Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke stor sjans men alt dette skjedde meg og barnet mitt 😢 lavrisiko svangerskap og lavrisiko fødsel - uventet dårlig barn. Skikkelig flax... 

Takk og pris for legeteam som tok hen i mot, en-to jordmødre hadde ikke strekt til.. ble dessuten sydd av en lege til da det var så komplisert 😟

Anonymkode: 693bb...172

Som en tidligere skrev så hadde du ikke fått lov til å føde hjemme. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor noen heller vil føde hjemme enn på sykehus, av den enkle grunn at jeg selv har hatt to fine svangerskap uten komplikasjoner og fødselen har vært effektiv og fin, MEN jeg fikk en blødning som kunne tatt livet av meg hadde jeg ikke vært på sykehus. Og det kan skje alle. 

Anonymkode: ec374...2c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville ha vært fullstendig uaktuelt for meg. Vet at hjemmefødsel er vanlig i f.eks Nederland men der bor folk urbant og jeg vil tro det er kort vei til sykehus for de som velger dette. Her er det halvannen time til sykehus, med fare for stein i veieen og stengte tunneler så jeg ville ikke ha klart å slappe av hvis jeg skulle føde hjemme. 

Anonymkode: 436fe...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som en tidligere skrev så hadde du ikke fått lov til å føde hjemme. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 436fe...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor noen heller vil føde hjemme enn på sykehus, av den enkle grunn at jeg selv har hatt to fine svangerskap uten komplikasjoner og fødselen har vært effektiv og fin, MEN jeg fikk en blødning som kunne tatt livet av meg hadde jeg ikke vært på sykehus. Og det kan skje alle. 

Anonymkode: ec374...2c0

Jeg hadde en ekstremt dårlig fødselsopplevelse på sykehus. Jeg hadde en uerfaren jordmor og endte opp med inngrep som jeg senere har forstått var helt unødvendig. I tillegg fikk både jeg og baby infeksjoner mens vi var innlagt. Jeg forstår veldig godt de som ønsker å føde på sykehus, som er redd for ulike ting, men jeg forstår også veldig godt de som ønsker å føde hjemme. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det vel slik at de som svarer i denne tråden antakelig har opplevd komplikasjoner som gjør at det ville vært farlig og/eller skadelig å føde hjemme. Det er mange som opplever det. Å være gravid ig føde barn er risiko for mor og barn, det er derfor vi har utviklet en fødselsomsorg i spesialisthelsetjenesten. Dette har redusert risikoen ved fødsel for både mor og barn VELDIG - og det er historieløst å hevde noe annet. I land med lite utviklet helsevesen, er det fortsatt stor risiko forbundet med svangerskap og fødsel. 

At noen kvinner kan selekteres og føde trygt hjemme, er fint det - men alle kan ikke og skal ikke føde hjemme, rett og slett fordi vi ønsker at mor og barn skal komme gjennom fødsel med liv og helse i behold. 

Kvinner som føder på Gaza føder i stor grad for tidlig og er utsatt for mange komplikasjoner som følge av situasjonen de lever og føder i. Sammenlikningen din er helt bak mål, og ganske stygg. Har du satt deg inn i situasjonen for de ca 50 000 gravide i Gaza?  Sult og manglende helsehjelp utsetter mor og barn for stor risiko, kvinner føder for tidlig - sykehusene er satt helt ute av drift og barn dør i mangel på fungerende kuvøser. For en jævlig stygg og ufin sammenlikning. :(

Anonymkode: 19ef9...070

Poenget mitt var at nesten samtlige i denne tråden påstår de selv eller barnet ville dødd i hjemmefødsel, altså en mor/barn-dødelighet nærmere 100%. Det ser man absolutt ingen steder, selv ikke i verdens største humanitære katastrofer. Altså der hvor syke kvinner føder syke barn, uten tilgang på helsehjelp. Aldri har menneskeheten hatt en dødelighet i nærheten av hva den er på KG. 

Anonymkode: 8c250...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke måte på hvor mange som hadde mistet livet eller baby i hjemmefødsel i følge tråden her. Noen som sitter på oversikt over hvor mange planlagte hjemmefødsler som har endt i tap av liv? I Norge. Prøvde Google selv, uten hell.

Anonymkode: 7dbe1...e3b

Det er hittil for få til at de kan kjøre statistikk på det og finne ut om risikoen er høyere. Det kan gå galt, men det er jo heldigvis veldig sjelden det går galt og hvis f.eks 500 føder hjemme av fri vilje (jeg bare fant på et tall) og det går galt for 1 eller 2 av disse så kan man ikke vite om det er forhøyet risiko eller om det ganske enkelt skyldes tilfeldigheter. 

