AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Del Skrevet 2. juni Jeg skal kjøpe bruktbil fra forhandler for første gang, og har ikke så mye peiling på biler. Hva bør jeg spørre om? Takk for hjelp😊 Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 2. juni #2 Del Skrevet 2. juni Jeg kan fortelle deg litt hvordan jeg går frem som bilnerd. Så kan du velge og vrake hva som høres relevant ut. Bare å spørre om du lurer på noe. 1. Finn ut hva du vil ha. Hvilke krav stiller du til en bil? Størrelse, rekkevidde, kvalitet og pris mm. 2. Les deg opp på bilen. Motor.no har korte greie tekster på alt som er kommet til det norske markedet. For bruktbil, søk gjerne "[biltype] used car review". Den perfekte bilen fins dessverre ikke og alle har en varierende mengde med gjengående feil. Identifisér det viktigste ved din biltype og husk det. 3. Så kommer spørsmåla til bruktbilforhandler: Grunnleggende er spørsmål om profildybde på begge sett med dekk (få det gjerne skriftlig for eventuelle senere klager), om alle servicer og tilbakekallinger er fulgt, rust/rustbehandling, tidligere skader og slike ting. Så må du gjerne ta opp typiske feil; er det fikset? Er alt i orden? 4. Forhandlinger er viktig. Du må ikke betale den prisen som ligger på FINN, noensinne. Sett deg en målpris ut fra markedsbildet og vær fast bestemt på at det er dit du vil. Møter ikke forhandleren deg med kroner og øre, be om nye dekk, nye gummimatter, gratis service osv. - noe som er pengeverdt. Husk å alltid være høflig og grei, men ikke la deg overrumple av en selger. Feil du har funnet kan forhandler utbedre eller gi avslag for; kontraktfest gjerne slike avslag (f.eks. "det gis 15000 kr rabatt pga. bulk høyre dør fremme"). Det kan høres slitsomt ut, men prosessen er også egentlig ganske gøy. En bil skal du jo bruke en del, så da er det greit å ta seg litt god tid til å finne det du vil ha, til den prisen du synes er riktig. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Del Skrevet 2. juni catman skrev (1 time siden): Jeg kan fortelle deg litt hvordan jeg går frem som bilnerd. Så kan du velge og vrake hva som høres relevant ut. Bare å spørre om du lurer på noe. 1. Finn ut hva du vil ha. Hvilke krav stiller du til en bil? Størrelse, rekkevidde, kvalitet og pris mm. 2. Les deg opp på bilen. Motor.no har korte greie tekster på alt som er kommet til det norske markedet. For bruktbil, søk gjerne "[biltype] used car review". Den perfekte bilen fins dessverre ikke og alle har en varierende mengde med gjengående feil. Identifisér det viktigste ved din biltype og husk det. 3. Så kommer spørsmåla til bruktbilforhandler: Grunnleggende er spørsmål om profildybde på begge sett med dekk (få det gjerne skriftlig for eventuelle senere klager), om alle servicer og tilbakekallinger er fulgt, rust/rustbehandling, tidligere skader og slike ting. Så må du gjerne ta opp typiske feil; er det fikset? Er alt i orden? 4. Forhandlinger er viktig. Du må ikke betale den prisen som ligger på FINN, noensinne. Sett deg en målpris ut fra markedsbildet og vær fast bestemt på at det er dit du vil. Møter ikke forhandleren deg med kroner og øre, be om nye dekk, nye gummimatter, gratis service osv. - noe som er pengeverdt. Husk å alltid være høflig og grei, men ikke la deg overrumple av en selger. Feil du har funnet kan forhandler utbedre eller gi avslag for; kontraktfest gjerne slike avslag (f.eks. "det gis 15000 kr rabatt pga. bulk høyre dør fremme"). Det kan høres slitsomt ut, men prosessen er også egentlig ganske gøy. En bil skal du jo bruke en del, så da er det greit å ta seg litt god tid til å finne det du vil ha, til den prisen du synes er riktig. Lykke til! Tusen takk! Jeg har sett meg ut en Polo fra 2018, som står hos et firma et par timer unna med bil. Har sendt mail allerede og forhørt meg om det er noe jeg bør vite, i forhold til skader, rust og eventuelle andre problemer og utfordringer. Men her ga du meg flere gode tips! Jeg syns egentlig prosessen er litt skummel siden jeg ikke har