Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette blir ikke det samme synes jeg? Tar man taxi sammen deles det selvfølgelig pr voksen. Likeså dersom man spiser ute. Men akkuratt gaver innad i familien synes jeg er ok at deles pr familie. 

Anonymkode: e4604...ed5

Dette er ingen selvfølge for mange, dessverre. 

Anonymkode: b8f38...110

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er ingen selvfølge for mange, dessverre. 

Jeg sliter med å skjønne hvordan noen argumenterer mot å dele på alle i feks en taxi? Er dere 3 voksne, så deles selvfølgelig det på 3? Sier virkelig noen «Nei, vi er et par, så vi betaler bare for 1?» 😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men dette blir ikke det samme synes jeg? Tar man taxi sammen deles det selvfølgelig pr voksen. Likeså dersom man spiser ute. Men akkuratt gaver innad i familien synes jeg er ok at deles pr familie. 

Tar man taxi sammen, avhenger det jo av flere faktorer. Selvsagt deler man pr. voksen dersom man tar taxi like langt, men dette slår jo helt feil ut for single Martin som deler taxi med Filip og Nora, hvis Martin skal av etter 2 km og Filip og Nora etter 10 km.

Anonymkode: 121c3...40a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å skjønne hvordan noen argumenterer mot å dele på alle i feks en taxi? Er dere 3 voksne, så deles selvfølgelig det på 3? Sier virkelig noen «Nei, vi er et par, så vi betaler bare for 1?» 😅 

Jepp, jeg har opplevd det. Men sluttet å ta taxi med par etter det, så vet ikke hvor vanlig det er. Jeg pleier ikke ta taxi uansett, så ble bare fristet ved tanken på at jeg trodde vi skulle dele på tre. Det har vært tråder om dette her før, og da var det flere som mente de burde telle som en i par. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar man taxi sammen, avhenger det jo av flere faktorer. Selvsagt deler man pr. voksen dersom man tar taxi like langt, men dette slår jo helt feil ut for single Martin som deler taxi med Filip og Nora, hvis Martin skal av etter 2 km og Filip og Nora etter 10 km.

Ja, nå antok jeg at man tok taxi fra A-B sammen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, nå antok jeg at man tok taxi fra A-B sammen 😊

Ja, da er jeg virkelig nysgjerrig på argumentene for at paret bare teller som én person. 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blander dere inn taxi og regning på restaurant da? Det er jo en helt annen ting enn å spleise på gave

Anonymkode: 835d4...951

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et par må betale dobbelt. To mennesker, to inntekter. Så...

Anonymkode: 64f7e...a2e

Og dobbelt med gaver som skal kjøpes også, ikke glem det!

Anonymkode: 7abd4...31a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, jeg har opplevd det. Men sluttet å ta taxi med par etter det, så vet ikke hvor vanlig det er. Jeg pleier ikke ta taxi uansett, så ble bare fristet ved tanken på at jeg trodde vi skulle dele på tre. Det har vært tråder om dette her før, og da var det flere som mente de burde telle som en i par. 

La oss for enkelhets skyld si at taxien koster 300,- All logikk jeg kan se tilsier at da blir det 100,- på hver - ikke sant? Mener du at du har et vennepar som på alvor forventet at du skulle betale 150,- og de to 75,- hver? Hvorfor i allle dager det?  Det må være det dummeste jeg har hørt 😅

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da er jeg virkelig nysgjerrig på argumentene for at paret bare teller som én person. 🙄

Ja, det er utenfor min forstand hverfall 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor blander dere inn taxi og regning på restaurant da? Det er jo en helt annen ting enn å spleise på gave

Anonymkode: 835d4...951

Nei, det er stort sett likt motivert, at man ønsker å spleise med enslige for å slippe billigere unna selv. Jeg forstår egentlig ikke at så mange ønsker å spleise på gaver. Bedre å gi en mindre, og mer personlig gave synes jeg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

La oss for enkelhets skyld si at taxien koster 300,- All logikk jeg kan se tilsier at da blir det 100,- på hver - ikke sant? Mener du at du har et vennepar som på alvor forventet at du skulle betale 150,- og de to 75,- hver? Hvorfor i allle dager det?  Det må være det dummeste jeg har hørt 😅

Ja, det er utenfor min forstand hverfall 😂

De sa noe som "du måtte jo betalt alt hvis du var alene". Rent bortsett fra at jeg aldri ville tatt taxi alene når det gikk buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine gir gave for 1000 per person, til bror, svigerinne og deres 3 barn, og til meg. Jeg kjøper 5 gaver til bror sin familie og får én tilbake fra de (ganger 2x i året).
Er allerede ekstremt urettferdig om vi skal regne gaveverdi, så jammen glad min bror ikke foreslår å dele gaven til foreldrene vår på to og ikke tre voksne!

Anonymkode: 8c9fb...1fb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da hadde jeg latt Martin sitte på gratis, om to personer uansett skal forbi ham. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler at det er ganske vanlig å gjøre det sånn når det er snakk om gaver til familiemedlemmer, men når jeg, mannen og søsteren min skal spleise på noe deler jeg alltid på tre og «skylder» på at vi har to inntekter. Både jeg og mannen min har høyere inntekt enn søsteren min og desidert bedre råd, så synes det er urimelig at hun skal ta halvparten

Anonymkode: 1e5ff...421

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spleise på gave til familiemedlemmer er jo noe helt annet enn å spleise på bryllupsgave til et vennepar eller restaurantregning. Er vi to som drar i et bryllup til et vennepar, så gir vi som par naturligvis større gave enn vi hadde gjort om vi dro alene. Restaurant eller mat på en hyttetur, deles naturligvis også per PERSON.

Men om vi søsknene skal spleise på gave til vår mor, og vi pleier å gi 500 kr hver. Så har jeg absolutt ingen planer om å gi 1000 kr etter å ha fått samboer (eller kreve at mannen gir 500 for den saks skyld). Om mine søsken da hadde ment at det hadde vært uaktuelt at mannen fikk stå på kortet, så hadde jeg droppet spleising. Om mannen og jeg skulle gitt dobbelt, så ville vi jo ha doblet gavebudsjettet da vi ble sammen (og nei, det er ikke nødvendigvis billigere å være et par, ofte får man barn, men skal da ha større bolig, mer lån, må spise «ordentlig» pga barn, jeg hadde hatt mye bedre råd som singel i den toromsen jeg da bodde i, enn det jeg har nå med familie).

Anonymkode: 5c88d...db8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er jo faktisk å drite i å spleise på gaver. Det blir jo alltid litt skjevt når noen har partner og barn, og andre ikke har det.

Og det at par må gi dobbelt så mange gaver... Hvor kommer det fra? Det er jo absolutt ikke gitt at det stemmer?

Som barnfri uten samboer blir jeg nesten blakk av alle som har utdrikningslag, bryllup, babyshower, dåp, bursdager etc. Og det er ikke få ganger det har vært snakk om spleis.. Men det er jeg lei av, går så mye penger på det. Da vil jeg gi noe selv som er innenfor budsjett.

Anonymkode: a48c3...a7e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En annen måte å «regne» på er at gaven deles på antall givere som er «ekte» familie.

Anonymkode: f6ab7...e84

Dette er jeg også vandt med. Når det er venner er det andre regler, men hvis det er gave til f.eks foreldre eller søsken, så deles summen på de som er direkte familie, og så skrives partneres navn på kortet uansett. 

Anonymkode: 9caf4...cd2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldrene mine gir gave for 1000 per person, til bror, svigerinne og deres 3 barn, og til meg. Jeg kjøper 5 gaver til bror sin familie og får én tilbake fra de (ganger 2x i året).
Er allerede ekstremt urettferdig om vi skal regne gaveverdi, så jammen glad min bror ikke foreslår å dele gaven til foreldrene vår på to og ikke tre voksne!

Jeg ser den. Men samtidig er jeg ikke interessert i å gi gaver til dobbelt så mange personer som om jeg skulle vært singel.

Før jeg fikk barn og partner selv ga jeg kun gave til tantebarn, men fikk likevel gave tilbake verdt ca like mye som tantebarna totalt. Synes det var en rettferdig og fin løsning for alle.

Anonymkode: cfd71...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De sa noe som "du måtte jo betalt alt hvis du var alene". Rent bortsett fra at jeg aldri ville tatt taxi alene når det gikk buss. 

Men det hadde jo de også måttet, dersom ikke du var med? Da hadde det blitt 150,- på hver av de… Her tror jeg du har vært borti noen snålinger, dette er ikke vanlig tankegang hos folk flest 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En annen måte å «regne» på er at gaven deles på antall givere som er «ekte» familie.

Anonymkode: f6ab7...e84

…da regner jeg med at det kun er navnet på «ekte» familie som står på kortet også?

Anonymkode: a9f6f...07a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...