Anonymkode: 436fe...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som en tidligere skrev så hadde du ikke fått lov til å føde hjemme. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 436fe...0e3

Fordi en ved mekoniumsaspirasjon vil ha både en stresset baby (jordmødre sjekker hjertelyd ganske ofte ved hjemmefødsel) og misfarget fostervann, som begge betyr RETT PÅ SYKEHUS. 

 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Fordi en ved mekoniumsaspirasjon vil ha både en stresset baby (jordmødre sjekker hjertelyd ganske ofte ved hjemmefødsel) og misfarget fostervann, som begge betyr RETT PÅ SYKEHUS. 

 

Anonymkode: 8d7bc...88f

aha, takk

Anonymkode: 436fe...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 27.5.2024 den 11.56):

Jepp. Nå i moderne tid med mor og barn-vennlige sykehus har man barnet sitt hos seg hele barseloppholdet. Heldigvis! (Mamma har mer enn én gang fortalt at da hun fikk oss lå alle babyene på et felles rom og ble bare tatt med inn til mor for amming og at hun syntes det var fælt å ikke få være med babyen sin.) Når det er sagt er min erfaring at de ansatte gjerne hjelper til om de kan og det er nødvendig, f.eks. ved å ha babyen på vaktrommet noen timer om natten hvis forrige natt var svært urolig og mor trenger litt søvn, men utgangspunktet er altså at mor tar seg av barnet selv. 

Sånn er det jo på alle sykehusene og barselhoteller nå. At mor har ungen hos seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om hjemmefødsel er at det er et godt alternativ for sunne gravide med ukomplisert graviditet. Jeg har selv født to ganger, en gang på sykehus og en gang hjemme. Begge gangene anbefalte legen min (hollandsk) å føde hjemme. Første gang ble planen forandret i siste øyeblikk pga. en leges bekymring for lav fødselsvekt (som ikke stemte). Det psykiske er viktig når man føder og for noen vil det å være på et sykehus føre til stress, mens det er trygt og hyggelig å være hjemme. Sånn hadde jeg det. 

Noen skriver at det er mye å rydde etter en fødsel. Det synes jeg ikke. Jeg fødte i et fødekar, som jo skulle tømmes og vaskes, men ellers var det jo bare noe plastik som skulle vekk og noen lakener som skulle vaskes. Jeg bor tett på sykehuset og følte meg helt trygg. Jordmoren sa at hun følte seg tryggere ved hjemmefødsel, fordi hun kunne konsentrere seg 100 % om én fødsel og kunne følge godt med på alt. Og hun sa at sannsynligheten for komplikasjoner er mindre når man som fødende ikke er stresset. Man kan kanskje le av rolig musikk og dempet belysning, men det var veldig fint for meg. Jeg vet at hjemmefødser kan være et vanskelig tema å snakke om (og mange sterke meninger), så derfor svarer jeg bare på det første innlegget. 

Anonymkode: acb26...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine tanker om hjemmefødsel er at det er et godt alternativ for sunne gravide med ukomplisert graviditet. Jeg har selv født to ganger, en gang på sykehus og en gang hjemme. Begge gangene anbefalte legen min (hollandsk) å føde hjemme. Første gang ble planen forandret i siste øyeblikk pga. en leges bekymring for lav fødselsvekt (som ikke stemte). Det psykiske er viktig når man føder og for noen vil det å være på et sykehus føre til stress, mens det er trygt og hyggelig å være hjemme. Sånn hadde jeg det. 

Noen skriver at det er mye å rydde etter en fødsel. Det synes jeg ikke. Jeg fødte i et fødekar, som jo skulle tømmes og vaskes, men ellers var det jo bare noe plastik som skulle vekk og noen lakener som skulle vaskes. Jeg bor tett på sykehuset og følte meg helt trygg. Jordmoren sa at hun følte seg tryggere ved hjemmefødsel, fordi hun kunne konsentrere seg 100 % om én fødsel og kunne følge godt med på alt. Og hun sa at sannsynligheten for komplikasjoner er mindre når man som fødende ikke er stresset. Man kan kanskje le av rolig musikk og dempet belysning, men det var veldig fint for meg. Jeg vet at hjemmefødser kan være et vanskelig tema å snakke om (og mange sterke meninger), så derfor svarer jeg bare på det første innlegget. 

Anonymkode: acb26...743

Perinatal dødelighet er høyere i Nederland (altså høyere risiko for død baby). Selvfølgelig skjer det ikke for mange, men for dem som rammes er det en katastrofe. Risiko måles ikke bare i hyppighet, men også i konsekvens om det går galt. 

Er selvfølgelig mange unødvendige tiltak. Man kan ikke 100% si at en mor eller en baby ville dødd eller fått alvorlige skader dersom man ikke hadde grepet inn - ved nesten alle "haste"-keisernsitt kunne man ventet mye lenger, og ikke alle vakuum var helt nødvendig. Men vil du ta sjansen for deg og ditt barn? Det øyeblikket fødselshjelperne tror det er bedre å få barnet ut med en gang er det for de fleste liten vits i å vente. (Heller et unødvendig keisersnitt enn en unødvendig død baby). 

Fødselshjelpere kunne helelr fokusert på informert samtykke, så det blir tydeligere at det er mor som bestemmer over egen kropp. Rett til å nekte riestimulerende, klipp, vakuum, rett til å vente med keisersnitt (eller nekte helt?) osv. 

Anonymkode: 29241...b5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare himler med øynene og skjønner ikke dette fokuset på en svært liten og ubetydelig del av et barns liv. Det er så mye annet å kjempe for når barn først er født, så jeg har store problemer med å forstå engasjementet for akkurat dette ved svangerskap og foreldrerollen.

Anonymkode: 9dbff...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Jeg skjønner at noen føler seg bedre hjemme. Men jeg synes det er en stor risiko å ta - det øker sjansen for død eller skadet baby, og hvordan hadde du følt deg da? 

En venninne av meg hadde et plettfritt svangerskap, ung og frisk og hadde oppfylt alle krav til hjemmefødsel, ikke at hun ønsket det, men hun hadde kvalifisert. Mens hun var midt i siste innspurt med pressingen forsvant plutselig fosterlyden. Ingen sa et ord, bare hogg tak i sengen og løp til operasjonsrommet, kastet narkosemaske på henne og sa "Pust!". Morkaken hadde løsnet og babyen hadde dødd hvis de ikke hadde vært på sykehuset, og mest sannsynlig hun også. 

Så nei, det synes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: cbe9a...f66

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget mitt var at nesten samtlige i denne tråden påstår de selv eller barnet ville dødd i hjemmefødsel, altså en mor/barn-dødelighet nærmere 100%. Det ser man absolutt ingen steder, selv ikke i verdens største humanitære katastrofer. Altså der hvor syke kvinner føder syke barn, uten tilgang på helsehjelp. Aldri har menneskeheten hatt en dødelighet i nærheten av hva den er på KG. 

Anonymkode: 8c250...ebb

 

Det er vel ikke så rart at det er nettopp de som har opplevd komplikasjoner som svarer i slike tråder. I tillegg er det, med unntak av noen få, stor enighet i tråden om at sykehusfødsler er tryggest så det krever jo sin kvinne å komme inn i en slik tråd og si at man valgte hjemmefødsel. Når det er sagt synes jeg det blir merkelig å latterliggjøre erfaringene til KGs kvinner med tanke på at studier også viser at dødeligheten er langt høyere ved hjemmefødsler. Norge er et fritt land, man kan velge å føde akkurat slik man vil, men det er viktig å vite hva risikoen er så man kan ta et veloverveid valg. Å late som om det er like trygt hjemme er å stikke hodet i sanden, men det er ikke ulovlig som voksent menneske å si at man velger å ta den økte risikoen for å prøve å få en bedre totalopplevelse enn man tror man ville fått på et sykehus.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (57 minutter siden):

Sånn er det jo på alle sykehusene og barselhoteller nå. At mor har ungen hos seg

Ja, det er jo nettopp det jeg sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg leser om alle feil med fatale følger som blir gjort på norske sykehus (f.eks. rettsakene mot KK som går for tiden) samt en elendig opplevelse med sykehusfødsel, er jeg sjeleglad for at vi har et trygt alternativ i Norge. Hjemmefødsel er ikke for alle men for et fint tilbud for de som ønsker det!

Anonymkode: 8d7bc...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere hjemmefødsler, ville aldri født på sykehus etter den første (veldig traumatiske) fødselen min. Hjemme har vært helt fantastisk. Beste jeg har gjort noen gang! 
Partner og venninne som har vært med er enige. Det er trygt med hjemmefødsel. 
 

https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme#:~:text=Blix anbefaler gjerne hjemmefødsler når,steder man kan planlegge hjemmefødsel.

Anonymkode: 0a4ad...083

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som en tidligere skrev så hadde du ikke fått lov til å føde hjemme. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

Nei vel når da skulle jeg fått det forbudet tenker du? Jeg hadde som du kan lese ingen identifikasjoner på at noe skulle gått galt- ingen risiko svangerskap, ikke risiko fødsel. 

Anonymkode: 693bb...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vel når da skulle jeg fått det forbudet tenker du? Jeg hadde som du kan lese ingen identifikasjoner på at noe skulle gått galt- ingen risiko svangerskap, ikke risiko fødsel. 

Anonymkode: 693bb...172

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Fordi en ved mekoniumsaspirasjon vil ha både en stresset baby (jordmødre sjekker hjertelyd ganske ofte ved hjemmefødsel) og misfarget fostervann, som begge betyr RETT PÅ SYKEHUS. 

 

Anonymkode: 8d7bc...88f

 

Anonymkode: 8d7bc...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...