Gå til innhold

Barn som ikke vil hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter i barneskolealder som ofte har besøk av ei venninne. Hun er her flere ganger i uken og føles nesten som en del av familien. Den siste tiden har jenta flere ganger sagt at hun skulle ønske hun kunne bo hos oss og at hun ikke vil hjem. Først trodde jeg dette dreide seg om at jentene hadde det gøy sammen, helt til min datter sa til meg en dag at besøket hennes hadde sagt at hun ikke trivdes hjemme. Neste gang jenta da sa at hun ønsket hun kunne bo hos oss, spurte jeg hvorfor, hvorpå jenta svarte at hun har det mye bedre med oss. Prøvde å få tak i hva dette dreier seg om, men ble ikke noe klokere.

Blir jo bekymret for hvordan denne jenta har det hjemme, men jeg har i utgangspunktet ingen grunn til å mistenke at hun ikke har det bra, men det er jo heller ikke noe man kan vite helt sikkert.
 

Hva gjør jeg med dette? Synes det er voldsomt å blande inn barnevern når jeg i utgangspunktet ikke mistenker noe, for alt jeg vet kan jo dette være fordi hun liker å være med oss eller liker lekene til min datter bedre enn sine egne. Har vurdert å snakke med jentas foreldre, men er redd det kan bli mottatt dårlig og eventuelt gå utover jenta igjen, ved at hun enten blir «straffet» eller kanskje ikke får komme hit igjen. Isåfall hvordan ta det opp med foreldrene? 

Anonymkode: 21aed...a8d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en mellomting....? Hils på foreldrene?

Anonymkode: 73b15...783

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med en mellomting....? Hils på foreldrene?

Anonymkode: 73b15...783

Mellomting mellom hva? Har hilst på foreldrene flere ganger, har jo mye med dem å gjøre da jentene er så mye sammen og går i samme klasse.

Anonymkode: 21aed...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er ofte hos venninner og spør stadig vekk om hun kan få sove over der. Det betyr ikke at hun ikke har det noe bra her hjemme av den grunn. Hun kjeder seg naturlig nok mer her fordi hun ikke har andre søsken å leke med og heller ingen nabobarn. Hadde noen kontaktet barnevernet pga det så hadde jeg virkelig begynt å lure på om denne moren var helt riktig vel bevart. Ta kontakt med oss direkte om det er noe dere lurer på. 

Anonymkode: cc1cf...d9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min er ofte hos venninner og spør stadig vekk om hun kan få sove over der. Det betyr ikke at hun ikke har det noe bra her hjemme av den grunn. Hun kjeder seg naturlig nok mer her fordi hun ikke har andre søsken å leke med og heller ingen nabobarn. Hadde noen kontaktet barnevernet pga det så hadde jeg virkelig begynt å lure på om denne moren var helt riktig vel bevart. Ta kontakt med oss direkte om det er noe dere lurer på. 

Anonymkode: cc1cf...d9e

Om du leser HI så er det jo akkurat det jeg tenkte i starten, men når jenta har sagt til min jente at hun ikke trives hjemme og hun sier til meg at hun har det bedre hos oss, så begynner jeg jo å lure om det er noe mer bak. Som jeg også skriver synes jeg det er voldsomt selv å kontakte barnevernet, men jeg får en dårlig følelse og lurer på hva jeg bør gjøre

Anonymkode: 21aed...a8d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mellomting mellom hva? Har hilst på foreldrene flere ganger, har jo mye med dem å gjøre da jentene er så mye sammen og går i samme klasse.

Anonymkode: 21aed...a8d

Mellom ingenting og barnevern.

Anonymkode: 73b15...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mellom ingenting og barnevern.

Anonymkode: 73b15...783

Ja, og det er jo det jeg lurer på? Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 21aed...a8d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å snakke med lærer? 
Altså, å si at du får "rare" signaler fra jenta, og hørt om skolen har fanget opp signaler om at det kan være noe å bekymre seg for? 


Det letteste er selvfølgelig å finne en tid og snakke med denne jenta, og få mer klarhet i hva som ligger i uttalelsene hennes. 

Vi har hatt barn på besøk som synes det er SÅ koselig hos oss, og som søker voksenkontakt (både hos oss og andre) mye mer enn jeg er vant med. 
Jeg har innsett at dette nok bunner mer i at familien har en helt annen kultur og oppdragelse (strengere, og mer opptatt av at barna skal være ute og klare seg selv) enn at det betyr at barnet har det dårlig hjemme. 

Anonymkode: 25e33...6d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er de da? Tenker at det må jo gå an å hale litt mer begrunnelse ut av barnet..? Bare pass på å ikke stille ledende spørsmål så barnet svarer ja på noe det kanskje ikke mener (noe barn gjerne kan gjøre). Men spør litt mer åpne spørsmål om det er noe spesielt som er dumt hjemme feks?

Anonymkode: 1035c...3c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og det er jo det jeg lurer på? Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 21aed...a8d

Spørre jenta om det er en spesiell grunn til at hun ikke vil hjem? Invitere mor inn til kaffe? Unger har mye rart for seg. Har også hatt barn her som har sagt at de vil flytte hit, for det er mye bedre her enn hjemme. Troe de bare trives godt og liker å leke med mitt barn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du leser HI så er det jo akkurat det jeg tenkte i starten, men når jenta har sagt til min jente at hun ikke trives hjemme og hun sier til meg at hun har det bedre hos oss, så begynner jeg jo å lure om det er noe mer bak. Som jeg også skriver synes jeg det er voldsomt selv å kontakte barnevernet, men jeg får en dårlig følelse og lurer på hva jeg bør gjøre

Anonymkode: 21aed...a8d

Hvorfor får du en dårlig følelse?

Kun pga det barnet sier eller andre ting og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det er jo det jeg lurer på? Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 21aed...a8d

Her ville jeg vært en trygg og tilstedeværende voksen for denne jenta. Du skal selvsagt ikke blande inn barnevernet i dette. Hvis ikke du helt konkret har informasjon som går på at jenta utsettes for omsorgssvikt.

Alle hjem er ulike, har forskjellig kultur, tone og omgangsform.

Dette er et kompliment til dere, det er noe hjemme hos dere som denne jenta trives med og finner trygt. Hun liker seg hos dere, kanskje er det noen som lytter, kanskje er det god mat, god plass og mye gøy å finne på.

Jeg hadde selv en venninne som jeg trivdes godt hjemme hos i oppveksten, det betød ikke at jeg ikke hadde det bra hjemme men hos hennes var det søsken, god tone og foreldrene var hyggelige. Min sønn skulle ønske at han kunne bodd hos mormor en periode, der var han i sentrum hele tiden og fikk alt som han ville ha det😂

jeg ville forsøkt å bli litt kjent med familien hennes og brydd meg litt ekstra om jenta. Vær en voksen som hun kan vende seg til om det er behov.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og opplevd det. Årsak vi fant ut er at her så var det altid en voksen hjemme. Middag på bordet til fast tid. Rett og slett voksene som hadde litt mer tid

Anonymkode: 0e216...e27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at min eldste kunne ha kommet med slike uttalelser, hun elsker å være på besøk hos andre. Kan være ulike grunner til det. Mitt barn er ekstremt utadvent, og eldst. Lei av småsøsken og lei av hverdagens mas. Mye gøyere å være på besøk hos andre å bare ha det gøy. Hjemme er det forventninger og til og med litt tilsnakk, Søskenkrangling osv, dette finnes jo ikke på besøk. Når vi har besøk her er vi også mye "hyggeligere" og ser mer gjennom fingrene på ulik utfordrende adferd, rekner med det er slik hos de fleste. 

Anonymkode: 58392...ef0

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du vurdert å snakke med lærer? 
Altså, å si at du får "rare" signaler fra jenta, og hørt om skolen har fanget opp signaler om at det kan være noe å bekymre seg for? 
 

Lærer var en god ide. Lærer kan jo selvfølgelig ikke gi meg noe informasjon, men hvis de også er bekymret så vil vel de kunne gjøre noe eventuelt. Takk!

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gamle er de da? Tenker at det må jo gå an å hale litt mer begrunnelse ut av barnet..? Bare pass på å ikke stille ledende spørsmål så barnet svarer ja på noe det kanskje ikke mener (noe barn gjerne kan gjøre). Men spør litt mer åpne spørsmål om det er noe spesielt som er dumt hjemme feks?

Anonymkode: 1035c...3c

Tubaluba skrev (8 minutter siden):

Spørre jenta om det er en spesiell grunn til at hun ikke vil hjem? Invitere mor inn til kaffe? Unger har mye rart for seg. Har også hatt barn her som har sagt at de vil flytte hit, for det er mye bedre her enn hjemme. Troe de bare trives godt og liker å leke med mitt barn. 

De er 11 år gamle. Prøvde å spørre litt, men synes det var vanskelig mtp å ikke stille ledende spørsmål. Spurte hva jenta synes var bedre hos oss enn hjemme, hvorpå hun svarte at vi er snillere, men det er jo sånn barn gjerne sier 😅 Spurte også om det var en spesiell grunn til at hun ikke ville hjem og da så hun bare ned i bordet og trakk på skuldrene. Det var vel egentlig det som ga meg følelsen av at kanskje det ligger noe mer bak..

Mor og far har vært her flere ganger på kaffe og kveldsmat i forbindelse med henting av barnet. Er jo derfor jeg har vanskelig for å tro at det er noe, jeg kjenner de jo og har jo ikke noe dårlig inntrykk egentlig, men føler heller ikke jeg kjenner de godt nok til å spørre de rundt dette.

 

Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor får du en dårlig følelse?

Kun pga det barnet sier eller andre ting og?

Er jo kun pga det barnet sier, er jo derfor jeg lurer på hva jeg eventuelt skal gjøre, for jeg har jo ingen dårlig følelse ellers. Hadde det vært noe mer som var tydeligere så hadde det vært lettere for meg å vite hva jeg kunne gjort, men dette er for diffust. Mest sannsynlig er det ingenting, men jeg er redd for at hvis det er noe jenta har prøvd å si og jeg bare ignorerer det, så er jeg redd utfallet av det.

Anonymkode: 21aed...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mommyaka skrev (8 minutter siden):

Har du vært hjemme hos disse foreldrene? 

Har vært hjemme hos dem et par ganger, virker som en helt «normal» familie utad. 

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har og opplevd det. Årsak vi fant ut er at her så var det altid en voksen hjemme. Middag på bordet til fast tid. Rett og slett voksene som hadde litt mer tid

Anonymkode: 0e216...e27

Ja, det har vært min tanke at det kanskje kan være noe slikt som ligger bak. Jeg vet at iallfall moren til denne jenta jobber turnus og er mye borte på kveldene, men faren er vel stort sett hjemme såvidt jeg vet.

Anonymkode: 21aed...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må forsøke å spørre på andre måter enn med «hvorfor». Det kan være vanskelig for barn å svare på det. Vær undrende. Spiser dere middag kan du spørre «hva pleier dere å ha til middag hjemme?». Kanskje hun da selv svarer og selv sier «og så spiser vi alle sammen på kjøkkenet» eller kanskje hun sier «jeg lager ofte middagen selv jeg». Ikke at alle svar skal tolkes helt bokstavelig. Men du skjønner sikkert hva jeg skal frem til.

Kanskje kan dere invitere foreldrene på lunsj og lek for barna? Bli bedre kjent. Si at dere merker de er mye sammen, har det kjekt, så dere ønsker å bli litt bedre kjent som foreldre nå som barna er sammen.

Følg venninnen hjem av og til? Pakk det inn i at dere kan gå en liten tur sammen først eller noe. 
 

Små ting som gjør at dere kanskje får et mer innblikk i om det er hold i bekymringen din eller ikke. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (1 minutt siden):

Tror du må forsøke å spørre på andre måter enn med «hvorfor». Det kan være vanskelig for barn å svare på det. Vær undrende. Spiser dere middag kan du spørre «hva pleier dere å ha til middag hjemme?». Kanskje hun da selv svarer og selv sier «og så spiser vi alle sammen på kjøkkenet» eller kanskje hun sier «jeg lager ofte middagen selv jeg». Ikke at alle svar skal tolkes helt bokstavelig. Men du skjønner sikkert hva jeg skal frem til.

Kanskje kan dere invitere foreldrene på lunsj og lek for barna? Bli bedre kjent. Si at dere merker de er mye sammen, har det kjekt, så dere ønsker å bli litt bedre kjent som foreldre nå som barna er sammen.

Følg venninnen hjem av og til? Pakk det inn i at dere kan gå en liten tur sammen først eller noe. 
 

Små ting som gjør at dere kanskje får et mer innblikk i om det er hold i bekymringen din eller ikke. 

Stiller ikke hvorfor-spørsmål. Forslaget ditt om å spørre om hva de spiser til middag hjemme er faktisk noe vi ofte snakker om, samt andre hverdagsrutiner, jenta har aldri nevnt noe spesielt rundt det heller. Eneste hun har sagt er at hun ikke får hjelp med lekser fordi mamma og pappa ikke har tid, men det er jo ikke «bekymringsverdig» sånn sett. 
 

Tar imot forslaget om å følge henne hjem, det kan være lurt! Oftest blir hun hentet (når vi inviterer til kveldsmat) ellers sykler hun hjem. Føles «unaturlig» å invitere foreldrene til lek da barna er såpass store at de mest driver på rommet med sine ting, men nå som det er sommer kunne man jo invitert til bading/uteaktiviteter kanskje! 

Anonymkode: 21aed...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bry deg! Altfor mange bryr seg ikke. 
ta kontakt med lærer og si fra.

 

Jeg er av de barna som kunne ønske at folk hadde brydd seg mer

Anonymkode: 9a1ef...563

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...