Gå til innhold

reparere skjørt i tynn silke - for eller vlieseline eller bare bruke underskjørt for å beskytte stoffet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et nydelig sommerskjørt i silke. Det er ganske basic, ankellangt med strikk i livet. Jeg ser at det begynner å komme små hull  i det - akkurat som trådene i veven sklir fra hverandre.

Jeg har sydd på et bånd på innsiden for å beskytte sømmen, og jeg har lappet et par steder med samme stoff, og støttet med en liten lapp vlieseline på innsiden.

Det ble bra, men jeg ble litt motløs underveis, da jeg så at det begynner å utvikle seg nye sånne partier.

Så nå lurer jeg på om det kan være en løsning å stryke på vliesline på større partier, eventuelt hele skjørtet, for å støtte stoffet?

Eller vil det beskyttes hvis jeg forer det? blir litt rart å fore silke med polyester..

eller bruker underskjørt?

Jeg har arvet skjørtet av min mor, som døde for ikke lenge siden, så det er ganske viktig for meg. Ikke si at jeg like godt kan kaste det!

Anonymkode: 37e9d...388

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikke er et naturlig materiale og slites ganske lett. Som du observerer så er det hele stoffet som nå er slitt. Det tåler dårlig bruk fordi silke som kjent ikke egentlig tåler vask. Så om du jevnlig vasker det - slutt i det minste med det.

Jeg, personlig, ville ha omfavnet at denne tingen er forgjengelig. Men om du ikke er der, hva med å legge det i en skuff og ta det frem noen minutt nå og da hjemme i egen stue? Om du liker å ta på det. Eller om du liker å se på det: putt det i en minneramme eller tilsvarende? 

For forfallet vil fortsette, det er uungåelig. Vliselin, polyester etc er sterkere materialer enn silke og vil mer bidra til å øke slitasjen der de gnir mot silken. Ja, du kan bevare skjørtet lengre om du slutter bruke den, men selv da vil den blekne og forfalle.

Anonymkode: e9733...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sikke er et naturlig materiale og slites ganske lett. Som du observerer så er det hele stoffet som nå er slitt. Det tåler dårlig bruk fordi silke som kjent ikke egentlig tåler vask. Så om du jevnlig vasker det - slutt i det minste med det.

Jeg, personlig, ville ha omfavnet at denne tingen er forgjengelig. Men om du ikke er der, hva med å legge det i en skuff og ta det frem noen minutt nå og da hjemme i egen stue? Om du liker å ta på det. Eller om du liker å se på det: putt det i en minneramme eller tilsvarende? 

For forfallet vil fortsette, det er uungåelig. Vliselin, polyester etc er sterkere materialer enn silke og vil mer bidra til å øke slitasjen der de gnir mot silken. Ja, du kan bevare skjørtet lengre om du slutter bruke den, men selv da vil den blekne og forfalle.

Anonymkode: e9733...182

jeg forstår ikke logikken i at vlieseline vil øke slitasjen? Det skal jo ikke gni mot silken - det skal smeltes fast til silken

Anonymkode: 37e9d...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg forstår ikke logikken i at vlieseline vil øke slitasjen? Det skal jo ikke gni mot silken - det skal smeltes fast til silken

Anonymkode: 37e9d...388

Da risikerer du at det blir stivt.

Anonymkode: 007cd...a07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da risikerer du at det blir stivt.

Anonymkode: 007cd...a07

det tror jeg ikke. Jeg har kjøpt en superlett vlieseline

Anonymkode: 37e9d...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...