Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

«Krever» enkeltrom? Mener du at din single venninne har valget om å ligge  på madrass på rommet til dere heller? 😅 Jeg antar generelt at folk drar på ferie med venner de er glad i , og ønsker å tilbringe tid med - da finner man en grei løsning på dette. Jeg er forøvrig vant med at venner deler på antall voksne, både når jeg var enslig og nå som jeg er i et par. ( når vi leier leilighet/hytte/hus, ikke på hotell - da betaler alle sitt rom). Vi er en flokk som har hengt sammen siden ungdommen, men partnerene har variert litt i årenes løp 😊

Anonymkode: e4604...ed5

Mener du på fult alvor at når dere drar på flokkturer, så må eventuelle deltakere som ikke er medlemmer i flokken sponse single medlemmer i flokken? 

Når det gjelder penger, så eier tydeligvis ikke folk skam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk par... de forventer at de skal gi halvparten i gave fordi de er en "enhet", mens når de skal få gave (bursdag / jul) så forventer de å få dobbelt opp fordi da er de plutselig enkeltpersoner. Jeg gir konsekvent halvparten til søsken i forhold. Altså: singel søsken får 1000 kr mens søsken i forhold får 500 kr og partneren får 500 kr.

Anonymkode: bf2af...032

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Typisk par... de forventer at de skal gi halvparten i gave fordi de er en "enhet", mens når de skal få gave (bursdag / jul) så forventer de å få dobbelt opp fordi da er de plutselig enkeltpersoner. Jeg gir konsekvent halvparten til søsken i forhold. Altså: singel søsken får 1000 kr mens søsken i forhold får 500 kr og partneren får 500 kr.

Anonymkode: bf2af...032

Haha, nei. Som enslig fikk jeg gjerne 500 kroner (i verdi) i julegave fra søsken. Som par får jeg og mannen fellesgave til 500. 

Til bursdag gir jo mine foreldre bursdagsgave til min mann. Men mine søsken gir ingenting.

Opplever ingen som bare doblet beløpet i det jeg ble samboer. 

Anonymkode: 7666b...2f2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bitre single i denne tråden, altså.... 

At dere kan mene at det er ok å dele på fire når venninne a og b reiser med et par, bare fordi de ikke er et par, og samtidig dele regningen på fire..... Nei, da blir du ikke med på tur. 

Dersom du leste innlegget mitt så er jeg ikke singel 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie så deles det på pr voksne hode, og tar ingen hensyn til par. Argumentasjonen om at par må kjøpe dobbelt så mange gaver er etter mitt syn ingen god grunn til at par skal regnes som en enhet. Dette pga hver person i ett par har mindre utgifter i hverdagslivet da de har to inntekter som skal dekke lån, barnehageutgifter, strøm, forsikringer mm. Min søster og jeg tjener omtrent likt, men jeg har en mann å dele utgiftene med og det er helt utenkelig at hun skal betale halvparten på en gave hvis vi tre kjøper gave sammen til en person. Det er helt åpenbart at jeg og min mann betaler 2/3, og min søster betaler 1/3.

Anonymkode: 9f42e...1e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei. Original poster her :)  Det er mange synspunkter og svar, og er enig med flere av de som omhandler hvordan spleise meg søsken og hvordan spleise med venner. Men samtidig er jeg uenig i hvordan mange snakker om hva som er familie, og det er nok mer gråtoner i spleise-spørsmålet. Denne gaven var f.eks. til et inngift familiemedlem, et familiemedlem som har vært her i 30 år og er medlem av familien på lik linje med andre (akkurat som min svoger, som har vært her i ca 15 år). I følge logikken til mange her, så er ikke dette familiemedlemmet "min familie" og jeg skulle ikke gitt gave i hele tatt, og det syntes jeg blir feil. Det er koselig å gi en hilsen til på dagen deres. Neste gang så passer jeg bare på å ikke spleise ;) 

Anonymkode: 62f63...17c

Men om jeg oppfatter det riktig så er denne gaven til den inngiftede fra "din" familie, dvs deg og dine søsken, og da tenker jeg det er riktig at det deles på blant dere søsken. 

Anonymkode: 9c57c...8d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«Krever» enkeltrom? Mener du at din single venninne har valget om å ligge  på madrass på rommet til dere heller? 😅 Jeg antar generelt at folk drar på ferie med venner de er glad i , og ønsker å tilbringe tid med - da finner man en grei løsning på dette. Jeg er forøvrig vant med at venner deler på antall voksne, både når jeg var enslig og nå som jeg er i et par. ( når vi leier leilighet/hytte/hus, ikke på hotell - da betaler alle sitt rom). Vi er en flokk som har hengt sammen siden ungdommen, men partnerene har variert litt i årenes løp 😊

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bitre single i denne tråden, altså.... 

At dere kan mene at det er ok å dele på fire når venninne a og b reiser med et par, bare fordi de ikke er et par, og samtidig dele regningen på fire..... Nei, da blir du ikke med på tur. 

Hva er feil med å dele på antall rom? 

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Mener du på fult alvor at når dere drar på flokkturer, så må eventuelle deltakere som ikke er medlemmer i flokken sponse single medlemmer i flokken? 

Hvordan mener du at parene sponser de single dersom de deler på antall rom?

Mat og slike ting på tur er vel vanlig å dele på antall personer som spiser?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sant. Men jeg som enslig,  skal jeg kjøpe til både min søster og til mannen? Ved f.eks rund dag? 

Skal mine foreldre kjøpe til begge? Men mår der skal kjøes gave til foreldrene våre er det kun min søster som gir? 

Anonymkode: cf64f...161

Bursdagsgaver gir man om man blir bedt i selskap. Det er dyrere å arrangere selskap enn det man får i gaver. Du slipper altså billigere unna samlet sett med 2 gaver, 2 invitasjoner til selskaper av større verdi enn gaven, mens du bare må holde et enkelt selskap selv. For dem er det omvendt og du er egentlig et tapsprosjekt for dem.

Hos oss er det slik at når man blir voksen slutter gavepresset. Barna får til de er 18, that’s it. Julegave hvert år, bursdagsgaver når det er selskap.

Anonymkode: 5bc4c...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Nei, jeg ser ikke på det sånn - selv om jeg er vant med at vi deler på antall voksne dersom vi drar på feks hyttetur. Jeg sier hellet ikke at dette er den eneste rette måten å gjøre det på - hver og en må bli enig med sine venner - men at vi i min venneflokk har gjort det slik i alle år og synes det er enkelt å greit. La oss si at vi feks er 2 par og 1 enslig ( + diverse barn ).  Vi deler da hytteleiga pr voksen uavhengig av hvem som ligger på rom sammen ( barna vil jo ofte ligge med andre barn på tvers av familier). Så kjøper vi inn felles mat, og igjen deler på antall voksne. Så på en måte kommer kanskje den enslige bedre ut av «hytteprisen» men dårligere ut av «matprisen» dersom man skal finregne… Poenget mitt er at vi ( som liker hverandre og ønsker å være på tur med hverandre, og har gjort dette jevnlig i over 25 år) synes dette er greit, og det jevner seg ut gjennom årene ( det har også variert gjennom årene hvem som er enslig og ikke, og hvem av barna som er små, ungdommer, eller ute av redet). Dersom noen av oss synes et eller annet ble feil, så snakker vi sammen og ordner opp.  Dersom man er av typen som må finregne slikt på kroner og ører, tror jeg det er best å ikke spleise noe særlig - men heller betale hver for seg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom noen av oss synes et eller annet ble feil, så snakker vi sammen og ordner opp.  Dersom man er av typen som må finregne slikt på kroner og ører, tror jeg det er best å ikke spleise noe særlig - men heller betale hver for seg. 😊

Amen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg ser ikke på det sånn - selv om jeg er vant med at vi deler på antall voksne dersom vi drar på feks hyttetur. Jeg sier hellet ikke at dette er den eneste rette måten å gjøre det på - hver og en må bli enig med sine venner - men at vi i min venneflokk har gjort det slik i alle år og synes det er enkelt å greit. La oss si at vi feks er 2 par og 1 enslig ( + diverse barn ).  Vi deler da hytteleiga pr voksen uavhengig av hvem som ligger på rom sammen ( barna vil jo ofte ligge med andre barn på tvers av familier). Så kjøper vi inn felles mat, og igjen deler på antall voksne. Så på en måte kommer kanskje den enslige bedre ut av «hytteprisen» men dårligere ut av «matprisen» dersom man skal finregne… Poenget mitt er at vi ( som liker hverandre og ønsker å være på tur med hverandre, og har gjort dette jevnlig i over 25 år) synes dette er greit, og det jevner seg ut gjennom årene ( det har også variert gjennom årene hvem som er enslig og ikke, og hvem av barna som er små, ungdommer, eller ute av redet). Dersom noen av oss synes et eller annet ble feil, så snakker vi sammen og ordner opp.  Dersom man er av typen som må finregne slikt på kroner og ører, tror jeg det er best å ikke spleise noe særlig - men heller betale hver for seg. 😊

Hvordan vet dere at det er greit for dem som ikke er med i flokken, eller for all del for alle i denne flokken. 

I mitt hode er dette akkurat det som er å regne på ting, og pirke på økonomien. 

"Kan jeg ta med meg kjæresten?"

"Ok, da må kjæresten først VIPPSE oss andre, så vi ikke har betalt for mye" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Hvordan vet dere at det er greit for dem som ikke er med i flokken, eller for all del for alle i denne flokken. 

I mitt hode er dette akkurat det som er å regne på ting, og pirke på økonomien. 

"Kan jeg ta med meg kjæresten?"

"Ok, da må kjæresten først VIPPSE oss andre, så vi ikke har betalt for mye" 

Jeg har aldri vært i den problemstillingen , eller uttalt den setningen, så det kan jeg ikke svare på. Slik det normalt sett foregår hos oss er at feks noen av oss begynner å prate. « Skal vi leige hytte sammen på Hovden i høstferien?» Så legger vi dette ut på fellesgruppa vår i vennegjengen og spør hvem som er intressert. ( i gamle dager ringte vi hverandre 😅). Så sier de som vil være med ja, og de som ikke vil nei, og så tar vi det derfra 😊 Dersom noen spontant blir med «ekstra» etter at alt er bestilt og betalt, så finner vi alltids ut av det - det ordner seg greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 19.42):

Jeg er ikke enig i at paret skal betale dobbelt. Som regel er gaven til en i paret sin familie eller vennegjeng. Hvis paret skal betale dobbelt blir det jo dobbelt så mange gaver man må gi fordi man er i par i løpet av et år. Det er ikke rettferdig.

Anonymkode: cfd71...d46

Ja, slik blir det jo for single også når de utvider sin krets.. Man gir jo ikke dobbelt så mye, man for det samme som hvis man var singel. Men at det blir dyrere, ja det gjør det jo nødvendigvis for de fleste å få nye nære venner eller familie..

Hvis man snur på det (og dette er bare et eksempel).. Hvis et par får barn, forventer de da at en av de voksne ikke får gave? Hvis de får tre barn, skal to deler gaver for at det ikke skal bli dyrere for de andre?

Nei, når kretsen utvider seg blir det nødvendigvis flere gaver..

Anonymkode: 1503d...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dersom du leste innlegget mitt så er jeg ikke singel 😉

Bare bitter og sur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er feil med å dele på antall rom? 

Fordi paret deler rom. Det er 3 rom totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvor i innlegget sto det at det var 3 rom totalt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bare bitter og sur?

Hvorfor synes du jeg fremstår bitter og sur? Jeg er i et lykkelig forhold, jeg er glad i vennene mine både de enslige og de i par, og liker å være på tur med de 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men ofte er det veldig varierende «kvalitet» på rom, spesielt på norske hytter,  er dette like rett frem da? Vi leide en hytte en gang, der hadde hovedsoverommet dobbeltseng, en liten altan og eget bad. To soverom hadde køyesenger. Til sist var det en innebygd seng under trappa. Tenker du da også at et rom er et rom?  😉

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 5.30):

Det er sant. Men jeg som enslig,  skal jeg kjøpe til både min søster og til mannen? Ved f.eks rund dag? 

Skal mine foreldre kjøpe til begge? Men mår der skal kjøes gave til foreldrene våre er det kun min søster som gir? 

Anonymkode: cf64f...161

Om du inviteres på feiring av din søsters manns runde dag, så kjøper du jo gave til han. Det er normal høflighet. Man kommer ikke uten gave. 
Du kan selvfølgelig velge å ikke gå, dersom du har et dårlig forhold til svogeren din. Da kan du også la være å gi gave.

Om søsteren din har feiring av rund dag, er det også forventet at du stiller med gave til jubilanten.  På samme måte som hun hadde gitt deg gave når du har rund dag. 

Hvor mye penger du bruker på gaven, styrer du ut fra din økonomi. På samme måte som din søster styrer det ut fra sin økonomi. 

Når din søster og svoger kommer i bursdag til deg eller en av dine foreldre, så kommer svogeren din mest sannsynlig kun fordi han er gift med din søster. Hadde de skilt seg, hadde han antagelig ikke blitt invitert. 
Dermed kommer de som par, og har normalt sett kun med seg EN gave. Hvor mye de bruker på gaven styres av deres felles økonomi. Men mest sannsynlig er det din søster som har bestemt prisnivå og handlet gaven, mens svogeren din kun har skrevet på kortet. (Tenkt ut fra at det er hennes familie, og hun kjenner best hva de liker, og vet forventet prisnivå på gaver. ) 

Når dine foreldre kommer i din bursdag, så har de med en felles gave til deg. (Akkurat som din søster og svoger.) Eller får du EN gave av mor og EN gave av far, selv om de er gift og har felles økonomi? 
Mest sannsynlig er gaven fra din søster og mannen akkurat den samme som den ville vært hvis du fikk gave kun fra din søster, og hun hadde samme økonomi som hun har med mannen.

Ikke noe av dette er særlig kontroversielt eller vanskelig. Det er ingen som stusser om et par som kommer sammen har med en felles gave. Det ville nok vært sett mer rart på hvis et par som bor sammen og har felles økonomi stiller med hver sin gave. 
Det er heller ingen som sitter og finregner (tror jeg da) på hvor mye penger gaven fra et par kostet, kontra gaven fra en enkeltperson. 

Utfordringen her kommer jo når det spleises på gave. Da handler det jo om å sette forventningene fra start. 
Om du avtaler at du og din søster skal spleise på gave til deres foreldre. (Hun spør skal "vi" spleise, og du svarer ja.) Så er det i praksis du og din søster som spleiser på gaven. Og da blir dere enige om prisnivå, og så deler dere på to.
Men fordi det vil se rart ut at hennes mann kommer uten gave, så skrives også hans navn på gaven fra din søster. Som ved spleis er en gave hun har kjøpt sammen med deg. 

Men om du synes denne formen for spleis blir urettferdig, så slutter du bare å spleise på gave. Det er ikke verre enn det. 
Det samme med venner. Om du og dine venner har forskjellig mening om hvordan en spleis skal deles, så må du slutte å spleise med dem. 

Istedenfor å tenke at det å gi gaver til folk er et regnskap, så må du tenke som gaver som noe du ønsker å gi for å glede en person. 
Fordelen med par, er jo at du til felles anledninger kan gi felles gave. Altså en julegave til paret, og ikke nødvendigvis en personlig gave til hver. 

Anonymkode: 31422...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (På 9.6.2024 den 15.58):

Kommer litt an på når det er snakk om gave til familiemedlem. Dere er vel bare 3 som er i familie med mottaker?

Om det ville være naturlig for partneren å kjøpe egen gave til ditt familiemedlem, er jeg enig med deg. Ellers tenker jeg at ditt søsken(?) kjøper til sin slekt, og partneren til sin slekt, og så skriver de hverandre på kortene for å være hyggelig.

Helt enig.

Det er urimelig å forvente at en kjæresten til broren skal gå inn med tilsvarende sum som broren for en gave til feks. moren hans, spesielt om de ikke har vært sammen lenger.

Når man har vært sammen lenge og har et godt forhold med svigerfamilien, så er det kanskje naturlig at man som par går sammen om å gi litt større gaveverdi, men det betyr ikke at man gir dobbelt verdi av gaven nødvendigvis kontra det andre søsken bidrar med.

Anonymkode: d8019...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...