Gå til innhold

Dere som sier at det er bare å bære med seg småbarna når de ikke hører.

tussi84

Anbefalte innlegg

Hvordan får dere det til å bære barna hjem/dit dere skal om 2/3/4 åringen ikke hører etter/slår seg vrang? Og hvor lang avstand bærer dere da?

Vi har en på 3,5 år og han trasser og tøyer grenser støtt og stadig mens vi er ute. Løper feil vei, gjør ikke det han får beskjed osv. Får han gjentatte beskjeder om igjen så bare ler han av deg, og han ler enda mer når vi blir strenge i stemmen. 

Å true med å gå hjem fungerer ikke, da jeg ikke orker å bære han hjem. Han er litt over 15 kg, så orker maks å bære han 100 m før både rygg og armer hos meg sier stopp. Og hvis jeg har noe annet med meg i tillegg som feks poser med mat, lillebror i vogna på 6 uker som må trilles så orker jeg ikke bære eldste i det hele tatt. Det er kun pappaen som orker å bære han eldste.

Vi har ingen bil, så avstanden å bære kan gjerne være så mye som 1 til 1,5 km fra der vi er til dit vi skal/ hjem.  Er jo ikke langt, men å bære et barn på 15 kg klarer jeg bare ikke.

Så jeg fatter ikke hvordan dere andre får det til?

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror folk sier det som en hypotetisk fix it all på internett. I virkeligheten er det slettes ikke bare å bære et barn. I hvert fall ikke et barn som veier et tonn og motsetter seg kraftig. 

Tid og tålmodighet.. Og vente til alder og modning gjør sitt

Anonymkode: ac64c...148

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg har bil så jeg har bært i bilen på et par tidspunkt. I andre situasjoner har jeg tatt de til side og ventet tålmodig til de slutter tulle, så kan vi gå videre og ha det kjekt sammen igjen. De foretrekker vanligvis det fremfor å kjede seg..

Anonymkode: 0509a...f0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør begynne med styrketrening hvis du har muligheten til det. En del styrketrening kan du jo gjøre hjemme :)

Anonymkode: 8159b...f21

• Liker 11
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler opp strekningen ved behov, men klarer å bære et godt stykke ja. Ofte roer ungen seg på veien også, slik at jeg ikke trenger å bære hele veien hjem. Det lengste jeg bar var 4,2 km. Logget "økta" på Strava. Ekstremt sta og egen ungen. Jeg var gul og blå etter den turen... Dersom du vet at dette ofte blir et problem så unngå å handle på vei til barnehagen. Ta yngste i bæretøy og spenn eldste fast i vogn. 

Anonymkode: 73a36...ef6

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bært ungen hjem et par ganger. Ca 15 minutters gåtur. Veeeldig slitsomt, men jeg er mer sta enn ungen. Nå har jeg alltid med vogn eller bil. 

Anonymkode: 50a94...b66

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt sett bærende med en hylende 2/3åring liggende over skulderen med en 1åring i armen ved flere anledninger. Men stortsett inn/ut av bhg. Eller andre korte strekninger bort til bilen. 

Anonymkode: 9b269...fe2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ungen over skuldra, det funker.

Anonymkode: 9344f...06f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta babyen i bæretøy så kan du putte 3 åringen i vogn og stroppe fast der. 

Anonymkode: 61650...e1d

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å bære et barn som absolutt ikke vil. Og svaret på dette, er nok at det er forskjell på barn, både når det gjelder hvor tunge de er, hvor fort de roer seg, hvor sterke de og en selv er fysisk og hvor voldsomt de protesterer. 

