AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #21 Skrevet 16. juni 2024 Slik som andre skriver- gjør hun ikke dette for å være kverulerende. Å være lydsensitiv er som å ha en usynlig sykdom som andre folk bare ler bort, eller ikke tror eksisterer. Å ikke bli trodd gjør ting bare værre. Utifra det du skriver så virker det ikke helt som du forstår hvordan hun har det. Jeg skjønner likevel at det blir en hinder i hverdagen og at det er vanskelig å forholde seg til jenta. Her er det nok to verdener som kommer i konflikt: jenta på den ene sida og resten av familien på andre, da dere har ulikt behov for stillhet. Jeg ville kjøpt inn gode ørepropper, eller headset med sound canceling. er hun der hele tiden? Eller har hun for eksempel mulighet til å reise til mor ved behov dersom det er mer stille der? Jeg ville også kontaktet hjelp utenfra- folk som er lydsensitive blir ofte mer var for lyd visst det er mye kaos i hodet. Hun er snart 18 år- så hun flytter vell ut snart? Anonymkode: 96aec...231 2
Brunello Skrevet 16. juni 2024 #22 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg er gift med en mann med 2 barn fra før og det ene barnet har Asperger og er svært opptatt av regler🙈 Dette styrer mye av livet våres og etterhvert som hun blir eldre så blir det mer og mer å forholde seg til. Hun vil blant annet ha beskjed hver gang det kommer besøk og blir irritert hvis noen kommer uanmeldt. Hun vil at jeg og det andre barnet skal være stille når hun sover eller er sliten (dette er ofte) og hun vil generelt ha ro rundt seg og både hunder og mennesker skal lage minst mulig lyd.. Dette begynner å bli slitsomt og jeg kjenner jeg er lei av å rette meg etter hennes forventninger, det toppet seg i kveld da hun kom opp og ba meg være stille kl 2155 fordi jeg og det andre barnet satt og snakket normalt sammen når hun hadde tenkt å legge seg 😑 Jeg har levd så lenge i dette at jeg vet ikke lenger hva som er normalt og ikke 😓 Er det noen som har råd eller vært igjennom det samme? Blir takknemlig for svar ❤️ Anonymkode: db4b6...a87 Trenger ikke ha Asperger for å ha det slik. Virker som om det er slik de fleste på kvinneguiden har det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #23 Skrevet 16. juni 2024 Joda, hun er hos mor ca halvparten av tiden og det er ikke helt utenkelig at hun flytter på sikt så det vil jo gjøre det enklere selvfølgelig. Men hun går på videregående i nærheten og hun snakker om at hun vil flytte til oss på full tid så det kan bli en stund til 😑 Og til de som tror jeg ikke aner hva autisme er så gjør jeg det (og venninnen min). Det er heller ikke meningen å tråkke noen på tærene eller «shame» de med autisme, det er rett og slett et spørsmål om hvor mye jeg må bøye meg for andre. Jeg har selv ADHD så jeg vet litt om nevroforstyrrelser og hvor vanskelig det kan være i hverdagen selv om jeg ikke vet hvordan det er å leve med Asberger.. (Og min impulsivitet krasjer ganske mye med regler🫤) Ts Anonymkode: db4b6...a87 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #24 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Joda, hun er hos mor ca halvparten av tiden og det er ikke helt utenkelig at hun flytter på sikt så det vil jo gjøre det enklere selvfølgelig. Men hun går på videregående i nærheten og hun snakker om at hun vil flytte til oss på full tid så det kan bli en stund til 😑 Og til de som tror jeg ikke aner hva autisme er så gjør jeg det (og venninnen min). Det er heller ikke meningen å tråkke noen på tærene eller «shame» de med autisme, det er rett og slett et spørsmål om hvor mye jeg må bøye meg for andre. Jeg har selv ADHD så jeg vet litt om nevroforstyrrelser og hvor vanskelig det kan være i hverdagen selv om jeg ikke vet hvordan det er å leve med Asberger.. (Og min impulsivitet krasjer ganske mye med regler🫤) Ts Anonymkode: db4b6...a87 Hun er hos dere kun halve tiden, du har levd slik i ti år, og NÅ skal du begynne å få nok? Rett før hun er så stor at hun flytter ut? Det gir ikke mening. Flytt hvis du vil ut, men ikke skyld på ei om snart er ute av huset uansett. Anonymkode: 75d07...457 4
Sofie Maria Skrevet 16. juni 2024 #25 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man trenger ikke skjønne alt som nevrotypisk, men man trenger ikke finne seg i alt heller. Hjemmet er også ladestasjonen til TS og barna hennes, og de må også få lov å lade hjemme, ved å leve vanlig og slippe rigide regler. Anonymkode: 02c0c...efe skjønner tankegangen, men det du beskriver her er som at jeg skulle bedt deg bytte personlighet. Fra rotete til støv på hjernen, sosial til a-sosial eller at du skal bytte musikksmak på dagen. Du forstår at det ikke er realistisk eller holdbart i lengden?😉 Autisme er man FØDT med på samme måte som noen babyer er født med diabetes eller whatever. Selvsagt kan man gjøre tilpasninger (som allerde er nevnt i tråden her) men autismen er endel av henne og vil alltid være det. Det er ikke skuespill eller noe hun kan skru av eller på slik enkelte her i tråden virker å tro. (dog forstår jeg hvorfor dere tenker det siden dere har en vanlig hjerne og har null forutsetninger for å skjønne vårt perpektiv.) 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #26 Skrevet 16. juni 2024 Det har noe med alderen, man forventer noe annet av en 17-åring enn en 10-åring og det uavhengig av diagnose. Selv med diagnose kan man ikke holde fast med alle krav hele tiden. Med alderen kommer nok også mer utfordringer og det kan nok øke rigiditeten som blir slitsomt for dere. Bare for at man er autist så skal man ikke få styre hele familien. Bra støydempende headset anbefales. Diagnoser forklarer mye av oppførsel, men det unnskylder likevel ikke alt. Anonymkode: 8046e...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #27 Skrevet 16. juni 2024 Sofie Maria skrev (5 minutter siden): skjønner tankegangen, men det du beskriver her er som at jeg skulle bedt deg bytte personlighet. Fra rotete til støv på hjernen, sosial til a-sosial eller at du skal bytte musikksmak på dagen. Du forstår at det ikke er realistisk eller holdbart i lengden?😉 Autisme er man FØDT med på samme måte som noen babyer er født med diabetes eller whatever. Selvsagt kan man gjøre tilpasninger (som allerde er nevnt i tråden her) men autismen er endel av henne og vil alltid være det. Det er ikke skuespill eller noe hun kan skru av eller på slik enkelte her i tråden virker å tro. (dog forstår jeg hvorfor dere tenker det siden dere har en vanlig hjerne og har null forutsetninger for å skjønne vårt perpektiv.) Man forstår lett at perspektivet er ulikt. Vi er mange uten diagnoser som har masse ulike utfordringer og personlighetstrekk og også traumer som gjør at man oppfører seg som man gjør, dvs det forklarer hvorfor man gjør som man gjør. Likevel så skal dette visstnok ALLTID vike for at en med autisme ikke skal få meltdown. Tull. Selvfølgelig er det ønskelig å være imøtendekommende og tilpasse, men ikke være selvutslettende og dørmatte for utbrudd fra en med autisme. Anonymkode: 8046e...2f2 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #28 Skrevet 16. juni 2024 Sofie Maria skrev (20 minutter siden): skjønner tankegangen, men det du beskriver her er som at jeg skulle bedt deg bytte personlighet. Fra rotete til støv på hjernen, sosial til a-sosial eller at du skal bytte musikksmak på dagen. Du forstår at det ikke er realistisk eller holdbart i lengden?😉 Autisme er man FØDT med på samme måte som noen babyer er født med diabetes eller whatever. Selvsagt kan man gjøre tilpasninger (som allerde er nevnt i tråden her) men autismen er endel av henne og vil alltid være det. Det er ikke skuespill eller noe hun kan skru av eller på slik enkelte her i tråden virker å tro. (dog forstår jeg hvorfor dere tenker det siden dere har en vanlig hjerne og har null forutsetninger for å skjønne vårt perpektiv.) Men forstår dere at andre også har behov, selv om de ikke har autisme? Hvorfor er det alltid underordnet autisten? Anonymkode: 02c0c...efe 1 9
Sofie Maria Skrevet 16. juni 2024 #29 Skrevet 16. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men forstår dere at andre også har behov, selv om de ikke har autisme? Hvorfor er det alltid underordnet autisten? Anonymkode: 02c0c...efe det er det jo ikke og som en annen skrev her, hvis man ikke klarer gjøre tilpasninger/bli enig om husregler som fungerer for alle i husstanden så må jo bare ts flytte, det er på en måte eneste alternativ siden bonusbarn til ts kan ikke bli til en/noen hun ikke er. Endret 16. juni 2024 av Sofie Maria 2 1
