Gå til innhold

Jeg fikk ikke kjøpe vin på polet?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var innom vinmonopolet en tur i helga i en større by (jeg bor i en liten bygd der de ansatte kjenner meg, der er det aldri noe behov for å vise leg), og skulle kjøpe en flaske vin som vertinnegave til et middagsselskap neste helg. 

Jeg hadde på meg en crop top og en high waist joggebukse ala dette:

s-l1200.thumb.webp.5da69e041c4e7261149e22badf40e0e3.webpOg ingen sminke (nevner dette for å presisere at jeg ikke akkurat var dresset opp, følte meg som en sliten trebarnsmor, som jeg er).

Da jeg kom til kassa ville hun som jobber der seg legitimasjon, noe jeg først syntes var litt morsomt, siden jeg straks fyller 40, men da jeg fant fram førerkortappen ble hun streng og så at den appen er ikke godkjent som legitimasjon. 😳 Først lo jeg faktisk og spurte om hun tullet, men da ble hun sur og så at den ikke var godkjent og jeg fikk ikke lov til å kjøpe hvis jeg ikke hadde med godkjent leg. 😳

Jeg betaler med smartklokke, så har ikke lommebok, og har aldri opplevd at digitalt førerkort ikke er godkjent. Jeg logger jo inn i den med bank-id?? 

Endte med at jeg måtte gå og hente mamma som var i en annen butikk og få henne til å kjøpe vinen, fordi dama nektet å tro at jeg var gammel nok?!? Helt absurd. Da jeg så til dama i kassa at jeg straks er 40, så hun på meg og bare "vel da holder du deg innmari godt, så du får sørge for bedre identifikasjon". 🙄

Må jeg virkelig drasse rundt på lommebok for å få kjøpe vin i en alder av 39??

Anonymkode: e9ffa...357

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tydeligvis.

Anonymkode: bb81e...213

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god stund siden førerkort ikke lenger er gyldig legitimasjon. Her er det polet som har vært sløv lenge med å la deg kjøpe med det.

Anonymkode: 28436...ae9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte gjorde jobben sin, og du var kledd som en utedass. Det er vel ikke så mye å klage over.

Anonymkode: 3b277...df5

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en god stund siden førerkort ikke lenger er gyldig legitimasjon. Her er det polet som har vært sløv lenge med å la deg kjøpe med det.

Anonymkode: 28436...ae9

Dette er feil. Det fysiske førerkortet er fortsatt gyldig legitimasjon. Førerkort-appen er ikke det. Ref. linken jeg la til lenger opp.

Anonymkode: cd7a8...fd2

  • Liker 33
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står tydelig i kassen hva som anses som gyldig legitimasjon der. At du ikke hadde dette tilgjengelig er ditt ansvar.

Førerkortappen var i utgangspunktet kun tiltenkt for kontrollmyndigheter ved kontroller langs veien men har senere blitt utvidet til å bli godtatt på for eks apotek. Men de måtte ikke ha godtatt førerkortappen.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss over 40 så er spørsmål om leg på polet en kjempebonus😉

Anonymkode: 74e94...ad8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går kledd som om du holder på med husvasken (siden du førts nevner antrekket), og i tillegg ikke har gyldig leg med det, hva lurer du egentlig på?

Anonymkode: 7c9e6...27b

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Var innom vinmonopolet en tur i helga i en større by (jeg bor i en liten bygd der de ansatte kjenner meg, der er det aldri noe behov for å vise leg), og skulle kjøpe en flaske vin som vertinnegave til et middagsselskap neste helg. 

Jeg hadde på meg en crop top og en high waist joggebukse ala dette:

s-l1200.thumb.webp.5da69e041c4e7261149e22badf40e0e3.webpOg ingen sminke (nevner dette for å presisere at jeg ikke akkurat var dresset opp, følte meg som en sliten trebarnsmor, som jeg er).

Da jeg kom til kassa ville hun som jobber der seg legitimasjon, noe jeg først syntes var litt morsomt, siden jeg straks fyller 40, men da jeg fant fram førerkortappen ble hun streng og så at den appen er ikke godkjent som legitimasjon. 😳 Først lo jeg faktisk og spurte om hun tullet, men da ble hun sur og så at den ikke var godkjent og jeg fikk ikke lov til å kjøpe hvis jeg ikke hadde med godkjent leg. 😳

Jeg betaler med smartklokke, så har ikke lommebok, og har aldri opplevd at digitalt førerkort ikke er godkjent. Jeg logger jo inn i den med bank-id?? 

Endte med at jeg måtte gå og hente mamma som var i en annen butikk og få henne til å kjøpe vinen, fordi dama nektet å tro at jeg var gammel nok?!? Helt absurd. Da jeg så til dama i kassa at jeg straks er 40, så hun på meg og bare "vel da holder du deg innmari godt, så du får sørge for bedre identifikasjon". 🙄

Må jeg virkelig drasse rundt på lommebok for å få kjøpe vin i en alder av 39??

