Gå til innhold

Jeg var i en kollisjon på en parkeringsplass, totalt uenig med motpart angående skyld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. 

jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. 

er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? 

IMG_5968.jpeg

Anonymkode: fb399...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er markert vei med veinavn der, så er jeg ganske sikker på at normal høyreregel gjelder. Uansett burde man ta det rolig på parkeringsplasser, men svært merkelig at han akselererte. Har du videobevis?

Endret av Katten.2.0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som har rett, er høyreregel som gjelder på parkeringsplass.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der ville jeg tenkt at det var min feil dessverre, men jeg kan og ta feil.  

Anonymkode: ce1f5...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter "hovedvei" på en parkeringsplass, det er høyreregelen som teller.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyre regel! Han har driti på draget 

Anonymkode: 08d70...358

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller liten rolle hva dere mener. Skademelding til forsikringsselskapene, så avgjør de. Høyst sannsynlig blir det skylddeling dersom det ikke er åpenbart hvem sin skyld det er.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du har riktig her. Han hadde i utgangspunktet vikeplikt for deg. Unntaket er om det var klare regler for hva som var inn- og utkjøring på parkeringsplassen. Var det f.eks skiltet at alle skulle kjøre rundt, så var feilen din. 

Anonymkode: 6f8ed...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig høyreregel som gjelder, men jeg har vært utallige ganger på denne parkeringsplassen på Charlottenberg og jeg ville ikke kastet meg utti og proklamert høyreregel akkurat her (selv om det er rett). Sier ikke at det var det du gjorde heller, men denne parkeringsplassen er litt brutal og kan oppfattes som "hovedvei" inn/ut fra parkeringsplassene. Det skal være god klaring før jeg tar ut på utfartsåren ut fra parkeringsplassen.

Anonymkode: d534f...9a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreregelen gjelder på en parkeringsplass, men er du så uheldig at dere har samme forsikringsselskap er det stor mulighet for skylddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan nok bli delt skyld her. I en parkeringsplass skal man kunne stoppe for gående, så du må ha hatt god fart 

Anonymkode: d0e9e...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvorfor bruker du ikke øynene, ser at det kommer en bil og senker farten? Hva er det folk som bare tenker "min rett!!" og durer på? Jeg ville sagt det var din skyld, det er du som kommer fra langt inni parkeringen et sted der det kan være vanskelig å ha oversikt. Når dere ikke er enig er det opp til forsikringen, og da blir det meste sannsynlig skylddeling. 

Anonymkode: 7e5ec...730

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt.

Tror han vil slite med å finne ett annet menneske som har hørt om «hovedveien» på parkeringsplassen. Du har selvfølgelig rett her, han har brutt vikeplikten og i tillegg oppført seg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden dette er i Sverige kan det bære verdt å sjekke om svenske regler avviker fra norske. De gjør det i noen tilfeller, men jeg vet ikke hvordan det er her.

Anonymkode: 06fdd...3d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Der ville jeg tenkt at det var min feil dessverre, men jeg kan og ta feil.  

Anonymkode: ce1f5...ba3

Du tar feil. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. 

jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. 

er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? 

IMG_5968.jpeg

Forsikringsselskapet avgjør det, så bruk energien fin på å tenke på noe annet.

Anonymkode: d602f...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for alle svar, ut fra de fleste her så virker det som jeg har rett i det med høyreregel.

jeg kjørte veldig sakte og så meg for, han var et godt stykke borte når jeg kjørte ut, jeg stoppet også når jeg så han kom ikke stoppet. Jeg sto altså i ro i selve kollisjonsøyeblikket mens han hadde stor fart. For meg virket det som han ga mer gass, men kan jo være feil, men det som er sikkert er at han ikke bremset og kom i høy fart. 

skal ringe forsikringsselskapet i morgen tidlig, forhåpentligvis er det overvåkning der som fanget situasjonen. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Sverige tror jeg det er slik at man alltid har vikeplikt hvis man skal ut på «hovedveien». Dette er jo en p-plass, så da kan det være andre regler som gjelder, feks høyreregelen. Jeg er ikke sikker på svaret, men det har nok forsikringsselskapet en formening om. Du får vel bare skrive skademelding og krysse fingrene. Lykke til.

Anonymkode: 6dc06...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Sverige gjelder høyreregel, om ikke annet er skiltet, også på parkeringsplasser

Anonymkode: 32218...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden dette er i Sverige kan det bære verdt å sjekke om svenske regler avviker fra norske. De gjør det i noen tilfeller, men jeg vet ikke hvordan det er her.

Anonymkode: 06fdd...3d6

Ah,- fikk ikke med meg at det er i Sverige, da _kan_ det være andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...