Gå til innhold

Tesla til under 400K, bra kjøp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har prisene på Tesla gått veldig ned siste tiden. Jeg vurderer å kjøpe en model 3 og denne kan jeg få til under 400.000 kr. Er Tesla et godt kjøp? Hva mener andre her inne ? 

Det er jo en bil med mye rekkevidde, selv den rimeligste varianten. I tillegg er den jo ganske romslig, og mange er fornøyd med Tesla. 

Anonymkode: e5701...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er et helt utrolig godt kjøp. Men bare vær advart, har du først kjørt tesla er det fryktelig vanskelig å gå tilbake, det er litt som Mac OS vs Windows vista i sin tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå har prisene på Tesla gått veldig ned siste tiden. Jeg vurderer å kjøpe en model 3 og denne kan jeg få til under 400.000 kr. Er Tesla et godt kjøp? Hva mener andre her inne ? 

Det er jo en bil med mye rekkevidde, selv den rimeligste varianten. I tillegg er den jo ganske romslig, og mange er fornøyd med Tesla. 

Stemmer virkelig dette? jeg driver en del langkjøring gjennom øde områder, og ser nesten aldri Tesla noe særlig mer enn en time utenfor bykjerner.

Anonymkode: 7093b...269

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye problemer med desse og arogante verksteder,

Anonymkode: a61ef...b48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt 2 Teslaer, men da jeg solgte den siste var jeg helt ferdig med det merket. Rekkevidden er bra, men det er flere andre merker som har bra rekkevidde også og som ikke føles ut som ei skranglekasse, og ikke minst som ikke har så mye feil.

Anonymkode: c112e...347

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjørt Tesla i 10 år nå og bytter ikke. 

Komforten og ladenettverket er fantastisk. 

Anonymkode: 71999...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er et godt kjøp om du kan leve med utfordringene de har: TM3 har blinkerknapp på rattet - knotete i rundkjøringer og varierende berøringssensitivitet gjør at det er litt frustrerende - og det allermeste andre på skjerm. Ting som du er vant med fra andre fabrikater, slik som regnsensor og fartsholder, fungerer ikke. "Smart"-funksjonen er så som så og kvaliteten på bil og lakk er dårlig. Sikten bakover ut det lille vinduet er dårlig og bilen er relativt trang i andre rekke for elbil å være.

Men...du får en bil med fantastisk god programvare, høy rekkevidde, godt ladenettverk og nesten uslåelig pris om du ser bort fra MG og BYD, som begge lager litt bedre biler. 

Anonymkode: a4d79...b34

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte Tesla modell 3 for 460 tusen i 2020, inkl hengerfeste men uten vinterdekk, det tror jeg i så fall var bedre kjøp enn 400 tusen i år. Men ja til tesla! Vi har byttet ut en eldre bensinbil med Tesla, og verkstedutgiftene.. Nei, de halverte ikke, de forsvant helt. Så i hodet mitt er det absolutt godt kjøp. Bilen er fin å kjøre, storstett problemfri, og selvkjøring/cruise kontroll er fantastisk på den.
vi har dog oppgradert til tesla model Y i 2023, pga vi fant ut at vi måtte ha mer bagasjeplass. Men vi er en familie på 4 + en katt, så på hytteturene er bilen full. Men Tesla model 3 er både finere (det er selvsagt smakssak) og bedre å kjøre, og model y er en typisk SUV, høy og stiv.

Tesla er nå den bilen med mest fornøyde bileiere i Norge, uansett hva troll på KG prøver å overgivelse deg om. 

men en ting må du vite på forhånd, Lakkproblemer nederst på bilen må du bare se bort ifra / leve med hvis du kjøper modell 3, eller kjøp Y hvis du ikke tåler å se lakkskader.  Du får ikke refundert bil pga lakkproblemer, dette gjelder bare de kanalene helt nederst. Det er flere som har prøvd å returnere bil pga det, og de kommer gjerne inn i avisene med hvor misfornøyde det er, men dette er en kosmetisk feil. Andre modeller av Tesla har ikke det problemet, det gjelder bare model 3.

https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model-3-tesla-nekter-reklamasjon/224409

Anonymkode: f6b2c...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Adresserer påstand fra denne brukeren:

14 minutter siden, AnonymBruker said:

... 

•  TM3 har blinkerknapp på rattet - knotete i rundkjøringer 

Det vet jeg ikke om, kan være nyere modeller, min Tesla har "vanlig" blinkespake på rattet 

• Ting som du er vant med fra andre fabrikater, slik som regnsensor og fartsholder, fungerer ikke.

Det er jo bare ikke sant, selvkjøring, fartsholder og cruise controll er bedre på Tesla enn noen andre biler jeg har prøvd. Inkl helt nye mercedes.

• "Smart"-funksjonen er så som så og kvaliteten på bil og lakk er dårlig

Vet ikke hva smart funksjonen? Lakk har jeg adressert, det gjelder modell 3 og lakk nederst på bilen

• Sikten bakover ut det lille vinduet er dårlig og bilen er relativt trang i andre rekke for elbil å være

Det er igjen ikke sant. Sikt bakover - da snakker du om model Y. Model 3 har et stort bakvindu, bra sikt. Tesla model 3 er bare 16 cm smalere i baksete enn Scoda Eniaq, forskjellen er ende mindre til VW ID4. Overraskende romslig egentlig, da Tesla model 3 ser liten ut utad. Tesla modell 3 har like mye hvis ikke mer bagasje plass enn VW ID4. Men, igjen, om du trenger større bil, gå for Modell Y. Den har igjen både bredere baksetet og større bagasjeplass enn alle de. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig mange ulike meninger om Tesla. Mange sier den er mye på verksted, mange påpeker en million småfeil og mye småfiks, samt dårlig service. Alle jeg kjenner med Tesla har "et eller annet" feil på bilen. Andre sies å null problemer, men ingen av mine bekjente har null feil. Jeg anser Tesla som å være med å et lotteri. Hva slags bil vil din model 3 være... Vi har sett etter en elbil som kan passe oss i tre år nå, og vurderte Tesla (model y) da de satte ned prisen. Vi valgte å ikke kjøpe den på grunn av "lotteriet", enda den var både rimelig, stor og med lang rekkevidde. 

Jeg har kun sittet på i Tesla, så jeg kan bare si noe om sitte-på-komforten, og den har vært utrolig variert. Oftest føles det som en helt ordinær bil, ikke noe luksuriøst over den, verken komfort eller annet. Ei gang trodde jeg innvollene skulle falle ut i alle humpler som fantes i veien. Det var ekstremt ubehagelig. Dette var en model 3, en taxi. Så jeg ville prøvekjørt den på en humplete vei før evt kjøp. Jeg visste ikke engang at veien var humplete før den dagen, og jeg kjører der hver dag (var på vei hjem).

Anonymkode: 6da24...1a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Adresserer påstand fra denne brukeren:

•  TM3 har blinkerknapp på rattet - knotete i rundkjøringer 

Det vet jeg ikke om, kan være nyere modeller, min Tesla har "vanlig" blinkespake på rattet 

• Ting som du er vant med fra andre fabrikater, slik som regnsensor og fartsholder, fungerer ikke.

Det er jo bare ikke sant, selvkjøring, fartsholder og cruise controll er bedre på Tesla enn noen andre biler jeg har prøvd. Inkl helt nye mercedes.

• "Smart"-funksjonen er så som så og kvaliteten på bil og lakk er dårlig

Vet ikke hva smart funksjonen? Lakk har jeg adressert, det gjelder modell 3 og lakk nederst på bilen

• Sikten bakover ut det lille vinduet er dårlig og bilen er relativt trang i andre rekke for elbil å være

Det er igjen ikke sant. Sikt bakover - da snakker du om model Y. Model 3 har et stort bakvindu, bra sikt. Tesla model 3 er bare 16 cm smalere i baksete enn Scoda Eniaq, forskjellen er ende mindre til VW ID4. Overraskende romslig egentlig, da Tesla model 3 ser liten ut utad. Tesla modell 3 har like mye hvis ikke mer bagasje plass enn VW ID4. Men, igjen, om du trenger større bil, gå for Modell Y. Den har igjen både bredere baksetet og større bagasjeplass enn alle de. 

Blinkerknapp på rattet kom i 2023. Har kjørt den bilen mye og det er ingen forbedring.

Fartsholder/cruise control fungerer kun med navigasjon. Ellers er det fortsatt mye fantombremsing både på motorvei, byveibog smale "norske" fylkesveier. Den egenutvikla regnsensoren, fordi Tesla nekter å kjøpe fra Continental, fungerer ikke for meg i det hele tatt.

Sammenlikning med Volkswagen-konsernet er litt irrelevant for meg. De virkelig gode elbilene kommer i dag fra Korea. Men tom. en enkel Leaf som koster 199000 ny har bedre bakseteplass enn en Tesla 3.

Vinduet - har det vært en endring her også? TM3 er ganske høy i baken og sikten bakover likner litt på tidligere Toyota Auris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tesla er amerikanere og tar med seg amerikansk forbrukerkultur til Norge.

Og det betyr ofte at "alle" feil umiddelbart avvises som normalslitasje eller bruker feil . Så må kunden begynne jobben selv med å argumentere , forbrukermyndigheter, advokater, media osv.

Når jeg kjøper bil av verdi så er ihvertfall ryktet til forhandleren og viljen til å møte kunden viktig.

Lakk som flasser og lykter fulle av vann som Tesla avviser?? orker ikke å kjøpe en bil til 500.000 for så å begynne å krangle. Livet er for kort til frustrasjoner , dårlig stemning og kjempeutgifter.

Anonymkode: 6461d...08d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tom. en enkel Leaf som koster 199000 ny har bedre bakseteplass enn en Tesla 3.

Igjen, usant påstand fra deg. Tesla model 3 har 3 cm bredere baksete enn Leaf. Små marginer men rett skal være rett. 😥

Og TS, men du kan jo høre erfaringer a-la "jeg hører fra alle" og "jeg satt en gang i en taxi i en model 3" 🤣 Dette blir for dumt. Da får du heller se på statistikken. Tesla er på 6. plass (2023) på hvor tilfredsstilte folk er med bilen sin. Og da må du huske at Tesla er en relativt ny bilmerke, og det er fortsatt ikke så mange som har hatt Tesla, relativt til klassiske bilmerker. Tesla er den elbilen det selges mest av i Norge. Og Tesla er den bilmerke som har mest loyale kunder - altså, har man hatt en Tesla, kjøper man igjen en Tesla. Jeg tror den statistikken burde fortelle deg mer enn folk som har sittet i en Tesla-taxi en gang. 

Tesla-eierne har generelt vært svært lojale i mange år. Samtidig har de gått fra å være et nisjemerke til å nå være Norges suverent største på nybil. Da er det en sterk prestasjon å klare å holde denne posisjonen.
https://www.tu.no/artikler/vi-tester-tesla-model-3-som-familiebil/463887

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Igjen, usant påstand fra deg. Tesla model 3 har 3 cm bredere baksete enn Leaf. Små marginer men rett skal være rett. 😥

Og TS, men du kan jo høre erfaringer a-la "jeg hører fra alle" og "jeg satt en gang i en taxi i en model 3" 🤣 Dette blir for dumt. Da får du heller se på statistikken. Tesla er på 6. plass (2023) på hvor tilfredsstilte folk er med bilen sin. Og da må du huske at Tesla er en relativt ny bilmerke, og det er fortsatt ikke så mange som har hatt Tesla, relativt til klassiske bilmerker. Tesla er den elbilen det selges mest av i Norge. Og Tesla er den bilmerke som har mest loyale kunder - altså, har man hatt en Tesla, kjøper man igjen en Tesla. Jeg tror den statistikken burde fortelle deg mer enn folk som har sittet i en Tesla-taxi en gang. 

Tesla selger godt pga av hypen (Musk fanskaren var stor), mye oppmerksomhet (reklame), stor motor til en billig penge og rekkevidde. Kvaliteten er varierende men Tesla kjøperen forventer ikke Mercedes / BMW kvalitet på lakk, karosseri, setekomfort ol. Tesla kjøperen veit at de ikke kjøper tysk premium. De feilene man får i Tesla ville ikke BMW kjøperen godtatt.

Kjøper man mat på BurgerKing har man ikke betalt restaurant priser og forventer det heller ikke.

Men det viktigste var meget gode lånebetingelser på kjøp av nybil som tesla lenge kjørte kampanje på..

Om jeg fikk valget mellom splitter ny Tesla til 500.000 med 1% rente dermed årlig  kostnad på 5000.

Eller om jeg kjøpte samme bilen som 2 år gammel bruktbil til 400.000. Da ville jeg måtte låne i Gjensidige Bank til 8% rente . Dvs årlig rentekostnad på 32.000 på en bil som har 3 års garanti igjen.

Om man hadde 500.000 i cash ville det fremdeles være lønnsomt å låne hele beløpet og beholde egne  penger i fond eller banken.

Det er en nobrainer for de fleste. Og Tesla selger i bøtter og spann. Folk som vanligvis kjørte gamle Toyota og Mazda fikk plutselig råd til splitter  nye raske biler og selvfølgelig er de fornøyde!!

Anonymkode: 6461d...08d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje vurdere en brukt til samme pris, men med flere/bedre fasiliteter?  Husk bare at elektriske biler generelt taper verdi ekstremt fort. Jeg har nylig kjøpt meg en brukt Tesla som allerede nå har rast i pris siden Tesla stadig setter ned prisene på nye modeller. Jeg er forresten ekstremt fornøyd med bilen.

Anonymkode: 6d861...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mye problemer med desse og arogante verksteder,

Anonymkode: a61ef...b48

Jeg var nylig med bilen min på service på Tesla-verksted. Jeg har aldri opplevd så bra service og hyggelig betjening.  Det er min erfaring, så vet jeg at andre har andre erfaringer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer virkelig dette? jeg driver en del langkjøring gjennom øde områder, og ser nesten aldri Tesla noe særlig mer enn en time utenfor bykjerner.

Anonymkode: 7093b...269

Da kan du ikke følge med mye det kryr av Teslaer. 

Anonymkode: cc3a7...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var nylig med bilen min på service på Tesla-verksted. Jeg har aldri opplevd så bra service og hyggelig betjening.  Det er min erfaring, så vet jeg at andre har andre erfaringer. 

Samme her, veldig bra service. Og så kjekt avtalt går igjennom appen.

Anonymkode: cc3a7...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Løp og kjøp og du kommer aldri til å gå tilbake til vanlige biler igjen. Og ikke tro på de falske historiene fra livets harde dieselskole folkene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilen er ok. Den nye utgaven har fått en  del forbedringer. En av de viktigste er støyreduksjon. Det bråker fælt i gamle Tesla 3. Den bør vel fortsatt stå i garasje? De rammeløse vinduene i dørene fryser om vinteren og rutene knuser om du bruker litt makt. 

En sier bilene holder seg godt i pris, men brukt Tesla 3 vil falle nå etter konkursen i Fleks. 

Videre har kineserne implementert all teknologi og straks flommer markedet over av billige kinabiler som vil være like bra. 

God knows? Mercedes sier de skal slutte med elbiler. Tesla har holdt på i 16 år. Det tar fortsatt «en halv evighet» å lade opp en elbil, selv om rekkevidden har blitt god til slutt, i alle fall på sommerstid. 

Det er alltid fare for en teknologisk gjennombrudd, som vil gjøre dagens elbiler helt utdaterte. 

Annenhåndsverdi er derfor litt usikker tenker jeg. 

Anonymkode: 40eec...ac5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...