AnonymBruker Skrevet 9. juni #81 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): …da regner jeg med at det kun er navnet på «ekte» familie som står på kortet også? Anonymkode: a9f6f...07a Spiller det noen rolle? Nå har ikke jeg søsken, men om «vi» gir gave til mine foreldre, vet jo de at det i grunnen er jeg som gir gave og betaler for den. Jeg lar jo ikke være å skrive navnet til samboeren min på kortet selv om han ikke har betalt av egen lomme. Ikke gir jeg dem noe dobbelt så dyrt bare fordi vi er to, heller. Anonymkode: 121c3...40a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #82 Del Skrevet 9. juni 3 hours ago, AnonymBruker said: Sånn er det i vår familie også. Søstra mi har mann og tre barn, og jeg er alene. Alltid er det sånn at vi kjøper gaver til foreldrene våre og deler på to, og skriver fra alle. Jeg reagerte på det i starten, men så tenker jeg at mange par har det sånn at den ene kjøper til sin storfamilie, og den andre til sin storfamilie, også setter de begges navn på. Om det er ok eller ikke, er jeg litt usikker på. Til jul f.eks, er det da rett at parene skal kjøpe felles gave til øvrig familie, også skal øvrig familie kjøpe gave til hver av dem? Eller felles gave til paret, da? Til jul har jeg alltid kjøpt kjempefine gaver til tantebarna, flott gave til søsteren min, og ganske fin gave til svogeren min også, selv om det er han som får den minst dyre gaven. Jeg har fått litt mer i gave tilbake enn jeg f.eks kjøper til søsteren min, men langtfra likestilt med hva jeg gir. Ikke har jeg noe særlig god råd heller, men vil at de alle skal få fine gaver. Men så, når jeg endelig fikk kjæreste etter mange år som singel, måtte vi plutselig avtale at vi parene skulle gi en liten fellesgave til hverandre, for det ble så mye å kjøpe egen gave til min kjærest🙄 Snakk om å være ego.. Anonymkode: 2aaec...5de Snakk om at det kke er du som enerådig bestemmer hvilket nivå gavegivningen skal ligge på. Anonymkode: b5de6...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #83 Del Skrevet 9. juni 5 hours ago, AnonymBruker said: (...) reagerer på prinsippet om at par skal betale mindre enn alle andre fordi de er to. Anonymkode: 62f63...17c Ikke spleis med svoger en annen gang. Problem løst. Anonymkode: b5de6...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #84 Del Skrevet 9. juni Da min mann og hans bror spleiset på gave til deres søster i fjor, så betalte min mann og hans bror halvparten hver. Likevel sto det "fra Per, Pål, og kona til Pål" på gaven. Eneste grunnen til at jeg er involvert, er jo fordi jeg er kona til Pål. Da er det jo ikke naturlig at jeg skal betale på lik linje med et søsken? Likevel blir det jo veldig unaturlig at mitt navn ikke er der. Heldigvis ble ikke det en diskusjon ut av det, tror alle parter følte 50/50 var greit. Ellers hadde uansett alternativet vært 50/50 og egen gave fra meg, mitt gavebudsjett er sjeldent oppi 1000 kr, med mindre det er min mann/mine foreldre. Anonymkode: ee639...601 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #85 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Da min mann og hans bror spleiset på gave til deres søster i fjor, så betalte min mann og hans bror halvparten hver. Likevel sto det "fra Per, Pål, og kona til Pål" på gaven. Eneste grunnen til at jeg er involvert, er jo fordi jeg er kona til Pål. Da er det jo ikke naturlig at jeg skal betale på lik linje med et søsken? Likevel blir det jo veldig unaturlig at mitt navn ikke er der. Heldigvis ble ikke det en diskusjon ut av det, tror alle parter følte 50/50 var greit. Ellers hadde uansett alternativet vært 50/50 og egen gave fra meg, mitt gavebudsjett er sjeldent oppi 1000 kr, med mindre det er min mann/mine foreldre. Anonymkode: ee639...601 Jeg synes det er rart du ikke gir gave til svigermor, jeg. Får ikke du noe fra henne heller? Anonymkode: 8c9fb...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #86 Del Skrevet 9. juni Vi avtaler slikt gang for gang. Jeg synes ikke det er naturlig at min partner for eksempel automatisk skal kjøpe gaver til mine familiemedlem som han hverken kjenner særlig godt eller egentlig heller liker. Jeg liker de heller ikke så gaver er familieplikt mer enn noe som gjøres fordi vi ønsker det. Jeg mener at alle bør ha rett til å vurdere selv om de vil gi og hvor mye de vil gi. Om det da betyr at to personer gir mindre enn én annen person så er det fortsatt opp til den ene å vurdere om de vil gi så mye som de gir, om de vil spleise eller helst kjøpe noe selv. Anonymkode: 1b700...