Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo, men en del av dem mener faktisk det. De viser blant annet til at hjemmefødsler i noen studier viser lavere forekomst av enkelte inngrep etc. 

Og uansett så føler de seg kanskje tryggere fordi de er hjemme i vante omgivelser. Det betyr ikke nødvendigvis at det ER tryggere, nei.

Anonymkode: a69a7...7b0

Ja, jeg er enig med deg, det handler nok absolutt om hva de føler. Og ja, hjemmefødsler har helt sikkert lavere forekomst av enkelte inngrep, som operativ forløsning (tang eller sugekopp) fordi jordmødre ikke bruker dette hjemme, men da glemmer kvinnene også at dette ikke brukes bare for moro skyld og at en sugekopp nettopp kan være forskjellen på liv og død. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (38 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke folk mener det er tryggere å føde hjemme, da skal man i så fall være ekstremt uvitende. Jeg tror heller det er en risiko noen kvinner rett og slett bare er villig til å ta for å få den fødselsopplevelsen de ønsker seg. Jeg tenker at det absolutt er rom for forbedring i fødselsomsorgen i Norge, men om slike forbedringer kommer til å senke det allerede lave antallet hjemmefødsler tviler jeg på. Under en halv prosent føder hjemme i Norge så det blir litt merkelig å bruke dette svært lave tallet som et tegn på at det er noe galt med norske fødeavdelinger. Når det er så få handler det nok mer om personlig preferanse. 

Mange av hjemmefødselentusiastene mener faktisk at det er tryggere. Bare sjekk ut den andre tråden om hjemmefødsel noen sider bakover her….. Det er pgså enkelte som insinuerer at komplikasjonene oppstod FORDI man var på sykehus og ikke hjemme, noe som er fullstendig høl i hue. 

Problemet er at de forkynner det for andre som kan bli påvirket til å velge det. 

Mange virker også å ha en overdreven tro på hvor mye en jordmor alene kan fikse hvis det virkelig går galt. For meg er det åpenbart at når komplikasjonene først kommer er det bedre å ha kirurger, anestesilege/anestesisykepleier/barneleg/blodbank/operasjonsstue/nyfødtintebsiv med respirator i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: dc724...844

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg vært død hvis jeg valgte hjemmefødsel med første da det oppsto alvorlige komplikasjoner og massiv blødning når morkake skulle ut. Alt før var en drømmefødsel. 

Jeg kan se at noen ser fordeler med å føde hjemme, men et problemfritt svangerskap betyr ikke problemfri fødsel.. Og problemfri fødsel - betyr ikke at komplikasjoner ikke kan oppstå etter barnet er ute. 

Det er jo en kalkulert risiko man tar - men sånn er det jo med alle fødsler - det er alltid en risiko. Så de som vil føde hjemme må for all del gjøre det. Jeg er evig takknemlig for at jeg fødte på sykehus. 

Anonymkode: a83e4...98f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og ungen hadde mest sannsynlig vært død hvis jeg hadde født hjemme pga komplikasjoner helt på tampen. Når det først oppsto var hele teamet med leger, anestesi og sykepleiere der og ungen ute på kanskje maks 10 minutter. Dette kunne aldri latt seg gjøre selv med relativt kort vei til sykehuset og jeg får frysninger av å tenke på hvordan det hadde endt hjemme eller på et sykehus uten akuttkirurgi.

Anonymkode: f92e0...68e

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er galskap. Et risikofritt svangerskap betyr ikke at en fødsel er risikofritt. 

Hvis det går galt har man så kort tid på seg for å redde liv. Hvor lenger et foster er uten surstoff, hvor større sjanse er det for hjerneskade. 

Det er en grunn til at vi operasjonssykepleiere blir kontinuerlig drilla på katastrofesnitt til og med utenfor stua. Fra alarmen går, skal barnet være ute innen 5 min. Det rekker man ikke om en ikke er på sykehus. 

Også er det alt annet som kan oppstå ved en fødsel, hvor en er avhengig av akutt hjelp innen svært kort tid. 

Anonymkode: 662e8...b33

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får si hva de vil. Jeg syns hjemmefødsel er galskap. 

Anonymkode: dfe13...89f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Queen94 skrev (3 timer siden):

Sykehus er mye tryggere dersom noe skal gå galt. 
I tillegg virker det slitsomt å vaske og rydde etter fødsel hjemme selv, blir jo en del blod og gris, på sykehuset tenker du kun på deg selv, de tar vare på babyen og du slapper bare av. 

Du tar vare på egen baby på sykehuset altså. De har ikke alltid tid til å ta vare på alle barn, dessuten, vil du ikke ha baby hos deg? 

Anonymkode: 38a82...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefødsel er galskap.... Første fødsel tok 48 timer og måtte igangsettes med ekstra hjelp fordi den stoppet opp.  Mulig den hadde fungert hjemme, men veldig glad jeg var på sykehus.  Fødsel nr. 2 var sete og styrtfødsel i ett  (15 min fra 1 rie til den var ute).  Ingen var klar over at det var setefødsel heller.  Her hadde ungen dødd hvis jeg var hjemme.  Fullt kaos av leger og overleger som løp avgårde med ungen for å gi den førstehjelp.  Mye sying....  Kan ikke forstå at noen velger å føde hjemme.  De videoene man ser på tv med musikk og duftlys virker så alt for langt fra virkeligheten.  Det er overromantisert.....

Anonymkode: 0caa1...55e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tar vare på egen baby på sykehuset altså. De har ikke alltid tid til å ta vare på alle barn, dessuten, vil du ikke ha baby hos deg? 

Anonymkode: 38a82...d1f

Jepp. Nå i moderne tid med mor og barn-vennlige sykehus har man barnet sitt hos seg hele barseloppholdet. Heldigvis! (Mamma har mer enn én gang fortalt at da hun fikk oss lå alle babyene på et felles rom og ble bare tatt med inn til mor for amming og at hun syntes det var fælt å ikke få være med babyen sin.) Når det er sagt er min erfaring at de ansatte gjerne hjelper til om de kan og det er nødvendig, f.eks. ved å ha babyen på vaktrommet noen timer om natten hvis forrige natt var svært urolig og mor trenger litt søvn, men utgangspunktet er altså at mor tar seg av barnet selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på hjemmefødsel tidlig i svangerskap, men valgte en mellom ting (abc fødsel). Jeg hadde en helt normal (kan til å med si at jeg var unormalt sprek og i god form) svangerskap, rask og relativt enkel/ normal fødsel, men barnet kom ut og pustet ikke i tillegg til å ha pustet inn masse fostervann med sin egen avføring. Barnet mitt endte opp på barneintensiv i 2 uker, hadde det vært hjemme hadde vel ikke den fått umiddelbar pustehjelp og intubering og behandling med medisiner, hadde jeg ikke hatt noe barn nå.. 

Så nei takk..  en risiko ingen burde tatt mener jeg nå..

Anonymkode: 693bb...172

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt litt på hjemmefødsel tidlig i svangerskap, men valgte en mellom ting (abc fødsel). Jeg hadde en helt normal (kan til å med si at jeg var unormalt sprek og i god form) svangerskap, rask og relativt enkel/ normal fødsel, men barnet kom ut og pustet ikke i tillegg til å ha pustet inn masse fostervann med sin egen avføring. Barnet mitt endte opp på barneintensiv i 2 uker, hadde det vært hjemme hadde vel ikke den fått umiddelbar pustehjelp og intubering og behandling med medisiner, hadde jeg ikke hatt noe barn nå.. 

Så nei takk..  en risiko ingen burde tatt mener jeg nå..

Anonymkode: 693bb...172

De som satser på hjemmefødsel satser vel på at de har flaks.... Forstår ikke at noen tør å gamble på det, for dette skjedde meg også.  Hadde ikke hatt min flotte voksne sønn nå hvis jeg hadde født hjemme....

Anonymkode: 0caa1...55e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge hjemmefødsel virker som en romantisering av det å føde. Her er det kvinnens følelser som står i høysetet. Om man synes egne følelser rundt fødselen er viktigere en mor og barns trygghet, så kjør på. 

Anonymkode: 4532d...4c3

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du tar vare på egen baby på sykehuset altså. De har ikke alltid tid til å ta vare på alle barn, dessuten, vil du ikke ha baby hos deg? 

Anonymkode: 38a82...d1f

Jeg har dusjet og ordnet meg mens de tok vare på mine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selv med en lavrisikograviditet der alt lå til rette for en trygg hjemmefødsel hadde jeg ikke følt meg trygg hjemme. Ville blitt en langdryg fødsel med all det adrenalinet pumpende rundt. Og jeg bor 5min kjøring unna sykehuset.

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange av hjemmefødselentusiastene mener faktisk at det er tryggere. Bare sjekk ut den andre tråden om hjemmefødsel noen sider bakover her….. Det er pgså enkelte som insinuerer at komplikasjonene oppstod FORDI man var på sykehus og ikke hjemme, noe som er fullstendig høl i hue. 

Problemet er at de forkynner det for andre som kan bli påvirket til å velge det. 

Mange virker også å ha en overdreven tro på hvor mye en jordmor alene kan fikse hvis det virkelig går galt. For meg er det åpenbart at når komplikasjonene først kommer er det bedre å ha kirurger, anestesilege/anestesisykepleier/barneleg/blodbank/operasjonsstue/nyfødtintebsiv med respirator i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: dc724...844

Det kan, i følge både norske og utlandske studier, være tryggere og med mindre komplikasjoner å føde hjemme dersom du oppfyller kravene. Komplikasjoner kan også oppstå som direkte følge av at man er på sykehuset, å tro noe annet er faktisk det som er høl i huet. Jeg har selv førstehåndserfaring med det, selv om jeg likevel glatt velger å føde på sykehus igjen fremfor hjemme. 

Anonymkode: 7dbe1...e3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2024 at 8:41 AM, AnonymBruker said:

Problemfritt svangerskap er ingen garanti for komplikasjonsfri fødsel. Om en skal i det hele tatt vurdere hjemmefødsel så må man bo i nærheten av sykehus OG ha tilgang på jordmor. Jeg bor 1,5 timer fra nærmeste fødestue og hadde mest sannsynlig mistet både eget og førstefødtes liv om jeg hadde født hjemme. Hastekeisersnitt fungerer bare om det blir gjort nettopp hastigt!

Anonymkode: 83a34...ae4

Jepp! Jeg har hatt to veldig greie svangerskap, første endte i hastekeisersnitt allikevel. Og jeg er forberedt på at det samme skjer nå med nr 2, er 2 uker til termin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Fødsel er ikke en fin opplevelse, og selve fødselen gav mange dårlige minner. Disse følelsene og minnene ønsker jeg ikke å feste i eget hjem. Hadde ikke ønsket tannlegetimer eller kirurgi hjemme heller for den del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som gravid tenker jeg at hell no! Det skal jeg unngå i det lengste!

Fødsler kan være uforutsigbare og jeg har ikke tenkt å risikere babyens liv og helse bare fordi det kanskje er mer behagelig for meg å være hjemme. Jeg tåler noen dager på sykehus og reisen til og fra. 

I tillegg er det det praktiske med rengjøring etterpå, det er det greit å ha folk til 🙈

Anonymkode: 14fee...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri risikert livet til barnet mitt bare for å ha en «mindre stressende» fødsel. Barnet mitt ble født med oksygenmangel og vi fikk det ekstremt travelt for å få han ut da navlestrengen kom i klem. Holdt på å bli keisersnitt. Hadde jeg vært hjemme kunne babyen dødd, eller i beste fall blitt handikappet. Så nei takk, jeg benytter meg av det privilegiet vi har i å føde trygt på et sykehus❤️

Anonymkode: 5d82d...5af

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 0.23):

Hva er dine tanker om hjemmefødsel? Ville du valgt å ha hjemmefødsel selv? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det er jo sjeldent man hører om gravide som har hjemmefødsel i Norge. Men jeg følger influenser Julie Lorentzen som fikk ha hjemmefødsel og hadde jordmor som kom hjem til seg. Jeg følger også hun fotografen Eva Rose som sikkert har fotografert 100 fødsler som virker som virkelig anbefaler å ha hjemmefødsel fremfor å føde på sykehus?

Jeg har forstått det slik at det er flere ting man som gravid og også barnet må oppfylle for å få lov til å føde hjemme da, som det å ha ett ukomplisert svangerskap blant annet også må man jo finne en jordmor som er villig til komme hjem til deg og ta ansvar for fødselen. Bor man i Oslo er det sikkert greit nok, men vanskelig å få til i mindre byer og bygder?

Selv synes jeg det høres veldig fint ut å føde hjemme, men jeg tror likvel jeg ikke hadde klart å velge det fordi jeg da hadde mistet den tryggheten det er å være på sykehus dersom man skulle oppleve komplikasjoner. I verst tenkelige scenario ender det jo i katastrofe keisersnitt og er man da på sykehus har jeg fortstått det slik at rommet fylles raskt av flere leger og sykepleiere og man kan trilles i all hast til operasjonsrommet. Men er man da hjemme kan ting fort ta tid. Hvis jeg skulle født hjemme hadde det nok sannsynligvis tatt 10 minutter før ambulanse kom også tar det 7 minutter fra meg og til sykehuset kjører man vanlig bil og følger fartsgrensen, vet ikke hvor fort en klarer å komme seg dit i ambulanse da.

Anonymkode: bfa19...ae2

Det var vel sånn de gjorde det da hest og kjerre var eneste fremkomstmiddel. Skal sies at på 1800- tallet var barnedødeligheten mye høyere enn nå. Tenker at for folk som har lavrisiko svangerskap kan det være det beste. Men tror jeg velger sykehus i tilfelle noe skjer og hastekeisersnitt er eneste utvei. Ville fulgt magefølelsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor noen vil ha det, men for min egen del er risikovurderingen høy på det feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...