Anonymkode: e9ffa...357

Det er helt korrekt , digitalt førerkort gjelder KUN som id i en traffikkontroll

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg googla for deg. Du kan laste ned digital ID i bankID-appen. Dette er helt nytt.

https://www.vinmonopolet.no/content/kundeservice/gyldig-legitimasjon-pa-vinmonopolet

Anonymkode: cd7a8...fd2

Tusen takk for tipset! Dette er genialt! Som ts har jeg heller ikke lommebok lengre, kun mobilen. Så bra at BankID har utviklet en slik løsning. 🙌🏻

Anonymkode: 38dd7...ed7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 39 og holder meg visst godt. Jeg pleide å ha bankkort med bilde, men så forsvant jo det. Vi har ikke vinmonopol i kommunen, så jeg pleier å bestille i posten og der kjenner de meg, så jeg må ikke vise legitimasjon. For noen uker siden var jeg på vinmonopolet for første gang etter at jeg mistet bilde på bankkort og de spurte etter ID. Jeg lo og sa "virkelig? Nå er jeg straks 40 år. Men jeg har førerkortet i bilen min rett utenfor her. Jeg kan gå ut og hente det hvis du virkelig trenger å se IDen min." Jeg fikk kommentar på at jeg holdt meg godt og at det er så vanskelig å vite nøyaktig alder. Vi hadde hatt litt samtale før dette da jeg spurte om ting, så hun fikk jo egentlig inntrykk av at jeg var gammel nok, så hun sa det var greit. 😅 

Anonymkode: 1b9b8...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SersjantSnorkel skrev (5 minutter siden):

Det er helt korrekt , digitalt førerkort gjelder KUN som id i en traffikkontroll

… det gjelder ikke som ID. Det er et gyldig digitalt førerkort.

Anonymkode: 83424...1b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at man må kunne legitimere seg på polet. Selv om du "ser ut som en sliten trebarnsmor". 
 

Alle vet at de som jobber på polet kan miste jobben om de selger alkohol til noen de faktisk ikke har fått gyldig legitimasjon på høy nok alder fra. 
 

Kanskje hun som jobber der også er en sliten trebarnsmamma, som ikke har råd til å miste jobben… 

Anonymkode: 83424...1b7

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for tipset! Dette er genialt! Som ts har jeg heller ikke lommebok lengre, kun mobilen. Så bra at BankID har utviklet en slik løsning. 🙌🏻

Anonymkode: 38dd7...ed7

Vær obs på at det foreløpig kun er gyldig på Vinmonopolet og på Posten. Det er forventet at det etter hvert vil kunne bli gyldig også andre steder.

Anonymkode: cd7a8...fd2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle vet at man må kunne legitimere seg på polet. Selv om du "ser ut som en sliten trebarnsmor". 
 

Alle vet at de som jobber på polet kan miste jobben om de selger alkohol til noen de faktisk ikke har fått gyldig legitimasjon på høy nok alder fra. 
 

Kanskje hun som jobber der også er en sliten trebarnsmamma, som ikke har råd til å miste jobben… 

Anonymkode: 83424...1b7

Nemlig. Jeg tror det også gjelder dem i matvarebutikker, hvis de feiler i kontroll mange nok ganger. Jeg lot tvilen komme ei jente til gode en gang, og det viste seg å være en "mystery shopper" som skulle sjekke om jeg krevde legitimasjon. Jeg mistet ikke jobben, men jeg ble litt ekstra "nazi" etterpå. Jeg var ikke interessert i å miste jobben fordi andre absolutt skulle krangle seg til ting de vet at jeg ikke har lov til å gjøre. (Enten det nå var en 16åring som ville ha rusbrus til festen eller en 40åring som hadde glemt legitimasjon hjemme.)

Anonymkode: 58fbf...cbd

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du hadde på deg har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: baed0...0ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når du går kledd som om du holder på med husvasken (siden du førts nevner antrekket), og i tillegg ikke har gyldig leg med det, hva lurer du egentlig på?

Anonymkode: 7c9e6...27b

Hun ville vel skryte av hvor ung hun ser ut, vettu. :nigo: 

Anonymkode: 006c0...0bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke poenget med legitimasjon at vedkommende i kassen kan sjekke om du er gammel nok til kjøpe det du kjøper?

Har du førerkort B, så er vel det ingen tvil om at du er over 18 i hvert fall. Her kan polet gjerne være litt mindre vrien synes jeg. Eventuell avvise kun høyprosent som har høyere aldersgrense.

Et vanlig førerkort burde gå fint. Kortet har mange identifikatorer mot forfalsking på seg. Det er ikke så rett frem å få til noko fake kort.

Viser du førerkort-appen derimot, så har den ikke slik sikkerhet. Vedkommende i kassen må altså verifisere QR koden i appen mot serveren til Statens Vegvesen. Dette krever masse IT og er dyrere enn å nekte deg flaska. Jeg skjønner at de ikke det.

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...