AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #61 Del Skrevet 11. juni 2024 SusanFriday skrev (22 timer siden): Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft? Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit. Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under. Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik. 😭 SOL er det verste mot rynker. Verre enn tobakk også. Så du kan velge...50 faktor og beskyttelse eller bli brun/få mer rynker. Anonymkode: a814f...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #62 Del Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): SOL er det verste mot rynker. Verre enn tobakk også. Så du kan velge...50 faktor og beskyttelse eller bli brun/få mer rynker. Anonymkode: a814f...156 Rynkedannelse kommer mest an på hudkvalitet og derav gener. Kjenner utrolig mange bleke rynkede mennesker som aldri har hatt interesse for å steke seg i sola. Jeg har både røyket fast i mange år og drevet med uvettig soling opp i gjennom og har færre rynker enn venninner som er 10 år yngre. Lurer på hvor ung jeg hadde sett ut om jeg aldri hadde solet meg eller røyket..... for ingen av disse har bitt særlig på meg. Anonymkode: 21f9f...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #63 Del Skrevet 11. juni 2024 SusanFriday skrev (44 minutter siden): Takk for innspill. Har ei litt rødhåret vennine. Huden tåler ikke sol særlig bra, og hun kan nesten ikke få farge. Blir bare rød. Jeg synes hun er helt nydelig med sin hvite lyse og litt fregnete hud. Så det er ikke slik at brun=penere eller noe slikt. Det er bare at jeg synes selv at jeg per penere med litt farge. Det handler om personlig velvære. Sammenheng mellom rynker og mye tid i solen har jeg lært om for lenge siden. Men jeg søker innspill for å lage et godt kompromiss mellom å bli litt brunere, og prøve å begrense skader. Å droppe solkrem. Sole seg til man blir brent. Holde seg inne når man blir brent. Gå ut igjen og sole seg mye, kanskje til man blir lett brent igjen. Blir brun av slikt. Men ikke en god fremgangsmåte. Det er opplagt at det finnes dårlige metoder å bli brun på. Og det finnes bedre metoder å bli brun på. Jeg søker innspill å håp om å finne de bedre metodene. 😊 Ønsker å bli naturlig brun i solen. Ønsker ikke rynker/kreft. Søker etter best mulig kompromiss. Blir du solbrent skader du huden din. Jeg blir ikke solbrent, men velger likevel solkrem siden jeg skal ha huden min resten av livet. Om det handler om personlig velvære, hvorfor er ikke selvbruning et alternativ? Så kan du være ute med høy solfaktor og få naturlig farge under, uten å bli brent. Anonymkode: c57e4...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 11. juni 2024 #64 Del Skrevet 11. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvilke kilder er det som sier at produksjon av melanin er det samme som skade? Det produseres av melanocytter som finnes i overhuden. Det er jo en forsvarsmekanisme. Anonymkode: 21f9f...123 UVA og UVB bryter per definisjon ned huden. All stråling gjør det. "Brunfarge er et tegn på DNA-skade" https://www.nrk.no/trondelag/solbrent_-her-er-8-myter-om-sol_-solkrem_-hud-kreft-og-solarium-1.16041285 Endret 11. juni 2024 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #65 Del Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Rynkedannelse kommer mest an på hudkvalitet og derav gener. Kjenner utrolig mange bleke rynkede mennesker som aldri har hatt interesse for å steke seg i sola. Jeg har både røyket fast i mange år og drevet med uvettig soling opp i gjennom og har færre rynker enn venninner som er 10 år yngre. Lurer på hvor ung jeg hadde sett ut om jeg aldri hadde solet meg eller røyket..... for ingen av disse har bitt særlig på meg. Anonymkode: 21f9f...123 Men pigmentflekker…. Anonymkode: 87fa6...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #66 Del Skrevet 11. juni 2024 58 minutter siden, AnonymBruker said: Betakaroten funker faktisk! Men jeg bruker ALLTID faktor 50 i ansikt og på bryst, så der blir jeg ikke brun. Men ikke verdt det å få pigmentflekker og rynker de stedene. Anonymkode: 87fa6...088 nei, betakaroten gjør deg ikke brun. Les deg opp, på en troverdig kilde (Det vil si, ikke en selger av det). Anonymkode: d3efc...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #67 Del Skrevet 11. juni 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det funker på meg. De årene jeg ikke bruker å er i solen blir jeg ikke brun. Men de årene jeg bruker det, blir jeg brun. Anonymkode: ca2bc...f84 Det heter Placebo effekt. Du TROR du blir mer solbrun. Det stemmer ikke. Da er du ett unikum om det funker, for ingen forskning tilsier at betakaroten funker på å bli solbrun. Du blir mer oransje. Anonymkode: d3efc...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #68 Del Skrevet 11. juni 2024 SusanFriday skrev (20 timer siden): Men det går jo an å spise sjokolade og være tynn. Må bare ikke spise for mye (kalorier). 😊 Håper det finnes en løsning med solen også. 🙏 Ja, men da må du spise lite sjokolade. Så du måvære lite i solen. Men da vil du tanne mindre Anonymkode: f39c1...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SusanFriday Skrevet 11. juni 2024 #69 Del Skrevet 11. juni 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Blir du solbrent skader du huden din. Jeg blir ikke solbrent, men velger likevel solkrem siden jeg skal ha huden min resten av livet. Om det handler om personlig velvære, hvorfor er ikke selvbruning et alternativ? Så kan du være ute med høy solfaktor og få naturlig farge under, uten å bli brent. Anonymkode: c57e4...8db Har ikke god erfaring med selvbruning. Mye av samme grunner som andre i tråden som er negativ til selvbruning. Men er evig lenge siden jeg testet. Så burde sikkert gitt det en ny sjanse. Finnes sikkert bedre produkter nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 12. juni 2024 #70 Del Skrevet 12. juni 2024 Den brunfargen man oppnår ved soling, skyldes faktisk hudskade. Når huden utsettes for ultrafiolett lys, øker pigmenteringen i huden ved at melanocyttene (pigmentproduserende celler) produserer melanin. Det skjer en fotooksidasjon av pigment som allerede ligger i overhuden, men ikke er brunt. Oksidasjon er den prosessen som på sikt bidrar til for tidlig aldring av huden. Det er UVB-strålene som gjør at man kan bli brent, men UVA-strålene er "skumlere", fordi de trenger gjennom både skyer og regn, går dypere inn i huden og fremmer aldring og hudkreft. De fleste solskader synes dessuten ikke før vi blir eldre. Hudceller husker alle skader, og det forplanter seg over tid. Det er derfor mange opplever at de plutselig får pigmentendringer, sprengte blodkar, rynker eller grovere og mindre elastisk hud. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #71 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det heter Placebo effekt. Du TROR du blir mer solbrun. Det stemmer ikke. Da er du ett unikum om det funker, for ingen forskning tilsier at betakaroten funker på å bli solbrun. Du blir mer oransje. Anonymkode: d3efc...403 Det er veldig rart at jeg får. Mer kommentarer på hvor brun jeg har blitt når jeg har brukt det, kontra når jeg ikke har brukt det. Anonymkode: ca2bc...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #72 Del Skrevet 12. juni 2024 mommyaka skrev (20 timer siden): Feil..du får ikke kreft å bruke solkrem..og jo du kan få kreft av sol...hudkreft og føflekk kreft Du tar feil.I en studie har den svenske forskeren Pelle Lindqvist, professor ved Karolinska institutet, funnet ut at de som smører seg med solkrem faktisk har dobbelt så høy risiko for å få føflekkreft. I Sør-Sverige har de som smører seg for å være lenge ute i solen, en tidoblet risiko for å få denne sykdommen. Anonymkode: f3a48...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 12. juni 2024 #73 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tar feil.I en studie har den svenske forskeren Pelle Lindqvist, professor ved Karolinska institutet, funnet ut at de som smører seg med solkrem faktisk har dobbelt så høy risiko for å få føflekkreft. I Sør-Sverige har de som smører seg for å være lenge ute i solen, en tidoblet risiko for å få denne sykdommen. Anonymkode: f3a48...410 Sammenhengen er vel ikke helt slik du beskriver? Studien viser at en undergruppe av 19% av kvinner i undersøkelsen som brukte solkrem for å kunne oppholde seg lengst mulig i solen, hadde 8 ganger så høy risiko for å utvikle føflekkreft. Forskerne tror at sammenhengen mellom bruk av solkrem og føflekkreft skyldes at solkrem hindrer at huden blir rød, noe som er et tegn på solbrenthet, slik at testobjektene derfor ble utsatt for overeksponering av UV-stråling. Denne undergruppen brukte også ofte lav solfaktor, mens de som brukte solfaktor av andre årsaker enn å kunne oppholde seg lengst mulig i solen, brukte høyere faktor. Det anbefales jo ellers at man unngår å oppholde seg direkte i solen når den er på sitt sterkste/høyeste, selv om man bruker faktor 50. Man må også påføre tilstrekkelig mengde solkrem tilstrekkelig ofte for å oppnå den beskyttelsen som står på forpakningen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #74 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du tar feil.I en studie har den svenske forskeren Pelle Lindqvist, professor ved Karolinska institutet, funnet ut at de som smører seg med solkrem faktisk har dobbelt så høy risiko for å få føflekkreft. I Sør-Sverige har de som smører seg for å være lenge ute i solen, en tidoblet risiko for å få denne sykdommen. Anonymkode: f3a48...410 Det er vel fordi de som smører seg med solkrem oppholder seg lenger i sola enn de som ikke gjør det. Anonymkode: ac250...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #75 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det heter Placebo effekt. Du TROR du blir mer solbrun. Det stemmer ikke. Da er du ett unikum om det funker, for ingen forskning tilsier at betakaroten funker på å bli solbrun. Du blir mer oransje. Anonymkode: d3efc...403 Det trodde jeg også. Var nr 1 motstander pga. ikke dokumentert effekt i studier osv. men fikk det anbefalt av mange venner, og jaggu funker det. Ble helt overrasket. Har ikke pleid å så veldig farge, men i fjor ble jeg skikkelig brun fort. Da hadde jeg brukt betakaroten 2-3 måneder før sommeren Anonymkode: 87fa6...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #76 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg soler meg kun litt dann og vann i mai/juni. Ellers selvbruning. Er en uke i syden hvert år. Blir litt brun da. Bruker faktor 50/30. Resten av året er jeg bleik. Jeg hadde gått for speaytan Anonymkode: 58119...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå