Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine tanker om hjemmefødsel? Ville du valgt å ha hjemmefødsel selv? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er jo sjeldent man hører om gravide som har hjemmefødsel i Norge. Men jeg følger influenser Julie Lorentzen som fikk ha hjemmefødsel og hadde jordmor som kom hjem til seg. Jeg følger også hun fotografen Eva Rose som sikkert har fotografert 100 fødsler som virker som virkelig anbefaler å ha hjemmefødsel fremfor å føde på sykehus?

Jeg har forstått det slik at det er flere ting man som gravid og også barnet må oppfylle for å få lov til å føde hjemme da, som det å ha ett ukomplisert svangerskap blant annet også må man jo finne en jordmor som er villig til komme hjem til deg og ta ansvar for fødselen. Bor man i Oslo er det sikkert greit nok, men vanskelig å få til i mindre byer og bygder?

Selv synes jeg det høres veldig fint ut å føde hjemme, men jeg tror likvel jeg ikke hadde klart å velge det fordi jeg da hadde mistet den tryggheten det er å være på sykehus dersom man skulle oppleve komplikasjoner. I verst tenkelige scenario ender det jo i katastrofe keisersnitt og er man da på sykehus har jeg fortstått det slik at rommet fylles raskt av flere leger og sykepleiere og man kan trilles i all hast til operasjonsrommet. Men er man da hjemme kan ting fort ta tid. Hvis jeg skulle født hjemme hadde det nok sannsynligvis tatt 10 minutter før ambulanse kom også tar det 7 minutter fra meg og til sykehuset kjører man vanlig bil og følger fartsgrensen, vet ikke hvor fort en klarer å komme seg dit i ambulanse da.

Anonymkode: bfa19...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det et fint helt til mor eller baby mister livet.. 

Hadde et ukomplisert svangerskap. Fine målinger, fine verdier, fin fødsel. Så kom morkaka og hekvete var løs. Hadde jeg født hjemme, Hadde jeg vært død nå. 

Anonymkode: 6ddaa...8e7

  • Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra det OVERVELDENDE viktige aspektet at fødsler kan være uforutsigbare og sette mors og barn liv i fare - som vist over -

altså, hvem er det som har lyst til å grise til seng og sengetøy, håndklær og golv og hva det måtte være med blod og slim og fostervann og avføring, hjemme? Hvem skal rengjløre alt dette? Før brant de sengehalmen og la i ny, men i dag, blir det ny madrass om ikke plastlakenet holdt?

Antagelig er det bare folk i avsides eneboliger som vurderer dette. Jeg hadde i alle fall ikke vært komfortabel med å skrike utover hele nabolaget og skremme folk og fe, om det skulle bli nødvendig. 

Og vi har ikke forbrenningsovn hjemme, går morkaka i restavfallet? 

De praktiske konsekvensene av hjemmefødsel står for meg som altfor mye styr. Men sikkerhetsaspektet er viktigst! Mitt ene barn kom til verden med navlestrengen om halsen. Ingen visste at det kom til å skje…

Anonymkode: 7153c...95b

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke poenget. 

På sykehus har man luksusen av all mulig topp helsehjelp, skulle man trenge det. Da velger man ikke å føde under et tre på savannen.

Det blir mange andre dager man kan legge seg i egen seng med sitt nyfødte barn.

På sykehus kan man også ha veldig lugn stemning i føderommet. Vann og tente lys.

Anonymkode: 7e392...7b5

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hjemmefødsel er å gå baklengs inn i fremtiden. I mange land har ikke kvinner mulighet til å føde trygt på et sykehus, mens her i landet blir det glansmalt å føde hjemme. Det er en grunn til at fødsler ble flyttet til sykehus. Antall dødfødsler og dødsfall sank drastisk da sykehus ble vanlig fødeplass. Jeg hadde aldri i verden født hjemme. Hadde jeg gjort det med nr. 1 hadde vi begge vært døde. Han kom ikke ut og mistet puls under fødsel. Det ble hastekeisersnitt mens jeg ble sydd sammen i underlivet for å ikke blø ihjel. Hjemmefødsel når man har mulighet for forsvarlig helsehjelp er galskap og anti-feministisk!

Anonymkode: ca4d2...80c

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privilegiet til dei som ikkje bur tre timar unna nærmaste sjukehus, med interkommunal jordmorteneste annankvar veke.  

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er et privilegium for friske gravide med normale svangerskap som bor nært et sykehus, og selv da må man være klar over at det ikke er like trygt som å føde på sykehus. Selv har jeg hatt tre høyrisikosvangerskap så hjemmefødsel har uansett aldri vært aktuelt for min del. I land hvor hjemmefødsel er vanligere (som f.eks. Nederland hvor en tredel har jordmorstyrt hjemmefødsel) bor gjerne mer eller mindre hele befolkningen svært nært et sykehus og selv der finner man altså at dobbelt så mange barn dør ved hjemmefødsel som ved sykehusfødsel. Det viser jo veldig godt at selv om man har eliminert alle kjente risikofaktorer og i tillegg har sykehus bare en kort reise unna så lar det seg ikke gjøre å gjøre hjemmefødsel like trygt som sykehusfødsel. Personlig ville jeg aldri tatt sjansen selv om jeg kan forstå ønsket om å slippe sykehussettingen. 

Endret av Arkana
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker farlig, galskap, helt uaktuelt.

Alt var tilsynelatende fint med graviditeten  til noen jeg kjenner. Men hadde de født hjemme kunne de faktisk død pga. uventede komplikasjoner ingen hadde forutsett.

Absolutt aldri ville jeg valgt hjemmefødsel. En ting er om det skjer, styrtfødsel og man ikke når frem. Men det å selv velge det mener jeg er helt galskap. For det er så mye som kan gå galt som kan føre til død for baby og mor.

Jeg vil ha sykehus, steril luft, springelseng, alle apparatene med lyder. Helst ikke noe «fødeloft» som er innredet som et soverom en gang.

Anonymkode: 916b8...161

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at dødsfall i forbindelse med fødsel har blitt så lavt i Norge som det er. Vi har flere eksempler ovenfor, og jeg er enda ett eksempel på at jeg ville vært død hvis jeg hadde hatt hjemmefødsel. Her var det feil på morkaken og når den kom ut fikk jeg en ukontrollert blødning og jeg mistet 20 liter blod (eller de tilførte 20 liter med blod). jeg er blitt fortalt at det jobbet 4 leger, 3 sykepleiere, en anestesilege i rommet i 4 timer før de fikk kontroll på blødningen og det ble klart at jeg ville overleve, Det er en del slike tilfeller i løpet av ett år, men de fleste overlever fordi de har umiddelbar tilgang til helsepersonell som er eksperter hadde man ikke hatt det så ville statistikken sett veldig annerledes ut.

Anonymkode: 5fd8e...78c

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var begge svangerskap normale og jeg helt frisk. Likevel ble det «action» på slutten av hver fødsel, der det plutselig ble full alarm og leger strømmet til fra alle kanter. Veldig glad for å være på sykehuset da! Så nei, hadde ikke turt. Føler det er å sette både eget liv og barnets liv på spill. 

Anonymkode: 504ee...9d2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet risikosvangerskap og hadde aldri fått lov til å føde hjemme. Sett i ettertid kunne alle mine fødsler vært hjemme. Raske, fine og helt ukompliserte fødsler uten noen form for ekstra hjelp.

Hadde jeg tatt sjansen? ALDRI! 

Anonymkode: c4f5f...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at helsemyndighetene bør lure litt mer på hvorfor folk ønsker hjemmefødsel.

Hva er det som ikke fungerer på sykehusene i dag, som gjør at folk føler det er tryggere og bedre for dem å føde hjemme?

Anonymkode: a69a7...7b0

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehus er mye tryggere dersom noe skal gå galt. 
I tillegg virker det slitsomt å vaske og rydde etter fødsel hjemme selv, blir jo en del blod og gris, på sykehuset tenker du kun på deg selv, de tar vare på babyen og du slapper bare av. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at helsemyndighetene bør lure litt mer på hvorfor folk ønsker hjemmefødsel.

Hva er det som ikke fungerer på sykehusene i dag, som gjør at folk føler det er tryggere og bedre for dem å føde hjemme?

Anonymkode: a69a7...7b0

Jeg tror faktisk ikke folk mener det er tryggere å føde hjemme, da skal man i så fall være ekstremt uvitende. Jeg tror heller det er en risiko noen kvinner rett og slett bare er villig til å ta for å få den fødselsopplevelsen de ønsker seg. Jeg tenker at det absolutt er rom for forbedring i fødselsomsorgen i Norge, men om slike forbedringer kommer til å senke det allerede lave antallet hjemmefødsler tviler jeg på. Under en halv prosent føder hjemme i Norge så det blir litt merkelig å bruke dette svært lave tallet som et tegn på at det er noe galt med norske fødeavdelinger. Når det er så få handler det nok mer om personlig preferanse. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hadde jeg hatt hjemmefødsel hadde minst ett av barna mine dødd under fødsel. Syns det er å gamble med livet til både mor og barn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et helt uproblematisk svangerskap. Men ut ville han ikke, så det ble keisersnitt. Nå bor vi ikke langt fra sykehuset, men det kunne blitt farlig. Selv ville jeg uansett ikke vurdert hjemmefødsel. Sikkert flott for den som vil og kan, men ikke for meg. Og som en nevnte over her, styr med alt det praktiske. (Morkaken skal begraves i hagen, btw) Jeg anser hjemmefødsel for svært alternativt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, hadde ikke ønsket hjemmefødsel. Ønsket tryggheten ved å føde nær helsehjelp, i tillegg tilgang til epidural. Født begge mine barn på Riksen og fornøyd med det. 

Anonymkode: f1c3c...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 minutt siden):

Jeg tror faktisk ikke folk mener det er tryggere å føde hjemme, da skal man i så fall være ekstremt uvitende. Jeg tror heller det er en risiko noen kvinner rett og slett bare er villig til å ta for å få den fødselsopplevelsen de ønsker seg. Jeg tenker at det absolutt er rom for forbedring i fødselsomsorgen i Norge, men om slike forbedringer kommer til å senke det allerede lave antallet hjemmefødsler tviler jeg på. Under en halv prosent føder hjemme i Norge så det blir litt merkelig å bruke dette svært lave tallet som et tegn på at det er noe galt med norske fødeavdelinger. Når det er så få handler det nok mer om personlig preferanse. 

Jo, men en del av dem mener faktisk det. De viser blant annet til at hjemmefødsler i noen studier viser lavere forekomst av enkelte inngrep etc. 

Og uansett så føler de seg kanskje tryggere fordi de er hjemme i vante omgivelser. Det betyr ikke nødvendigvis at det ER tryggere, nei.

Anonymkode: a69a7...7b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg aldri hadde tatt sjansen, men forstår om andre tar andre valg enn meg. 

Anonymkode: 2ac7d...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemfritt svangerskap er ingen garanti for komplikasjonsfri fødsel. Om en skal i det hele tatt vurdere hjemmefødsel så må man bo i nærheten av sykehus OG ha tilgang på jordmor. Jeg bor 1,5 timer fra nærmeste fødestue og hadde mest sannsynlig mistet både eget og førstefødtes liv om jeg hadde født hjemme. Hastekeisersnitt fungerer bare om det blir gjort nettopp hastigt!

Anonymkode: 83a34...ae4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...