Jeg har ikke hatt noen problemer med å bære med meg mine. Men jeg har heller ikke trengt å gjøre det ofte. Og begge har stort sett roet seg raskt, eller jeg har satt meg ned et sted med dem og ventet på at de ble roligere før vi gikk videre hjem. Akkurat dette med å gå hjem, vil til tider ikke fireåringen min. Som oftest kommer hun likevel når hun har blitt forberedt på det, og jeg sier at nå må vi gå. Det hjelper sikkert litt å ha en storesøster på seks, som har rukket å bli litt mer fornuftig, forstår at vi faktisk må hjem for å få laget og spist middag og som blir med om enn motvillig, så i hvert fall uten protest. De få gangene jeg må bære fireåringen med meg fordi hun nekter, prøver å stikke av osv, så pleier det å gå greit å stoppe opp etter en stund og si at nå er jeg utslitt i armene så nå må du gå selv. Innen det er hun så rolig at hun går rett vei for egen maskin. Storesøster pleide å sitte i handlekurven under vogna til lillesøster da hun var yngre og nektet å gå. Jeg har også til tider tatt dem på skuldrene. De syns de er gøy, så da slutter de å protestere. 

Men det er ikke fordi jeg har funnet noen ultimate løsninger at det stort sett går greit. Jeg har flaks med at det funker. Det handler om temperament, omstendigheter og fysiske forhold som barnas tyngde og at jeg er relativt sterk. 

Anonymkode: bcf4a...c0d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du bør begynne med styrketrening hvis du har muligheten til det. En del styrketrening kan du jo gjøre hjemme :)

Anonymkode: 8159b...f21

Godt tips, men det tar jo uansett tid før TS blir i stand til det. Bare 6 uker etter fødsel er det ikke smart å bære på en tung sprellende unge, bekkenbunn og kropp trenger tid på å takle belastning  :)

Anonymkode: f050e...279

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å bære betyr ikke alltid at det er lett å bære, men.heller at å bære er eneste alternativ. 

Det har ikke vært et.problem hos oss. Har brukt sykkelvogn eller sykkelsete, siste året tilhengersykkel. Men har båret hylende barn gjennom byen mens han slo og skrek "du er ikke mamman min". Fikk noen rare blikk :D

Anonymkode: 46b07...ed4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Godt tips, men det tar jo uansett tid før TS blir i stand til det. Bare 6 uker etter fødsel er det ikke smart å bære på en tung sprellende unge, bekkenbunn og kropp trenger tid på å takle belastning  :)

Anonymkode: f050e...279

Ikke bare det. Tok keisersnitt med nr to etter at vaginal fødsel stoppet, så tar enda lenger tid. Er fortsatt en del øvelser jeg må være forsiktig med/eller ikke kan gjøre helt enda.

Endret av tussi84
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (1 time siden):

Hvordan får dere det til å bære barna hjem/dit dere skal om 2/3/4 åringen ikke hører etter/slår seg vrang? Og hvor lang avstand bærer dere da?

Vi har en på 3,5 år og han trasser og tøyer grenser støtt og stadig mens vi er ute. Løper feil vei, gjør ikke det han får beskjed osv. Får han gjentatte beskjeder om igjen så bare ler han av deg, og han ler enda mer når vi blir strenge i stemmen. 

Å true med å gå hjem fungerer ikke, da jeg ikke orker å bære han hjem. Han er litt over 15 kg, så orker maks å bære han 100 m før både rygg og armer hos meg sier stopp. Og hvis jeg har noe annet med meg i tillegg som feks poser med mat, lillebror i vogna på 6 uker som må trilles så orker jeg ikke bære eldste i det hele tatt. Det er kun pappaen som orker å bære han eldste.

Vi har ingen bil, så avstanden å bære kan gjerne være så mye som 1 til 1,5 km fra der vi er til dit vi skal/ hjem.  Er jo ikke langt, men å bære et barn på 15 kg klarer jeg bare ikke.

Er det kort avstand som fra butikk til bilen/ut av butikken eller lekeplass og hjem etc så bærer jeg barnet ut fra situasjonen. Er det langt så lar jeg bare barnet rase seg ferdig, ligge på bakken etc. Lar ting ta den tiden det tar..  Om folk ser på eller slikt bryr jeg meg ikke om. Og jeg gidder ikke bruke mye energi på å krangle med et lite barn. 

