Gå til innhold

Tror min søster har en annen far, bør jeg si noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en voksen søskenflokk på 5 stk. 4 av vi søsknene er like, både i utseende og oppførsel. 

Men min eldste søster er helt ulik oss, både av utseende og oppførsel. 

Jeg har nå i voksen alder sett bilde av min mor og en ungdomskjæreste, og min søster er utrolig lik han på bildet. Jeg er nesten sikker på at det må være hennes far.

Foreldrene våre er døde, så det nytter ikke å høre med de. 

Min søster hadde ikke noe kjærlig og varmt forhold til foreldrene våre, heller ikke til oss søsken. Hun har liksom ikke passet helt inn, eller funnet sin plass i familien. Tror hun har strevd mye med det. 

Nå lurer jeg på om jeg burde nevnt noe til henne?

Er redd for å rote til noe og gjøre det vanskelig for henne. Samtidig så tenker jeg på at hun kanskje har en fars-familie som er lik henne, og som gjør at hun hadde følt mer tilknytning til de.

Jeg har foreslått at alle vi søsknene skulle ta en DNA-test i forhold til slektgransking (MyHeritage), men dessverre var det bare 1 av søsknene mine som var interessert i det. 

Noen gode råd? 

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du at det er nyttig for DEG eller søsteren din med denne informasjonen?

Om du ikke er 100% sikker på at dette er informasjon som er utelukkende fint og hyggelig for henne, så sier du null.

Eventuelt kan du på død og liv vise henne det bilde av din mor og en ungdomskjæreste. Så kan søsteren din selv finne ut av om hun ser hva du ser. 

Anonymkode: de338...f03

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stebarnsadoptert da jeg var liten. Har alltid hørt, fra jeg var liten, at jeg er så utrolig lik min far (dvs. min stefar, som mange trodde var faren min). Vi er ikke engang litt i slekt ;) Men vi er faktisk litt lik. Jeg er mye mer lik ham enn det jeg er lik min mor og biologisk far. 

Uansett. NEI, du bør ike si noe. Det er ikke uvanlig at 1 eller 2 barn ikke er lik foreldrene og/eller lik noen av søskene sine. Gener kan ha en lunefull måte å operere på. 

Anonymkode: 5d577...f5d

  • Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom ikke hun viser interesse for dette, hadde jeg lagt de ligge…. Det har ingen praktisk betydning for deg. 

Anonymkode: 4ffdf...163

Nei, hun viser ingen interesse for dette, for hun har ikke sett det bildet og har ingen grunn til å mistenkte noe. 

For meg har det absolutt ingen betydning, jeg tenker mest på henne. Hun har ikke hatt det så greit, og tenkt om hun hadde funnet "flokken sin". 

Takker for innspill. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker du at det er nyttig for DEG eller søsteren din med denne informasjonen?

Om du ikke er 100% sikker på at dette er informasjon som er utelukkende fint og hyggelig for henne, så sier du null.

Eventuelt kan du på død og liv vise henne det bilde av din mor og en ungdomskjæreste. Så kan søsteren din selv finne ut av om hun ser hva du ser. 

Anonymkode: de338...f03

TS her. 

Nei, jeg tenker ikke at det er nyttig for meg. Tenker på henne, som kanskje har en familie som er lik henne, og får henne til å føle at hun passer inn. Kanskje har hun også en far som er i live...

Jeg kan nok ikke vise henne bildet, uten å være klar for følgene. For ser hun bildet, så ser hun det selv. Hennes sønn er prikk lik denne mannen. 

Hmm...vanskelig dette. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ble stebarnsadoptert da jeg var liten. Har alltid hørt, fra jeg var liten, at jeg er så utrolig lik min far (dvs. min stefar, som mange trodde var faren min). Vi er ikke engang litt i slekt ;) Men vi er faktisk litt lik. Jeg er mye mer lik ham enn det jeg er lik min mor og biologisk far. 

Uansett. NEI, du bør ike si noe. Det er ikke uvanlig at 1 eller 2 barn ikke er lik foreldrene og/eller lik noen av søskene sine. Gener kan ha en lunefull måte å operere på. 

