AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Del Skrevet 14. juni Hei! Jeg startet å løpe for 6 dager siden. Jeg har løpt samme runden på 2km hver dag, og løpt helt til jeg ikle greier mer og dermed gått i høyt tempo og forsatt slik. Igår fikk jeg litt vondt i det ene kneet, og etter løpeturen idag har jeg vanvittig vondt i begge knær. Så jeg regner med at jeg bør ta en hviledag fra løping i morgen. Men spørsmålet mitt er, regnes topptur som hviledag? Eller bør jeg la beina hvile helt? Anonymkode: d19d5...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Del Skrevet 14. juni Om du har gått fra ingenting, til å jogge hver dag, selv om det bare er 2 km, det er jo oppskriften på slike vondter. Topptur er ikke hviledag, det er ganske belastende for knærne å gå i ulendt terreng. Anonymkode: 1a7c4...64b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Del Skrevet 14. juni Jeg vet ikke om topptur er hviledag, det er jo ganske tung belastning på knærne å gå nedover, og det spørs kanskje hvor aktivt du bruker (støtte)muskulaturen til å ta belastningen. Jeg ville uansett funnet en annen løperunde, en runde som har bedre underlag, ikke asfalt. Og unngå å løpe/jogge hver dag, i alle fall nå i starten. Når du jogger, anbefaler jeg deg å være litt bevisst på å "bruke"/kjenne etter på muskulaturen som er rundt kneet. Det har i alle fall hjulpet meg. Det er sikkert andre her med langt mer erfaring og ekspertise. Det jeg dog har, er erfaring med å være veldig, veldig tung og likevel klare å løpe uten skader. Jeg har også gått på toppturer (bl.a. ca 1850 høydemeter i Loen) uten knesmerter nedover. Jeg har veldig god demping i skoene, jogger aldri på asfalt eller lignende hardt underlag, kun sti/skogbunn/grus. Jeg prøver å tenke på og aktivere/bruke muskulatur rundt knærne, og unngår å lande på hælen. Prøver å lande lengre framme på foten for å få mindre belastning på knærne. Anonymkode: 6e93a...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Del Skrevet 14. juni Du kan ikke gå fra null trening til daglig trening. Hvot mye styrke og stabilisering har du trent på forhånd? Har du riktig sko for riktig underlag? Hvis du har vanvittig vondt i knærne så kan det være du trenger hviledag, altså minst mulig belastning. Topptur er stor belastning på knær. Men vanvittig smerter kan også bety irritasjon i leddene eller senene. Anonymkode: 111a0...825 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 14. juni #5 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Jeg startet å løpe for 6 dager siden. Jeg har løpt samme runden på 2km hver dag, og løpt helt til jeg ikle greier mer og dermed gått i høyt tempo og forsatt slik. Igår fikk jeg litt vondt i det ene kneet, og etter løpeturen idag har jeg vanvittig vondt i begge knær. Så jeg regner med at jeg bør ta en hviledag fra løping i morgen. Men spørsmålet mitt er, regnes topptur som hviledag? Eller bør jeg la beina hvile helt? Anonymkode: d19d5...a88 Du må roe ned, og tenke på at dette skal bli så givende at du vil fortsette med det resten av livet. Restitusjon er like viktig som trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Del Skrevet 14. juni Oioi, etter svarene å dømme har jeg gjort mange feil. Jeg har løpthpå asfalt, med noen sko jeg synes er gode å løpe i. Det har blitt denne asfalt runden da jeg har to små, så for å rekke løpetur mens samboer er hjemme, har det blitt den. Og jeg har gått fra null løping til løping hver dag... Jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy, og for å se hvor fort jeg klarer å bedre kondisjonen min. Eneste treningen jeg har hatt de tre siste årene er gåturer på asfalt, i fjell og i skog. Så absolutt ikke noe topptrent. Men da tar jeg hviledag i morgen, og bare tar en vanlig rolig tur med hunden. Ingen topptur. Burde jeg nå uansett vente med å løpe/topptur til knesmertene er borte? Nå verker de konstant, går litt rart, men er verst når jeg reiser meg. Anonymkode: d19d5...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Del Skrevet 14. juni Gå rolige turer fram til smertene gir seg. Start deretter med å løpe 1x i uka de første 3 ukene, og så økt til 2x i uka osv. Varier også om du har intervaller eller ikke etterhvert for å unngå belastningsskader Anonymkode: 546d5...b88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gå rolige turer fram til smertene gir seg. Start deretter med å løpe 1x i uka de første 3 ukene, og så økt til 2x i uka osv. Varier også om du har intervaller eller ikke etterhvert for å unngå belastningsskader Anonymkode: 546d5...b88 Tusen takk, da skal jeg gjøre det. Men gjør jeg riktig ved å løpe frem til jeg ikke klarer, deretter gange i høyt tempo, også løpe? Jeg skal også undersøke ordentlige løpesko.. ! Ts Anonymkode: d19d5...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Del Skrevet 14. juni Løp intervaller, ett minutt fort, gå 15 sek, løp 60 sek. Etter noen uker øk til 1,5 min løping. Deretter 2 minutter. Eller løp sakte, sakte, sakte, mer i gangfart. For hver løpeøkt, ha en økt med styrke og stabilisering. Jeg gikk fra lite trening til mye løping. Løp 4,5 km 3 dager i uken, kun grus. Presset meg til 3-4 økter etter det begynte gjøre vondt. Fikk 6 ukers løpeforbud av fysio... Anonymkode: 111a0...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #10 Del Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan ikke gå fra null trening til daglig trening. Hvot mye styrke og stabilisering har du trent på forhånd? Har du riktig sko for riktig underlag? Hvis du har vanvittig vondt i knærne så kan det være du trenger hviledag, altså minst mulig belastning. Topptur er stor belastning på knær. Men vanvittig smerter kan også bety irritasjon i leddene eller senene. Anonymkode: 111a0...825 Please hør på dette rådet, ts, for du risikerer å gjøre samme, store bommert som meg. Det endte med at jeg ikke klarte å gå på en hel uke! Nå er jeg superforsiktig med knærne mine, har gått til PT og jobber med å styrke musklaturen i lår, legger og rumpe før jeg begir meg ut på løping i igjen. Jeg var utrent og knærne tok all vekten når jeg løp, pluss at jeg løp feil og det ble dunk-dunk-dunk effekt på knærne. Det er et år siden jeg skadet dem på denne måten og jeg sliter bittelitt enda (kan føle en ilende smerte noen ganger feks). Anonymkode: dceea...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Del Skrevet 18. juni Jeg drar opp denne tråden igjen, jeg. Har ikke gått noe særlig tur eller løpt siden fredag. Men de knærne har bare blitt verre. Idag er de såpass ille at jeg må sove på sofaen for jeg har ikke sjans i havet til å komme meg ned trappen til soverommet. Har jeg virkelig klart å skade knærne mine? Jeg skulle jo være flink, frisk og sunn. Ts Anonymkode: d19d5...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. juni #12 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drar opp denne tråden igjen, jeg. Har ikke gått noe særlig tur eller løpt siden fredag. Men de knærne har bare blitt verre. Idag er de såpass ille at jeg må sove på sofaen for jeg har ikke sjans i havet til å komme meg ned trappen til soverommet. Har jeg virkelig klart å skade knærne mine? Jeg skulle jo være flink, frisk og sunn. Ts Anonymkode: d19d5...a88 Gå til legen. Hen vil enten sende deg til røngten eller gi deg betennelsesdempende smertestillende og en sykemelding. Har du hevelse? Ligg med beina høyere enn hjertet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå