Gå til innhold

Ikke noe rart folk blir sykmeldte unødvendig ... avvist av lege OG legevakt i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste kronikken til Sarromaa tidligere i dag, og begynte å tenke på den igjen etter opplevelsen med helsevesenet her jeg bor. Jeg har utviklet en halsbetennelse i helga, og ringte tidlig på morgenen til fastlegen for å få akuttime, da det er nesten umulig å spise og veldig vondt å svelge. Erfaringsmessig vet jeg at det blir raskt verre, med høy CRP, feber og store smerter, altså viktig å få behandling tidlig. Jeg fikk i utgangspunktet time klokka 10. Så ringte de plutselig rett før og sa at legen hadde dratt til legevakt, og det ble rot i systemet. Timen min måtte avlyses, og jeg ble henvist til å kontakte legevakta. Der sa de at min lege dro tilbake til legesenteret for å ta unna pasienter, og at legevakta ikke hadde kapasitet til å ta meg imot i dag.

Ringte tilbake til legesenteret, og de skulle sjekke med legen. Fikk nå melding om at hun dessverre ikke hadde ledig kapasitet i dag, beklager.

Jeg må altså ringe igjen i morgen tidlig. Resultat er søvnløs natt og sykmelding i morgen fordi jeg ikke vil fungere i jobb med 1 time søvn innabords og store smerter. Det er første gang jeg opplever å bli avvist fra både legevakt og lege. Denne sykmeldingen kunne ha vært unngått hvis de faktisk dreit i å rote sånn. Da ville jeg ha fått medisin allerede i dag, og blitt bedre i morgen. Jeg har opprinnelig to viktige møter i morgen som jeg blir nødt til å avlyse, og det ene møte blir det problematisk å beramme på nytt før sommerferien.

Har flere opplevd det samme? At dere ikke kommer noe sted, og må bare sitte der og ha det vondt, og bli verre? Hvorfor venter de til man nesten må innlegges før de gjør noe?

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nordmenn ler av helsevesenet i USA.

Anonymkode: e1bfd...a3a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må vente 1 dag. Forstår at det er kjipt, men du blir ivaretatt selvom du må vente 1 dag.

Anonymkode: 4a2b6...c49

Problemet er at erfaringsmessig så blir jeg mye verre på denne ene dagen. I dag fungerer jeg sånn halvveis på jobb, i morgen vil jeg ikke fungere i det hele tatt. Arbeidsgiver (staten) betaler for dette med DINE skattepenger. 

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir du markant verre ringer du legevakt igjen. og forklarer historikken med lik sykdom fra før

Anonymkode: 4be12...ed0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener egenmelding ikke sant? I 1 dag? Dette ordner seg….

Anonymkode: 40b2b...872

  • Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener egenmelding ikke sant? I 1 dag? Dette ordner seg….

Anonymkode: 40b2b...872

Ja, store smerter, sult og søvnløs natt. Selvfølgelig. Veldig hyggelig. Det kunne ha vært unngått hvis de ikke rotet så jævlig med timebestilling.

Anonymkode: 36ba2...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

blir du markant verre ringer du legevakt igjen. og forklarer historikken med lik sykdom fra før

Anonymkode: 4be12...ed0

Forklarte det til dem, de sa jeg måtte ringe fastlege, og at de ikke hadde kapasitet til meg i dag. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags type halsbetennelse er det du har som helbredes på en dag? 

De færreste går da til lege i det hele tatt med halsbetennelse. 

Anonymkode: 1bb16...8b8

Streptokokkinfeksjon. Google gjerne hva det er. Det blir betraktelig bedre, og i hvert fall ikke verre, etter en dag med behandling. Uten behandling blir det fort verre. 

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Streptokokkinfeksjon. Google gjerne hva det er. Det blir betraktelig bedre, og i hvert fall ikke verre, etter en dag med behandling. Uten behandling blir det fort verre. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Hvordan vet du at du har streptokokker?

  • Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Streptokokkinfeksjon. Google gjerne hva det er. Det blir betraktelig bedre, og i hvert fall ikke verre, etter en dag med behandling. Uten behandling blir det fort verre. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Du kan jo ikke vite at du har en bakterieinfeksjon uten å ha testet det. Jeg har hatt lungebetennelse to ganger og selv om jeg følte meg like dårlig begge gangene var det bakterier den ene gangen og virus den andre. 

Anonymkode: 1bb16...8b8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du at du har streptokokker?

Angrer allerede på at jeg opprettet tråden. Fordi det utarter seg akkurat på samme måte som sist gang. Her er det bare trolljegere og folk som skal fortelle meg hvilken dramatisk pyse jeg er. Takk for meg.

Anonymkode: 36ba2...f95

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angrer allerede på at jeg opprettet tråden. Fordi det utarter seg akkurat på samme måte som sist gang. Her er det bare trolljegere og folk som skal fortelle meg hvilken dramatisk pyse jeg er. Takk for meg.

Anonymkode: 36ba2...f95

jeg støtter deg. Du er ingen dramatisk pyse. Du må vite at jeg kjenner meg igjen, og vet hvordan det her er!!!! 
 

Hvis du har mulighet, dra til en annen legevakt, eller bruk privat om det finnes i nærheten der du bor. 

Anonymkode: 88538...781

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg støtter deg. Du er ingen dramatisk pyse. Du må vite at jeg kjenner meg igjen, og vet hvordan det her er!!!! 
 

Hvis du har mulighet, dra til en annen legevakt, eller bruk privat om det finnes i nærheten der du bor. 

Anonymkode: 88538...781

Takk. Ingen andre legevakter her, og 6 timer til nærmeste privatlege. Men det får gå som det går. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk. Ingen andre legevakter her, og 6 timer til nærmeste privatlege. Men det får gå som det går. 

Anonymkode: 36ba2...f95

Prøvd kry, eller annet over app? Du kan prøve å lyse ned i halsen så legen kan se infeksjonen. 

Anonymkode: 88538...781

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Leste kronikken til Sarromaa tidligere i dag, og begynte å tenke på den igjen etter opplevelsen med helsevesenet her jeg bor. Jeg har utviklet en halsbetennelse i helga, og ringte tidlig på morgenen til fastlegen for å få akuttime, da det er nesten umulig å spise og veldig vondt å svelge. Erfaringsmessig vet jeg at det blir raskt verre, med høy CRP, feber og store smerter, altså viktig å få behandling tidlig. Jeg fikk i utgangspunktet time klokka 10. Så ringte de plutselig rett før og sa at legen hadde dratt til legevakt, og det ble rot i systemet. Timen min måtte avlyses, og jeg ble henvist til å kontakte legevakta. Der sa de at min lege dro tilbake til legesenteret for å ta unna pasienter, og at legevakta ikke hadde kapasitet til å ta meg imot i dag.

Ringte tilbake til legesenteret, og de skulle sjekke med legen. Fikk nå melding om at hun dessverre ikke hadde ledig kapasitet i dag, beklager.

Jeg må altså ringe igjen i morgen tidlig. Resultat er søvnløs natt og sykmelding i morgen fordi jeg ikke vil fungere i jobb med 1 time søvn innabords og store smerter. Det er første gang jeg opplever å bli avvist fra både legevakt og lege. Denne sykmeldingen kunne ha vært unngått hvis de faktisk dreit i å rote sånn. Da ville jeg ha fått medisin allerede i dag, og blitt bedre i morgen. Jeg har opprinnelig to viktige møter i morgen som jeg blir nødt til å avlyse, og det ene møte blir det problematisk å beramme på nytt før sommerferien.

Har flere opplevd det samme? At dere ikke kommer noe sted, og må bare sitte der og ha det vondt, og bli verre? Hvorfor venter de til man nesten må innlegges før de gjør noe?

Anonymkode: 36ba2...f95

Jeg ringte legevakta etter et stort blodtap. Ble ikke trodd, "det kan se mye ut" fikk jeg som svar, enda jeg sa jeg var slapp og svimmel. Ikke ringte vakthavende lege meg opp heller, så han så det vel ikke som alvorlig nok.

Ringte legekontoret dagen etter, og fikk "krangla" meg til time samme dag. Ble lagt inn på sykehuset. Hadde mista 2-3 liter blod, så det var da litt.

Anonymkode: 1fec2...188

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og nordmenn ler av helsevesenet i USA.

Anonymkode: e1bfd...a3a

Hva mener du? I USA får jo bare de rikeste god hjelp. Og ja jeg mener det er latterlig!

 

Anonymkode: 7c1ab...e65

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ringte legevakta etter et stort blodtap. Ble ikke trodd, "det kan se mye ut" fikk jeg som svar, enda jeg sa jeg var slapp og svimmel. Ikke ringte vakthavende lege meg opp heller, så han så det vel ikke som alvorlig nok.

Ringte legekontoret dagen etter, og fikk "krangla" meg til time samme dag. Ble lagt inn på sykehuset. Hadde mista 2-3 liter blod, så det var da litt.

Anonymkode: 1fec2...188

"MeN hAr Du PrØvD yOgA?" 
Eller kanskje det bare er psykisk? 😂

 

altså - det er helt hårreisende å lese, tenk så mange sånne historier som finnes der ute…

Anonymkode: 88538...781

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, store smerter, sult og søvnløs natt. Selvfølgelig. Veldig hyggelig. Det kunne ha vært unngått hvis de ikke rotet så jævlig med timebestilling.

Anonymkode: 36ba2...f95

Du virker i god form da som orker å herje på telefon OG KG.

Anonymkode: 96ce2...d1d

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...