Anonymkode: 5d577...f5d

Jeg er nesten 100% sikker på at dette må være hennes far. Hennes sønn er prikk lik denne mannen. 

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi er en voksen søskenflokk på 5 stk. 4 av vi søsknene er like, både i utseende og oppførsel. 

Men min eldste søster er helt ulik oss, både av utseende og oppførsel. 

Jeg har nå i voksen alder sett bilde av min mor og en ungdomskjæreste, og min søster er utrolig lik han på bildet. Jeg er nesten sikker på at det må være hennes far.

Foreldrene våre er døde, så det nytter ikke å høre med de. 

Min søster hadde ikke noe kjærlig og varmt forhold til foreldrene våre, heller ikke til oss søsken. Hun har liksom ikke passet helt inn, eller funnet sin plass i familien. Tror hun har strevd mye med det. 

Nå lurer jeg på om jeg burde nevnt noe til henne?

Er redd for å rote til noe og gjøre det vanskelig for henne. Samtidig så tenker jeg på at hun kanskje har en fars-familie som er lik henne, og som gjør at hun hadde følt mer tilknytning til de.

Jeg har foreslått at alle vi søsknene skulle ta en DNA-test i forhold til slektgransking (MyHeritage), men dessverre var det bare 1 av søsknene mine som var interessert i det. 

Noen gode råd? 

Anonymkode: 76252...d78

Litt på siden: Når man bestiller fra MyHeritage vær oppmerksom på at man samtidig bestiller et årsabonnement på kr 1500. Vi ble trukket penger, til og med min datter på 16 som hadde kjøpt testen i gave til seg og sin bestemor (som ønsket å teste seg selv) men vi klarte heldigvis å få refundert alt. Ikke alle klarer å stoppe det. 

Anonymkode: e9f4a...1f9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg har det absolutt ingen betydning, jeg tenker mest på henne. Hun har ikke hatt det så greit, og tenkt om hun hadde funnet "flokken sin". 

Du skjønner vel at hvis DNA viser hun ikke er deres helsøster, så har du faktisk skjøvet henne UT av flokken? 

Hvordan i alle dager tror du det hadde vært fint å få vite at den du trodde var din far, ikke var biologisk far? 

Ville du selv likt å vite det? Du kan jo også ha annen far

Anonymkode: af271...eee

  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skjønner vel at hvis DNA viser hun ikke er deres helsøster, så har du faktisk skjøvet henne UT av flokken? 

Hvordan i alle dager tror du det hadde vært fint å få vite at den du trodde var din far, ikke var biologisk far? 

Ville du selv likt å vite det? Du kan jo også ha annen far

Anonymkode: af271...eee

Det er jo akkurat dette jeg prøver å finne ut av da, hva som er det beste å gjøre. 

Og vi hadde vel ikke skjøvet henne ut av flokken, vi har jo fortsatt samme mor da. Og som sagt, så tror jeg aldri hun har følt seg som en av flokken, og at dette har vært vanskelig for henne. Ikke fordi hun har vært utstøtt, men fordi hun er så annerledes enn oss og føler seg nok ikke helt hjemme i vår væremåte, humor m.m.

Tenk om hun har en pappa i live, og ikke får vite det? Tenk om hun har masse slekt som er som henne? Det kan jo være en berikelse for henne også, vi vet jo ikke 🤷‍♀️

Om jeg ville visst det om jeg hadde en annen far....ja, det tror jeg kanskje. Særlig nå som vår far er død, så hadde det ikke såret han heller. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Litt på siden: Når man bestiller fra MyHeritage vær oppmerksom på at man samtidig bestiller et årsabonnement på kr 1500. Vi ble trukket penger, til og med min datter på 16 som hadde kjøpt testen i gave til seg og sin bestemor (som ønsket å teste seg selv) men vi klarte heldigvis å få refundert alt. Ikke alle klarer å stoppe det. 

Anonymkode: e9f4a...1f9

Leste litt om dette når jeg sjekket MyHeritage ja. Så at veldig mange har negativ erfaring med de. Takker for advarsel 🩷

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo akkurat dette jeg prøver å finne ut av da, hva som er det beste å gjøre. 

Og vi hadde vel ikke skjøvet henne ut av flokken, vi har jo fortsatt samme mor da. Og som sagt, så tror jeg aldri hun har følt seg som en av flokken, og at dette har vært vanskelig for henne. Ikke fordi hun har vært utstøtt, men fordi hun er så annerledes enn oss og føler seg nok ikke helt hjemme i vår væremåte, humor m.m.

Tenk om hun har en pappa i live, og ikke får vite det? Tenk om hun har masse slekt som er som henne? Det kan jo være en berikelse for henne også, vi vet jo ikke 🤷‍♀️

Om jeg ville visst det om jeg hadde en annen far....ja, det tror jeg kanskje. Særlig nå som vår far er død, så hadde det ikke såret han heller. 

Anonymkode: 76252...d78

Tror du det hadde stått en familie på andre siden og tatt henne i mot med åpne armer? Ikke vær naiv. 

Det er virkelig ikke slik at voksne mennesker ønsker å plutselig vite om en ukjent halvsøsken. Og at gamle tanter og onkler vil inkludere en voksen niese ut av det blå. 

Og hun mister jo halvparten av sin familie hvis DNA viser at hun har annen far. Uten å få noe for det. Genetikk betyr ikke at hun får nære relasjoner. Det er jo dere et bevis på. 

 

Anonymkode: af271...eee

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, hun viser ingen interesse for dette, for hun har ikke sett det bildet og har ingen grunn til å mistenkte noe. 

For meg har det absolutt ingen betydning, jeg tenker mest på henne. Hun har ikke hatt det så greit, og tenkt om hun hadde funnet "flokken sin". 

Takker for innspill. 

Anonymkode: 76252...d78

når man er totalt ulik alle i familien sin så er man klar over det selv. Tro meg.

Alle i min familie er tykke, høye, store føtter, lyst hår og grønne øyne. Mens jeg er lav, tynn, veldig mørkt hår og lyseblå øyne. Personligheten min er så ulik familien at vi ikke omgås lengre. Det gir mening for meg om jeg egentlig har en annen far, men hva så? Hadde jeg ønsket å finne ut av slikt så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 386c0...851

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort. På en side kan det være vanskelig for henne at du tror hun har en annen far, og om det viser seg å stemme kan hele hennes verden falle i grus. På den andre side kan det jo vise seg at hun har en familie ekstra som viser seg å være et positivt innskudd i hennes liv. 

Kanskje du kan vise bildet i en situasjon som er naturlig, feks. at du har dette bildet og noen andre bilder fremme en gang hun er på besøk, og si at du bare ser igjennom gamle bilder. Så får du se om hun reagerer på samme måte som deg når hun ser bildet av ekskjæresten til deres mor? Om hun ikke reagerer, ville jeg bare latt det ligge.

Anonymkode: 3738f...77c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du det hadde stått en familie på andre siden og tatt henne i mot med åpne armer? Ikke vær naiv. 

Det er virkelig ikke slik at voksne mennesker ønsker å plutselig vite om en ukjent halvsøsken. Og at gamle tanter og onkler vil inkludere en voksen niese ut av det blå. 

Og hun mister jo halvparten av sin familie hvis DNA viser at hun har annen far. Uten å få noe for det. Genetikk betyr ikke at hun får nære relasjoner. Det er jo dere et bevis på. 

 

Anonymkode: af271...eee

Tja...mulig det er naivt i dine øyne. Men det skjer jo faktisk at slekt som finner hverandre blir veldig glad også, så hva som skjer, blir jo bare spekulasjoner fra både din og min side. 

Skal jeg la være å si noe, fordi de kanskje ikke vil ha noe med henne å gjøre? Eller skal jeg si noe, for å gi henne muligheten til å bli kjent med din far/farssiden? Dilemma dette altså 🤷‍♀️

At hun mister halvparten av sin familie, tror jeg ikke. Kan ikke se for meg at noen i min fars slekt ville slå hånden av henne, fordi hun har en annen far. Dette er voksne, fornuftige folk. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp myheritage i julegave til alle 🙈

Anonymkode: 757aa...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort. På en side kan det være vanskelig for henne at du tror hun har en annen far, og om det viser seg å stemme kan hele hennes verden falle i grus. På den andre side kan det jo vise seg at hun har en familie ekstra som viser seg å være et positivt innskudd i hennes liv. 

Kanskje du kan vise bildet i en situasjon som er naturlig, feks. at du har dette bildet og noen andre bilder fremme en gang hun er på besøk, og si at du bare ser igjennom gamle bilder. Så får du se om hun reagerer på samme måte som deg når hun ser bildet av ekskjæresten til deres mor? Om hun ikke reagerer, ville jeg bare latt det ligge.

Anonymkode: 3738f...77c

Ja, jeg lurer litt på å gjøre det sånn. Ikke rart hvis vi ser igjennom gamle bilder, nå som vi rydder hus og hytte etter foreldre. 

Og helt enig, hvis hun ikke reagerer, så lar jeg det ligge. Da har jeg på en måte gitt henne mulighet til å se det selv.

For jeg tenker jo litt på om det skulle komme frem uansett en eller annen gang, og hun føler at ting faller på plass i livet hennes, også sitter jeg der og har mistenkt det i mange år, men ikke sagt noe. Det hadde heller ikke vært riktig. 

 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

når man er totalt ulik alle i familien sin så er man klar over det selv. Tro meg.

Alle i min familie er tykke, høye, store føtter, lyst hår og grønne øyne. Mens jeg er lav, tynn, veldig mørkt hår og lyseblå øyne. Personligheten min er så ulik familien at vi ikke omgås lengre. Det gir mening for meg om jeg egentlig har en annen far, men hva så? Hadde jeg ønsket å finne ut av slikt så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 386c0...851

TS her. 

Så nyttig å høre fra noen som føler på det samme som jeg tror hun gjør. Takk 🙌

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, hun viser ingen interesse for dette, for hun har ikke sett det bildet og har ingen grunn til å mistenkte noe. 

For meg har det absolutt ingen betydning, jeg tenker mest på henne. Hun har ikke hatt det så greit, og tenkt om hun hadde funnet "flokken sin". 

Takker for innspill. 

Anonymkode: 76252...d78

Dette har du da ikke noe med. Du kan ødelegge forholdet dere imellom. Og funnet flokken sin? Er ikke en flokk med ulver. Hun har da null garanti for at de ville hatt noe med henne å gjøre om hun hadde en annen far. Det kan gjøre situasjonen ekstra ille. Du bør respektere din avøde mor og la det ligge. Hadde moren din hatt en annen barnefar til din eldste søster så kan det vøre en grunn til at ting ble som det ble. 

Anonymkode: b1650...e59

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo akkurat dette jeg prøver å finne ut av da, hva som er det beste å gjøre. 

Og vi hadde vel ikke skjøvet henne ut av flokken, vi har jo fortsatt samme mor da. Og som sagt, så tror jeg aldri hun har følt seg som en av flokken, og at dette har vært vanskelig for henne. Ikke fordi hun har vært utstøtt, men fordi hun er så annerledes enn oss og føler seg nok ikke helt hjemme i vår væremåte, humor m.m.

Tenk om hun har en pappa i live, og ikke får vite det? Tenk om hun har masse slekt som er som henne? Det kan jo være en berikelse for henne også, vi vet jo ikke 🤷‍♀️

Om jeg ville visst det om jeg hadde en annen far....ja, det tror jeg kanskje. Særlig nå som vår far er død, så hadde det ikke såret han heller. 

Anonymkode: 76252...d78

Ut i fra det du skriver hei tråden, så høres det ut som at dere allerede ikke inkluderer henne i flokken. Tror du forholdet blir  er positivt mellom dere søsken dersom hun skulle vise seg å være halvsøsteren deres? Og hvorfor tror du at hun skal ha det bedre med «flokken sin»? Selv om det skulle vise seg at dere er halvsøsken, så er hun er jo like mye del i deres flokk som en eventuell annen!

Anonymkode: cb7d1...ae8

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...