Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Pjusk1

Vi har faktisk diskutert dette i lunsjen på jobb i dag, og samtlige svarte som jeg har svart tidligere i tråden. I familien deles det pr søsken. I venneflokken deles det pr voksen. ( 8 stk i alderen 26-60) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spleiser med andre par, som har likt syn på nivå gave som oss. 

Ellers dropper vi spleis. Det er så mange følelser og uenigheter rundt dette at det bare blir tull. 

Som par har vi også dobbelt så mange gaver. Uten at vi får dobbelt så mye. Så dette er ikke så enkelt som at vi skal sees på som en eller to. Derfor like greit å unngå hele problemstillingen. 

Reiser tilsvarende på tur med andre par. Single som mener vi skal dele på enkeltpersoner, men som likevel vil ha enerom, får reise med andre single. 

Anonymkode: 7666b...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi spleiser med andre par, som har likt syn på nivå gave som oss. 

Ellers dropper vi spleis. Det er så mange følelser og uenigheter rundt dette at det bare blir tull. 

Som par har vi også dobbelt så mange gaver. Uten at vi får dobbelt så mye. Så dette er ikke så enkelt som at vi skal sees på som en eller to. Derfor like greit å unngå hele problemstillingen. 

Reiser tilsvarende på tur med andre par. Single som mener vi skal dele på enkeltpersoner, men som likevel vil ha enerom, får reise med andre single. 

Litt uenig med det siste, i noen tilfeller hvertfall. Hvis man leier hus i utlandet og er 7 stk og det er 4 soverom deler man leieprisen på 7 mener jeg. Men hvis det er 8 stk som reiser og 2 single må disse dele rom hvis det skal deles på 8.

Anonymkode: cfd71...d46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært vant til at single betaler mindre enn par. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at noen kan mene at en inngift partner skal være med å betale en gave mellom medlemmer av partnerens familie. Hvis vedkommende hadde hatt et så nært forhold til gavemottakeren - uavhengig av ekteskapet/forholdet - at hun ville vært med på gaven selv om hun ikke var sammen med gavemottakerens familiemedlem, kunne det stilt seg annerledes. Men det er et ekstremt marginalt unntakstilfelle.

Anonymkode: b1230...736

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 1.21):

Jeg synes det er rart du ikke gir gave til svigermor, jeg. Får ikke du noe fra henne heller?

Anonymkode: 8c9fb...1fb

Før det første så er ikke min svigermor søsteren til mannen min. 

For det andre: Joda, kjøper til svigermor. Pleier ikke å kjøpe til svigesøster, men pleier heller ikke å få noe av henne heller. Men kjøper sjeldent gave til 1000 kr (som jeg skrev i innlegget.). De valgte å kjøpe en gave til 3000 kr, og betalte 1500 kr hver. Dersom jeg skulle vært med, så hadde jeg betalt 1000 kr. Det er mye mer enn jeg pleier å bruke på bursdagsgave, utenom til samboer. Skulle jeg plukket noe selv, så hadde det antageligvis vært rundt 500 kr. Og om de betaler 1250 eller 1500 kr hver, tror jeg i grunn ikke bryr de så mye. :)

Anonymkode: ee639...601

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 15.47):

Hei. Hva syntes dere om at par slipper å betale likt med andre, fordi de teller som en menneske-halvpart hver, ikke som et helt menneske?

Hadde en situasjon i dag. Spleiset på en gave til et familiemedlem med flere andre familiemedlemmer. Etter at gaven var kjøpt fikk jeg SMS fra min svoger om at "da er det .... på hver, for vi deler summen på 3". Ble først forvirret og spurte "men er ikke en annen person med også?" For det var jo 4 personer som spleiset. Joda. Men det viser seg at gaven deles på 3 selv om vi er 4, dette fordi de er et par, og vi andre bor alene. Dette er ikke greit syntes jeg. Dette var ikke verdens dyreste gave, så det skal gå bra, men reagerer på prinsippet om at par skal betale mindre enn alle andre fordi de er to. Par betaler mindre på de fleste utgifter og alle gaver som f.eks gaver til konfirmasjoner og slikt, fordi de er to å dele på. Men når man spleiser på noe med andre? Det blir som om vi alle skulle spist middag ute og de kun betalte maten for en person og forventet at maten til den andre skal spleises på av resten. De er da fremdeles TO personer, ikke bare en enhet. Når de skal noe (flyreise, kino, konsert)  så må de betale billetter for begge, de teller ikke som ett menneske. 

Hva syntes dere? 

Anonymkode: 62f63...17c

Altså skulle vi spleisa med bror min som er alene og to av oss søsken med partner så ville jeg forventet det ble fordelt på 3 ja. Ikke på 4 eller 5. 
Ett par eller en singel går for det samme som 1.

Anonymkode: 6d88c...589

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Original poster her :)  Det er mange synspunkter og svar, og er enig med flere av de som omhandler hvordan spleise meg søsken og hvordan spleise med venner. Men samtidig er jeg uenig i hvordan mange snakker om hva som er familie, og det er nok mer gråtoner i spleise-spørsmålet. Denne gaven var f.eks. til et inngift familiemedlem, et familiemedlem som har vært her i 30 år og er medlem av familien på lik linje med andre (akkurat som min svoger, som har vært her i ca 15 år). I følge logikken til mange her, så er ikke dette familiemedlemmet "min familie" og jeg skulle ikke gitt gave i hele tatt, og det syntes jeg blir feil. Det er koselig å gi en hilsen til på dagen deres. Neste gang så passer jeg bare på å ikke spleise ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hva syntes dere om at par slipper å betale likt med andre, fordi de teller som en menneske-halvpart hver, ikke som et helt menneske?

Hadde en situasjon i dag. Spleiset på en gave til et familiemedlem med flere andre familiemedlemmer. Etter at gaven var kjøpt fikk jeg SMS fra min svoger om at "da er det .... på hver, for vi deler summen på 3". Ble først forvirret og spurte "men er ikke en annen person med også?" For det var jo 4 personer som spleiset. Joda. Men det viser seg at gaven deles på 3 selv om vi er 4, dette fordi de er et par, og vi andre bor alene. Dette er ikke greit syntes jeg. Dette var ikke verdens dyreste gave, så det skal gå bra, men reagerer på prinsippet om at par skal betale mindre enn alle andre fordi de er to. Par betaler mindre på de fleste utgifter og alle gaver som f.eks gaver til konfirmasjoner og slikt, fordi de er to å dele på. Men når man spleiser på noe med andre? Det blir som om vi alle skulle spist middag ute og de kun betalte maten for en person og forventet at maten til den andre skal spleises på av resten. De er da fremdeles TO personer, ikke bare en enhet. Når de skal noe (flyreise, kino, konsert)  så må de betale billetter for begge, de teller ikke som ett menneske. 

Hva syntes dere? 

Dette skjønte jeg lite av? Et par har to inntekter mens en singel har en inntekt, så da skal paret betale mer enn en singel. 

Anonymkode: d0dae...865

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Litt uenig med det siste, i noen tilfeller hvertfall. Hvis man leier hus i utlandet og er 7 stk og det er 4 soverom deler man leieprisen på 7 mener jeg. Men hvis det er 8 stk som reiser og 2 single må disse dele rom hvis det skal deles på 8.

Men er jo det jeg skriver;

Single som vil dele på antall, men krever enkeltrom. Om to single bor som "par" på slike turer er det en annen sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Single som vil dele på antall, men krever enkeltrom. Om to single bor som "par" på slike turer er det en annen sak. 

Ja, men hvis en det er fire soverom, syv reisende og én singel deler man på antall. Selv om den single i det tilfellet får et dobbeltrom alene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

«Krever» enkeltrom? Mener du at din single venninne har valget om å ligge  på madrass på rommet til dere heller? 😅 Jeg antar generelt at folk drar på ferie med venner de er glad i , og ønsker å tilbringe tid med - da finner man en grei løsning på dette. Jeg er forøvrig vant med at venner deler på antall voksne, både når jeg var enslig og nå som jeg er i et par. ( når vi leier leilighet/hytte/hus, ikke på hotell - da betaler alle sitt rom). Vi er en flokk som har hengt sammen siden ungdommen, men partnerene har variert litt i årenes løp 😊

Anonymkode: e4604...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 16.31):

De får dobbelt så mange gave, og de har mye mer penger å bruke på gaver.

I forhold til de som bor alene så har de feks halve boutgiftene og halvt av mye annet også. Uansett hvordan man vrir på det så har de også «dobbel» inntekt.

Prosentvis andel av inntekt så betaler de mye mindre del av gaven enn de som er alene, desto mindre om de kun betaler en del av spleisen. Det kommer litt an på situasjonen, men i mange situasjoner så blir en del av en spleis (til tross for to personer) veldig gjerrig. Hvis man kjøper pizza sammen, så betaler den single halvparten mens to personer betaler den andre halvparten? Gjerrig. 

Her er det mye du ikke tenker på. Min erfaring: Nei, de får ikke dobbelt så mange gaver i det hele tatt. Gavene går fra å være tilpasset den enkelte til å være tilpasset paret. Summen er lik. At de har mer penger som par, forutsetter at de ikke har barn eller dyr bolig og har ca lik inntekt hver for seg enn single du sammenligner med. Den styrtrike finansmannen vil alltid være rikere enn sykepleieren og elektrikeren, selv om de to sistnevnte er et par med felles økonomi. Jeg hadde bedre råd som singel og barnløs enn som samboer med barn. Argumentet ditt forutsetter for så vidt også at de ikke har separat økonomi og/eller bor hver for seg, som er det vanligste tidlig i forholdet. For noen vedvarer det også. 

Anonymkode: 9caf4...cd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette skjønte jeg lite av? Et par har to inntekter mens en singel har en inntekt, så da skal paret betale mer enn en singel. 

Anonymkode: d0dae...865

De har også dobbelt så mange gaver å betale, så det er ikke mer penger tilgjengelig i gavebudsjettet. Begge parter i et par har jo som single kjøpt gaver til hver sine familier, og så mener du når de blir sammen så skal summen de bruker på gaver på begge sider dobles?

Anonymkode: f2de3...1d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Hva syntes dere? 

Er jo vanlig at dere i familien spleiser og ikke den inngifte, men også vanlig at de som er i par setter på navnet til samboer, da blir det liksom ikke så kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Hactar skrev (På 9.6.2024 den 15.58):

Kommer litt an på når det er snakk om gave til familiemedlem. Dere er vel bare 3 som er i familie med mottaker?

Om det ville være naturlig for partneren å kjøpe egen gave til ditt familiemedlem, er jeg enig med deg. Ellers tenker jeg at ditt søsken(?) kjøper til sin slekt, og partneren til sin slekt, og så skriver de hverandre på kortene for å være hyggelig.

Trodde alle andre også gjorde det slik.. for meg så er det en selvfølge at det er slik man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 16.56):

Husk at par ofte har dobbelt opp med gaver som skal kjøpes da, to sett med familier. Helt vanlig at den som er i familie betaler for gaven til sin del av familien.

Anonymkode: d327b...32b

Det er sant. Men jeg som enslig,  skal jeg kjøpe til både min søster og til mannen? Ved f.eks rund dag? 

Skal mine foreldre kjøpe til begge? Men mår der skal kjøes gave til foreldrene våre er det kun min søster som gir? 

Anonymkode: cf64f...161

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, men hvis en det er fire soverom, syv reisende og én singel deler man på antall. Selv om den single i det tilfellet får et dobbeltrom alene. 

Er vel lurt å ha dette i orden når man bestiller og betaler. Er helt valgfritt hvordan disse syv personene velger å fordele kostnadene. 

I utgangspunkt for en slik avtale syns jeg at man skal tenke at det ikke skal være sponsing av noen. Oftest vil det da være riktig å betale per soverom. Er vel sjelden som man i hovedsak er opptatt av å leie fellesrom.

To soverom med to senger, koster mer enn et soverom med enn seng. Uansett om man bygger selv, kjøper eller leier.

Men finnes ikke noe sant svar. Partene har frihet til å avtale det dem syns er riktig. Men tror jeg ikke hadde dratt på tur med noen som antingen ikke skjønner at den ber om sponsing, eller som er så frekk at den gjør det bevist. Fremstår slitsomt å være på tur med slike folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

«Krever» enkeltrom? Mener du at din single venninne har valget om å ligge  på madrass på rommet til dere heller? 😅 Jeg antar generelt at folk drar på ferie med venner de er glad i , og ønsker å tilbringe tid med - da finner man en grei løsning på dette. Jeg er forøvrig vant med at venner deler på antall voksne, både når jeg var enslig og nå som jeg er i et par. ( når vi leier leilighet/hytte/hus, ikke på hotell - da betaler alle sitt rom). Vi er en flokk som har hengt sammen siden ungdommen, men partnerene har variert litt i årenes løp 😊

Anonymkode: e4604...ed5

Bitre single i denne tråden, altså.... 

At dere kan mene at det er ok å dele på fire når venninne a og b reiser med et par, bare fordi de ikke er et par, og samtidig dele regningen på fire..... Nei, da blir du ikke med på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er sant. Men jeg som enslig,  skal jeg kjøpe til både min søster og til mannen? Ved f.eks rund dag? 

Skal mine foreldre kjøpe til begge? Men mår der skal kjøes gave til foreldrene våre er det kun min søster som gir? 

Anonymkode: cf64f...161

Er ikke generelt slik at voksne gir bursdagsgaver. Så er ikke noe som oppegående folk hadde reagert på hvis du ikke kjøper en bursdagsgave til mannen til din søster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...