Gå til innhold

Svigermor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (42 minutter siden):

Hvorfor ønsker du at hun skal invitere dere på middag om hun er et så dårlig menneske?

Hvis hun tapper deg for energi bør dere  vel heller begrense kontakten?

Mulig jeg formulerte meg feil, men jeg har ikke behov for at hun skal invitere oss.. Det som irriterer meg er at hun forventer å bli invitert , men gir aldri noe tilbake. 

Anonymkode: 2a73e...eef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si ifra uten å bli sur, tenk på henne som en dement eller en et lite barn du må veilede. "Huff, nå var det nok prat om penger, kan vi ikke snakke om noe annet, for jeg blir rent deprimert av det. Visste du at lille Påsan skal starte på svømmekurs med pappan sin til uke?" Et annet tips er å be henne fortelle fra egen barndom. "Ja, var det like trangt økonomisk da du var barn? Hva brukte din mor å lage til deg da du var like gammel som Påsan?" Dette er fint for barnebarna å høre på, og hun får fokusere på seg selv, og kanskje blir det mer positivt. Man må bare ikke forvente noe særlig av slike mennesker, styr bevisst samtalen og si ifra, vennlig, men bestemt, om hun tråkker over grenser. 

Anonymkode: 2b8e9...0af

Veldig gode tips, og du har helt rett! Det er noe med å bevisst styre samtalen inn på noe annet.. og hun klager jo mye til sønnen sin hele tiden, så han er nok veldig lei, selv om han ikke sier det direkte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg formulerte meg feil, men jeg har ikke behov for at hun skal invitere oss.. Det som irriterer meg er at hun forventer å bli invitert , men gir aldri noe tilbake. 

Du skrev "I tillegg bidrar hun svært lite og vi blir f.eks aldri invitert hjem til henne på middag osv. Vi inviterer alltid , men det er aldri noe innsats fra hennes side"

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enklere sagt enn gjort, vet ikke hvor jeg skal starte en gang😅 Vil jo ikke at mannen min skal bli fornærmet heller, og har prøvd å hinte til at svigermor er opptatt av penger…

Si det rett ut.

«Jeg synes det er hennes tur til å invitere oss på besøk.»

«Jeg gidder ikke høre på hennes evinnelige negativitet.»

«Når hun for 17 000'ende gang begynner å snakke om penger, kan du så ikke skifte emne?»

«Jeg er lei av hun alltid forventer oppvartning men aldri hjelper til.»

Osv. 

Anonymkode: 36d43...3b0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si det rett ut.

«Jeg synes det er hennes tur til å invitere oss på besøk.»

«Jeg gidder ikke høre på hennes evinnelige negativitet.»

«Når hun for 17 000'ende gang begynner å snakke om penger, kan du så ikke skifte emne?»

«Jeg er lei av hun alltid forventer oppvartning men aldri hjelper til.»

Osv. 

Anonymkode: 36d43...3b0

Ja, er nødt til å sette ned foten og spesielt i forhold til negativiteten og pengesnakket som går på repeat. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet du hva. Her er det bare å be henne om å skjerpe seg. Om du holder munn, vil hun fortsette og fortsette. Sett henne på plass og vis hva som gjelder i ditt hjem. Du får også slutte å invitere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enklere sagt enn gjort, vet ikke hvor jeg skal starte en gang😅 Vil jo ikke at mannen min skal bli fornærmet heller, og har prøvd å hinte til at svigermor er opptatt av penger…

Men, du skal såklart ikke ta opp dette med svogermor. 

Den du må lufte det med er mannen, og kanskje er det nok, at dere får snakket om henne sammen etter hvert besøk etc.. 

Rett og slett litt baksnakking aka utblåsning. 

Nå, går dere begge rundt og kanskje bare "bærer" dette alene... 

Si du trenger en utblåsning, ikke at dere skal gjøre noe. Assa hva kan man gjøre med gamle folk, de er som oftest slik de er. 

Anonymkode: a83b5...4de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, er nødt til å sette ned foten og spesielt i forhold til negativiteten og pengesnakket som går på repeat. 

Jeg fatter ikke at du tenker at det er bedre å "sette ned foten" til svigermor, enn å først ta det opp med mannen din.. virker ganske spesielt spør du meg. 

Anonymkode: a83b5...4de

Skrevet

Det er ikke sikkert at mannen din reagerer på det slik som du gjør, han er jo vokst opp med henne og er vant til at hun er sånn. Jeg ville først ha tatt det opp med mannen min og sagt at du syns det er skikkelig irriterende at hun prater så mye om penger og at dere begge to kan bli enige om å ikke svare noe særlig på det når hun begynner å snakke om penger, men heller styre samtalen over på noe annet. Har en svigermor selv som er ganske irriterende og veit at det er veldig energitappende😅

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikkd problemet med at hun snakker om penger, det er vel bare et samtaleemne.

Anonymkode: d176f...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 10.17):

Jeg har også flere familiemedlemmer som oppfører seg underlig, blant annet en svigermor som er opptatt av å bruke så lite penger som mulig på mannen min og barnebarna sine (våre barn er de eneste barnebarna hennes). Hun klager også på at ting er så dyrt (hun har ikke dårlig råd og bruker masse penger på reiser, fine klær og smykker, vin og god mat, men aldri sammen med oss), men skryter gjerne av gode deals hun har fått til. Når hun kommer med en bitteliten drittgave til ungene lager hun masse styr rundt den og krever oppmerksomhet for hvor fin gave hun har ordnet. 

Ser at hun bare er gjerrig, smålig og er avhengig av å få oppmerksomhet hele tiden. Hun er ikke ondskapsfull med vilje. Sier ifra til henne på en spøkefull måte om hun er overgjerrig eller glemmer våre behov (f.eks. når vi skjønner at hun ikke blir å lage middag mens ungene er våkne når vi er på besøk, (hun bor på andre siden av landet og maser om at vi må besøke henne) og vi må sette i gang med å handle og lage mat. "En fireåring og ettåring kan ikke spise tapas med farmor kl.23 på kvelden som middag, vet du, men bare vent noen år, så kan dere kose dere sammen.") 

Det eneste som sårer meg er når hun snakker ned min familie fordi de gir større gaver til barna og hjelper til når de er her.

Jeg synes gel du høres kravstor ut jeg da og fryktelig negativ til svigermor. Drittgaver faktisk og hvorfor lager ikke dere bare middag når dere er der, sikkert fint for svigermor at dere gjør det , glemmer deres behov og er overgjerrig , høres vel ut som du vil at alle skal tilpasse seg dere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke endret henne. Det er ikke noe vits å ta opp med mannen din, men dere må kanskje ikke se henne så ofte? Iallfall ikke du? Send mammen alene på besøk og la ham fikse hvis han inviterer henne til dere. Ikke inviter til middag, men til … dugnad? 

Anonymkode: 6c023...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om noe annet. Nevner hun andre ting , legg litt fokus på det. 

Anonymkode: ed4c3...fc3

• Hjerte 1
Skrevet

Vi fikk svigermor involvert ved at mannen ba henne om enkle tjenester, og når hun kunne hjelpe til ble hun mer avslappet og praten ble hyggeligere. 

Det er mange svigermødre som er redd for å tråkke svigerdatter på tærne i forhold til det å bidra med noe. Kanskje du kan spørre henne om hjelp til noe hun er flink til eller noe som er enkelt og ikke koster penger? Jeg spør alltid svigermor om hjelp til noe som krever symaskin "du som er så flink til å sy, kan du reparere denne buksen?" Eller andre kjedelige ting som hun fikser og som heller ikke koster penger, som for eksempel rydde i kjøkkenskuffer.

Jeg aner ikke om dette kan funke for dere, men det kan være verdt et forsøk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (27 minutter siden):

Vi fikk svigermor involvert ved at mannen ba henne om enkle tjenester, og når hun kunne hjelpe til ble hun mer avslappet og praten ble hyggeligere. 

Det er mange svigermødre som er redd for å tråkke svigerdatter på tærne i forhold til det å bidra med noe. Kanskje du kan spørre henne om hjelp til noe hun er flink til eller noe som er enkelt og ikke koster penger? Jeg spør alltid svigermor om hjelp til noe som krever symaskin "du som er så flink til å sy, kan du reparere denne buksen?" Eller andre kjedelige ting som hun fikser og som heller ikke koster penger, som for eksempel rydde i kjøkkenskuffer.

Jeg aner ikke om dette kan funke for dere, men det kan være verdt et forsøk. 

Skjønner hva du mener, har prøvd på det, men hun er ikke interessert i å bidra med noe, dessverre. Vil gjerne treffe barnebarnet ofte, men utover det ønsker hun ikke å hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikkd problemet med at hun snakker om penger, det er vel bare et samtaleemne.

Ganske utmattende og slitsomt når alle samtaleemner hver gang skal handle om penger, penger , penger .. Det hadde ingen orket i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gel du høres kravstor ut jeg da og fryktelig negativ til svigermor. Drittgaver faktisk og hvorfor lager ikke dere bare middag når dere er der, sikkert fint for svigermor at dere gjør det , glemmer deres behov og er overgjerrig , høres vel ut som du vil at alle skal tilpasse seg dere

Å holdt kjeft, du leser innlegget med surkjærringbriller, og ikke særlig nøye. Jeg OG mannen vet godt hvordan hun er og er enige om dette, hun ER egoistisk og ser kyn egne behov.

Vi handler inn til og lager middag når vi er der fordi hun mener middag er spekeskinke, ost og vin kl 23. Og ja, hun har gitt oss utgått mat i "gave". 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å holdt kjeft, du leser innlegget med surkjærringbriller, og ikke særlig nøye. Jeg OG mannen vet godt hvordan hun er og er enige om dette, hun ER egoistisk og ser kyn egne behov.

Vi handler inn til og lager middag når vi er der fordi hun mener middag er spekeskinke, ost og vin kl 23. Og ja, hun har gitt oss utgått mat i "gave". 

Enig med deg. Vi som vet hvordan vår svigermor er , klager ikke. Skal vi bare akseptere det her livet ut da , eller.. Nei, vet du hva.  Sånne egoistiske og selvsentrerte mennesker som bare tenker på seg selv og sine behov. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske utmattende og slitsomt når alle samtaleemner hver gang skal handle om penger, penger , penger .. Det hadde ingen orket i lengden. 

Ser virkelig ikke problemet . 

AnonymBruker
Skrevet

Sjarmerende og vel du forsterket bare inntrykket jeg hadde av deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...