Gå til innhold

Tror min søster har en annen far, bør jeg si noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virker så opphengt i at ho er anderledes og ikke lignet osv

Anonymkode: e47b6...fc8

Ok

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. 

Jeg har grublet mye på dette, og kommet frem til at jeg ville også visst det hvis det var meg det gjaldt. 

Anonymkode: 76252...d78

Som du sier er din søster helt anderledes enn deg. Hvorfor tror du hun vil vite bare fordi du vil?  Du har fått mange råd her om å la det ligge. Men du fortsetter å kverne om dette. Hvis din søster ikke har tenkt på dette selv er ikke dette din plass å påføre henne denne ekstra usikkerhet og belastning basert på kun synsing og personlige teorier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedPimpernell skrev (1 minutt siden):

Som du sier er din søster helt anderledes enn deg. Hvorfor tror du hun vil vite bare fordi du vil?  Du har fått mange råd her om å la det ligge. Men du fortsetter å kverne om dette. Hvis din søster ikke har tenkt på dette selv er ikke dette din plass å påføre henne denne ekstra usikkerhet og belastning basert på kun synsing og personlige teorier. 

Beklager at jeg kverner om det. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, der man kan diskutere ulike meninger, se en problemstilling fra flere sider og ikke nødvendigvis komme til en konklusjon. 

Og igjen....JEG trenger ikke å vite! Men dette kan potensielt være bra for min søster, eller det kan ikke være det. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kunne vist henne bildet, og se hva hun sier.

Typ: Se på bildet tante Olga gav meg!

 

Anonymkode: 31e3c...e17

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da tror jeg at jeg har ordlagt meg helt feil her inne, for JEG har ikke behov for å vite. 

Anonymkode: 76252...d78

Det er slik det fremstår. Du mistenker at hun KANSKJE kan ha en annen far. Du har egentlig ingen reelle holdepunkter for at det skal være fakta. Men DU ville ta DNA test - uten at det skal være sagt i forkant at du tror hun har annen far sånn at det ville kommet som et sjokk for henne. Det er ikke greit. 

Kommer fra en søskenflokk på 7 stk. Vi har én bror som er 100% ulik oss andre. Aldri falt meg inn om han er hel eller halvsøsken. Aldri. Og hadde jeg det så hadde jeg ikke lurt søsken med på en DNA test for å vite. 

Om foreldrene dine potensielt vet om det skulle være tilfelle så er det et valg DE har tatt. Du har ingen rett til å rote i det. 

I verste tilfelle om du ikke kan legge dette dødt, så er det foreldrene dine du burde snakke med på 2mannshånd. 

Ikke et bakholdsangrep i håp om at det ville gitt din søster noe positivt. At DU ville ønsket å vite, betyr ikke at hun potensielt ønsker å vite. Dine tanker, meninger og følelser betyr ikke noe. Man leker ikke med andres skjebne og fremtid på den måten der. 

La det ligge. Gå videre. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er slik det fremstår. Du mistenker at hun KANSKJE kan ha en annen far. Du har egentlig ingen reelle holdepunkter for at det skal være fakta. Men DU ville ta DNA test - uten at det skal være sagt i forkant at du tror hun har annen far sånn at det ville kommet som et sjokk for henne. Det er ikke greit. 

Kommer fra en søskenflokk på 7 stk. Vi har én bror som er 100% ulik oss andre. Aldri falt meg inn om han er hel eller halvsøsken. Aldri. Og hadde jeg det så hadde jeg ikke lurt søsken med på en DNA test for å vite. 

Om foreldrene dine potensielt vet om det skulle være tilfelle så er det et valg DE har tatt. Du har ingen rett til å rote i det. 

I verste tilfelle om du ikke kan legge dette dødt, så er det foreldrene dine du burde snakke med på 2mannshånd. 

Ikke et bakholdsangrep i håp om at det ville gitt din søster noe positivt. At DU ville ønsket å vite, betyr ikke at hun potensielt ønsker å vite. Dine tanker, meninger og følelser betyr ikke noe. Man leker ikke med andres skjebne og fremtid på den måten der. 

La det ligge. Gå videre. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

Litt vanskelig å snakke med mine foreldre, siden de er døde. 

Og jeg hadde aldri mistanke om en annen far jeg heller, før jeg så det bildet. 

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ts.

jeg er adoptert her i Norge og det betyr at jeg har en biologisk familie her et sted, kanskje søsken, hel eller halv. Dette er ikke noe jeg er veldig opptatt av, jeg tenker ikke at det er flokken min og at jeg savner noe som vil heles om jeg finner de. helt ærlig tror jeg ikke det er noe å hente på å treffe dem annet enn informasjon om eventuelle sykdommer.

Det biologiske er selvsagt viktig men det aller viktigste er kjærligheten du har i livet, mellom søsken, foreldre og barn. Hvis du tror at din søster sliter, så snakk med henne da vel. 

