Gå til innhold

Det er idiotisk at folk lage seg ønskeliste når de skal gifte seg (å legge ut på nett) - ønsker en seg penger ja da er problemet løst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser så idiotisk ut at folk som skal gifte seg lager ønskeliste til gavebordet som de skal ha. Jeg mener det er rett og slett frekt å gjøre.

Kan en ikke da heller si at en ønsker seg penger også er problemet løst i stendefor å skrive en lang liste...

Idioti lenge leve!!!

Anonymkode: 890e2...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempekjekt med gaveliste synes jeg. Skjønner jo at brudeparet ikke ønsker 10 boller og vaser.. 

Anonymkode: 70c2f...883

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen blir sure for penger altså, men det er mange som absolutt ikke vil gi penger

Anonymkode: 20a65...3e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2024 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Det ser så idiotisk ut at folk som skal gifte seg lager ønskeliste til gavebordet som de skal ha. Jeg mener det er rett og slett frekt å gjøre.

Kan en ikke da heller si at en ønsker seg penger også er problemet løst i stendefor å skrive en lang liste...

Idioti lenge leve!!!

Anonymkode: 890e2...ea8

Enkelte mennesker har så dårlig smak at man må ha en meget spesifisert ønskeliste. Det er begrenset hvor mye ræl man orker å kaste i restavfallsbøtta. 

Ofte ønsker man seg service, og da er det kjekt å sitte igjen med én serie fremfor 7 middagstallerkener fra 7 forskjellige serier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk1

Jeg syns det er motsatt, veldig greit når folk er tydelige på hva de ønsker seg - uansett om det er penger eller ting / utstyr. Det at det er på nett er jo bare endring i tiden. Før var det helt vanlig at brudeparet hadde ønskeliste på feks glassmagasinet eller andre lokale butikker. Så fant man noe de ønsket seg i den prisklassen man tenkte seg, og så markerte de det som solgt slik at ikke de fikk dobbelt opp. Ønsket de seg noe i en serie / service , så kunne du kjøpe 2 tallerken feks 😊 Helt motsatt av frekt - ryddig og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser enda mer idiotisk ut å ha pengeinnsamling som bryllupsgave. Når man gir penger blir man litt presset til å gi mer enn man hadde tenkt da det er så tydelig hva hver og en gir. Med gaver kan man være observant og gjøre et godt kjøp.

Vi lagde ønskeliste, emn delte den kun til de som spurte. Merkelig nok var det få som spurte men 95% kjøpte fra den. Så det er tydelig at de fleste vil ha ønskeliste og derfor søkte den opp på nett.

Anonymkode: afbc1...a95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er koselig å gi en konkret ting. Med gaveliste er jeg sikker på at jeg gir noe brudeparet ønsker seg og at de ikke får dobbelt. Jeg prøver å være tidlig ute slik at jeg kan finne noe på ønskelista jeg synes er hyggelig å gi og i riktig prisklasse.

Anonymkode: 0b536...af2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer idioti å ønske seg penger. Hvis man har ønskeliste får man noe man ønsker seg/trenger - i tillegg er dette en ting man kan mimre over: "Denne fikk vi i bryllupsgave av tante Olga ❤️). Ikke enig i din betraktning, med andre ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er håpløst å ønske seg penger jeg.

Anonymkode: 66996...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger gir vi ikke, og ønsker(ønsket) vi oss ikke. Det er kun til onfirmasjon den som feires får noe penger i vår familie, selv der forventes det en ønskeliste og man gir helst presanger. Til dåp har jeg aldri hørt om pengegaver i virkeligheten, men det virker som standard her inne. Til bryllup vil jeg si det er frekt  og veldig stusselig å ønske seg. 

Lange konkrete ønskelister er absolutt mest å foretrekke, og absolutt det minst frekke. 

Anonymkode: bbd24...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig. Har ingen ønskeliste til vårt bryllup. Vi har jo alt vi trenger, hva skal vi med enda mer ting? I tillegg synes jeg hele konseptet med å «bestille» gaver fra gjestene føles litt kleint og det er jo null overraskelse. Da er det bedre at gjestene gir noe de tror vi blir glade for. I verste fall kan man bytte det.

I utgangspunktet kunne man ønsket seg reisegavekort, men da er man jo låst til en leverandør. Heldigvis er det vanligst å gi penger i konas kultur.

Anonymkode: 62fc3...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Penger gir vi ikke, og ønsker(ønsket) vi oss ikke. Det er kun til onfirmasjon den som feires får noe penger i vår familie, selv der forventes det en ønskeliste og man gir helst presanger. Til dåp har jeg aldri hørt om pengegaver i virkeligheten, men det virker som standard her inne. Til bryllup vil jeg si det er frekt  og veldig stusselig å ønske seg. 

Lange konkrete ønskelister er absolutt mest å foretrekke, og absolutt det minst frekke. 

Anonymkode: bbd24...a92

Spiller ingen rolle for meg om folk ønsker seg ting eller penger, så lenge jeg får beskjed sånn at jeg kan gi de noe de vil ha 😊 penger til dåp er supert, rett på sparekonto til barnet. Mange som gifter seg er jo vel etablerte, og har ofte bodd enslig før det - så ikke bare har de alt av utstyr fra før, men dobbelt opp.. Jeg husker noen som ønsket seg penger til bryllupet, som skulle gå til å bygge veranda. Helt topp - i stedet for 4 miksmastere og masse annet de ikke trengte, så har vi alle gitt de en veranda i sammen. 

Anonymkode: 8af62...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes penger er veldig rart og upersonlig som gave. 

Tingene vi fikk i bryllupet for 15 år siden er veldig verdifulle for oss. Det er noe i bruk nesten daglig, og da husker jeg hvem som ga oss akkurat den vasen, deler av det serviset, og så videre. Mye er fra slektninger som ikke er her lenger. For eksempel brukes nå finserviset fra besteforeldre sammen med deres sølvtøy hver høytid, det er veldig fint og spesielt å finne frem. 

Så tommel opp for ønskelister herfra. 

Anonymkode: 0a546...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig burde ikke gavene i 2024 bety en dritt. Det var verd noe for 40-50 år siden da nyttige gaver i brylluppet gikk med til å starte opp ett hjem og en familie med sin nye mann. 

Alt det er jo borte nå. Alle har jo alt de trenger stort sett. Og med to inntekter så skulle det meste gå an og fikse selv. 

Syns folk er ille borskjemte blitt. Hva med å ha ett bryllupp uten gaver der poenget er å feire kjærligheten og ha en sammenkomst basert på kjærlighet, vennskap, samhold, fest, tro og håp for fremtiden. En arena der en kan møte folk man ikke ser hver dag. Pluss uten gaver slipper man folk med dårlig smak og bytte ting som ikke faller i smak osv osv osv.. heller kan de vel ta med litt mat og drikke da som de og gjorde før i tiden for å bidra. Bryllup er dyrt så det hadde jo kommet godt med å få litt drahjelp tenker jeg da. Men mulig jeg er helt på jordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjester etterspør en liste for å vite hva slags gave de skal gå for. Det er veldig vanlig. De jeg kjenner som hadde penger på ønskelista ville bruke det til bryllupsreise, da dette var et par som vanligvis ikke hadde råd til å reise på sydenturer (bryllupet var spart opp til over lang tid). Det syntes jeg var fint, for jeg følte jeg bidro til en fin opplevelse for dem fremfor en duppedings som blir glemt i et skap. 

Anonymkode: d32ce...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å bare gi penger også, men kunne jo gitt penger om brudeparet ønsket seg støtte til bryllupsreise. 
 

Ellers syns jeg gsveliste er veldig bra! Selvsagt ønsker brudepar seg ting som passer til deres smak, og ikke alt mulig ræl. Skjønner virkelig ikke hvordan noen kan reagerer på det.

Anonymkode: 1312b...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GrønnNellik68 skrev (17 minutter siden):

Egentlig burde ikke gavene i 2024 bety en dritt. Det var verd noe for 40-50 år siden da nyttige gaver i brylluppet gikk med til å starte opp ett hjem og en familie med sin nye mann. 

Alt det er jo borte nå. Alle har jo alt de trenger stort sett. Og med to inntekter så skulle det meste gå an og fikse selv. 

Syns folk er ille borskjemte blitt. Hva med å ha ett bryllupp uten gaver der poenget er å feire kjærligheten og ha en sammenkomst basert på kjærlighet, vennskap, samhold, fest, tro og håp for fremtiden. En arena der en kan møte folk man ikke ser hver dag. Pluss uten gaver slipper man folk med dårlig smak og bytte ting som ikke faller i smak osv osv osv.. heller kan de vel ta med litt mat og drikke da som de og gjorde før i tiden for å bidra. Bryllup er dyrt så det hadde jo kommet godt med å få litt drahjelp tenker jeg da. Men mulig jeg er helt på jordet. 

Selvfølgelig har man alt man trenger. Og det vi ønsket oss kunne vi lett gått ut og kjøpt oss selv. 

Men vår liste var gjennomtenkte, varige og klassiske ting. Alt er fortsatt jevnlig i bruk. Da er symbolverdien i at det var en bryllupsgave veldig fin for oss. 

Snudd på det ville jeg som gjest ikke likt å møte uten gave. Om bryllupsparet ikke hadde ønsket seg noe ville jeg likevel tatt med en lagringsvin som skulle åpnes ved 20 års bryllupsdag, et gavekort til restaurant, eller noe slik. Det sitter dypt i kulturen vår å gi noe når man blir invitert til noe stort. 

Anonymkode: 0a546...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud HELT UENIG. Uten gaveliste aner man jo ikke hva man skal gi! Utrolig teit for brudeparet å ende opp med masse ræl de ikke trenger, eller dobbelt opp av ting. Ja takk til gavelister, alltid! 

Anonymkode: e3312...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvfølgelig har man alt man trenger. Og det vi ønsket oss kunne vi lett gått ut og kjøpt oss selv. 

Men vår liste var gjennomtenkte, varige og klassiske ting. Alt er fortsatt jevnlig i bruk. Da er symbolverdien i at det var en bryllupsgave veldig fin for oss. 

Snudd på det ville jeg som gjest ikke likt å møte uten gave. Om bryllupsparet ikke hadde ønsket seg noe ville jeg likevel tatt med en lagringsvin som skulle åpnes ved 20 års bryllupsdag, et gavekort til restaurant, eller noe slik. Det sitter dypt i kulturen vår å gi noe når man blir invitert til noe stort. 

Anonymkode: 0a546...807

Hva er din kultur?

Jeg vet i fattigere land enn Norge så er bryllupp viktig det er forening av to familier ikke bare mann og kone og der starter de ofte fra scratch og da forståelig at man trenger mye for å skape ett hjem. 

Men i Norge er det ikke strengt tatt nødvendig. Mye er status og fasade og når en skal kjøpe masse ting man egentlig ikke har bruk .

En årgangsvin til å feire framtidig bryllups dag med er noe mer meningsfullt som hyller kjærligheten syns jeg,  da hvis det holder til ett 10 eller 20 års bryllups dag da.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 14.10):

Det ser så idiotisk ut at folk som skal gifte seg lager ønskeliste til gavebordet som de skal ha. Jeg mener det er rett og slett frekt å gjøre.

Kan en ikke da heller si at en ønsker seg penger også er problemet løst i stendefor å skrive en lang liste...

Idioti lenge leve!!!

Anonymkode: 890e2...ea8

Det er vel ikke frekt? Det er helt vanlig å gi en bryllupsgave, og når du blir bedt i bryllup, er det vanlig folkeskikk å ha med seg en gave til brudeparet. At brudeparet lager en ønskeliste er jo bare en fordel, fordi da får de kanskje mer ting de trenger, og slipper å få en masse ting de ikke har bruk for, eller ikke vil ha.

Noen ønsker også penger, men penger blir jo så lett borte. Jeg synes i hvert fall det er hyggelig å se bort på veggen her jeg sitter og vite at den hylla fikk vi til vårt bryllup for 25 år siden. Det samme med den håndlagde kommoden som står der borte i hjørnet. Og når vi skal servere kake og henter fram et kakefat som er håndreiet i tre, kan vi lese bakpå hvor det er merket med svipenn, at dette er en gave til vårt bryllup, laget av, og gitt av den og den. Kan ikke si det samme om pengene vi fikk. Aner ikke hva de ble brukt til. For meg er minner viktigere enn penger, men det er selvsagt anledning til å ha andre tanker om det.

Anonymkode: aeea2...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...