Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hva syntes dere om at par slipper å betale likt med andre, fordi de teller som en menneske-halvpart hver, ikke som et helt menneske?

Hadde en situasjon i dag. Spleiset på en gave til et familiemedlem med flere andre familiemedlemmer. Etter at gaven var kjøpt fikk jeg SMS fra min svoger om at "da er det .... på hver, for vi deler summen på 3". Ble først forvirret og spurte "men er ikke en annen person med også?" For det var jo 4 personer som spleiset. Joda. Men det viser seg at gaven deles på 3 selv om vi er 4, dette fordi de er et par, og vi andre bor alene. Dette er ikke greit syntes jeg. Dette var ikke verdens dyreste gave, så det skal gå bra, men reagerer på prinsippet om at par skal betale mindre enn alle andre fordi de er to. Par betaler mindre på de fleste utgifter og alle gaver som f.eks gaver til konfirmasjoner og slikt, fordi de er to å dele på. Men når man spleiser på noe med andre? Det blir som om vi alle skulle spist middag ute og de kun betalte maten for en person og forventet at maten til den andre skal spleises på av resten. De er da fremdeles TO personer, ikke bare en enhet. Når de skal noe (flyreise, kino, konsert)  så må de betale billetter for begge, de teller ikke som ett menneske. 

Hva syntes dere? 

Anonymkode: 62f63...17c

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på når det er snakk om gave til familiemedlem. Dere er vel bare 3 som er i familie med mottaker?

Om det ville være naturlig for partneren å kjøpe egen gave til ditt familiemedlem, er jeg enig med deg. Ellers tenker jeg at ditt søsken(?) kjøper til sin slekt, og partneren til sin slekt, og så skriver de hverandre på kortene for å være hyggelig.

• Liker 38
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det kommer an på. Og vi er 3 som er i samme familie og en inngift. Men vi er en familie der min side av familien gir svogeren min gave til jul og bursdag også, vi gir ikke bare til familiemedlemmer som er i slekt med oss, da vi regner han som familie. Han teller som familiemedlem og eget menneske i den sammenhengen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at et par er en enhet, og betaler for 1/3  i tilfellet du skisserer. 

Anonymkode: 909a4...a28

• Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle som har inntekt og er med på en spleis skyter inn med like mye hver uavhengig av om er et par. Synes det er urimelig av din svoger. Er gaven til din familie eller til svigerfamilie? Hvis det er til din familie, så ville jeg ikke laget noe nummer ut av det.

Anonymkode: f6ab7...e84

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert navn som er på kortet skal bidra like mye

Anonymkode: 0f1fb...d3b

• Liker 26
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen måte å «regne» på er at gaven deles på antall givere som er «ekte» familie.

Anonymkode: f6ab7...e84

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper vi gave sammen til svigers er det mannen og hans søsken som betaler. De betaler 1/3 hver. Det betyr ingenting hvor mange som er i hver familie.  Noen er 2, andre er 6. 

Anonymkode: 074b1...2fe

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at par ofte har dobbelt opp med gaver som skal kjøpes da, to sett med familier. Helt vanlig at den som er i familie betaler for gaven til sin del av familien.

Anonymkode: d327b...32b

• Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er par har dobbelt så mange å kjøpe gaver til, så ja, de er en enhet. 

Her kjøper mannen gaver til sin familie, jeg kjøper til min. 

For deling av restaurantregninger og annet deler man etter antall voksne og evt barn.

Anonymkode: 5bc4c...615

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke greit syntes jeg.

Og hva sa svoger da du sa dette? 

Anonymkode: 99c6d...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordner gaver til hver vår familie. Når det er spleise til familiemedlemmer, spleiser vi på antall familiemedlemmer.

Dersom det er spleis til venner til venner, deler vi på antall venner som har en tilsvarende relasjon til mottaker. Det betyr at i noen par betaler begge, i andre par bare en. Dersom det er gave som gis i et selskap, er alle som deltar i selskapet med og betaler.

Anonymkode: 0e52a...ec7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler på antall voksne som er med på gaven. At 2 voksne, med 2 inntekter, skal betale mindre enn 1 menneske med 1 inntekt henger ikke på greip. 

Anonymkode: d4223...c78

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Hva syntes dere om at par slipper å betale likt med andre, fordi de teller som en menneske-halvpart hver, ikke som et helt menneske?

Hadde en situasjon i dag. Spleiset på en gave til et familiemedlem med flere andre familiemedlemmer. Etter at gaven var kjøpt fikk jeg SMS fra min svoger om at "da er det .... på hver, for vi deler summen på 3". Ble først forvirret og spurte "men er ikke en annen person med også?" For det var jo 4 personer som spleiset. Joda. Men det viser seg at gaven deles på 3 selv om vi er 4, dette fordi de er et par, og vi andre bor alene. Dette er ikke greit syntes jeg. Dette var ikke verdens dyreste gave, så det skal gå bra, men reagerer på prinsippet om at par skal betale mindre enn alle andre fordi de er to. Par betaler mindre på de fleste utgifter og alle gaver som f.eks gaver til konfirmasjoner og slikt, fordi de er to å dele på. Men når man spleiser på noe med andre? Det blir som om vi alle skulle spist middag ute og de kun betalte maten for en person og forventet at maten til den andre skal spleises på av resten. De er da fremdeles TO personer, ikke bare en enhet. Når de skal noe (flyreise, kino, konsert)  så må de betale billetter for begge, de teller ikke som ett menneske. 

Hva syntes dere? 

Sånn er det i vår familie også. Søstra mi har mann og tre barn, og jeg er alene. Alltid er det sånn at vi kjøper gaver til foreldrene våre og deler på to, og skriver fra alle. Jeg reagerte på det i starten, men så tenker jeg at mange par har det sånn at den ene kjøper til sin storfamilie, og den andre til sin storfamilie, også setter de begges navn på. Om det er ok eller ikke, er jeg litt usikker på. Til jul f.eks, er det da rett at parene skal kjøpe felles gave til øvrig familie, også skal øvrig familie kjøpe gave til hver av dem? Eller felles gave til paret, da? Til jul har jeg alltid kjøpt kjempefine gaver til tantebarna, flott gave til søsteren min, og ganske fin gave til svogeren min også, selv om det er han som får den minst dyre gaven. Jeg har fått litt mer i gave tilbake enn jeg f.eks kjøper til søsteren min, men langtfra likestilt med hva jeg gir. Ikke har jeg noe særlig god råd heller, men vil at de alle skal få fine gaver. Men så, når jeg endelig fikk kjæreste etter mange år som singel, måtte vi plutselig avtale at vi parene skulle gi en liten fellesgave til hverandre, for det ble så mye å kjøpe egen gave til min kjærest🙄 Snakk om å være ego..

Anonymkode: 2aaec...5de

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk1

I søskenflokken vår deler vi på 3, altså vi 3 søsken - vi regner ikke med ektefeller/samboere der. I venneflokken gjør vi motsatt, der deles alt på antall voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene, og har aldri tenkt av vi deler gaveutgifter på antall mennesker. Er man par, så er de samlet en del av utgiftene. 

Anonymkode: 97c47...323

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler dette er en evig diskusjon. Og svaret er at det spørs. Veldig ofte så er det sånn at i par så har kun en av del relasjon til mottaker og ville da ikke kjøpt gave om man var enslig. Jeg dobler ikke gavebudsjettet til mine søsken bare fordi jeg er gift.

Anonymkode: 775da...c92

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes dere? 

Til familie deler vi på antall faktisk familiemedlemmer. Er ikke partners jobb å kjøpe gave til den andres familie, og hvordan den enkelte organiserer sin økonomi er privat. Jeg hadde f.eks ikke vært i mine niesers konfirmasjoner uten min partner, hadde ikke hvis hvem de var. 

hvorfor skal en utenfra betale din del? 

Anonymkode: 4632a...43a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Deler på antall voksne som er med på gaven. At 2 voksne, med 2 inntekter, skal betale mindre enn 1 menneske med 1 inntekt henger ikke på greip. 

Anonymkode: d4223...c78

Jo, for de som har to inntekter har dobbelt så mange gaver å kjøpe. Ergo like mye gavebudsjett per pers som deg som er alene.

Anonymkode: 5bc4c...615

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par må betale dobbelt. To mennesker, to inntekter. Så...

Anonymkode: 64f7e...a2e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...