Meowmere Skrevet 16. juni 2024 #30 Skrevet 16. juni 2024 (endret) Hodetelefoner med aktiv støydemping, ikke propper. Eventuelt kan dere investere i støydempende plater til å montere på veggen på rommet hennes. Angående uanmeldte besøk. Jeg skjønner godt hvorfor hun ikke liker det. Hvor vanskelig er det å gi beskjed på forhånd? Det er vel ikke folk som har gått seg vill og plutselig ender opp på døra som kommer på besøk? Endret 16. juni 2024 av Meowmere 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #31 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det har noe med alderen, man forventer noe annet av en 17-åring enn en 10-åring og det uavhengig av diagnose. Selv med diagnose kan man ikke holde fast med alle krav hele tiden. Med alderen kommer nok også mer utfordringer og det kan nok øke rigiditeten som blir slitsomt for dere. Bare for at man er autist så skal man ikke få styre hele familien. Bra støydempende headset anbefales. Diagnoser forklarer mye av oppførsel, men det unnskylder likevel ikke alt. Anonymkode: 8046e...2f2 Det er helt normalt at de med Asperger sliter mest i tenårene. Sønnen min har Asperger, og da han var 10 år, så var det bare små ting han slet med, nå er han 17 år, og sliter mye mer. Og selvfølgelig tar jeg hensyn til han. Selv om jeg er helt motsatt av han, jeg er super sosial, elsker å finne på ting, reise osv. Det har blitt kraftig begrenset, men sånn er bare livet. Og jeg ser hvor forferdelig han har det, da han får meltdown. Anonymkode: 385ce...97b 2 3
BobbySocks Skrevet 16. juni 2024 #32 Skrevet 16. juni 2024 Sofie Maria skrev (27 minutter siden): det er det jo ikke og som en annen skrev her, hvis man ikke klarer gjøre tilpasninger/bli enig om husregler som fungerer for alle i husstanden så må jo bare ts flytte, det er på en måte eneste alternativ siden bonusbarn til ts kan ikke bli til en/noen hun ikke er. Men TS skal bli til noen hun ikke er? Joda, diagnoser er en forklaring på hvorfor man er som man er, men man kan ikke diktere en hel verden likevel. 3 1 3
Meowmere Skrevet 16. juni 2024 #33 Skrevet 16. juni 2024 BobbySocks skrev (11 minutter siden): Men TS skal bli til noen hun ikke er? Joda, diagnoser er en forklaring på hvorfor man er som man er, men man kan ikke diktere en hel verden likevel. Det er ikke riktig så svart/hvitt Personer med asperger/autisme blir noe de ikke er mesteparten av tiden når de omgås folk de ikke kjenner så godt. De maskerer ganske mye. Det er ekstremt slitsomt, og forklarer til og med noe av grunnen til datteren vil ha beskjed før det kommer besøk. TS har valgt å gå inn i et forhold med en mann, og bli stemor til ei jente på autismespekteret. Datteren har ikke valgt dette. 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #34 Skrevet 16. juni 2024 33 minutter siden, AnonymBruker said: Men forstår dere at andre også har behov, selv om de ikke har autisme? Hvorfor er det alltid underordnet autisten? Anonymkode: 02c0c...efe Det er underordnet fordi autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse hvor tilrettelegging blir som beroligende og smertestillende medisin. Det betyr ikke at vi fullstendig skal ignorere eget velbefinnende, men hvis noen i familien din får meltdown av høy musikk så trumfer det din irritasjon over at du ikke kan spille høy musikk hjemme med denne personen tilstede. Du er ikke en drittsekk fordi du synes dette er frustrerende og kjipt, men det er mye lettere for deg å finne alternative løsninger for deg selv. Vi nekter ikke barn med beinbrudd gips og krykker bare fordi det blir mer knot med dusjing og å få med seg krykkene i bilen. Vi nekter ikke barn med MS rullestol fordi de fint klarer å gå 30% av tiden, selv om det er dyrt å tilrettelegge for fremkommelighet i huset og kjedelig å passe på å lade rullestolen. Vi krever ikke at døve barn må kunne lese lepper fordi det blir enklere for oss enn å lære oss tegnspråk. Anonymkode: 4a4fb...bf3 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #35 Skrevet 16. juni 2024 Meowmere skrev (1 minutt siden): Det er ikke riktig så svart/hvitt Personer med asperger/autisme blir noe de ikke er mesteparten av tiden når de omgås folk de ikke kjenner så godt. De maskerer ganske mye. Det er ekstremt slitsomt, og forklarer til og med noe av grunnen til datteren vil ha beskjed før det kommer besøk. TS har valgt å gå inn i et forhold med en mann, og bli stemor til ei jente på autismespekteret. Datteren har ikke valgt dette. TS blir nok også ekstremt sliten av konstant måtte tilpasse seg etter 17-åringens tilsynelatende økende behov for tilpasning !!!!!! Jeg mener ikke å rakke med, men andre skal unnslippe selvutslettende oppførsel for å please en 17-åring med autisme. Det er forøvrig slitsomt nok med tenåringer uten autisme… Har du ikke autisme så spiller man ulike roller, det mange har fått god trening i er å kontrollere impulsene, men det kan koste mye krefter. Anonymkode: 8046e...2f2 4 2
Meowmere Skrevet 16. juni 2024 #36 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS blir nok også ekstremt sliten av konstant måtte tilpasse seg etter 17-åringens tilsynelatende økende behov for tilpasning !!!!!! Jeg mener ikke å rakke med, men andre skal unnslippe selvutslettende oppførsel for å please en 17-åring med autisme. Det er forøvrig slitsomt nok med tenåringer uten autisme… Har du ikke autisme så spiller man ulike roller, det mange har fått god trening i er å kontrollere impulsene, men det kan koste mye krefter. Anonymkode: 8046e...2f2 Kanskje hun ikke er egnet til å være stemor til noen med spesielle behov da. 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #37 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er underordnet fordi autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse hvor tilrettelegging blir som beroligende og smertestillende medisin. Det betyr ikke at vi fullstendig skal ignorere eget velbefinnende, men hvis noen i familien din får meltdown av høy musikk så trumfer det din irritasjon over at du ikke kan spille høy musikk hjemme med denne personen tilstede. Du er ikke en drittsekk fordi du synes dette er frustrerende og kjipt, men det er mye lettere for deg å finne alternative løsninger for deg selv. Vi nekter ikke barn med beinbrudd gips og krykker bare fordi det blir mer knot med dusjing og å få med seg krykkene i bilen. Vi nekter ikke barn med MS rullestol fordi de fint klarer å gå 30% av tiden, selv om det er dyrt å tilrettelegge for fremkommelighet i huset og kjedelig å passe på å lade rullestolen. Vi krever ikke at døve barn må kunne lese lepper fordi det blir enklere for oss enn å lære oss tegnspråk. Anonymkode: 4a4fb...bf3 Får du meltdown av musikk så må nok rommet lydisoleres og få bedre støydempende headset. Selv bruker jeg slike headset når jeg vil sitte i stua selv om jeg ikke hører på musikk/ser på tv. Anonymkode: 8046e...2f2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #38 Skrevet 16. juni 2024 Meowmere skrev (1 minutt siden): Kanskje hun ikke er egnet til å være stemor til noen med spesielle behov da. Kanskje stedatteren burde være et sted hvor det bor mennesker hun ikke klarer å håndtere. For mens fedre «gir opp» så må kvinner ta alle konfrontasjoner. Anonymkode: 8046e...2f2 3 1
Meowmere Skrevet 17. juni 2024 #39 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje stedatteren burde være et sted hvor det bor mennesker hun ikke klarer å håndtere. For mens fedre «gir opp» så må kvinner ta alle konfrontasjoner. Anonymkode: 8046e...2f2 ikke noe trådstarter nevner er uoverkommelige problemer hvis man bare bruker bittelitt tid på å se etter løsninger. Tok meg et halvt minutt å skrive ned løsninger på begge problemene. 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #40 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS blir nok også ekstremt sliten av konstant måtte tilpasse seg etter 17-åringens tilsynelatende økende behov for tilpasning !!!!!! Jeg mener ikke å rakke med, men andre skal unnslippe selvutslettende oppførsel for å please en 17-åring med autisme. Det er forøvrig slitsomt nok med tenåringer uten autisme… Har du ikke autisme så spiller man ulike roller, det mange har fått god trening i er å kontrollere impulsene, men det kan koste mye krefter. Anonymkode: 8046e...2f2 Nei man blir ikke det. Jeg er 100% alene med min sønn på 17 år, med autisme. Og jeg blir ikke veldig sliten av å tilpasse meg han. Mens han får meltdowns og har det helt forferdelig, hvis jeg ikke tilpasser meg han. Anonymkode: 385ce...97b 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå