AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #81 Del Skrevet 5. juni 2024 newman01 skrev (11 minutter siden): Ser ikke ut til at EX30 "leder an" så altfor hardt egentlig. Ja, den har etpar hundre biler mer enn Tesla i 2.kvartal, men ligger på 2.plass i mai og 2.plass for 2024. Slått av Tesla. Og for juni ligger EX30 et godt stykke bak Y. Og bensinhybridene sto for 12% av totalsalget, godt slått av elbilandelen på 77% Og legger du til at elbil endelen av totalsalget stagnerer, blir det spennende å se om det var/ble en flopp. Er synkende salg av nytt over det hele. Anonymkode: 60ebf...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. juni 2024 #82 Del Skrevet 5. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og legger du til at elbil endelen av totalsalget stagnerer, blir det spennende å se om det var/ble en flopp. Er synkende salg av nytt over det hele. Anonymkode: 60ebf...903 Og synkende salg kan ikke ha noe med høye rentekostnader, høye levekostnader og ingen direkte insentiver for å kjøpe bil akkurat nå? Det har jo vist seg at et solid antall nordmenn absolutt ikke skal ha elbil, uansett hvor bra de enn skulle være så nekter de å bytte... Dinosaurjuice for livet! Så nå som 800'000 nordmenn har kjøpt elbil er kanskje markedet litt mettet..? Jeg har ingen fasit, jeg bare lurer. Men igjen, den mest solgte ikke-elbilen er en Yaris, så TJOHOI for en glede å kjøpe fossilbil... Jeg vil heller ha en elbil med 400-500km rekkevidde og et ladebehov fremfor å tvilholde på bensinen i en Yaris 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #83 Del Skrevet 5. juni 2024 Flere har forstått at vi går inn i en dyp økonomisk krise og utsetter alle dyre kjøp. Bla fritidsbolig og bil. Og bruktbiler har gått opp mye i pris siste par år. Anonymkode: 46003...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #84 Del Skrevet 5. juni 2024 Tesla er "fattigmanns sportsbil" Jeg kjører Tesla selv og jada, de var på mange måter revolusjonære i sin tid, men ikke nå mer. Det er mange merker som er langt bedre på de fleste områder nå. Om du liker det simplistiske layoutet og ikke bryr deg om at bilen føles og er veldig billig innvending så kan det være en fantastisk bil med god rekkevidde, men de føles stive og harde å kjøre på norske veier. Det som beskymrer meg mest er servicen og fremtiden til Tesla og selv om folk her inne er generelt positive så er det også mange som har store problemer med bilene sine. Blant annet har bilen en unormalt høy andel problemer relatert til at bærearmen knekker, som er svært alvorlig. Mange Tesla-eiere har opplevd det samme: Plutselig knekker en av bærearmene når bilene er rundt fire–fem år gammel, eller når de har kjørt rundt 100.000 kilometer. NAF er godt kjent med bærearm-svakheten, som først og fremst har skapt problemer for Tesla-eiere med biler av typene Model S og Model X fra før 2018. NAF mener bærearmene ryker altfor tidlig. Anonymkode: 12627...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #85 Del Skrevet 5. juni 2024 newman01 skrev (1 time siden): Og synkende salg kan ikke ha noe med høye rentekostnader, høye levekostnader og ingen direkte insentiver for å kjøpe bil akkurat nå? Det har jo vist seg at et solid antall nordmenn absolutt ikke skal ha elbil, uansett hvor bra de enn skulle være så nekter de å bytte... Dinosaurjuice for livet! Så nå som 800'000 nordmenn har kjøpt elbil er kanskje markedet litt mettet..? Jeg har ingen fasit, jeg bare lurer. Men igjen, den mest solgte ikke-elbilen er en Yaris, så TJOHOI for en glede å kjøpe fossilbil... Jeg vil heller ha en elbil med 400-500km rekkevidde og et ladebehov fremfor å tvilholde på bensinen i en Yaris Kanskje på tide resonere litt over hvorfor, hybridene selger som de gjør? Anonymkode: 60ebf...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. juni 2024 #86 Del Skrevet 5. juni 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje på tide resonere litt over hvorfor, hybridene selger som de gjør? Anonymkode: 60ebf...903 Hva skal jeg egentlig resonnere over? Ifølge tallene er ikke salget av hybrider voldsomst stort. Ihvertfall ifølge statistikken jeg finner. Ja, det er et lite hopp i mai, men det er fortsatt stusselige tall sammenlignet med 2023. Det vil alltids være de som overhodet ikke vil ha elbil. Kan det være at disse da har byttet ut dieselbilen med en hybrid? Har ikke funnet tall som viser hvilken bil det er snakk om, men så en artikkel om at det mulig er Yaris hybrid. Bilsalget i april 2024 | Opplysningsrådet for veitrafikken (ofv.no) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #87 Del Skrevet 5. juni 2024 Morsomt å lese dette, trollene gjør attpåtil et poeng ut av at elbilandelen ikke øker like voldsomt som før. Mens andelen er over 90%. Anonymkode: a4d79...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #88 Del Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Morsomt å lese dette, trollene gjør attpåtil et poeng ut av at elbilandelen ikke øker like voldsomt som før. Mens andelen er over 90%. Anonymkode: a4d79...b34 Feil, den er under 80 faktisk. 77% var siste. Anonymkode: 60ebf...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 12. juni 2024 #89 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 17.28): Her kan du jo selv lese hva som er i vinden for mai mnd. Volvo sin kompakte tass leder an, med Tesla Y nede på en tredjeplass😅😂😂 Og som du ser er ikke hybridene langt bak, selv med renta vi har i dag! Og det er ikke leveringsvansker det står på nå. Anonymkode: 60ebf...903 Det tok ikke mange dagene av juni før Tesla Y inntok tronen som mestselgende elbil i 2.kvartal, akkurat som forventet. Den har nå solgt 2,5x så mange eksemplarer som EX30 hittil i juni. Volvo har nok fått levert ut mesteparten av forhåndssalget nå. VW gjør det bra, men tredje, fjerde og sjetteplassen så langt i juni (og Q2). Toyota på femteplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 12. juni 2024 #90 Del Skrevet 12. juni 2024 Forsøkte gå tilbake til hybrid/ICE ved forrige bilkjøp i våres, men det ble umulig etter syv år med elbil. Spesielt lukten i en fossilbil med lær og eksos gjør at jeg nesten brekker meg, også er det de så forferdelig trege. Enkelte fossilbiler holder også verdien sin så godt grunnet knapphet at det er uaktuelt å kjøpe de brukt. 5 år gamle biler med over 100k på telleren til 400k med nypris 600-700k er jo helt uaktuelt. Verditap på elbil er bare fordel for oss som kjøper pent brukt:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå