Gå til innhold

Lease bil i 3 år eller kjøpe med 8 års nedbetalingstid på lånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den gamle, slitne bilen vår har sagt takk for seg og vi har bestemt oss for å erstatte den med en helt ny bil for å ha nybilgaranti osv. Har brent oss på et par bruktbilkjøp tidligere og har ikke lyst til å risikere det nok en gang.

Dessverre er vi ikke i en økonomisk situasjon der vi sitter med midler til en stor egenkapital eller startleie tilgjengelig, men har fått tilbud fra en bilforhandler vi kan leve greit med. Vi må ut med samme "startsum" på et lån over 8 år og en leasing i 3 år/45000 km. Månedsbeløpet blir også omtrent det samme, et lån over 8 år koster ca 300 kr mer i måneden en leasingavtalen.

Jeg har lest at man bør nedbetale et billån på 3-5 år pga verditap på bilen. Forhandleren mener 8 år er ok. Om vi går for kjøp er tanken at vi kjører den bilen til den må vrakes, vi er ikke sånn som bytter bil hvert 3. år for å ha den nyeste, så for vår del er det ok med litt lenger nedbetalingstid.

Tenker jo at fordelen med å kjøpe bilen er at da har vi jo bil i mange år fremover, vi må ikke finne ut av hva vi gjør med bil når leasingavtalen er over om 3 år. I tillegg slipper vi å bekymre oss for eventuelle høye regninger ved avslutning av leasingavtalen (om vi f.eks. er uheldige å bulker/riper bilen osv.) og ikke minst at vi ikke behøver å tenke på at vi ikke kjører flere km enn leasingavtalen tillater (noe jeg det er en sjans for at vil skje med kun 15000 km/år). 

Anonymkode: 7c80c...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Husk å beregne inn sunk kost på leasing ved at du ikke kan selge den etterpå. 

Da lønner det seg stort sett å kjøpe. 

Hos deg lønner det seg jo uansett, fordi du betaler like mye for leasing i 3 år som og eie i 8. Det er jo 5 år mer du har for bilen du kjøper samt at du kan selge den etterpå. 

Anonymkode: acf98...a21

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk og at en del har begrenselse på hvor langt en kan kjøre. Vi ser her at ingen selskap godkjente kjørelengde vi har i året

 Så da ble det kjøp

Anonymkode: e8dfb...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kjøpt.

Anonymkode: 00bae...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde lett kjøpt istedenfor leasing. 
 

Ved helt ny bil bør du også få et godt rentetilbud nå, kampanjepriser, som gjør det enda mer gunstig. 

Anonymkode: 32b99...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok kjøpt med lån siden dere planlegger å ha bilen lenge. Med deres kjørelengde kan en ny bil holde i 15-20 år, hvis dere velger en god og driftssikker bil og vedlikeholder den slik produsenten anbefaler. Men å kjøpe splitter ny bil for å kjøre bare 15 000 i året, det er jo litt råflott, da. Dere kan ofte få en 2-3 år gammel bil til halve prisen, og som fortsatt har fabrikkgarantier flere år til. 

Anonymkode: 00d16...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Leasing hadde jeg ikke vurdert en gang. 

Anonymkode: 3fcd2...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som privatperson har jeg funnet ut at leasing ikke lønner seg og at det blir en del dyrere enn å kjøpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville kjøpt. Men ville kjøpt en bil som er 1-2 år. Det største verditapet skjer ila den tiden. Ville søeget for at den var nedbetalt max 1-2 år etter reklamasjonstiden utløper. Husk å regne inn kostnader for service. Det må du utføre punktlig, hvis ikke mister du reklamasjonsretten.

Anonymkode: e2a59...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, først og fremst: Dere har ikke råd til nybil. Begge alternativene er åpenbart (!) for dyre for dere. Jeg skjønner ikke hvordan dere rettferdiggjør et slikt valg pga. tidligere dårlige valg.

Mitt råd er å velge en betydelig rimeligere bil (om det så må være ny; MG 4, Mazda MX-30 eller Nissan Leaf er alle 250000 kroners biler). Punktum.

Med det sagt, etter tre år med leasing og kostnader over evne sitter dere igjen med ingenting. Leasing er den desidert dyreste måten å eie bil på. Det er også et omfattende risiko ved tilbakelevering og andre kontrakttekniske utfordringer som er like behagelig som en Brazilian wax med lengrevarende konsekvenser. 

Derfor, og kun om dere ikke kan gjøre et smartere valg, er min stemme for kjøp. Åtte års nedbetaling er totalt koko og noe som kun amerikanerne har holdt på med til nå. Men det er fortsatt bedre enn leasing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde ca samme vurderingen, og endte opp å kjøpe en MG som også kommer med 7 år med garanti. Trygghet i at billånet varer ca like lenge som garantien

Anonymkode: f509b...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2024 at 2:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg har lest at man bør nedbetale et billån på 3-5 år pga verditap på bilen. Forhandleren mener 8 år er ok.

Om man skal nedbetale et lån i takt med verditapet er nok 8 år mer korrekt enn 3-5. Om en nybil er verdiløs etter 3-5 år bør man vurdere en kjøretime eller to for å lære seg å behandle bilen bedre. 

Hvilke priser og kostnader snakker TS om egentlig? Jeg sliter litt med hva som menes med "Vi må ut med samme "startsum" på et lån over 8 år og en leasing i 3 år". Er det egenandelen du snakker om på billån, og startleie på leasingavtalen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke råd til ny bil har du heller ikke råd til ny leasing. Og kutt ut alt som heter "startleie".

Anonymkode: 1a954...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...