmer folk eller er nært folk. 

Anonymkode: 2a6a7...bb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 17.32):

Nei, fysj, sånt drar ikke våre barn med seg hjem. Noen fordeler er det med privat barnehage/skole. 

Anonymkode: 4773d...df5

Tuller du eller er du virkelig så dum? Tror du lusen sjekker foreldrenes lommebok før de setter seg i håret til barna dine?

Anonymkode: 66172...edd

AnonymBruker
Skrevet

Datter(nå 12 år) hadde lus 5x i 3 klasse. Vi ble nesten ikke kvitt det før vi skjønte at noen ikke behandlet det. Da det ble oppdaget,  intensiverte skolen informasjon og sjekk på elever. Etter å ha kjøpt, og brukt 5 kurer, ble det endelig slutt. Har ikke hatt det siden. 

Anonymkode: 358b2...688

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kjenner ingen som vasker lua hver uke.

Anonymkode: d17df...324

😮

Anonymkode: 4bb18...b6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 16.51):

Nei, æsj! De er renslige selvsagt! 

Lus har ingen ting med urenslighet å gjøre! Det er en gammel myte som for lengst er lagt død!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Datter(nå 12 år) hadde lus 5x i 3 klasse. Vi ble nesten ikke kvitt det før vi skjønte at noen ikke behandlet det. Da det ble oppdaget,  intensiverte skolen informasjon og sjekk på elever. Etter å ha kjøpt, og brukt 5 kurer, ble det endelig slutt. Har ikke hatt det siden. 

Anonymkode: 358b2...688

Å fy søren, så provoserende og respektløst, når noen foreldre driter i lusesjekk og lusekur, slik at det blir et evigvarende problem!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nix, mine to har aldri hatt lus

Anonymkode: 42274...78b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 17.32):

Nei, fysj, sånt drar ikke våre barn med seg hjem. Noen fordeler er det med privat barnehage/skole. 

Anonymkode: 4773d...df5

Dummeste og mest naive jeg hørt! Det er ikke noe mindre lus i private bhg/skoler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet mitt har hatt det. I klassen hennes går det lus med jevne mellomrom, gjerne hos de samme det bryter ut hos. Jenta mi har hatt det en gang.

I klassen til sønnen min har det enda ikke vært noen tilfeller.

Anonymkode: b9976...687

AnonymBruker
Skrevet
On 6/23/2024 at 4:59 PM, smurfebuss said:

Nei, de har aldri hatt lus, og nå er de tenåringer. Jeg har selv aldri hatt lus. Jeg har heller aldri sett lus - og jeg jobber i barnehage. Da de gikk på småtrinnet kom det kanskje en lusemelding i halvåret, og den var felles for hele skolen. Så som regel kun ett trinn som hadde et tilfelle, evt to hvis det var søsken. 

Vi bor i et ganske homogent nabolag der folk typisk eier sitt hus/rekkehus, det er ingen leiligheter og folk er generelt ikke trangbodde. Vet ikke om det har noe å si for lusespredningen, men det har i alle fall noe å si for at folk har råd til å kjøpe lusekur samme dag som de oppdager det og ikke må vente i to uker på neste lønn eller trygd. 

Jeg jobber på skole i et svært velstående område. Det er mange barn som får lus der også, i tillegg til skabb og barnemark. Det er bare unntaksvis barn som ikke er nyvasket og med rene klær. Ja, foreldrene har råd til å betale for kur, men ikke alle som klarer å følge opp behandling allikevel. Disse parasittene bryr seg ikke om økonomi og renslighet. 

Anonymkode: 2baee...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri, heldigvis 😅 fordelen med å ha barn med autisme, han holder avstand 😄

Anonymkode: db49f...b83

AnonymBruker
Skrevet

Aldri , har vært heldig ! De er 8 og 11 nå 

Anonymkode: b02c0...062

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 16.51):

Nei, de har aldri hatt lus noen av de. Går vel en kampanje på dette med lus hvert år i barnehagen ihvertfall, men kjenner ikke til at noen har fått det. Men det er jo ikke nødvendigvis noe man deler med alle heller da. 

Anonymkode: 28998...9a1

En god grunn til at man ikke blir kvitt lus.....man forteller ikke andre at man har lus. Andre får ikke vite at det er lurt å sjekke alle i husstanden for lus. Det er heldigvis mange som ikke tenker som deg.

Anonymkode: 1197e...3c9

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller du eller er du virkelig så dum? Tror du lusen sjekker foreldrenes lommebok før de setter seg i håret til barna dine?

Anonymkode: 66172...edd

Noen er så dumme ja!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber på skole i et svært velstående område. Det er mange barn som får lus der også, i tillegg til skabb og barnemark. Det er bare unntaksvis barn som ikke er nyvasket og med rene klær. Ja, foreldrene har råd til å betale for kur, men ikke alle som klarer å følge opp behandling allikevel. Disse parasittene bryr seg ikke om økonomi og renslighet. 

Anonymkode: 2baee...a0c

Barnemark fikk jeg i bhg, husker det ikke selv, men var fire pr. Er det ikke da hele familien må spise markekur?

Anonymkode: 6964b...064

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Dummeste og mest naive jeg hørt! Det er ikke noe mindre lus i private bhg/skoler. 

Har vel litt sammenheng med at det er mindre barnegrupper i private og dermed mindre sjanse for smitte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...