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #87 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Deler på antall voksne som er med på gaven. At 2 voksne, med 2 inntekter, skal betale mindre enn 1 menneske med 1 inntekt henger ikke på greip. Anonymkode: d4223...c78 Problemet er at de som er par da måtte betalt dobbelt, siden de har to familier å kjøpe gave til i stedet for en. Da ville gavebudsjettet doblet seg fra man er singel hvis man plutselig skal betale en andel i partners familie sine gaver i tillegg til egen familie. Anonymkode: f2de3...1d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #88 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan straffes man? Man trenger ikke å være med på å spleise på en gave om gaven overgår eget gavebudsjett, sånt er helt valgfritt. Men mener du at jeg som nå har et gavebudsjett på ca. 500kr til søsken, plutselig skulle økt gavebudsjettet til 1000kr om jeg hadde fått meg partner, og jeg skulle spleise på en gave sammen med noen andre? Anonymkode: 97c47...323 Isåfall skulle jo du fortsatt betalt 500kr, og mannen din 500kr. Anonymkode: 2aaec...5de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #89 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Isåfall skulle jo du fortsatt betalt 500kr, og mannen din 500kr. Anonymkode: 2aaec...5de Og så når mannens søsken har bursdag måtte hun ut med 500 der hvis man tar betalt per pers i stedet for per person som har relasjonen. Altså 1000 kr, dobling i budsjettet. Anonymkode: f2de3...1d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #90 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og så når mannens søsken har bursdag måtte hun ut med 500 der hvis man tar betalt per pers i stedet for per person som har relasjonen. Altså 1000 kr, dobling i budsjettet. Anonymkode: f2de3...1d2 Og så får man dobbelt så mange gaver også. Sånn er det å bli sammen med noen 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8c9fb...1fb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #91 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Og så får man dobbelt så mange gaver også. Sånn er det å bli sammen med noen 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8c9fb...1fb Ikke meg du svarer, men… Det gjør jo man heller ikke. Får en symbolsk gave av svigers, men blir forventet å betale full pris? Dessuten, jeg er voksen og trenger ikke gaver. Mye viktigere for meg med ok økonomistyring - ikke måtte kjøpe gave til 30 (!!!) stk. til «fullpris» enn å motta unødvendige gaver. Anonymkode: cfd71...d46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #92 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke meg du svarer, men… Det gjør jo man heller ikke. Får en symbolsk gave av svigers, men blir forventet å betale full pris? Dessuten, jeg er voksen og trenger ikke gaver. Mye viktigere for meg med ok økonomistyring - ikke måtte kjøpe gave til 30 (!!!) stk. til «fullpris» enn å motta unødvendige gaver. Anonymkode: cfd71...d46 Men får du ikke, så gir du ikke heller. Og skriver ikke navnet ditt på kortet. Eller man avtaler å kutte gavene, eller gir koe symbolsk tilbake og holder seg unna hovedgaven. I denne tråden er det jo 5 som gir, men 3 som betaler. Og det blir jo veldig feil. Anonymkode: 8c9fb...1fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 10. juni #93 Del Skrevet 10. juni 19 hours ago, Anonym90059005 said: Dette avhenger helt av relasjonen de forskjellige har til den det skal kjøpes gave til. Er det til familie på ene siden, så betaler de som er et par kun en andel. Er det gave til felles venn som alle er venner med, så kan de betale for to. I de aller aller fleste tilfeller betaler et par som en enhet/en andel. Tenk deg selv om du er singel og skal kjøpe gave til din søster, så bruker du si 1000kr, fordi det er ca. vanlig beløp dere ligger på. Om du neste år har fått deg kjæreste, så kjøper du jo ikke da en gave til 2000kr, for da skal dere gi "dobbelt" og begge skal betale. Enig i denne - dersom kjæresten forventes å bidra med gaver til dine søsken, så må kjæresten i tilfelle få bestemme det beløpet selv. Eksempel: jeg er sammen med en mann som har to brødre. En jul bestemte disse tre brødrene at de skulle sammen spleise på en litt dyrere gave til sine foreldre. Da betale de 1/3 hver, og hver kjæreste til de "betaler" halvparten av det igjen. Det blir ikke sånn at jeg da feks skal betale 1/4 av den gaven og så må hver av brødrene betale 1/4 hver, da vil jo det ene paret (altså meg og min mann) stå for halvparten av gaven. For det første har ikke jeg vært med på å bestemme verken gave eller beløp, og for det andre har jo ikke jeg en så sterk relasjon til hans foreldre at jeg vil bruke flere tusen kr på gave til dem. Lignende blir det jo da med gaver til mine foreldre og søsken; de får ikke plutselig gaver til dobbel verdi fordi om jeg får kjæreste. Likeledes tilbake forventer vi å få en gave felles til oss som par, dersom vi skal utveksle gaver oss voksne i mellom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #94 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men får du ikke, så gir du ikke heller. Og skriver ikke navnet ditt på kortet. Eller man avtaler å kutte gavene, eller gir koe symbolsk tilbake og holder seg unna hovedgaven. I denne tråden er det jo 5 som gir, men 3 som betaler. Og det blir jo veldig feil. Anonymkode: 8c9fb...1fb Samboer skriver meg på kortet uansett, og vice versa. Ingen andre som har noe med det. Anonymkode: cfd71...d46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #95 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jo, for de som har to inntekter har dobbelt så mange gaver å kjøpe. Ergo like mye gavebudsjett per pers som deg som er alene. Anonymkode: 5bc4c...615 Men de får jo dobbelt så mange gaver som den som er alene også. Det er ikke bare enveis. Anonymkode: b6bc5...245 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #96 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Samboer skriver meg på kortet uansett, og vice versa. Ingen andre som har noe med det. Anonymkode: cfd71...d46 Kjipt for de han evt spleiser med, da, men det er kanskje ikke så farlig for deg… Anonymkode: 8c9fb...1fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angry Man Skrevet 10. juni #97 Del Skrevet 10. juni Kommer an på hva som står på kortet. Står det fra: Nina Roger Lisbeth og Nils Så er det rimelig at beløpet deles på tre. Står det derimot NIna Roger Lisbeth Nils Så er det rimelig at det deles på fire. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #98 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjipt for de han evt spleiser med, da, men det er kanskje ikke så farlig for deg… Anonymkode: 8c9fb...1fb Det er ikke kjipt for de nei. Og det er i tilfelle ikke så farlig for meg nei Anonymkode: cfd71...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #99 Del Skrevet 10. juni Grunnen til jeg aldri spleiser med par lengre. Og skal ha nøye planlagt deling av utgifter om vi skal overnatte et sted, eller spleise på mat. Synes det er dårlig deal og betale halvparten av maten eksempel, for å spise 1/3 av den (spiser ikke sinnsykt mye uansett, så blir fort mindre enn det og). Helt normal parøkonomi tanke. De skal ha, men ikke gi…. Anonymkode: 76282...9a1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #100 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jo, for de som har to inntekter har dobbelt så mange gaver å kjøpe. Ergo like mye gavebudsjett per pers som deg som er alene. Anonymkode: 5bc4c...615 De får dobbelt så mange gave, og de har mye mer penger å bruke på gaver. I forhold til de som bor alene så har de feks halve boutgiftene og halvt av mye annet også. Uansett hvordan man vrir på det så har de også «dobbel» inntekt. Prosentvis andel av inntekt så betaler de mye mindre del av gaven enn de som er alene, desto mindre om de kun betaler en del av spleisen. Det kommer litt an på situasjonen, men i mange situasjoner så blir en del av en spleis (til tross for to personer) veldig gjerrig. Hvis man kjøper pizza sammen, så betaler den single halvparten mens to personer betaler den andre halvparten? Gjerrig. Anonymkode: 62f63...17c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå