Arkana Skrevet 11. juni 2024 #21 Skrevet 11. juni 2024 Du sier ikke noe om hvor gammel barnet ditt er (det er stort forskjell på 6 og 12 år), men erfaringsmessig er det mange barn som kan finne på å si slike ting når det egentlig handler om at de synes det er mer gøy å være på besøk enn å kjede seg hjemme og at barn gjerne overdriver litt. Om du oppriktig er bekymret ville jeg gjort som flere har foreslått å prøve og bli litt kjent med foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #22 Skrevet 11. juni 2024 Arkana skrev (4 minutter siden): Du sier ikke noe om hvor gammel barnet ditt er Ts har sagt at de er 11 år. Anonymkode: d62c8...02a 2
Luckiness Skrevet 11. juni 2024 #23 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stiller ikke hvorfor-spørsmål. Forslaget ditt om å spørre om hva de spiser til middag hjemme er faktisk noe vi ofte snakker om, samt andre hverdagsrutiner, jenta har aldri nevnt noe spesielt rundt det heller. Eneste hun har sagt er at hun ikke får hjelp med lekser fordi mamma og pappa ikke har tid, men det er jo ikke «bekymringsverdig» sånn sett. Tar imot forslaget om å følge henne hjem, det kan være lurt! Oftest blir hun hentet (når vi inviterer til kveldsmat) ellers sykler hun hjem. Føles «unaturlig» å invitere foreldrene til lek da barna er såpass store at de mest driver på rommet med sine ting, men nå som det er sommer kunne man jo invitert til bading/uteaktiviteter kanskje! Anonymkode: 21aed...a8d Som andre nevner her så kan det godt hende det bare er dette med tid som er utfordringen. Å vie nok tid og oppmerksomhet til barna sine kan være utfordrende om foreldrene har mye på jobb og kanskje ting på fritiden som opptar dem. Alt fra egne hobbyer til å følge opp syke besteforeldre. Jeg tror en del foreldre glemmer hvilken betydning de har for barna når de blir litt større, mer selvstendig og kanskje er mye ute av huset. Mens for barna betyr det veldig mye bare å kunne spise felles middag, lage noe mat sammen, spille et spill eller se et gøy program på TV-en sammen en fredags kveld, ha tid til å prate om alt og ingenting - selv om det kanskje ikke er i akkurat det øyeblikket du som forelder orker helt det. Jeg tenker det er positivt at foreldrene ofte henter henne. Det viser jo at de er tilgjengelige. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #24 Skrevet 11. juni 2024 Nå er det jo slik at det ikke er så enkelt å bedømme utenfra om alt er bra hjemme innenfor 4 vegger. Også tilsynelatende oppegående ressurssterke foreldre kan bedrive mishandling eller omsorgssvikt. Anonymkode: 3e5bf...9fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #25 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neste gang jenta da sa at hun ønsket hun kunne bo hos oss, spurte jeg hvorfor, hvorpå jenta svarte at hun har det mye bedre med oss. Anonymkode: 21aed...a8d Barn sier mye rart. Det kan være hun synes dere har mer spennende mat, at du gir litt mer slakk på hva som er lov og ikke lov, at hun liker lekene til din datter bedre, osv, osv. Eller det kan være at hun har litt tristere grunner til å ikke ville hjem. Men du blander selvsagt ikke barnevernet opp i dette på såpass tynt grunnlag! Herreminhatt... Snakk litt mer med denne jenta, og snakk med moren/faren hennes og bli litt bedre kjent med dem. Synes forresten det er merkelig at du ikke har mer kontakt med foreldrene til ei jente som er såpass mye hos dere. Anonymkode: 2f486...056
