AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg er bare nødt til å blåse av litt frustrasjon her..Jeg blir så trigget og har problemer med å takle svigermor. Hun er veldig opptatt av penger og i overkant negativ til det meste. Hun skal hele tiden kommentere at ting er dyrt, og det er rett og slett ikke hyggelig å ha henne på besøk. Alt handler om penger hele tiden under hvert bidige besøk. Jeg har prøvd å la det gå inn det ene øret og ut det andre, men nå kjenner jeg at jeg er skikkelig lei. Blir sliten av å ha henne på besøk når hun holder på sånn. I tillegg bidrar hun svært lite og vi blir f.eks aldri invitert hjem til henne på middag osv. Vi inviterer alltid , men det er aldri noe innsats fra hennes side. Jeg vil gjerne komme overens, men jeg blir bare irritert og lei meg av negativiteten hennes. Hva kan jeg si, eller gjøre?? Anonymkode: 2a73e...eef 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Kan det være at hun har veldig dårlig råd? mange som har gått med dårlig råd lenge, kan gå inn i en negativ spiral - hvor alt fokus blir negativt. Det man gir næring - vokser, så om de tankene tar mye tid, så er det ofte der fokuset blir liggende. Kanskje hun ikke er noe god kokk? Eller ikke liker å lage mat? Anonymkode: 41c77...146
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Nå snakker de fleste om penger, dårlig råd og om hvor dyrt ting er. Anonymkode: d18ac...476 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Har også en svigermor som er slik. Uansett hva vi gjør skal det kommenteres med at det er dyrt eller unødvendig bruk av penger. Min svigermor har ikke dårlig råd, men er ekstremt gjerrig og sparer alt hun har, og har dessverre vansker for å akspetere at ikke alle vil leve slik. Hun kommenterer på bilkjøp, vil heller at vi skal kjøre en gammel og utrygg bil enn at vi kosta på oss en trafikksikker og trygg bil, kommenterer at vi reiser på ferie, kommenterer om vi spiser ute, kommenterer at vi har hund, kommenterer om jeg har ny genser.. altså det er så slitsomt at vi har begynt å skjule ting for henne. Nå når vi kjøpte ny bil unngikk vi å fortelle noe som helst og prøvde å «gjemme» bilen. Har dessverre ingen tips, men vet hvordan du har det😅 Anonymkode: fb1da...5b5 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan det være at hun har veldig dårlig råd? mange som har gått med dårlig råd lenge, kan gå inn i en negativ spiral - hvor alt fokus blir negativt. Det man gir næring - vokser, så om de tankene tar mye tid, så er det ofte der fokuset blir liggende. Kanskje hun ikke er noe god kokk? Eller ikke liker å lage mat? Anonymkode: 41c77...146 Nei, hun bruker penger på seg selv og ting hun har lyst til å gjøre. Folk er forskjellige og om man er opptatt av penger, så får man bare være det, men hun trenger ikke å snakke om penger hver gang hun er på besøk og skal se barnebarnet sitt. At ting har blitt dyrt, er det jo ingen tvil om, men det gjelder jo alle - ikke bare henne. Jeg forventer heller ikke at hun skal invitere oss til noe fancy, men hun som er opptatt av å bli inkludert , legger aldri inn en innsats selv. Dessuten er det utrolig utmattende å være sammen med en som er i overkant negativ.. Ikke bidrar hun noe særlig til ting vi trenger hjelp til heller. Virker som om hun forventer å få, få .. men aldri gi noe tilbake.. ts Anonymkode: 2a73e...eef 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har også en svigermor som er slik. Uansett hva vi gjør skal det kommenteres med at det er dyrt eller unødvendig bruk av penger. Min svigermor har ikke dårlig råd, men er ekstremt gjerrig og sparer alt hun har, og har dessverre vansker for å akspetere at ikke alle vil leve slik. Hun kommenterer på bilkjøp, vil heller at vi skal kjøre en gammel og utrygg bil enn at vi kosta på oss en trafikksikker og trygg bil, kommenterer at vi reiser på ferie, kommenterer om vi spiser ute, kommenterer at vi har hund, kommenterer om jeg har ny genser.. altså det er så slitsomt at vi har begynt å skjule ting for henne. Nå når vi kjøpte ny bil unngikk vi å fortelle noe som helst og prøvde å «gjemme» bilen. Har dessverre ingen tips, men vet hvordan du har det😅 Anonymkode: fb1da...5b5 Kjære vene.. Godt å få synspunkter fra andre som har det på samme måte. Hun skal kommentere alt som har med penger angående seg selv, klager på at ting er dyrt, men kjøper akkurat det hun har lyst til til seg selv. Forstår ikke helt den tankegangen hennes.. Forventer å bli invitert til ting, og er den første til å kaste seg over maten, men skal aldri invitere til noe selv. er som du sier, gjerrighet.. Kjenner jeg blir så irritert… Og bruker flere dager på å være det , etter at hun har vært på besøk. TS Anonymkode: 2a73e...eef
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Hva sier mannen din da? Anonymkode: 16e4e...910 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva sier mannen din da? Anonymkode: 16e4e...910 Han har aldri sagt noe, men det er fordi jeg ikke har tatt det opp. Er noen spesifikke ting jeg har reagert på, som jeg burde tatt opp med han, men jeg synes det er vanskelig. Likevel merker jeg at han synes hun er slitsom til tider. Han har jo hørt pengepraten og negativiteten i evigheter.. Anonymkode: 2a73e...eef
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Han har aldri sagt noe, men det er fordi jeg ikke har tatt det opp. Anonymkode: 2a73e...eef Men så si da noe. Anonymkode: 36d43...3b0 1
Hareena Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Hva du kan gjøre? Du kan ikke forandre andre mennesker, men du kan forandre hva du selv tenker om det.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men så si da noe. Anonymkode: 36d43...3b0 Enklere sagt enn gjort, vet ikke hvor jeg skal starte en gang😅 Vil jo ikke at mannen min skal bli fornærmet heller, og har prøvd å hinte til at svigermor er opptatt av penger… Anonymkode: 2a73e...eef
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Hareena skrev (1 minutt siden): Hva du kan gjøre? Du kan ikke forandre andre mennesker, men du kan forandre hva du selv tenker om det. Det har du helt rett i… Men er det nok å endre tankesettet? Jeg blir jo ikke mindre irritert av den grunn.. Hun er jo negativ og prater om penger HVER gang. Kanskje jeg kan si ifra til henne på en spøkefull måte? Anonymkode: 2a73e...eef
Me0987 Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Hvorfor ønsker du at hun skal invitere dere på middag om hun er et så dårlig menneske? Hvis hun tapper deg for energi bør dere vel heller begrense kontakten? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Jeg har også flere familiemedlemmer som oppfører seg underlig, blant annet en svigermor som er opptatt av å bruke så lite penger som mulig på mannen min og barnebarna sine (våre barn er de eneste barnebarna hennes). Hun klager også på at ting er så dyrt (hun har ikke dårlig råd og bruker masse penger på reiser, fine klær og smykker, vin og god mat, men aldri sammen med oss), men skryter gjerne av gode deals hun har fått til. Når hun kommer med en bitteliten drittgave til ungene lager hun masse styr rundt den og krever oppmerksomhet for hvor fin gave hun har ordnet. Ser at hun bare er gjerrig, smålig og er avhengig av å få oppmerksomhet hele tiden. Hun er ikke ondskapsfull med vilje. Sier ifra til henne på en spøkefull måte om hun er overgjerrig eller glemmer våre behov (f.eks. når vi skjønner at hun ikke blir å lage middag mens ungene er våkne når vi er på besøk, (hun bor på andre siden av landet og maser om at vi må besøke henne) og vi må sette i gang med å handle og lage mat. "En fireåring og ettåring kan ikke spise tapas med farmor kl.23 på kvelden som middag, vet du, men bare vent noen år, så kan dere kose dere sammen.") Det eneste som sårer meg er når hun snakker ned min familie fordi de gir større gaver til barna og hjelper til når de er her. Anonymkode: 2b8e9...0af 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 Det er faktisk bare en ting å gjøre.. Neste gang så ber du henne ikke blande seg i deres private saker og økonomi og at hvis dere trenger råd eller tips så spør dere henne heller. Frem til da så kan hun bare holde kjeft og heller fokusere på noe positivt👌 Takler hun ikke beskjeden så bare forklar at det er dere som bor der og at døren er der borte. Når hun velger å fokusere på det som er positivt så kan hun komme igjen👌 Hilsen familiefar. Anonymkode: b979b...557
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Det er veldig vanskelig det der, for jeg vil jo at hun skal få treffe barnebarnet sitt, men det er utmattende med all den negativiteten og praten om penger. Hun kan også være grenseløs og kan spørre og grave om ting hun ikke har noe med. Jeg opplever at det å få besøk av henne nå bare er utmattende, og det er ikke noe hyggelig. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har også flere familiemedlemmer som oppfører seg underlig, blant annet en svigermor som er opptatt av å bruke så lite penger som mulig på mannen min og barnebarna sine (våre barn er de eneste barnebarna hennes). Hun klager også på at ting er så dyrt (hun har ikke dårlig råd og bruker masse penger på reiser, fine klær og smykker, vin og god mat, men aldri sammen med oss), men skryter gjerne av gode deals hun har fått til. Når hun kommer med en bitteliten drittgave til ungene lager hun masse styr rundt den og krever oppmerksomhet for hvor fin gave hun har ordnet. Ser at hun bare er gjerrig, smålig og er avhengig av å få oppmerksomhet hele tiden. Hun er ikke ondskapsfull med vilje. Sier ifra til henne på en spøkefull måte om hun er overgjerrig eller glemmer våre behov (f.eks. når vi skjønner at hun ikke blir å lage middag mens ungene er våkne når vi er på besøk, (hun bor på andre siden av landet og maser om at vi må besøke henne) og vi må sette i gang med å handle og lage mat. "En fireåring og ettåring kan ikke spise tapas med farmor kl.23 på kvelden som middag, vet du, men bare vent noen år, så kan dere kose dere sammen.") Det eneste som sårer meg er når hun snakker ned min familie fordi de gir større gaver til barna og hjelper til når de er her. Anonymkode: 2b8e9...0af Anonymkode: 2a73e...eef 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er faktisk bare en ting å gjøre.. Neste gang så ber du henne ikke blande seg i deres private saker og økonomi og at hvis dere trenger råd eller tips så spør dere henne heller. Frem til da så kan hun bare holde kjeft og heller fokusere på noe positivt👌 Takler hun ikke beskjeden så bare forklar at det er dere som bor der og at døren er der borte. Når hun velger å fokusere på det som er positivt så kan hun komme igjen👌 Hilsen familiefar. Anonymkode: b979b...557 Takk for gode råd. Skulle ønske jeg var tøff nok til det, men jeg må nok ta en prat med mannen min om dette. Irritasjonen har jo bare vokst seg større, og hun kommer aldri til å forandre seg , men jeg kan i alle fall si ifra på en ålreit måte. Sånn som det er nå, så vil jeg helst rømme huset når hun kommer på besøk. Anonymkode: 2a73e...eef
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Takk for gode råd. Skulle ønske jeg var tøff nok til det, men jeg må nok ta en prat med mannen min om dette. Irritasjonen har jo bare vokst seg større, og hun kommer aldri til å forandre seg , men jeg kan i alle fall si ifra på en ålreit måte. Sånn som det er nå, så vil jeg helst rømme huset når hun kommer på besøk. Anonymkode: 2a73e...eef Det må du ta opp med mannen din. Anonymkode: 5f85c...fce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Enklere sagt enn gjort, vet ikke hvor jeg skal starte en gang😅 Vil jo ikke at mannen min skal bli fornærmet heller, og har prøvd å hinte til at svigermor er opptatt av penger… Anonymkode: 2a73e...eef Gjør det noe at han blir fornærmet da? Anonymkode: 5f85c...fce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er veldig vanskelig det der, for jeg vil jo at hun skal få treffe barnebarnet sitt, men det er utmattende med all den negativiteten og praten om penger. Hun kan også være grenseløs og kan spørre og grave om ting hun ikke har noe med. Jeg opplever at det å få besøk av henne nå bare er utmattende, og det er ikke noe hyggelig. Anonymkode: 2a73e...eef Si ifra uten å bli sur, tenk på henne som en dement eller en et lite barn du må veilede. "Huff, nå var det nok prat om penger, kan vi ikke snakke om noe annet, for jeg blir rent deprimert av det. Visste du at lille Påsan skal starte på svømmekurs med pappan sin til uke?" Et annet tips er å be henne fortelle fra egen barndom. "Ja, var det like trangt økonomisk da du var barn? Hva brukte din mor å lage til deg da du var like gammel som Påsan?" Dette er fint for barnebarna å høre på, og hun får fokusere på seg selv, og kanskje blir det mer positivt. Man må bare ikke forvente noe særlig av slike mennesker, styr bevisst samtalen og si ifra, vennlig, men bestemt, om hun tråkker over grenser. Anonymkode: 2b8e9...0af 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå