Gå til innhold

Det er idiotisk at folk lage seg ønskeliste når de skal gifte seg (å legge ut på nett) - ønsker en seg penger ja da er problemet løst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

GrønnNellik68 skrev (31 minutter siden):

Hva er din kultur?

Jeg vet i fattigere land enn Norge så er bryllupp viktig det er forening av to familier ikke bare mann og kone og der starter de ofte fra scratch og da forståelig at man trenger mye for å skape ett hjem. 

Men i Norge er det ikke strengt tatt nødvendig. Mye er status og fasade og når en skal kjøpe masse ting man egentlig ikke har bruk .

En årgangsvin til å feire framtidig bryllups dag med er noe mer meningsfullt som hyller kjærligheten syns jeg,  da hvis det holder til ett 10 eller 20 års bryllups dag da.. 

 

 

Øvre middeklasse i Norge, barn av etterkrigsgenerasjonen. "Norsk" mange generasjoner tilbake, stammer fra gardsslekt på 1800 tallet, deretter besteforeldre og foreldre som tok utdannelse utover gymnasiet. 

Gaver i bryllup er tradisjon. Ja, det har gått fra en nødvendighet, til overflod. Men for meg symboliserer det fortsatt noe å få noe som brukes jevnlig i vårt hus gjennom hele vårt ekteskap i bryllupsgave. At jeg vet at når jeg dekker på bordet til jul, så er det service fra mine avdøde besteforeldre, som jeg kan kombinere med deres sølvbestikk, og linservietter etter enda eldre slekt. At når jeg henter frem tulipanvasen så er det fra en tante som ikke er her lenger. 

Så selv om jeg og mannen allerede hadde skapt et hjem med alt det materielle man trenger. Og selv kunne gått ut og kjøpt alt på ønskelisten på dagen. Så betyr disse gjenstandene mye for oss. 

Anonymkode: 0a546...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

On 6/15/2024 at 1:46 PM, AnonymBruker said:

Øvre middeklasse i Norge, barn av etterkrigsgenerasjonen. "Norsk" mange generasjoner tilbake, stammer fra gardsslekt på 1800 tallet, deretter besteforeldre og foreldre som tok utdannelse utover gymnasiet. 

Gaver i bryllup er tradisjon. Ja, det har gått fra en nødvendighet, til overflod. Men for meg symboliserer det fortsatt noe å få noe som brukes jevnlig i vårt hus gjennom hele vårt ekteskap i bryllupsgave. At jeg vet at når jeg dekker på bordet til jul, så er det service fra mine avdøde besteforeldre, som jeg kan kombinere med deres sølvbestikk, og linservietter etter enda eldre slekt. At når jeg henter frem tulipanvasen så er det fra en tante som ikke er her lenger. 

Så selv om jeg og mannen allerede hadde skapt et hjem med alt det materielle man trenger. Og selv kunne gått ut og kjøpt alt på ønskelisten på dagen. Så betyr disse gjenstandene mye for oss. 

Anonymkode: 0a546...807

imponerende tradisjonsbundethet

Anonymkode: fc2f1...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 11.6.2024 den 14.30):

Enkelte mennesker har så dårlig smak at man må ha en meget spesifisert ønskeliste. Det er begrenset hvor mye ræl man orker å kaste i restavfallsbøtta. 

Ofte ønsker man seg service, og da er det kjekt å sitte igjen med én serie fremfor 7 middagstallerkener fra 7 forskjellige serier. 

Servise. Service får du utført på bilen, butikkansatte yter (god/dårlig) service. Når noen ønsker seg ett middagsservise, er det altså med s. 

Anonymkode: 84dbc...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Servise. Service får du utført på bilen, butikkansatte yter (god/dårlig) service. Når noen ønsker seg ett middagsservise, er det altså med s. 

Anonymkode: 84dbc...90f

ja, der var det en liten skrivefeil gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gjester etterspør ønskeliste. Vi synes det er kleint og utsetter det, men det blir stadig etterlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig, og den eldre garde ønsker seg veldig at man gjør det. Ser en slektning som skal gifte seg snart, og da ble gaveliste etterspurt i lang tid inntil de fikk laget en med bittelitt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er helt topp jeg! Da vet man hva man har å forholde seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...