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #26 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barn sier mye rart. Det kan være hun synes dere har mer spennende mat, at du gir litt mer slakk på hva som er lov og ikke lov, at hun liker lekene til din datter bedre, osv, osv. Eller det kan være at hun har litt tristere grunner til å ikke ville hjem. Men du blander selvsagt ikke barnevernet opp i dette på såpass tynt grunnlag! Herreminhatt... Snakk litt mer med denne jenta, og snakk med moren/faren hennes og bli litt bedre kjent med dem. Synes forresten det er merkelig at du ikke har mer kontakt med foreldrene til ei jente som er såpass mye hos dere. Anonymkode: 2f486...056 Har du lest hva jeg skriver? Jeg skal ikke blande inn barnevernet, nettopp fordi det er for tynt grunnlag. Jeg har mye med foreldrene hennes å gjøre også, som jeg har skrevet inviteres de stadig vekk på kveldsmat i forbindelse med henting, vi er på dugnader sammen og snakker sammen flere ganger i uka. Hvor mye mer kontakt forventes det at vi skal ha? Anonymkode: 21aed...a8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #27 Skrevet 11. juni 2024 Arkana skrev (31 minutter siden): Du sier ikke noe om hvor gammel barnet ditt er (det er stort forskjell på 6 og 12 år), men erfaringsmessig er det mange barn som kan finne på å si slike ting når det egentlig handler om at de synes det er mer gøy å være på besøk enn å kjede seg hjemme og at barn gjerne overdriver litt. Om du oppriktig er bekymret ville jeg gjort som flere har foreslått å prøve og bli litt kjent med foreldrene. Det står 11 år Anonymkode: 9a1ef...563 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #28 Skrevet 11. juni 2024 Dette har nabojenta vår på 6 også sagt mange ganger. Vi har funnet ut at det hovedsakelig dreier seg om at vi er mye hjemme, vi har bedre plass, vi har en spennende hage å leke i og vi er litt eldre enn foreldre og veldig annerledes. Nabojenta finner ting å gjøre her som de ikke har tid/liker/er like opptatt av, og en annen stemning i huset -uten at det betyr at stemningen hjemme er feil. Den er bare annerledes. Og hvis mann jobber overtid er hun med oss mer. Helt greit det. hadde gitt dette tid. Om 6mndr er det omvendt og sitt barn som vil flytte inn hos naboen for en periode for alt du vet. hadde ikke blitt bekymret. Anonymkode: 4c0ef...f91
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #29 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå er det jo slik at det ikke er så enkelt å bedømme utenfra om alt er bra hjemme innenfor 4 vegger. Også tilsynelatende oppegående ressurssterke foreldre kan bedrive mishandling eller omsorgssvikt. Anonymkode: 3e5bf...9fa Nettop Anonymkode: 9a1ef...563
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #30 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har nabojenta vår på 6 også sagt mange ganger. Vi har funnet ut at det hovedsakelig dreier seg om at vi er mye hjemme, vi har bedre plass, vi har en spennende hage å leke i og vi er litt eldre enn foreldre og veldig annerledes. Nabojenta finner ting å gjøre her som de ikke har tid/liker/er like opptatt av, og en annen stemning i huset -uten at det betyr at stemningen hjemme er feil. Den er bare annerledes. Og hvis mann jobber overtid er hun med oss mer. Helt greit det. hadde gitt dette tid. Om 6mndr er det omvendt og sitt barn som vil flytte inn hos naboen for en periode for alt du vet. hadde ikke blitt bekymret. Anonymkode: 4c0ef...f91 Eller det kal bety at det faktisk ikke er greit hjemme Anonymkode: 9a1ef...563 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #31 Skrevet 11. juni 2024 Som å lese om dattera mi, ble letta når jeg så det var en annen alder. Hun vil aldri hjem. Vi har liten plass og hun og broren krangler. Anonymkode: f5b2c...1de
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #32 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som å lese om dattera mi, ble letta når jeg så det var en annen alder. Hun vil aldri hjem. Vi har liten plass og hun og broren krangler. Anonymkode: f5b2c...1de Trist å høre på dine vegne! Håper det er noe sånt som er årsaken i tilfellet her også ❤️ ts Anonymkode: 21aed...a8d
Ny Bruker Skrevet 11. juni 2024 #33 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du leser HI så er det jo akkurat det jeg tenkte i starten, men når jenta har sagt til min jente at hun ikke trives hjemme og hun sier til meg at hun har det bedre hos oss, så begynner jeg jo å lure om det er noe mer bak. Som jeg også skriver synes jeg det er voldsomt selv å kontakte barnevernet, men jeg får en dårlig følelse og lurer på hva jeg bør gjøre Anonymkode: 21aed...a8d Selvfølgelig er det bedre hos dere. Nye leker, ingen oppgaver og ansvar, kanskje slipper å gjøre lekser hos dere og... kanskje huset er bedre.... "Bedre" kan bety så mangt. Du sier du kjenner foreldre godt. Fortell det til dem først.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #34 Skrevet 11. juni 2024 Ny Bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det bedre hos dere. Nye leker, ingen oppgaver og ansvar, kanskje slipper å gjøre lekser hos dere og... kanskje huset er bedre.... "Bedre" kan bety så mangt. Du sier du kjenner foreldre godt. Fortell det til dem først. Det er jo det jeg håper det betyr. Mulig jeg er «farget» av venninne fra egen oppvekst, som ikke hadde det bra hjemme og mer eller mindre bodde hos oss. Har du noen gode tips til hvordan ta det opp med foreldrene? Er veldig redd for at de skal ta det feil, oppleve at jeg tror jeg er bedre enn dem eller at de opplever at jeg er mistenksom på noe vis. Vil jo ikke at ting som eventuelt ikke er bra skal bli verre for jenta og vil jo heller ikke få de til å føle seg dårlig. For alt det jeg vet så kan det jo hende de synes det er sårt at jentene aldri vil være hos dem. Anonymkode: 21aed...a8d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #35 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du lest hva jeg skriver? Jeg skal ikke blande inn barnevernet, nettopp fordi det er for tynt grunnlag. Anonymkode: 21aed...a8d Greit. Jeg reagerte vel på at du i det hele tatt kunne finne på å nevne barnevernet her. Men har du da ingen kontakt med foreldrene selv om jenta er så mye hos dere? Anonymkode: 2f486...056
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #36 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Greit. Jeg reagerte vel på at du i det hele tatt kunne finne på å nevne barnevernet her. Men har du da ingen kontakt med foreldrene selv om jenta er så mye hos dere? Anonymkode: 2f486...056 Jeg nevnte det fordi jeg ville få frem at det ikke er aktuelt, da jeg synes folk på kg ofte er veldig frampå med å nevne at alt skal meldes til BV. Derfor nevnte jeg at jeg synes det er voldsomt. Som sagt, les igjen hva jeg skriver. Vi har mye kontakt. Klarer ikke se hvor det kan misforstås? Anonymkode: 21aed...a8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #37 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt, les igjen hva jeg skriver. Vi har mye kontakt. Klarer ikke se hvor det kan misforstås? Anonymkode: 21aed...a8d Leste først bare HI, der høres det ikke ut som om du har mye kontakt med foreldrene. Men om dere har det, og du ikke mistenker noen som helst grunn til at jenta ikke har det bra hos dem, synes jeg du skal la det gå. Du kan prøve å høre litt mer med jenta, på en smidig måte, selvsagt. Anonymkode: 2f486...056
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #38 Skrevet 11. juni 2024 Men siden disse jentene har såpass mye kontakt er vel også datteren din hos dem av og til? Hva sier hun om dette hjemmet da? Anonymkode: 2f486...056 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #39 Skrevet 11. juni 2024 Kan jo være at hun har det mye gøyere hos dere. Kanskje foreldrene hennes er mye strengere og du gir mye frihet? Hvis du skal koble inn bv så må du nesten få noe konkret ut av jenta, tenker jeg. Anonymkode: 4a234...9ce
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #40 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men siden disse jentene har såpass mye kontakt er vel også datteren din hos dem av og til? Hva sier hun om dette hjemmet da? Anonymkode: 2f486...056 Hun var der i starten da de ble kjent for noen år siden, men ikke vært der siden. Datteren min sier at jenta ikke vil ha besøk. Anonymkode: 21aed...a8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå