Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sånn er det i vår familie også. Søstra mi har mann og tre barn, og jeg er alene. Alltid er det sånn at vi kjøper gaver til foreldrene våre og deler på to, og skriver fra alle. Jeg reagerte på det i starten, men så tenker jeg at mange par har det sånn at den ene kjøper til sin storfamilie, og den andre til sin storfamilie, også setter de begges navn på. Om det er ok eller ikke, er jeg litt usikker på. Til jul f.eks, er det da rett at parene skal kjøpe felles gave til øvrig familie, også skal øvrig familie kjøpe gave til hver av dem? Eller felles gave til paret, da? Til jul har jeg alltid kjøpt kjempefine gaver til tantebarna, flott gave til søsteren min, og ganske fin gave til svogeren min også, selv om det er han som får den minst dyre gaven. Jeg har fått litt mer i gave tilbake enn jeg f.eks kjøper til søsteren min, men langtfra likestilt med hva jeg gir. Ikke har jeg noe særlig god råd heller, men vil at de alle skal få fine gaver. Men så, når jeg endelig fikk kjæreste etter mange år som singel, måtte vi plutselig avtale at vi parene skulle gi en liten fellesgave til hverandre, for det ble så mye å kjøpe egen gave til min kjærest🙄 Snakk om å være ego..

Anonymkode: 2aaec...5de

Dyre gaver til voksne og bytte av vinflasker er noe de fleste kutter ut når man får barn. Her får barna (nieser/nevøer) gaver til de fyller 18. Voksne er kuttet ut - det er nok å skulle arrangere julaften i tillegg til å finne gaver til egne barn, et par venner på hver av de og på nevøer og nieser. Jeg bruker hellere noen tusen på meg selv fremfor å kjøpe og få masse ræl jeg ikke har bruk for.

Anonymkode: 5bc4c...615

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man betaler per hode. Folk skal ikke straffes for å være single. 

Anonymkode: e87c9...b08

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger helt av relasjonen de forskjellige har til den det skal kjøpes gave til. Er det til familie på ene siden, så betaler de som er et par kun en andel. Er det gave til felles venn som alle er venner med, så kan de betale for to. I de aller aller fleste tilfeller betaler et par som en enhet/en andel. 

Tenk deg selv om du er singel og skal kjøpe gave til din søster, så bruker du si 1000kr, fordi det er ca. vanlig beløp dere ligger på.  Om du neste år har fått deg kjæreste, så kjøper du jo ikke da en gave til 2000kr, for da skal dere gi "dobbelt" og begge skal betale.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sånn er det i vår familie også. Søstra mi har mann og tre barn, og jeg er alene. Alltid er det sånn at vi kjøper gaver til foreldrene våre og deler på to, og skriver fra alle. Jeg reagerte på det i starten, men så tenker jeg at mange par har det sånn at den ene kjøper til sin storfamilie, og den andre til sin storfamilie, også setter de begges navn på. Om det er ok eller ikke, er jeg litt usikker på. Til jul f.eks, er det da rett at parene skal kjøpe felles gave til øvrig familie, også skal øvrig familie kjøpe gave til hver av dem? Eller felles gave til paret, da? Til jul har jeg alltid kjøpt kjempefine gaver til tantebarna, flott gave til søsteren min, og ganske fin gave til svogeren min også, selv om det er han som får den minst dyre gaven. Jeg har fått litt mer i gave tilbake enn jeg f.eks kjøper til søsteren min, men langtfra likestilt med hva jeg gir. Ikke har jeg noe særlig god råd heller, men vil at de alle skal få fine gaver. Men så, når jeg endelig fikk kjæreste etter mange år som singel, måtte vi plutselig avtale at vi parene skulle gi en liten fellesgave til hverandre, for det ble så mye å kjøpe egen gave til min kjærest🙄 Snakk om å være ego..

Anonymkode: 2aaec...5de

Så snill og omtenksom du er. Trist med slike familiemedlemmer som ikke vet å sette pris på deg. Sånn er det med min svigerfamilie. Jeg ordner og steller og legger meg i selen for å finne fine gaver, men hva får jeg igjen.. et eller annet random fra billigkroken. Fra ifjor av sa jeg stopp og overlot gavehandling til svigerfamilien til min mann. Noen vil sikkert mene at man skal gi uten å forvente å få noe tilbake, og det er greit. Men jeg føler meg lite satt pris på når min mann får fin gave, men ikke meg når det faktisk er jeg som har ordnet til de.

Anonymkode: f6ab7...e84

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke "en enhet"- de to. Den romantiske gnienheten kan de beholde innenfor husets fire vegger. For alle andre enn de selv så er de to individer.

Anonymkode: a4480...345

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jævlig irriterende, jeg er singel og omgitt med par. Spleise på mat? Jeg betaler mer og de mindre, spleise på gave? De betaler 2 for 1, faen ass. 

Anonymkode: 9bda6...ea7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvert par anses som én når det handler om gave til familie. Jeg betaler gaver til mine familiemedlemmer, og mannen til sine. Det blir mer enn nok om man ikke skal betale dobbelt opp til begge sider.

Det kan selvsagt ikke sammenlignes med en restaurantregning eller deler av matutgiftene på en hyttetur feks. Da spiser man jo det man spiser.

Anonymkode: 0d454...a10

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig at den som ikke er biologisk i familie skal betale like stor andel som familiemedlemmene. Spesielt ikke hvis det er en dyr gave. F.eks. noe som koster 2000 kr. Og så skal den som ikke er i familie betale 500 kr? Det ville jeg følt ubehag ved å kreve.

Anonymkode: 3b0e2...aa0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der er jævlig irriterende, jeg er singel og omgitt med par. Spleise på mat? Jeg betaler mer og de mindre, spleise på gave? De betaler 2 for 1, faen ass. 

Med mat er det jo virkelig ikke rettferdig, da er det jo bare å si ifra at dere deler på tre.

Men med gaver blir det jo noe helt annet. Par har dobbelt så mange å kjøpe til, man sparer ingenting på å være et par i den totale gavepotten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ang spleising av mat burde det selvfølgelig deles på antall som spiser, har aldri vært borti at par betaler mindre på det? Men de er en enhet hva angår gave til familiemedlemmer ja.

Anonymkode: d327b...32b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man betaler per hode. Folk skal ikke straffes for å være single. 

Anonymkode: e87c9...b08

Hvordan straffes man? Man trenger ikke å være med på å spleise på en gave om gaven overgår eget gavebudsjett, sånt er helt valgfritt. Men mener du at jeg som nå har et gavebudsjett på ca. 500kr til søsken, plutselig skulle økt gavebudsjettet til 1000kr om jeg hadde fått meg partner, og jeg skulle spleise på en gave sammen med noen andre? 

Anonymkode: 97c47...323

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Med mat er det jo virkelig ikke rettferdig, da er det jo bare å si ifra at dere deler på tre.

Men med gaver blir det jo noe helt annet. Par har dobbelt så mange å kjøpe til, man sparer ingenting på å være et par i den totale gavepotten.

Og det er vårt problem hvordan...? 

Anonymkode: 64f7e...a2e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er vårt problem hvordan...? 

At du er singel er hvems problem...?

Anonymkode: 6382e...2dd

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det spørs litt på relasjonen, synes jeg. Er det tre venner som spleiser på gave til en felles venn så er det noe annet enn om to voksne barn kjøper gave til sine foreldre og et av barnas partnere er med «på lappen». Da er det mest sannsynlig barna som har planlagt kjøpet også. 

Er man på restaurant eller betaler for en felles tjeneste eller opplevelse som regnes per person så synes jeg det er selvsagt at man deler per hode. 

Anonymkode: 47c35...b76

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at et par er en enhet, og betaler for 1/3  i tilfellet du skisserer. 

Anonymkode: 909a4...a28

Enig. Hadde noen krevd jeg og mannen skulle spleise dobbelt av de andre hadde vi meldt oss ut av spleise gaven. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At du er singel er hvems problem...?

Anonymkode: 6382e...2dd

Er det et problem nå å være singel? Åh, det visste jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betale pr familie er vanlig her, om man er 2 eller 8 spiller ingen rolle

Anonymkode: ce09c...96c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dyre gaver til voksne og bytte av vinflasker er noe de fleste kutter ut når man får barn. Her får barna (nieser/nevøer) gaver til de fyller 18. Voksne er kuttet ut - det er nok å skulle arrangere julaften i tillegg til å finne gaver til egne barn, et par venner på hver av de og på nevøer og nieser. Jeg bruker hellere noen tusen på meg selv fremfor å kjøpe og få masse ræl jeg ikke har bruk for.

Anonymkode: 5bc4c...615

Ikke vanlig å kutte ut i vår krets men så anser vi ikke gaver som ræl heller

Anonymkode: ce09c...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De er ikke "en enhet"- de to. Den romantiske gnienheten kan de beholde innenfor husets fire vegger. For alle andre enn de selv så er de to individer.

Anonymkode: a4480...345

De har jo da dobbelt så mange gaver å gi også da... Vi hadde en slik problemstilling til jul i fjor. Mannen og søsknene skulle spleise på en litt dyrere gave, men søskene mente at han måtte betale dobbelt fordi det var jo da fra meg også,men å betale eksempelvis 1000kr til svigermor,og 500 til min mor blir uaktuelt, ikke bare på grunn av forskjellen, men fordi det blir for store utgifter for oss

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusk1 skrev (1 time siden):

I søskenflokken vår deler vi på 3, altså vi 3 søsken - vi regner ikke med ektefeller/samboere der. I venneflokken gjør vi motsatt, der deles alt på antall voksne. 

Dette. Jeg har alltid gitt like mye i gave til min mor selv om jeg var enslig og søsknene mine var par. For venner derimot deles det på antall voksne. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...