Gå til innhold

Har barna dine hatt lus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, datteren hadde én gang i 8.klasse. Langt hår. Jeg gikk all in med lusekam og hodelykt, synes det var "satisfying" å plukke ut lus og egg. 😅 adhd-hyperfokus slo inn. Ingen i familien har hatt lus utenom henne den gangen.

Skolen kjørte kampanje hver høst, tror jeg. 

Anonymkode: be069...3bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, æsj! De er renslige selvsagt! 

Anonymkode: 4bb18...b6c

🤣🤣🤣 ja du vet mye om lus skjønner jeg. Lus har jo ingenting med hygiene å gjøre akkurat 🤣🤣🤣

Anonymkode: b0c40...4b5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eldste sønnen fikk det da han gikk i 5. klasse. Null stress og veldig vanlig. Har ikke noe med hygiene å gjøre. 

Anonymkode: 224e1...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men gar en uvitende forelder

Anonymkode: d97ec...ed0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har seks barn. Ett av dem har hatt lus én gang. Det var en av sønnene mine, så vi raka alt håret av. Problem løst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 sosiale barn, de har hatt lus flere ganger. Veldig dyrt med lusekur når hele familien må ta 2 ganger. Brukt 6000kr på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lus liker seg bedre i rent hår enn hår som ikke er blitt vasket på noen dager 😉

Anonymkode: 0efe5...829

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren har hatt en gang i barnehagen. Gutten har aldri hatt. Selv fikk jeg en gang på ungdomsskolen.

Anonymkode: e61d6...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn ER lus!

Anonymkode: 4ac81...870

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lus foretrekker rent hår faktisk. Lettere for dem å bo i nyvasket hår. Så vet du det ;) 

Anonymkode: 4dd04...787

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har aldri hatt lus, det har heller ikke gått lus i hverken barnehage eller skole, merkelignok😅 Jeg hadde heller aldri lus som barn, og kan ikke huske det gikk da heller🤔 

Barnemark derimot🙄

Anonymkode: bbac1...4fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, fysj, sånt drar ikke våre barn med seg hjem. Noen fordeler er det med privat barnehage/skole. 

Anonymkode: 4773d...df5

Jobbet i privat bhg og skole. Og der hadde vi så store problemer med at lus kom hele tiden. Og til slutt tok bhg/skolen å kjøpte inn å behandlet alle i begge avdelinger da fikk vi bukt på det. 

Anonymkode: 834f6...34a

• Liker 1
Skrevet

Fant egg, men ingen levende lus på den ene, i bhg alder. Samme dag fant jeg én levende lus på meg selv. Fant hverken egg eller lus på det andre barnet, men behandlet alle tre for sikkerhets skyld. (Far er skallet, så der var det ingen fare😅)

Barna er tenåringer nå, så det ser ut til at det ble med den ene gangen.

Nå mens jeg skriver kjenner jeg at det klør det i hodebunnen bare av tanken på lus....

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn. De 2 sønnene mine har aldri hatt. Datteren min fikk flere ganger. Både i barnehagen og i 1 klasse. Tror jenter har mere fysisk kontakt i lek og ellers. Dessuten har de langt hår. På barneskolen fikk hun det på nytt og på nytt. Da fikk jeg skolen til å sende med ranselpost om at ALLE MÅ ta kuren x 2 for å få tatt alt! Da ble det slutt! Ah, enkelte foreldre er så sløve 😈

Anonymkode: 4d6a1...259

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, de har aldri hatt lus noen av de. Går vel en kampanje på dette med lus hvert år i barnehagen ihvertfall, men kjenner ikke til at noen har fått det. Men det er jo ikke nødvendigvis noe man deler med alle heller da. 

Anonymkode: 28998...9a1

Her deles det både i bhg og skole! Så folk kan være obs på at det går lus

Anonymkode: c658d...63a

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Ikke jeg heller. Overraskende, for de deler på luer, hjelmer og pannebånd hele tiden.

Anonymkode: d17df...324

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 16.53):

Sikkert foreldre med lite boevne og, som ikke orker å vaske luene deres hver uke. 

Kjenner ingen som vasker lua hver uke.

Anonymkode: d17df...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (På 23.6.2024 den 16.59):

Nei, de har aldri hatt lus, og nå er de tenåringer. Jeg har selv aldri hatt lus. Jeg har heller aldri sett lus - og jeg jobber i barnehage. Da de gikk på småtrinnet kom det kanskje en lusemelding i halvåret, og den var felles for hele skolen. Så som regel kun ett trinn som hadde et tilfelle, evt to hvis det var søsken. 

Vi bor i et ganske homogent nabolag der folk typisk eier sitt hus/rekkehus, det er ingen leiligheter og folk er generelt ikke trangbodde. Vet ikke om det har noe å si for lusespredningen, men det har i alle fall noe å si for at folk har råd til å kjøpe lusekur samme dag som de oppdager det og ikke må vente i to uker på neste lønn eller trygd. 

Jeg bor i Bærum, i noe man kan kalle et meget homogent nabolag der alle eier hus/rekkehus. Det har IKKE noe med saken å gjøre. 😅 

Vi har også hatt barna kun i private barnehager, som en under her nevner. 😅 

Men likevel har det gått lus der barna mine har gått. Men det er kun den ene sønnen vår som har hatt det (han hadde langt hår i barnehagen), også klarte han å smitte meg. Men det har kun vært denne ene gangen, selv om det i barnehageårene og på begynnelsen av barneskolen ble sendt ut lusevarsel i hytt og pine. 

Så lus kan være hvor som helst. Har ikke noe med hvor/hvordan man bor eller hva slags folkeslag man er. 

Anonymkode: a27dc...9f7

Skrevet

Ja han fikk det hos en frisør, som ikke hadde renset kammene sine

Skrevet

Vi hadde lus en gang da barna gikk i barnehagen. Oppdaget først på barnet også viste det seg at jeg hadde fått det også. Det ble en laaaaaang kveld med vasking og kuring og kamming. 

Og til de som *fremdeles* tror at lus og hygiene henger sammen, kan dere være så snill å snart flytte ut av 1950 til 2024? Det stigmaet dere fører med dere skaper bare uhygge, og ikke minst er dere oftere de som ikke oppdager lus på barna deres før frisøren ser det og da har det smittet minst ti barn på veien! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...