Gjest Luksusbia Skrevet 4. juni 2024 #21 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I forhold til alle trådane som tek for seg lett underhaldning, eller ikkje har samanheng med kultur i det heile? Eller har det å smugla inn ei flaske vin på ein konsert vorte eit kulturemne? Eg er samd i at kultur kan vera mykje og vil ikkje vera nokon snobb, men interessenivået minner ofte meir om ein skuleklasse i ungdomsskulen enn vaksne menneske som er interesserte i kultur. Anonymkode: 07d49...49a Du fremstår litt lite glad i janteloven men samtidig som du er litt Ivar Aasen tilhenger. Mange nordmenn gikk ut i jobb etter ungdomsskolen i gamle dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #22 Del Skrevet 4. juni 2024 Luksusbia skrev (2 minutter siden): Enig, og godt poeng. Kulturbegivenheter er endel av samfunnet vårt, og ts har enda ikke kommet med en forståelse og tolkning av begrepet. Det får meg også til å lure på utgangspunktet til hi. Virker litt som han ikke er klar over at han er på tynn is TS ignorerer alle kritiske spørsmål, og det kveler enhver diskusjon. Det er veldig klassisk med folk som vil leke "intelligente og kulturelle". Når de får diskusjonen så har de lite å bidra med. Det skives på klumsete nynorsk hele veien da. Så jeg mistenker TS tror nynorsk er mer kultivert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. juni 2024 #23 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ein diskuterer korleis ein skal smugla inn ei flaske vin på ein konsert, og ein diskuterer lett underhaldning som Donald Pocket, Eurovision, rap, og NSYNC. Men ein diskuterer ikkje Haydn, Mendelssohn, Prokofiev eller Sjostakovitsj. Heller ikkje Wagner eller Strauss. Kva trur du er årsaka til dette? Anonymkode: 07d49...49a Les trådene i underforumet innen du poster en post om hva som diskuteres. Bland de mer aktuelle trådene (det som er på side 1 i kronologisk orden) så finner du bland annet enn tråd om klassisk litteratur og en tråd der dem som spiller piano deler tanker og erfaringer. Det er opplagt at du ønsker å provosere ved å banalisere kultur som du opplever som mindreverdig, da inkludert alkoholkultur. PS. Donald har utrolig mange bunner som mye av den klassiske produksjonen fra Disney, ikke minst hvis vi trekker inn Disneys komplekse personlighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #24 Del Skrevet 4. juni 2024 13 minutter siden, Macro said: Absolutt. Men TS sitter å "bestemmer" hva som er kultur og ikke. Kultur er i stadig utvikling. Jeg hater Eurovision, men det er Europeosk kultur. Eg kan ikkje bestemma kva som er kultur og kva som ikkje er det, men Eurovision er etter mi meining i klassen TV-underhaldning, slik som det er stor forskjell på Jon Fosse og ein forfattar som skriv kiosklitteratur med ein fart på ei bok i veka. Kjenner du til barnebokserien "Grøsserne"? "Eller "Frøken Detektiv"? Eller bøkene i TL-klubben? Dette er kommersielle bøker for barn laga for å seljast, og kvaliteten er deretter; ein kan ikkje samanlikna desse bøkene med "Den lille prinsen" eller Astrid Lindgren. Pippi Langstrømpe er kultur. "Frøken Detektiv" er underhaldning. Anonymkode: 07d49...49a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. juni 2024 #25 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eg kan ikkje bestemma kva som er kultur og kva som ikkje er det, men Eurovision er etter mi meining i klassen TV-underhaldning, slik som det er stor forskjell på Jon Fosse og ein forfattar som skriv kiosklitteratur med ein fart på ei bok i veka. Kjenner du til barnebokserien "Grøsserne"? "Eller "Frøken Detektiv"? Eller bøkene i TL-klubben? Dette er kommersielle bøker for barn laga for å seljast, og kvaliteten er deretter; ein kan ikkje samanlikna desse bøkene med "Den lille prinsen" eller Astrid Lindgren. Pippi Langstrømpe er kultur. "Frøken Detektiv" er underhaldning. Anonymkode: 07d49...49a Du har i hvert fall null peiling på kultur. Absolutt null peiling. Bestefar var bildekunstner, han trengte som andre penger til seg selv og familien, og lagde selvfølgelig ting fordi det skulle selges. Hvilket forfattere, kunstnærer og komponister har gjort siden tidens begynnelse.... I hvert fall de profesjonelle... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #26 Del Skrevet 4. juni 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Eg kan ikkje bestemma kva som er kultur og kva som ikkje er det, men Eurovision er etter mi meining i klassen TV-underhaldning, slik som det er stor forskjell på Jon Fosse og ein forfattar som skriv kiosklitteratur med ein fart på ei bok i veka. Kjenner du til barnebokserien "Grøsserne"? "Eller "Frøken Detektiv"? Eller bøkene i TL-klubben? Dette er kommersielle bøker for barn laga for å seljast, og kvaliteten er deretter; ein kan ikkje samanlikna desse bøkene med "Den lille prinsen" eller Astrid Lindgren. Pippi Langstrømpe er kultur. "Frøken Detektiv" er underhaldning. Anonymkode: 07d49...49a Slik ein ikkje kan samanlikna Tove Jansson med "Hardy-guttene". Mummitrollet er kultur. "Hardy-guttene" eller TL-klubben er underhaldning. At noko er gitt ut i bokform, betyr ikkje at dette er kultur, og det same gjeld musikk. Viss eg gir ut ein CD der ein høyrer lyden av meg som et bananar medan eg hoppar rundt og raslar med ein tamburin, er ikkje dette musikk, og heller ikkje kultur. Anonymkode: 07d49...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. juni 2024 #27 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Eg kan ikkje bestemma kva som er kultur og kva som ikkje er det, men Eurovision er etter mi meining i klassen TV-underhaldning, slik som det er stor forskjell på Jon Fosse og ein forfattar som skriv kiosklitteratur med ein fart på ei bok i veka. Kjenner du til barnebokserien "Grøsserne"? "Eller "Frøken Detektiv"? Eller bøkene i TL-klubben? Dette er kommersielle bøker for barn laga for å seljast, og kvaliteten er deretter; ein kan ikkje samanlikna desse bøkene med "Den lille prinsen" eller Astrid Lindgren. Pippi Langstrømpe er kultur. "Frøken Detektiv" er underhaldning. Anonymkode: 07d49...49a Hva med Grøsserne gjør at det ikke er kultur. Serien er skrevet av en av historiens mest fremgangsrike forfattere, som er klassisk utdannet med hovedfag (major) i Engelsk, og som begynte å skrive barnebøker når han var 9 år gammel. Du skriver kun rot og vrøl. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #28 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eg kan ikkje bestemma kva som er kultur og kva som ikkje er det, men Eurovision er etter mi meining i klassen TV-underhaldning, slik som det er stor forskjell på Jon Fosse og ein forfattar som skriv kiosklitteratur med ein fart på ei bok i veka. Kjenner du til barnebokserien "Grøsserne"? "Eller "Frøken Detektiv"? Eller bøkene i TL-klubben? Dette er kommersielle bøker for barn laga for å seljast, og kvaliteten er deretter; ein kan ikkje samanlikna desse bøkene med "Den lille prinsen" eller Astrid Lindgren. Pippi Langstrømpe er kultur. "Frøken Detektiv" er underhaldning. Anonymkode: 07d49...49a Men det som appererer til dagens barn og oss som barn kan ikke sammenlignes. Jeg foretrekker "Flukten fra dyreskogen" men barnet mitt likte Deidalos. Ulike barndomsminner. Pippi er "påtvunget" kultur for barna våre. De filmene/historiene er ikke bra eller imponerende nok til å catche den yngre genrasjon. Det er gjort mange grep for å bevare pippi men det er rett og slett for gammelt. Vi får bevare pippi som den kulturgaven hun var, og så akreptere at hun hadde utløpsdato. Jeg er fremdeles 100% sabeltann-fan. Det er ikke tilfellet med ungen. Sabeltann er for dårlig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #29 Del Skrevet 4. juni 2024 5 minutter siden, Fremmed fugl said: Du har i hvert fall null peiling på kultur. Absolutt null peiling. Bestefar var bildekunstner, han trengte som andre penger til seg selv og familien, og lagde selvfølgelig ting fordi det skulle selges. Hvilket forfattere, kunstnærer og komponister har gjort siden tidens begynnelse.... I hvert fall de profesjonelle... Det er stor forskjell på å laga kunst for å selja dette, og å laga noko utan kvalitet berre for å selja dette; alle dei klassiske komponistane laga musikk for å ha noko å leva av, men det betyr ikkje at musikken deira var dårleg. Bestefar din var kunstnar. Ein "kunstnar" som stiller ut eit blankt ark papir og trur han er genial, er ikkje det. Anonymkode: 07d49...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #30 Del Skrevet 4. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er stor forskjell på å laga kunst for å selja dette, og å laga noko utan kvalitet berre for å selja dette; alle dei klassiske komponistane laga musikk for å ha noko å leva av, men det betyr ikkje at musikken deira var dårleg. Bestefar din var kunstnar. Ein "kunstnar" som stiller ut eit blankt ark papir og trur han er genial, er ikkje det. Anonymkode: 07d49...49a Du må virkelig få orden på det språket ditt. Jeg er opptatt av språkkultur. Endret 4. juni 2024 av Macro 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. juni 2024 #31 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er stor forskjell på å laga kunst for å selja dette, og å laga noko utan kvalitet berre for å selja dette; alle dei klassiske komponistane laga musikk for å ha noko å leva av, men det betyr ikkje at musikken deira var dårleg. Bestefar din var kunstnar. Ein "kunstnar" som stiller ut eit blankt ark papir og trur han er genial, er ikkje det. Anonymkode: 07d49...49a Det er en mye mer relevant diskusjon en det rare du har skrevet tidligere. Om en del av moderne kunst er kunst. Personlig så klarer jeg ikke å se på noe jeg eller hvem som helst hadde kunnet laget med minimal innsats som kunst. Men vet at mange er uenige, noen syns det er kunst å henge opp døde kyllinger i taket på et museum... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #32 Del Skrevet 4. juni 2024 3 minutter siden, Fremmed fugl said: Hva med Grøsserne gjør at det ikke er kultur. Serien er skrevet av en av historiens mest fremgangsrike forfattere, som er klassisk utdannet med hovedfag (major) i Engelsk, og som begynte å skrive barnebøker når han var 9 år gammel. Du skriver kun rot og vrøl. Litterært sett er "Grøsserne" i klasse med TL-klubben eller "Stompa", og R. L. Stine skrev dei i rekordfart. Underhaldning, ja. Kultur, nei. Anonymkode: 07d49...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #33 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litterært sett er "Grøsserne" i klasse med TL-klubben eller "Stompa", og R. L. Stine skrev dei i rekordfart. Underhaldning, ja. Kultur, nei. Anonymkode: 07d49...49a Men det er kultur 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #34 Del Skrevet 4. juni 2024 4 minutter siden, Fremmed fugl said: Det er en mye mer relevant diskusjon en det rare du har skrevet tidligere. Om en del av moderne kunst er kunst. Personlig så klarer jeg ikke å se på noe jeg eller hvem som helst hadde kunnet laget med minimal innsats som kunst. Men vet at mange er uenige, noen syns det er kunst å henge opp døde kyllinger i taket på et museum... Nettopp. At noko blir kalla "kunst" betyr ikkje at dette faktisk er det. Døde kyllingar i taket er ein fin dekorasjon for dei som liker det, og det same gjeld hylla kjøpt på IKEA, men dette er verken kunst eller kultur. Anonymkode: 07d49...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #35 Del Skrevet 4. juni 2024 3 minutter siden, Macro said: Men det er kultur Kva for nokre litterære kvalitetar har desse bøkene som gjer dei til kultur? Underhaldning, ja. Kultur, nei. Anonymkode: 07d49...49a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #36 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nettopp. At noko blir kalla "kunst" betyr ikkje at dette faktisk er det. Døde kyllingar i taket er ein fin dekorasjon for dei som liker det, og det same gjeld hylla kjøpt på IKEA, men dette er verken kunst eller kultur. Anonymkode: 07d49...49a IKEA har også blitt kultur. Lik det eller ei. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kva for nokre litterære kvalitetar har desse bøkene som gjer dei til kultur? Underhaldning, ja. Kultur, nei. Anonymkode: 07d49...49a Kommer helt an på leseren. Om det er populært,snakkes mellom oss, så får det plass i kulturen. Du prøver så iherdig å fremstå som noe du ikke er. Kan du fortelle oss om "litterære kvaliteter"? Jeg tror ikke du kan det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 4. juni 2024 #37 Del Skrevet 4. juni 2024 Luksusbia skrev (1 time siden): Veldig enig i endel, men la oss diskutere en komiker og forfatter da. Er du enig i at Are Kalvø er morsom? Jeg synes det, men har inntrykk av at folk har litt ulik humor som meg. Teater elsker jeg, men folkemusikk og opera er ikke min hovedinteresse. Tror virkelig ikke du er snobb. Men tipper at du ble født i 1963 Are Kalvø husker jeg ikkeon the spot, men han har satt merker i det norske folk. Jeg er født etter 1990. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 4. juni 2024 #38 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litterært sett er "Grøsserne" i klasse med TL-klubben eller "Stompa", og R. L. Stine skrev dei i rekordfart. Underhaldning, ja. Kultur, nei. Anonymkode: 07d49...49a Hvorfor er det å skrive raskt et tegn på dårlig kvalitet, mannen hadde opplagt et brinnende interesse for både språk og barnelitteratur og er ekstremt fremgangsrik som forfattere. Du virker litt låst i en forestilling om at det finnes en mer riktig kultur. Tror du har et behov å definere deg selv å tilhøre en elite. Trist, men kjenner naturlig mange slike folk. Når jeg gikk på barneskolen leste jeg Dostojevskij og Hemingway, langt innen jeg leste min første ungdomsbok (har aldri lest noen typisk barnebok innen jeg selv fikk barn). Når jeg som student ryddet og vasket leiligheten min hørte jeg gjerne Brittens War Requiem. Som barn og ungdom samlet jeg på klassiker serien fra Loeb forlag, du vet den med den originale teksten på latin eller gresk på enn side, og den engelske oversettelsen på den andre siden. Jeg har studert små detaljer på malerier i kirker i Roma med min far som har master i kunsthistorie. Been there, done that. Idag kan jeg kose meg med den kultur som vi finner i for eksempel raggarpunk, som ikke er mindre kultur enn den lange orkester introen i Parsifal. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. juni 2024 #39 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det forstår eg. Men det ein gjerne spør om, er kva bok ein les no, eller spørsmål ein nysgjerrig tenåring kunne ha stilt. Orsak viss eg tek feil, for av og til dukkar det opp gode spørsmål, men interessa for desse trådane er stort sett liten; dette er eit forum for lett underhaldning, ikkje vaksen kulturforståing. Donald Pocket er underhaldning tilpassa barn. Viss Eurovision er kultur, kan ein like gjerne kalla ein taggar som skriv "yolo" ein intellektuell; dette er eit TV-show som dei færraste tek seriøst, og musikken står for det motsette av kvalitet. Gregor Mendel var ein vitskapsmann. Fotball er sport. Anonymkode: 07d49...49a Fotball er sport og kultur og ja tagging er kultur selv om det ikke i alles øyne er pent. (Foretrekker pieces) DD er ikke høy interkulturell kultur, men likevel kultur. Eurovision er deilig eurotrash, og kultur Selv om jeg foretrekker å gå i operaen eller på klassisk konsert så klarer jeg å se at og DDE, Eurovision og tilsvarende er kultur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. juni 2024 #40 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nettopp. At noko blir kalla "kunst" betyr ikkje at dette faktisk er det. Døde kyllingar i taket er ein fin dekorasjon for dei som liker det, og det same gjeld hylla kjøpt på IKEA, men dette er verken kunst eller kultur. Anonymkode: 07d49...49a https://no.wikipedia.org/wiki/Kunst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå