Gå til innhold

Reise til syden med kun et barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt uenig om at ting må være helt millimeter rettferdig hele tiden. Dette barnet har har fra før av får nok mindre tid med far og fars familie enn de to felles barna. Tenk så flott med en ferie for henne alene m pappa. Og farmor. Jeg tenker TS kan ta med egen niåring på en kjekk tur f.ekd til høsten. Det trenger ikke være syden hva med en tur m båten til København eller noe barnet selv ønsker. Ting kan ikke være helt likt når man har barn m ulike partnere.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke ting må være helt likt. TS kan jo ta med niåringen på en tur de to så er det problemet løst. 

Ja forsåvidt, om det lar seg gjennomføre i tid og penger. Å være omtrent jevnaldrende og ikke få være med kan fort skape sårhet og splittelse i forhold til at søskenet føles mer ønsket, elsket og prioritert. 

Alt må ikke være helt likt, men man bør aldri la barn føle seg mindre prioritert og ønsket med enn andre barn. En noe større aldersforskjell hadde gjort slikt enklere, men her er de omtrent jevnaldrende, og da kan slikt fort trigge vonde følelser. 

Om det er mulig for mor å ta jentetur med datteren, og så er dette guttens guttetur med far, så kan det hjelpe mye på ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Det barnet har jo ikke vært enebarn engang før han fikk halvsøsken…. Synes absolutt far kan reise med kun ham denne uken! De andre barna er med far hele tiden! Har 2 stebarn selv, og har aldri hatt noe problem med at reiser/gjør litt ting med de på egenhånd. Skulle bare mangle! Våre fellesbarn er jo med på absolutt alt annet! Vær en god stemor og slutt å sutre. Tenk heller at nå får eldstemann farmor og pappa litt for seg selv 😊

Anonymkode: b5a9d...7d3

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man får mye tyn her inne om man drar på tur med kun fellesbarn. 

Godt å se at trenden har snudd, og at det aksepteres å dele opp søskenflokken som det passer familien. 

Men mtp den uvanlig lille aldersforskjellen på de to kullene, kan jeg forstå om niåringen reagerer på at tiåringen får tur med far og farmor. 

Anonymkode: 07c8f...c26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit nok det, men da kunne han tatt med vårt datter på 9 år også. Nå vil det fremstå meget urettferdig.

Tenker du på urettferdighet når din datter får være med pappa hele tiden ellers? Tenker du på urettferdighet når stebarnet ditt ikke får være med mamma og pappa på julefeiring? Tenker du på urettferdighet når stebarnet ditt går glipp av at pappa koser seg på lørdagskvelden med yngre søsken, og han kun får være med ved samvær? Tenker du på urettferdighet når du ser et barn som alltid må innrette seg etter 2 familier og kanskje føle på å aldri høre 100 prosent til? Tenkte du på urettferdighet når dere fille et barn sammen når eldstemann knapt var født selv?? 
Tipper datteren din forstår at far må ha litt alenetid med halvbror, hvis du gidd forklare henne det! (Stakkars skilsmissebarn) 

Anonymkode: d8481...a09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok det, men da kunne han tatt med vårt datter på 9 år også. Nå vil det fremstå meget urettferdig.

Det er ikke relevant.

Tenker du på urettferdighet når din datter får være med pappa hele tiden ellers? Tenker du på urettferdighet når stebarnet ditt ikke får være med mamma og pappa på julefeiring? Tenker du på urettferdighet når stebarnet ditt går glipp av at pappa koser seg på lørdagskvelden med yngre søsken, og han kun får være med ved samvær? Tenker du på urettferdighet når du ser et barn som alltid må innrette seg etter 2 familier og kanskje føle på å aldri høre 100 prosent til? Tenkte du på urettferdighet når dere fille et barn sammen når eldstemann knapt var født selv?? 
Tipper datteren din forstår at far må ha litt alenetid med halvbror, hvis du gidd forklare henne det! (Stakkars skilsmissebarn) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (17 minutter siden):

Da må de jo gjøre det med alle barna etter tur. Spesielt det barnet med kun ett års aldersforskjell vil kunne reagere sterkt på noe annet. 

De må ikke det. Her bor far 100% av tiden med to barn, mens det tredje barnet antakelig bor der maksimalt 50% av tiden. Da er det helt greit at far og eldstemann tar seg en tur på egenhånd. De to som bor med far hele tiden får mye mer av han resten av året, så ingen urettferdighet. Regner med at familien skal på annen ferie også, og at de to yngste ikke blir nedprioritert.

• Liker 5
Skrevet
Trolltunge skrev (6 minutter siden):

Ja forsåvidt, om det lar seg gjennomføre i tid og penger. Å være omtrent jevnaldrende og ikke få være med kan fort skape sårhet og splittelse i forhold til at søskenet føles mer ønsket, elsket og prioritert. 

Alt må ikke være helt likt, men man bør aldri la barn føle seg mindre prioritert og ønsket med enn andre barn. En noe større aldersforskjell hadde gjort slikt enklere, men her er de omtrent jevnaldrende, og da kan slikt fort trigge vonde følelser. 

Om det er mulig for mor å ta jentetur med datteren, og så er dette guttens guttetur med far, så kan det hjelpe mye på ja. 

Det er klart at mye kan spille inn her, tid økonomi og forholdet mellom søsken. Hvis far bruker opp feriepengene på tur med ett barn og ikke har tid eller penger igjen til de andre så er det heller ikke gunstig.