så mye peiling, også vet jeg selgere ofte er litt ubehagelig «på», og jeg er mer forsiktig av meg. Har lyst å prøve å prute, men vet ikke helt hvordan. Profildybde på dekk, er det et svar på hvor godt brukt dekkene er? Jeg kommer til å spørre hvor gamle dekkene er, men siden bilen er fra 2018, er sikkert dekkene også fra samme år? Hvordan foregår prosessen dersom jeg bor et par timer unna? Kjører jeg med prøveskilt derfra dersom jeg kjøper bilen? Hva om frist for EU-kontroll er under 6 mnd unna, bør jeg be om en NAF- sjekk på firmaets regning? Eller stole på at firmaet har gått nøye over bilen selv? Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 3. juni #4 Del Skrevet 3. juni (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Profildybde på dekk, er det et svar på hvor godt brukt dekkene er? Jeg kommer til å spørre hvor gamle dekkene er, men siden bilen er fra 2018, er sikkert dekkene også fra samme år? Hvordan foregår prosessen dersom jeg bor et par timer unna? Kjører jeg med prøveskilt derfra dersom jeg kjøper bilen? Hva om frist for EU-kontroll er under 6 mnd unna, bør jeg be om en NAF- sjekk på firmaets regning? Eller stole på at firmaet har gått nøye over bilen selv? Anonymkode: 9d19b...9a1 Dersom dekkene er fra 2018 ville jeg krevd reduksjon i pris, for de er omtrent klar for utskifting uansett. De aller fleste bruktbilforhandlere kan registrere bilene i et system som heter Autosys, så da kjører du derfra på bilens registreringsskilter dersom du kjøper den. Du kan sjekke eu-kontrollfrist på vegvesen.no, bare å legge inn registreringsnummeret så kommer infoen opp. Og husk at en eu-kontroll er ingen garanti for at det ikke kan skje noe med bilen, så jeg ville bedt om en tilstandsrapport. Husk å sjekk at ac virker, og varmeseter osv. Sett varmen på fullt og skru ned på minimum for å sjekke kupé vifte osv. Endret 3. juni av C-girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Del Skrevet 3. juni Kjøp garanti. Spør om den har noen kjente feilvarsel som kommer opp. Sjekk at vinduer og dører kan åpnes og lukkes. Sjekk setebelte. Sjekk at oppvarming og avkjøling av bil funker. Sjekk setevarmere. Sjekk rattvarmer, crusie control. Sjekk at setene kan justeres /slåes ned. Husk hengerfeste hvis du skal ha det. .. Lykke til. Anonymkode: fe081...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 3. juni #6 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tusen takk! Jeg har sett meg ut en Polo fra 2018, som står hos et firma et par timer unna med bil. Har sendt mail allerede og forhørt meg om det er noe jeg bør vite, i forhold til skader, rust og eventuelle andre problemer og utfordringer. Men her ga du meg flere gode tips! Jeg syns egentlig prosessen er litt skummel siden jeg ikke har så mye peiling, også vet jeg selgere ofte er litt ubehagelig «på», og jeg er mer forsiktig av meg. Har lyst å prøve å prute, men vet ikke helt hvordan. Profildybde på dekk, er det et svar på hvor godt brukt dekkene er? Jeg kommer til å spørre hvor gamle dekkene er, men siden bilen er fra 2018, er sikkert dekkene også fra samme år? Hvordan foregår prosessen dersom jeg bor et par timer unna? Kjører jeg med prøveskilt derfra dersom jeg kjøper bilen? Hva om frist for EU-kontroll er under 6 mnd unna, bør jeg be om en NAF- sjekk på firmaets regning? Eller stole på at firmaet har gått nøye over bilen selv? Anonymkode: 9d19b...9a1 En 2018 modell må komme med åtte nye eller nyere dekk. Dekk bør skiftes etter 5-7 år. Prutetips; tar noen på nytt: - Vær høflig og grei; kan ikke understreke dette nok. Mange menn går ut med aggressive strategier, men vil du få til en god pris, er respekt vesentlig. - Begynn samtalen med å spørre "Hva kan dere gjøre med prisen?", så prøv å ha litt pokerfjes på svaret. Er tilbudet nærme der du vil være hen? Da kan du si at "Jeg ser at tilsvarende biler går for [pris -10%] og vil komme nærmere den prisen". Forhandler vil kanskje gå litegrann den veien. Til slutt, "Dette ser ganske bra ut, men jeg trenger litt til for at avtalen kommer i boks. Hva med 4 nye dekk/6 mnd ekstra garanti/en Fluid Film behandling (antirust)/oljeskift"...sånne ting. Alt har en verdi, jf. forslaga overfor er det snakk om 5000/3000/5000/1500 kroner. Du kan være forberedt til å gå derfra også, men det er ofte vanskeligere når man har reist langt. Kjøper du bilen for å kjøre hjem kan du ringe i forkant og høre om hvordan de skal løse det for en eventuell hjemkjøring. Mulig de kan hente ut skilt i forkant. Om EU kontroll: Du kan be de ta EU kontroll før et salg. Verdi her for deg er rundt 1200 kr, men for verkstedet er det rimeligere og skal kunne gjøres om bilen er i ok stand. Gode kommentarer fra @C-girl også; test at alt virker! Skal f.eks. ikke lukte rart når du drar varmeapparatet og viften til maks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Del Skrevet 3. juni Hente ut skilt? Det er slutt på å levere dem inn, de tar dem av og legger dem i en skuff. Alt går digitalt nå. Kjøpte nettopp usett/uprøvd fra Østlandet og fikk den på bilfrakter til Bergen, gikk knirkefritt. Bilen har fremdeles nybilgaranti og er helt grei. Anonymkode: 1b8a5...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Del Skrevet 3. juni Bestill en kjøpstest hos NAF. Da får du en bilkyndig, uavhengig person som går gjennom bilen for deg. Anonymkode: b52e6...960 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Del Skrevet 4. juni catman skrev (På 3.6.2024 den 21.15): En 2018 modell må komme med åtte nye eller nyere dekk. Dekk bør skiftes etter 5-7 år. Prutetips; tar noen på nytt: - Vær høflig og grei; kan ikke understreke dette nok. Mange menn går ut med aggressive strategier, men vil du få til en god pris, er respekt vesentlig. - Begynn samtalen med å spørre "Hva kan dere gjøre med prisen?", så prøv å ha litt pokerfjes på svaret. Er tilbudet nærme der du vil være hen? Da kan du si at "Jeg ser at tilsvarende biler går for [pris -10%] og vil komme nærmere den prisen". Forhandler vil kanskje gå litegrann den veien. Til slutt, "Dette ser ganske bra ut, men jeg trenger litt til for at avtalen kommer i boks. Hva med 4 nye dekk/6 mnd ekstra garanti/en Fluid Film behandling (antirust)/oljeskift"...sånne ting. Alt har en verdi, jf. forslaga overfor er det snakk om 5000/3000/5000/1500 kroner. Du kan være forberedt til å gå derfra også, men det er ofte vanskeligere når man har reist langt. Kjøper du bilen for å kjøre hjem kan du ringe i forkant og høre om hvordan de skal løse det for en eventuell hjemkjøring. Mulig de kan hente ut skilt i forkant. Om EU kontroll: Du kan be de ta EU kontroll før et salg. Verdi her for deg er rundt 1200 kr, men for verkstedet er det rimeligere og skal kunne gjøres om bilen er i ok stand. Gode kommentarer fra @C-girl også; test at alt virker! Skal f.eks. ikke lukte rart når du drar varmeapparatet og viften til maks. Tusen takk, skal prøve meg på litt av de prutetipsene, men tør ikke prute for mye😅 De har allerede sagt at de skal utføre en EU-kontroll før et evt salg, og montere nye sommerdekk, så der er de litt på vei da. Men skulle gjerne hatt nye vinterdekk også, og gjerne litt redusert pris. Jeg skal et stykke unna for å se på den. Hvis jeg bestemmer meg for den, må jeg komme tilbake etter de evt har utført en EU-kontroll, så da blir det to turer dit for meg (2 timers kjøretur hver vei). Det er sånt som er litt styr når man kjøper fra forhandler et stykke unna. Og hva om noe oppstår som går på garantien, og de er så langt unna? Bruker de da et verksted i mitt nærområde, og tar regningen? Pleier man få låne bilen til en kjøretur uten at selger er med? Da er det lettere å sjekke ut alle funksjoner og tenke klarere.. Jeg har fått beskjed om at servicer er utført årlig, kan jeg da stole på at alt som trengtes utbedring er utført? Noen nevner NAF- test, men det koster jo en del, og det vil jeg heller ikke få muligheten til den lille tiden jeg er der for å prøvekjøre bilen. Anonymkode: 9d19b...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 16.47): Kjøp garanti. Spør om den har noen kjente feilvarsel som kommer opp. Sjekk at vinduer og dører kan åpnes og lukkes. Sjekk setebelte. Sjekk at oppvarming og avkjøling av bil funker. Sjekk setevarmere. Sjekk rattvarmer, crusie control. Sjekk at setene kan justeres /slåes ned. Husk hengerfeste hvis du skal ha det. .. Lykke til. Anonymkode: fe081...e6f Takk, skal sjekke alt du nevner😊 Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Del Skrevet 4. juni Aldri kjøp bruktbil av små firma. Ikke outlet fra store forhandlere. Ikke fra utlendinger. Du blir alltid lurt. Google firma så finner du 100 klager. Det eneste som nytter er NAF test. Anonymkode: d66cd...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Del Skrevet 4. juni Når går EU ut på den da? Sjekk forsikring, det må ordnes for å få den omregistrert på deg. Det er vanlig å ta prøvetur alene ja. Anonymkode: 1b8a5...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Del Skrevet 4. juni https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/kort-og-godt-om-kjop-av-bil Tips her Anonymkode: d66cd...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Aldri kjøp bruktbil av små firma. Ikke outlet fra store forhandlere. Ikke fra utlendinger. Du blir alltid lurt. Google firma så finner du 100 klager. Det eneste som nytter er NAF test. Anonymkode: d66cd...4b1 Man blir lurt av både små og store forhandlere, mener du? Det er ikke så lett å få utført NAF- test når jeg må reise et stykke for å se på bilen, og NAF- test koster jo en del? Tenker du jeg skal be firmaet ordne og betale for NAF-test? Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når går EU ut på den da? Sjekk forsikring, det må ordnes for å få den omregistrert på deg. Det er vanlig å ta prøvetur alene ja. Anonymkode: 1b8a5...002 Den må EU-godkjennes før 30.nov i år, men som sagt så skulle firmaet ordne dette før den selges. Jeg må evt tilbake å hente den på et senere tidspunkt, siden de skal ta EU-kontroll på den før den evt overleveres. Da får jeg ordne forsikring i mellomtiden. Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man blir lurt av både små og store forhandlere, mener du? Det er ikke så lett å få utført NAF- test når jeg må reise et stykke for å se på bilen, og NAF- test koster jo en del? Tenker du jeg skal be firmaet ordne og betale for NAF-test? Anonymkode: 9d19b...9a1 Finnes det ikke tilstandsrapport på den? Anonymkode: 1b8a5...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man blir lurt av både små og store forhandlere, mener du? Det er ikke så lett å få utført NAF- test når jeg må reise et stykke for å se på bilen, og NAF- test koster jo en del? Tenker du jeg skal be firmaet ordne og betale for NAF-test? Anonymkode: 9d19b...9a1 Hvor mye koster bilen? Testen til 2820kr er verdt det om du sitter igjen lurt av forhandler og med et vrak til 50 000kr https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-ved-kjop Sier selger nei til naf test vet du at han er en svindler. Anonymkode: d66cd...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #18 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den må EU-godkjennes før 30.nov i år, men som sagt så skulle firmaet ordne dette før den selges. Jeg må evt tilbake å hente den på et senere tidspunkt, siden de skal ta EU-kontroll på den før den evt overleveres. Da får jeg ordne forsikring i mellomtiden. Anonymkode: 9d19b...9a1 Du blir lurt... Anonymkode: d66cd...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finnes det ikke tilstandsrapport på den? Anonymkode: 1b8a5...002 Det er mulig det gjør, foreløpig vet jeg bare at det er gjort årlige servicer på den, og at forhandler sier den er hel og pen, at de ikke har sett noe rust på den, ingen bulker/striper. Jeg har ikke sett og prøvd bilen enda, og må ha spørsmål klare til selger når jeg drar dit. Anonymkode: 9d19b...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Del Skrevet 4. juni Aldri kjøp en bil som ikke er eu godkjent. Anonymkode: d66cd...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå