Gå til innhold

Ønsker å bli brun i solen, fort. Ønsker ikke rynker og kreft.


Gjest SusanFriday

Anbefalte innlegg

Gjest SusanFriday

Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft?

Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit.

Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under.

Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik.
😭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil spise sjokolade og bli tynn.. U have to choose. 

Anonymkode: 33f72...175

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SusanFriday
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vil spise sjokolade og bli tynn.. U have to choose. 

Anonymkode: 33f72...175

Men det går jo an å spise sjokolade og være tynn. Må bare ikke spise for mye (kalorier). 😊

Håper det finnes en løsning med solen også. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bruke selvbruning eller spray tan? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbruning er vel tingen nå.

Anonymkode: 0b69c...c91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke mye å si om du bruker solkrem eller ei hvis målet er å bli brun, tanning av huden er et direkte tegn på celleskade. Du kan ikke unngå dette dersom du vil bli brun på en "vanlig" måte. Det unngår solbrenthet da, som kan gi deg verre skader.

Jeg ville heller foreslått selvbruning, det er mange forskjellige typer med forskjellige farger og intensitet. 

I tillegg fins det også kostholdstilskudd man kan ta som påstår at man kan bli brunere av de, men det er i så fall en veldig mild endring. Da er det snakk om de med betakaroten og lignende stoffer. Holder på med det nå, kan ikke se særlig til endring i det hele tatt, kanskje en mild endring i undertonen til noe litt varmere.

Endret av AnonymBrukerNeida
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SusanFriday skrev (2 timer siden):

Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft?

Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit.

Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under.

Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik.
😭

Brun uten sol løser alt :) 

Anonymkode: e604c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SusanFriday
11 hours ago, Mona123 said:

Hvorfor kan du ikke bruke selvbruning eller spray tan? 

Er litt upraktisk og liker det ikke så godt. Har ikke så veldig god erfaring med det. Har skjønt det har  blitt bedre siden jeg prøvde ut disse løsningene. Så jeg burde sikkert gitt det en ny sjanse. Med i denne tråden er jeg i grunn ute etter å forhøre meg om det er  finnes gode råd for å bli naturlig brun, eller mindre bleik, samtidig som man minimerer ulempene.

Liker jo å ligge i solen. Føler det er bra for sjel og psyke.

 

11 hours ago, AnonymBrukerNeida said:

Det har ikke mye å si om du bruker solkrem eller ei hvis målet er å bli brun, tanning av huden er et direkte tegn på celleskade. Du kan ikke unngå dette dersom du vil bli brun på en "vanlig" måte. Det unngår solbrenthet da, som kan gi deg verre skader.

Jeg ville heller foreslått selvbruning, det er mange forskjellige typer med forskjellige farger og intensitet. 

I tillegg fins det også kostholdstilskudd man kan ta som påstår at man kan bli brunere av de, men det er i så fall en veldig mild endring. Da er det snakk om de med betakaroten og lignende stoffer. Holder på med det nå, kan ikke se særlig til endring i det hele tatt, kanskje en mild endring i undertonen til noe litt varmere.

Takk for tips. Skal sjekke opp i det med betakaroten og lignende stoffer.

For huden sin del, er det ikke bedre å ligge lenge i solen med solfaktor, enn å bare ta 30 min midt i den kratigste dagssolen? Eller er det slik at om man skal bli en viss mengde brunere, så vil det uansett metode gi lik mengde fare for kreft og aldring?

For å prøve å lage et teoretisk oppdiktet eksempel som jeg lurer på stemmer.

Dersom 1t sol og null solkrem gjør at man blir si 3% brunere. Hvordan blir dette sammenlignet med 10t sol og  solkrem som tar minst 90% av stråligen og påføres ofte nok? Også 3 prosent brunere, men mindre skade for huden?

Det med uv-indeksen. Si at man ikke bruker solkrem. Vil man bli omtrent like brun dersom man er ute 4 timer ute når uv-indeks sier 1. Som når man er 1 time ute og uv-indeks sier 4? Vil ikke det siste være farligere, siden man anbefaler å ikke være i solen når det er høy uv-indeks?

Håper noen sitter på god kunnskap rundt disse tingene. Vet det ikke finnes noen magisk quick fiks, men vil bare få best resulatet ut av tiden jeg nyter i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbruning. 

Eller så kan du prøve betakaroten. Ta sterkere dose enn det som står på pakka. Også opphold deg mye i sola. 

Anonymkode: ca2bc...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanFriday skrev (12 timer siden):

Men det går jo an å spise sjokolade og være tynn. Må bare ikke spise for mye (kalorier). 😊

Håper det finnes en løsning med solen også. 🙏

Der har du jo svaret ditt. 
Ikke for mye... 

Jeg og venninnen min kan være like mye ute i solen, med samme solfaktor, og jeg blir gylden mens hun blir rød. 
Jeg har en helt annen hudtype. Og hun har innsett at dersom hun vil ha brunfarge og samtidig ta vare på huden sin, så må hun bruke selvbruning. 

Anonymkode: 0a411...f98

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanFriday skrev (14 timer siden):

Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft?

Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit.

Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under.

Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik.
😭

Kreft får du fra giftstoffer fra kremen du smører huden full av.Normal soling gir ikke kreft.

Anonymkode: f3a48...410

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvbruning er vel tingen nå.

Anonymkode: 0b69c...c91

Betakaroten og blir Trump-oransje ? Nei takk.

Mye bedre å smøre seg inn, kle av seg mest mulig og jogge en tur i åpent landskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
SusanFriday skrev (14 timer siden):

Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft?

Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit.

Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under.

Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik.
😭

Vi er hvite vær stolt over det, ikke  oppsøk solen unødvendig for oppnå en effekt som gjør deg litt mere brun midlertidig ..  så mye annet du kan bruke tiden din på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, SusanFriday said:

Er litt upraktisk og liker det ikke så godt. Har ikke så veldig god erfaring med det. Har skjønt det har  blitt bedre siden jeg prøvde ut disse løsningene. Så jeg burde sikkert gitt det en ny sjanse. Med i denne tråden er jeg i grunn ute etter å forhøre meg om det er  finnes gode råd for å bli naturlig brun, eller mindre bleik, samtidig som man minimerer ulempene.

Liker jo å ligge i solen. Føler det er bra for sjel og psyke.

 

Takk for tips. Skal sjekke opp i det med betakaroten og lignende stoffer.

For huden sin del, er det ikke bedre å ligge lenge i solen med solfaktor, enn å bare ta 30 min midt i den kratigste dagssolen? Eller er det slik at om man skal bli en viss mengde brunere, så vil det uansett metode gi lik mengde fare for kreft og aldring?

For å prøve å lage et teoretisk oppdiktet eksempel som jeg lurer på stemmer.

Dersom 1t sol og null solkrem gjør at man blir si 3% brunere. Hvordan blir dette sammenlignet med 10t sol og  solkrem som tar minst 90% av stråligen og påføres ofte nok? Også 3 prosent brunere, men mindre skade for huden?

Det med uv-indeksen. Si at man ikke bruker solkrem. Vil man bli omtrent like brun dersom man er ute 4 timer ute når uv-indeks sier 1. Som når man er 1 time ute og uv-indeks sier 4? Vil ikke det siste være farligere, siden man anbefaler å ikke være i solen når det er høy uv-indeks?

Håper noen sitter på god kunnskap rundt disse tingene. Vet det ikke finnes noen magisk quick fiks, men vil bare få best resulatet ut av tiden jeg nyter i solen.

betakaroten gjør deg IKKE brun. Det har INGENTING med brunfarge å gjøre. Du kan i beste-fall fremstå oransje-brun. Men NEI, du blir IKKE solbrun av det.

https://www.apotek1.no/livsstil/kost-og-ernaering/betakaroten

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller så kan du prøve betakaroten. Ta sterkere dose enn det som står på pakka. Også opphold deg mye i sola. 

Feil. Det funker ikke. 

Anonymkode: d3efc...403

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle andre ønsker at det skal ta lang tid å bli brun og at det skal etterfølges av rynker og kreft har jeg holdt på oppskriften for hvordan man unngår dette til nå, men nå skal du høre......

Anonymkode: dc219...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Det funker ikke. 

Anonymkode: d3efc...403

Ikke alle har forstått at betakaroten er svindel og havner opp som en latterlig gulrotfarget bimbo….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor man må være så brun. Er da like fint å være lys. :) 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SusanFriday
37 minutter siden, Danseskjørt said:

Har aldri skjønt hvorfor man må være så brun. Er da like fint å være lys. :) 

Jeg vil bare ikke se ut som et spøkelse helt frem til august om du skjønner. 👻 Føler meg rett og slett litt bedre når jeg har litt farge. Målet er ikke å bli så veldig brun. Er litt derfor jeg bruker solkrem da. For å ikke risikere å bli brent like lett, samtidig som man kan være mye ute når det er sol mange dager på rad. Å bli brent er jo utvilsomt det som er værst for huden.

Er jo også sunt å få noe sol på kroppen. Fyller opp D-vitamin lagre. Det er UV-B strålene som gjør oss solbrente. Men også de som gjør at vi lager D-vitamin. Så er bra for oss i begrensede mengder. Nå får man jo lett mer enn plenty med D-vitamin på sommeren, så derfor man bør begrense UV-B stråler. Det er jo spesielt der solkrem kommer inn i bilde. Men skal man ha brunfarge så trenger man å eksponeres for UV-A ståler. Men er disse som gir rynker, og som kan gi hudkreft. 😭 Dette basert på info fra helsenorge. 😭 https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/soling-solkrem-og-uv-straler/

Ellers takk til alle som kommer med innspill . 😊

Endret av SusanFriday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanFriday skrev (1 time siden):

For huden sin del, er det ikke bedre å ligge lenge i solen med solfaktor, enn å bare ta 30 min midt i den kratigste dagssolen?

Ingen av delene er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...