I går brukte vi nesten 1t på 800m fordi jeg sa nei til å kjøpe is på butikken. Endte med at barnet spaserte hjem av seg selv og innen vi kom til døren var det smil om munnen.. Humøret endres raskt fra 0 til 100 på godt og vondt. 

Anonymkode: f25ab...960

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

Slenger ungen på ryggen i bæresele/sjal. Bærer på skuldrene, Setter han oppå vogna. Holder han i hånda. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Var en periode jeg ikke kunne ta med meg eldste ut på egenhånd med mindre jeg hadde han i vogn(yngre, men stor for alderen og jeg var høygravid). Skaffa søskenvogn for å bruke fra barnehagen. Da han bikka tre stoppa vi bare opp og jeg venta han ut med mindre det var snakk om korte avstander ut i bilen

Anonymkode: ce39b...e2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trekk likegyldig på skuldrene, begynn å gå mot porten/døra og si "Greit det, da blir det mer dessert på meg og lillebror/lillesøster!😃". (Eller hva nå enn han liker.)

... Neida! 😆 Eller jo, men bare i fantasien. 🙈 Frarådes i praksis, selv om det av og til er veeldig fristende der og da.

Anonymkode: b8662...6eb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (4 timer siden):

Jeg hadde lillebror 1 år i bæremeis på ryggen da storebror 3 år slo seg helt vrang på tur. Det var veldig tungt, men de siste kilometerne tilbake til bilen så hadde jeg en på ryggen og en på magen. Jeg måtte bare.

En annen gang var vi på trilletur og 3 åringen slo seg vrang, da måtte jeg bære litt og legge han litt på magen over vogna/vogntrekket. Alle gråt den siste km hjem. 

Det har skjedd at jeg har måtte ta med meg begge barna ut av butikken og ut i bilen og bare reise fra butikken. Når vi har kjørt et stykke så har de innsett at mamma er konsekvent. Så når vi forsøker på nytt i neste butikk er det ofte bedre. I blant har jeg måtte reise hjem med de og vente på barnepike (mann som jobber borte) for å kunne handle. 

Jeg har vært veldig mye alene med de fra yngste ble født. Det skiller 2.5 år mellom de og jeg fikk siste i 2020. Da alt var stengt ned så var jeg i mammaperm. Familien bodde langt unna og kunne ikke reise så mye til oss pga fare for smitte. Innen 2020 var over så flyttet vi veldig nær familie fordi det rett og slett var så tøft. 

Sånn ellers har det hjulpet med 1 minutt per år, timeout. Da yngste var 3 var han rimelig vill, men det fungerte godt med 3 min timeout. 

Også finnes det ståbrett og slikt til vogn, kanskje lurt siden dere ikke har bil?

Anonymkode: 5afb9...58e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skaffa oss tvillingvogn/søskenvogn. 

Ble kjøpt inn til trassig 3åring, men var gull på ferier i et par år. 

Anonymkode: bc6af...486

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man også bør velge sine kamper. Vet ikke om det gjelder dere, men å feks ta med barna på butikken daglig/annenhver dag for å kjøpe middag, er stress. Barn trenger man ikke å ta med på butikken i det hele tatt, så lenge man er to foreldre som kan dele på. 

Kan dere gå til innkjøp av noen kjekke ting dere gjør hjemme, enten ute eller inne? Diverse uteleker, et par nye spill, noe hobby. Kjøp gjerne brukt og lever inn det dere ikke bruker selv. 

Gjør gåturen hyggeligere. Selv om barnet er vrang og derfor går dere hjem, så må jo ikke hele veien gå med til kjeft og prøve og få barnet til å forstå hvorfor dere går. Det er mulig å si i fra om det når dere går, og når dere er hjemme og alt har roet seg. Forklare hvorfor dere gikk og at det samme skjer om igjen hvis det skjer neste gang. 

Trehjulsykkel med slik stav du kan holde kan være en ide? Mulig han syns det er litt gøyere, og blir mer medgjørlig da. Ellers kan dere jo sykle med sete bakpå? 

Anonymkode: 4b6d3...02c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...