Men vil gjerne påpeke at det eldste barnet fars særkullsbarn automatisk blir nedprioritert når far får nye barn med ny dame, det er umulig på annet vis. Så den som nok føler mest på sårhet og splittelse er sansynligvis det barnet.

Jeg har tatt med mine barn på mange turer alene. Ene har vært på flere turer, andre har vært i syden osv Det er ikke likt og det blir ikke likt. Nå er eldste helt uinteressert i å dra noe sted med meg🥰

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet

Jeg har reist mye til Syden med bare 1 eller 2 barn. (Vi har 5). Barna må tåle at noen ganger så er det de andre sin tur.

Ville vært noe annet hvis det alltid var samme barnet som fikk bli med, og de / det andre barnet / barna måtte bli hjemme.

Skrevet

Tenkte først jeg hadde delte meninger om det. Men altså han er far til 3stk. Så hvorfor bare ha med ett av barna? De andre «deler» jo på far de også selv om de er med far hele tiden siden 10-åringen sikkert er hos mor også. 
Kunne gjerne forstått en helg eller noe på tur. Tenker også at forskjellen på 1år i alder på han og 9åringen gjør det vanskelig å rettferdiggjøre pga forskjell i alder og utbytte feks. 
Hadde evt kunne gått med på det hvis mor kunne hatt en uke i syden/annen ferie i nærmeste framtid med de to andre barna. 
Ikke at alt må være likt alltid. Men dette her er litt annerledes enn at et av barna får en is eller gått i svømmehallen en ekstra gang.

For ordens skyld…jeg regner med at dere har med alle barna ellers når dere reiser? Så ikke dette barnet ikke får vært med. I så tilfelle kan jeg gjerne forså valget. Selv om han kanskje allerede har vært på ferie med mor. Men sånn er det med to bosted, en fordel må barna få ha der.

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og meg har to felles barn og han har ett fra tidligere. Nå ønsker han å ta en uke i syden med eldstemann, bare de to (og svigermor). Det kom litt brått på, og jeg kjenner at jeg egentlig ikke synes det er greit. 

Er jeg helt urimelig her?

Spørsmål: 

Hadde du hatt samme problemet om han ville tatt deres fellesbarn med på en tur? Uten deg og sitt eldste barn? 

Anonymkode: 72798...558

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (22 minutter siden):

Jeg synes ikke ting må være helt likt. TS kan jo ta med niåringen på en tur de to så er det problemet løst. 

Enig 

Anonymkode: 8477c...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg hadde reagert på er at som en familie så burde slike ting vært planlagt mye tidligere. 

Anonymkode: ad7f8...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei vettuhva :) Det er SÅ vanlig at særkullsbarnet forskjellsbehandles i negativ retning. Hadde tenkt at det er kjempefint at far prioriterer særkullsbarnet som garantert taper i en del andre sammenhenger. 

Anonymkode: e75cb...041

• Liker 1
Skrevet

Min samboer og meg har to felles barn og han har ett fra tidligere. Nå ønsker han å ta en uke i syden med eldstemann, bare de to (og svigermor). Det kom litt brått på, og jeg kjenner at jeg egentlig ikke synes det er greit. 

Er jeg helt urimelig her?

Så flott for barnet å få så mye en til en tid.

Prøver å få en ene tur med hvert av barna våre hvert år, barna har godt av det og de føler seg mer sett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Anbefales.. det er skikkelig koselig å få tid alene med barna 1 og 1. Personlig hadde jeg ikke hatt med svigermor eller min mor. 
Jeg hadde heller ikke gjort det om det gikk på bekostning av en tur for alle samen sammen. 

Anonymkode: a8b1d...343

Sannsynligvis tar han seg en bar-runde et par kvelder alene, mens moren hans (bestemor til barnet) sitter på hotellrommet og er barnevakt... Det er fordelen ved å dra til syden med mora si og barnet sitt.

Anonymkode: 48fcc...3d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke relevant.

Det er jo kanskje litt relevant for hvordan det oppfattes. Hvis du er affærepartneren som har bidratt til å ødelegge den tidligere kjernefamilien og nå ikke unner særkullsbarnet noen goder, så ser det kjipt ut. Sånn satt på spissen. 

Anonymkode: e75cb...041

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sannsynligvis tar han seg en bar-runde et par kvelder alene, mens moren hans (bestemor til barnet) sitter på hotellrommet og er barnevakt... Det er fordelen ved å dra til syden med mora si og barnet sitt.

Anonymkode: 48fcc...3d4

For en generalisering. Er ikke sikkert denne mannen drikker alkohol en gang.. 

Anonymkode: 8ba3b...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spørsmål: 

Hadde du hatt samme problemet om han ville tatt deres fellesbarn med på en tur? Uten deg og sitt eldste barn? 

Anonymkode: 72798...558

Det lurer jeg på også. Tror nok ikke det hadde vært like grusomt da

Anonymkode: 94564...f91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (24 minutter siden):

De må ikke det. Her bor far 100% av tiden med to barn, mens det tredje barnet antakelig bor der maksimalt 50% av tiden. Da er det helt greit at far og eldstemann tar seg en tur på egenhånd. De to som bor med far hele tiden får mye mer av han resten av året, så ingen urettferdighet. Regner med at familien skal på annen ferie også, og at de to yngste ikke blir nedprioritert.

Alle bor her 100%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...