Jeg er og anderledes enn mine foreldre og søskenbarn har helt andre farger og interesser. Likevel jeg har og mange ganger fått høre at jeg ligner på mine foreldre så fol ser den likheten de ønsker og se.

Anonymkode: 72a20...c3c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager at jeg kverner om det. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, der man kan diskutere ulike meninger, se en problemstilling fra flere sider og ikke nødvendigvis komme til en konklusjon. 

Og igjen....JEG trenger ikke å vite! Men dette kan potensielt være bra for min søster, eller det kan ikke være det. 

Anonymkode: 76252...d78

Nei, du virker besatt av dette og bare gjentar det samme igjen og igjen selv om de fleste sier du bør la være og kommer med gode argumenter i mot. Det virker mest som du egentlig har bestemt deg og bare fisker etter at noen skal gi deg 'tillatelse' til å si noe til din søster. Det er nok av mennesker som har fått sine liv ødelagt av folk med gode intensjoner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som RedPimpernell at du bare er ute etter en tillatelse til å fortelle det. Du er ikke det minste interessert i hva som er best for din søster, du vil bare kunne fortelle henne denne saftige lille nyheten som kanskje eller kanskje ikke er sann (og har du i det hele tatt tenkt over hva du ødelegger om du forteller at hun kanskje har en annen far hvis det viser seg at det ikke stemmer?). La dette ligge. Det kommer ingenting som helst positivt ut av å fortelle dette. 

Anonymkode: 8cc8c...b3d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt den ligge. Det er et minefelt. Siden foreldrene deres er døde kommer det ingen ting godt ut av det. Hun vil ikke få noen svar. 

Anonymkode: 487ef...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Litt vanskelig å snakke med mine foreldre, siden de er døde. 

Og jeg hadde aldri mistanke om en annen far jeg heller, før jeg så det bildet. 

Anonymkode: 76252...d78

Da lar du det iallefall ligge. 

Move on! Finn et nytt prosjekt! Det er ikke din rett å rote i dette. Uavhengig av utfall.. 

Potensielt sett får søsteren din vite hun har en annen far - kan aldri få skikkelig svar fordi foreldrene deres er død, kanskje er det potensielt en god grunn til at de ikke har sagt noe - HVIS det er fakta. 

Er det ikke fakta skaper du uvisshet, usikkerhet og trøbbel innad i søskenflokken deres. 

La det gå.. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du får ufortjent mye kritikk i tråden, TS, jeg ser ingen grunn til å ikke tro på at du bare ønsker det beste for søsteren din. 

Jeg ser for meg at jeg kunne ønsket å vite om det selv dersom jeg var søsteren her. Ikke nødvendigvis om hvorvidt jeg hadde en annen far, men om at søskenet mitt hadde fått en slik mistanke. Jeg ville vært med på å spekulere rundt det, siden det var meg det gjaldt. Så ville jeg også kunne velge selv om det var noe jeg ønsket å finne mer ut av, gjennom DNA-test, men det er jeg ikke så sikker på at jeg ville. Om du har et nært forhold til søsteren, er det kanskje et alternativ å spørre hva hun selv tenker? Men å forsøke å forske i det på egen hånd, uten å involvere henne, tenker jeg vil være helt feil. Det burde i så fall være opp til henne. 

Hvordan hun vil reagere på å bli vist dette bildet, og en kommentar om at denne mannen ligner henne og sønnen, det vet nok TS mest om selv. Om hun har følt seg utenfor og annerledes, og hatt det tøft, kan det nok bety at det er bedre å la det ligge. En slik likhet trenger heller ikke å bety noe som helst. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har spurt om min adopterte tante, som passet meg mye i oppveksten, er moren min, selv om vi ikke er i slekt biologisk sett. Har du og søsteren en nær relasjon, og kan snakke om det som har vært vanskelig og om følelsene rundt dette, så er det mer naturlig å fortelle at du har lagt merke til denne likheten, og høre hva hun tenker. 

Anonymkode: 866b5...532

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her var det mye sure tilbakemeldinger. Ts, jeg forstår at du oppriktig søker svaret på spørsmålet ditt, og siden du har fått veldig mange argumenter mot å fortelle/vise henne bildet, her kommer to for:

1. Uavhengig av om det å fortelle vil resultere i noe positivt for sin søster, tenker jeg at alle mennesker har rett til å vite hva slags opphav de har. Det høres ut som hun har slitt med selvfølelse og identitet, og selv om dere ikke klarer å finne biologisk far/han er død/han og familien vil ikke ha noe med henne å gjøre eller er mennesker hun har dårlig kjemi med, får hun i det minste vite sannheten - hvis dette er sannheten da.

2. Selv om dine foreldre kan ha valgt å ikke fortelle, er jo ikke det e et argument i seg selv for å fortsette en eventuell løgn. Jeg tenker at de burde ha vært ærlig fra starten av.

Jeg ville kanskje ha gjort litt mer research før jeg foretok meg noe mer overfor din søster. Er det mulig å finne ut hvem han er? Og derfra se om du finner flere holdepunkter for at han er faren hennes, før su sier noe til henne? Som noen over foreslo, snakk med venninner av mora di e.l.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager at jeg kverner om det. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, der man kan diskutere ulike meninger, se en problemstilling fra flere sider og ikke nødvendigvis komme til en konklusjon. 

Og igjen....JEG trenger ikke å vite! Men dette kan potensielt være bra for min søster, eller det kan ikke være det. 

Anonymkode: 76252...d78

Skjønner ikke hvordan du kan tro det skal være bra for din søster å vite? Hun har dere som er familien sin, foreldrene deres var hennes foreldre, de oppdro henne uavhengig av om din far ikke var hennes biologiske. Er du villig til å satste søsken forholdet deres pga dette? 

Hva da om hun har en annen far? Hva får deg til å tro de vil ta imot henne med åpne armer? Og inkludere henne i familie etter x antall år. Hva om hun er adoptert av din far, og at du rører i et vepsebol. Dette fremstår som det kun er noe du bare må finne ut av for egen nysgjerrighet. 

Du skriver potensielt bra, eller ikke bra. Hva det ikke er bra overhodet, så ødelegger du for all fremtid., Er det verdt det? 

Anonymkode: b1650...e59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at du kunne vist henne bildet, og se hva hun sier.

Typ: Se på bildet tante Olga gav meg!

 

Anonymkode: 31e3c...e17

Dette! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun eldst? Slik at din mor kunne vært gravid da hun møtte din far?

Jeg hadde vist min søster bilde og sett hva hun sa. 

Anonymkode: fa943...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vanskelig problemstilling.
Arv: Siden begge foreldrene dine er døde, så antar jeg at arven allerede er fordelt. Har du grunn til å tro at dine søsken vil kreve tilbakebetaling av arv? Jeg håper ikke det.

Ærlighet varer lengst, så jeg ville vist henne bildet og forsikret henne om at hvis det viser seg at han på bildet er hennes biologiske far, så er du uansett like glad i henne og dere er fremdeles søstre. Hvis du viser henne bildet, så bør du være en støtte for henne uansett hva hun velger å gjøre.

 

Anonymkode: c957c...506

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv funnet ut i voksen alder at jeg har en annen far. Jeg har aldri mistenkt at han jeg trodde var min far, ikke var min far. Jeg ble interessert i slektsforskning og sendte på gøy inn en DNA prøve til my heritage. Heller ikke noen andre rundt meg har mistenkt at jeg har en annen far (utenom min mor da åpenbart).

Lang historie kort. Jeg er glad for at jeg fant ut av det. Brikkene falt liksom litt mer på plass. I tillegg er det noe arvelig sykdom på min farsside som var viktig å få vite om.

Fortell om din mistanke til din søster, så får hun selv velge hva hun vil gjøre med den informasjonen. Vi har alle rett til å kjenne til vårt eget opphav.

Anonymkode: 56e26...6e4

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du kan tro det skal være bra for din søster å vite? Hun har dere som er familien sin, foreldrene deres var hennes foreldre, de oppdro henne uavhengig av om din far ikke var hennes biologiske. Er du villig til å satste søsken forholdet deres pga dette? 

Hva da om hun har en annen far? Hva får deg til å tro de vil ta imot henne med åpne armer? Og inkludere henne i familie etter x antall år. Hva om hun er adoptert av din far, og at du rører i et vepsebol. Dette fremstår som det kun er noe du bare må finne ut av for egen nysgjerrighet. 

Du skriver potensielt bra, eller ikke bra. Hva det ikke er bra overhodet, så ødelegger du for all fremtid., Er det verdt det? 

Anonymkode: b1650...e59

Jeg var den som ikke visste i en tilsvarende situasjon som dette. Det er alltid bedre å vite! Uansett hvor opprivende sannheten kan være.

Anonymkode: 56e26...6e4

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skjønner vel at hvis DNA viser hun ikke er deres helsøster, så har du faktisk skjøvet henne UT av flokken? 

Hvordan i alle dager tror du det hadde vært fint å få vite at den du trodde var din far, ikke var biologisk far? 

Ville du selv likt å vite det? Du kan jo også ha annen far

Anonymkode: af271...eee

En venninne av meg fikk vite i voksen alder at hennes far ikke var biologisk far. De hadde alltid hatt et trøblete forhold, men etter at sannheten kom frem fant flere brikker på plass, pluss at hun så ham i et nytt lys. Det hadde ikke vært lett for ham heller å leve på løgnen men gan og moren hadde vært unge og fulgt de rådene de fikk om å skjule sannheten. De har et kjempebra forhold i dag, nå som hemmeligholdet er borte. 
 

Det vil jo ikke ts få oppleve siden foreldrene er døde, men det kan være det vil være godt å vite fordi det kan forklare så mye. Så ts, du kan jo se an. Du må i så fall passe veldig på hvordan du ordlegger deg, at hun er like mye din søster selv om dere skulle ha forskjellig far.

Anonymkode: 20f23...7ba

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...