Gå til innhold

Tror min søster har en annen far, bør jeg si noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en voksen søskenflokk på 5 stk. 4 av vi søsknene er like, både i utseende og oppførsel. 

Men min eldste søster er helt ulik oss, både av utseende og oppførsel. 

Jeg har nå i voksen alder sett bilde av min mor og en ungdomskjæreste, og min søster er utrolig lik han på bildet. Jeg er nesten sikker på at det må være hennes far.

Foreldrene våre er døde, så det nytter ikke å høre med de. 

Min søster hadde ikke noe kjærlig og varmt forhold til foreldrene våre, heller ikke til oss søsken. Hun har liksom ikke passet helt inn, eller funnet sin plass i familien. Tror hun har strevd mye med det. 

Nå lurer jeg på om jeg burde nevnt noe til henne?

Er redd for å rote til noe og gjøre det vanskelig for henne. Samtidig så tenker jeg på at hun kanskje har en fars-familie som er lik henne, og som gjør at hun hadde følt mer tilknytning til de.

Jeg har foreslått at alle vi søsknene skulle ta en DNA-test i forhold til slektgransking (MyHeritage), men dessverre var det bare 1 av søsknene mine som var interessert i det. 

Noen gode råd? 

Anonymkode: 76252...d78

Nei det angår ikke deg på noe som helst måte. 

For alt du vet så vet foreldrene dine om det, men har tatt et valg for mange år siden. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en voksen søskenflokk på 5 stk. 4 av vi søsknene er like, både i utseende og oppførsel. 

Men min eldste søster er helt ulik oss, både av utseende og oppførsel. 

Jeg har nå i voksen alder sett bilde av min mor og en ungdomskjæreste, og min søster er utrolig lik han på bildet. Jeg er nesten sikker på at det må være hennes far.

Foreldrene våre er døde, så det nytter ikke å høre med de. 

Min søster hadde ikke noe kjærlig og varmt forhold til foreldrene våre, heller ikke til oss søsken. Hun har liksom ikke passet helt inn, eller funnet sin plass i familien. Tror hun har strevd mye med det. 

Nå lurer jeg på om jeg burde nevnt noe til henne?

Er redd for å rote til noe og gjøre det vanskelig for henne. Samtidig så tenker jeg på at hun kanskje har en fars-familie som er lik henne, og som gjør at hun hadde følt mer tilknytning til de.

Jeg har foreslått at alle vi søsknene skulle ta en DNA-test i forhold til slektgransking (MyHeritage), men dessverre var det bare 1 av søsknene mine som var interessert i det. 

Noen gode råd? 

Anonymkode: 76252...d78

Jeg tenker at hvis din søster har normale evner og ønsker å finne ut av dette, så gjør hun det.

Og hva er dette med at du «tror» hun sliter, «tror» hun føler seg utenfor. Altså. Hvis dette er en reell bekymring du har, så må du snakke med henne om det. Hvilken søster er du hvis du oppriktig går rundt og tror at din søster sliter, uten å gjøre noe med det, utenom å vurdere å potensielt lage et kaos hun ikke har bedt om ved å «avsløre» at hun har en annen far. 
 

Virkelig. Skjerp deg.

Anonymkode: cb7d1...ae8

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut i fra det du skriver hei tråden, så høres det ut som at dere allerede ikke inkluderer henne i flokken. Tror du forholdet blir  er positivt mellom dere søsken dersom hun skulle vise seg å være halvsøsteren deres? Og hvorfor tror du at hun skal ha det bedre med «flokken sin»? Selv om det skulle vise seg at dere er halvsøsken, så er hun er jo like mye del i deres flokk som en eventuell annen!

Anonymkode: cb7d1...ae8

Hvordan i all verden har du fått det for deg at vi ikke inkluderer henne i flokken?

Hun er en høyt elsker storesøster av oss alle, og vi vil kun hennes beste. Men problemet er at vi vet jo ikke hva som er best for henne; å vite, eller ikke vite. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange søsken er veldig ulike utseendemessig. Jeg og min søster er det, i tillegg til at vi er helt forskjellige følelsesmessig osv. Vi misforstår hverandre hele tiden og jeg tenker ofte på at det er rart at vi deler mye av det samme arvemateriale. Likevel er jeg helt sikker på at vi er helsøsken (vi har bla begge to tydelig arv fra begge foreldrene, men vi har arvet forskjellige ting). Så med mindre du har andre klare bevis på din antagelse (hennes bursdag osv) så synes jeg ikke du har særlig gode «bevis». Dessuten har ikke foreldrene, som nå er døde, tatt opp dette tidligere, så her synes jeg du skal ha ha fingerene av fatet og la det ligge. Dette har du ingenting med, og du vet dessuten ikke noe om at din søster har en familie som ventet på henne. Selv om det skulle være sant at søsteren din har en annen far kan det jo kun bare bli (enda en) skuffelse. Så hadde absolutt ikke sagt noe, med mindre din søster oppsøker deg og lurer på om hin har en annen far. Da kan du kanskje vise fram bildet.

Anonymkode: 04362...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at hvis din søster har normale evner og ønsker å finne ut av dette, så gjør hun det.

Og hva er dette med at du «tror» hun sliter, «tror» hun føler seg utenfor. Altså. Hvis dette er en reell bekymring du har, så må du snakke med henne om det. Hvilken søster er du hvis du oppriktig går rundt og tror at din søster sliter, uten å gjøre noe med det, utenom å vurdere å potensielt lage et kaos hun ikke har bedt om ved å «avsløre» at hun har en annen far. 
 

Virkelig. Skjerp deg.

Anonymkode: cb7d1...ae8

Oi, takk for den! 

Vi er en sammenspleiset søskenflokk, vi har snakket og snakket bestandig, og er åpne mot hverandre. Vi vet at hun har slitt med å finne sin plass, og at hun har følt seg annerledes. Det betyr jo ikke at vi ikke har gjort noe med det. Men hun har selv sagt at det skyldes ikke oss, det skyldes bare at hun føler seg så annerledes enn oss. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det angår ikke deg på noe som helst måte. 

For alt du vet så vet foreldrene dine om det, men har tatt et valg for mange år siden. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

Ja, den tanken har jeg også tenkt. At pappa kanskje visste om det. 

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange søsken er veldig ulike utseendemessig. Jeg og min søster er det, i tillegg til at vi er helt forskjellige følelsesmessig osv. Vi misforstår hverandre hele tiden og jeg tenker ofte på at det er rart at vi deler mye av det samme arvemateriale. Likevel er jeg helt sikker på at vi er helsøsken (vi har bla begge to tydelig arv fra begge foreldrene, men vi har arvet forskjellige ting). Så med mindre du har andre klare bevis på din antagelse (hennes bursdag osv) så synes jeg ikke du har særlig gode «bevis». Dessuten har ikke foreldrene, som nå er døde, tatt opp dette tidligere, så her synes jeg du skal ha ha fingerene av fatet og la det ligge. Dette har du ingenting med, og du vet dessuten ikke noe om at din søster har en familie som ventet på henne. Selv om det skulle være sant at søsteren din har en annen far kan det jo kun bare bli (enda en) skuffelse. Så hadde absolutt ikke sagt noe, med mindre din søster oppsøker deg og lurer på om hin har en annen far. Da kan du kanskje vise fram bildet.

Anonymkode: 04362...473

Enda en skuffelse, eller kan det bli en glede for henne, det er jo akkurat det som er vanskelig. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din mor noen søsken eller gamle venninner du kunne ha snakket med om dette? 
 

Skjønner godt at du lurer, og hun selv har garantert tenkt ting rundt dette. 

Anonymkode: ecef4...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt du vet kan dette være et valg dine foreldre tok. Og hvorfor røre for mye opp i det. Virket nesten som du vil kaste ho ut av familien, ved å prøve å få henne til en ny familie.

Er fare for at du faktisk vil ødelegge forholdet enda mer ved å gjøre det.

Jeg er ikke lik noen av mine søsken. Har fleipet flere ganger jeg må være adoptert. Men for å si det når vi leverte inn på slik DNA. Så viste det at  vi er helsøsken. Så trekk kan gå langt bak i slekta

Anonymkode: e47b6...fc8

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med de fleste her inne. Jeg ville absolutt ønsket å få vite det. Har en veldig god venn som nylig fant ut at h*n har en annen far. Dessverre døde biologisk far for få år siden, så de møttes aldri. Min venn har alltid følt seg annerledes enn søskene, og noe har skurret. H*n er lei seg for å ikke ha fått vite før, men er så takknemlig over å endelig få svar. Mange brikker falt på plass. H*n har fått kontakt med sin biologiske familie på farssiden, og blir kjent med hvem han var. Min venn kjenner også på en lettelse av å ikke ha samme far som sine søsken. H*n har følt at h*n har et helt annet lynne, og mer lett til sinns enn sine halvsøsken og faren h*n vokste opp med. Fortell om dine mistanker på en respektfull måte, der din søster skjønner at det kommer fra en god plass. Håper virkelig hun får vite det om hun faktisk har en annen far enn dere andre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville visst det om jeg hadde en annen far! Så jeg ville sagt fra hva jeg fant. 

Anonymkode: 83442...82c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt på siden: Når man bestiller fra MyHeritage vær oppmerksom på at man samtidig bestiller et årsabonnement på kr 1500. Vi ble trukket penger, til og med min datter på 16 som hadde kjøpt testen i gave til seg og sin bestemor (som ønsket å teste seg selv) men vi klarte heldigvis å få refundert alt. Ikke alle klarer å stoppe det. 

Anonymkode: e9f4a...1f9

Mitt råd som amatør-slektsforsker er å holde seg borte fra dette helv...  Amerikansk/Israeliske møkkafirmaet.  De som tar DNA-test gjennom dem f.eks., må  være klar over at de gir fra seg DNA`et sitt gratis til de som de kan bruke kommesiellt etterpå.

Anonymkode: 6c8d9...523

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, den tanken har jeg også tenkt. At pappa kanskje visste om det. 

Anonymkode: 76252...d78

Uavhengig i om det er noe foreldrene dine vet eller ei så har du ingenting med å gå å rote i dette den dag i dag - bare fordi du tror og lurer - det angår ikke deg. La det ligge. 

Ikke lur noen med på DNA test for å tilfredsstille dine egne egoistiske behov for å vite. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uavhengig i om det er noe foreldrene dine vet eller ei så har du ingenting med å gå å rote i dette den dag i dag - bare fordi du tror og lurer - det angår ikke deg. La det ligge. 

Ikke lur noen med på DNA test for å tilfredsstille dine egne egoistiske behov for å vite. 

Anonymkode: 9e8f4...f28

Da tror jeg at jeg har ordlagt meg helt feil her inne, for JEG har ikke behov for å vite. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mitt råd som amatør-slektsforsker er å holde seg borte fra dette helv...  Amerikansk/Israeliske møkkafirmaet.  De som tar DNA-test gjennom dem f.eks., må  være klar over at de gir fra seg DNA`et sitt gratis til de som de kan bruke kommesiellt etterpå.

Anonymkode: 6c8d9...523

Ja, har lest mye negativt om de. Finnes det noe du kan anbefale ang. DNA-testing? 

Da tenker jeg ikke i forhold til min søster, men om man skulle ønske å ta en DNA-test selv, for å spore slekt og slik, finnes det noen seriøse, trygge aktører? 

Anonymkode: 76252...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke enig med de fleste her inne. Jeg ville absolutt ønsket å få vite det. Har en veldig god venn som nylig fant ut at h*n har en annen far. Dessverre døde biologisk far for få år siden, så de møttes aldri. Min venn har alltid følt seg annerledes enn søskene, og noe har skurret. H*n er lei seg for å ikke ha fått vite før, men er så takknemlig over å endelig få svar. Mange brikker falt på plass. H*n har fått kontakt med sin biologiske familie på farssiden, og blir kjent med hvem han var. Min venn kjenner også på en lettelse av å ikke ha samme far som sine søsken. H*n har følt at h*n har et helt annet lynne, og mer lett til sinns enn sine halvsøsken og faren h*n vokste opp med. Fortell om dine mistanker på en respektfull måte, der din søster skjønner at det kommer fra en god plass. Håper virkelig hun får vite det om hun faktisk har en annen far enn dere andre. 

TS her. 

Det er akkurat sånn jeg tenker på. Tenk om min søster kunne fått noe positivt ut av det. 

I følge de her inne på KG kan det kun gå ille, men slike historier som du forteller, hender jo de også. 

Takk 🩷

Anonymkode: 76252...d78

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville visst det om jeg hadde en annen far! Så jeg ville sagt fra hva jeg fant. 

Anonymkode: 83442...82c

TS her. 

Jeg har grublet mye på dette, og kommet frem til at jeg ville også visst det hvis det var meg det gjaldt. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For alt du vet kan dette være et valg dine foreldre tok. Og hvorfor røre for mye opp i det. Virket nesten som du vil kaste ho ut av familien, ved å prøve å få henne til en ny familie.

Er fare for at du faktisk vil ødelegge forholdet enda mer ved å gjøre det.

Jeg er ikke lik noen av mine søsken. Har fleipet flere ganger jeg må være adoptert. Men for å si det når vi leverte inn på slik DNA. Så viste det at  vi er helsøsken. Så trekk kan gå langt bak i slekta

Anonymkode: e47b6...fc8

Hvordan virker det som om jeg vil kaste henne ut av familien? 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan virker det som om jeg vil kaste henne ut av familien? 

Anonymkode: 76252...d78

Du virker så opphengt i at ho er anderledes og ikke lignet osv

Anonymkode: e47b6...fc8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har din mor noen søsken eller gamle venninner du kunne ha snakket med om dette? 
 

Skjønner godt at du lurer, og hun selv har garantert tenkt ting rundt dette. 

Anonymkode: ecef4...4f9

Min mor hadde en søster. Det var hun som ga meg det gamle bildet, etter at mor døde. Jeg følte nesten at hun ga meg det av en grunn, for det var det eneste bildet hun kom med. 

Men dessverre døde hun også, før jeg fikk spurt henne. Jeg kikket ikke nøye på bildet når jeg fikk det, så det tok dessverre litt tid. 

Men mor har 2 brødre også, jeg kan jo evt. fiske litt hos de ja. 

Anonymkode: 76252...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...